Nekromanti Troberg funderar på teknik

Troberg

Sinister eater
Jag sitter och spånar lite på en SF-värld. Av praktiska skäl så låser jag datorutvecklingen till ungefär dagens nivå, med ett strikt tabu mot alla former av självadaptiva maskiner. Jag vill inte att man ska hamna i fällan "Vi frågar datorn hur vi ska göra, den vet bäst.".

Till saken hör också att mänskligheten gått genom en svår period med lite utrymme för utveckling som varade 200-300 år under den tid det gäller. Dessutom är mänskligheten spridd och därmed finns det mindre utrymme för synergieffekter mellan olika forskning.

Min fråga är då:

Vad kan man vänta sig i form av teknikutveckling i ett sådant perspektiv? Vad händer på 500 år? 1000? 1500? 2000?

Frånvaron av kraftfulla datorer borde utgöra en rätt så kraftig broms. Mekanik kan bara förbättras till en viss gräns, genteknologin kräver massiva datorer och så vidare. Kan man vänta sig massiva teknikskiften och i så fall inom vilka områden?

Någon som vågar agera orakel?

Olle Linge

Snigel
Det var nog inte tanken, men jag drog blixtsnabbt paralleller till Dune. Nu kanske utvecklingen där har skett över tusentals år, men jag tycker ändå att det kan vara en bra källa till åtminstone inspiration.

Troberg

Sinister eater
Det var nog inte tanken, men jag drog blixtsnabbt paralleller till Dune.
*host* Jo, jag är nog en hel del inspirerad av den. *host*

Jag vill dock lägga in lite andra koncept för att avlägsna mig från den. Dessutom tycker jag att just teknologin i Dune är en av de svagare bitarna i boken/böckerna.

Olle Linge

Snigel
Personligen tycker jag att de människor som ersätter datoererna är rätt tuffa idéer. Nu syftar jag till exempel på Mentats och sådär. Kan man inte utveckla dem på något sätt genom att antingen göra det helt biologiskt (som det är i Dune) eller kanske genom att blanda det med antingen teknologi eller psykologi? Med det senare syftar jag på någon form av biologisk optimering som kan få hjärnan att fungera, om inte till sin fulla kapacitet, så i alla fall till en signifikant högre nivå.

Men det här kanske inte är vad du är ute efter alls? Är du mer intresserad av tekniken i sig utan mer avancerade datorer, eller är det själva frånvaron av mer avancerade datorer som är grejen?

Troberg

Sinister eater
Personligen tycker jag att de människor som ersätter datoererna är rätt tuffa idéer. Nu syftar jag till exempel på Mentats och sådär. Kan man inte utveckla dem på något sätt genom att antingen göra det helt biologiskt (som det är i Dune) eller kanske genom att blanda det med antingen teknologi eller psykologi? Med det senare syftar jag på någon form av biologisk optimering som kan få hjärnan att fungera, om inte till sin fulla kapacitet, så i alla fall till en signifikant högre nivå.
Jo, jag gillar också dem, men det är möjligt att jag ändå tar bort dem för att inte bli alltför mycket Dune.

Men det här kanske inte är vad du är ute efter alls? Är du mer intresserad av tekniken i sig utan mer avancerade datorer, eller är det själva frånvaron av mer avancerade datorer som är grejen?
Nja, det jag i första hand var nyfiken på var hur tekniken skulle utvecklats om datorernas utveckling stannade. Olika teknikområden är olika beroende av datorkraft (tex genteknik), vissa teknikområden är i princip färdigutvecklade (tex bilar) och det finns inte så mycket mer att göra och så vidare.

Men låt inte det stoppa er, kom med alla infall ni kommer på.

Olle Linge

Snigel
Vad beror det på?

För att alls kunna fundera i de banorna, känns det nödvändigt att veta varför datoererna inte har utvecklats mer. Är det något à la Butlerian Jihad (då mänskligheten gjorde sig av med och förbjöd allting som efterliknade det mänskliga sinnet) du tänker på eller är det någon annan orsak? Jag menar, den orsaken kan ju lätt smitt av sig på andra, snarlika områden. Personligeht tror jag att tekniken kan gå ganska långt utan datorer, men att det tar mycket längre tid. Det kommer fortfarande kunna göra empiriska genombrott på olika forskningsområden.

Ledsen om jag är besvärlig och inte rakt ut svarar på din fråga, men jag vill gärna veta mer innan jag börjar fundera. Intressant tanke är det i alla fall!

Troberg

Sinister eater
Re: Vad beror det på?

För att alls kunna fundera i de banorna, känns det nödvändigt att veta varför datoererna inte har utvecklats mer. Är det något à la Butlerian Jihad (då mänskligheten gjorde sig av med och förbjöd allting som efterliknade det mänskliga sinnet) du tänker på eller är det någon annan orsak?
Japp, det är ett liknande påbud. Inga självadaptiva maskiner, dvs inga maskiner som kan tänka eller på egen hand förbättra sig själv. Påbudet kommer dock utifrån, man har ingen maskinrevolt i bakgrunden. Mer om detta i en senare tråd när jag har lite mer av tidslinjen och bakgrunden klar.

Lite mer kan du dock läsa här, under rubriken Scattered.

Numera går dock projektet under kodnamnet "Wandering Among Scattered Stars" och ser ut att bli den första officiella världen till Generica.

Ledsen om jag är besvärlig och inte rakt ut svarar på din fråga, men jag vill gärna veta mer innan jag börjar fundera.
Ingen fara. Tänk gärna i banor kring vilka förutsättningar som krävs för att göra teknologin coolare...

Intressant tanke är det i alla fall!
Tackar!

RM_GM Pontus

Veteran
Gör en lista på alla medel som står till förfogande för utveckling.

-Matematik bör väl alltid ingå?
-befintlig teknik
-
-Magi?(magi kan ju faktiskt dämpa behov av teknisk utveckling).
-Kombinationen av olika rasers synsätt?
-Religion (kanske inverkar hämmande istället)

Samt vad som tvingar fram nya uppfinningar:

-Krig?
-Behov. (varför behövs den här uppfinningen?)
-Vardagsproblem
-Naturkatastrofer
-Rädsla
-tävlan mellan olika kulturer

och så vidare, och så vidare.

Det är nog en ganska komplex uppgift du föresatt dig, men någon slags grundstomme för utveckling borde väl gå att skapa.

Kräver verkligen genteknik massiva datorer? Den första genforskaren (kommer inte ihåg hans namn), korsade blommor som gav upphov till de första stapplande stegen i gentekniken.
Finns det annan teknik som kan understödja beräkningar, informations-samlande och analys?
Behöver man veta allt vi får reda på med hjälp av datorer för att bedriva genforskning (trial and error har ju fungerat i miljontals år)?

Troberg

Sinister eater
Gör en lista på alla medel som står till förfogande för utveckling.

-Matematik bör väl alltid ingå?
-befintlig teknik
-
-Magi?(magi kan ju faktiskt dämpa behov av teknisk utveckling).
-Kombinationen av olika rasers synsätt?
-Religion (kanske inverkar hämmande istället)

Samt vad som tvingar fram nya uppfinningar:

-Krig?
-Behov. (varför behövs den här uppfinningen?)
-Vardagsproblem
-Naturkatastrofer
-Rädsla
-tävlan mellan olika kulturer
I princip kan man säga att det är dagens teknik plus 500 år. Ingen magi, inga aliens. Utöver det så är varje planet väldigt olika, men gemensamt för dem alla är att de har en väldigt liten befolkning, kanske kring tio miljoner i genomsnitt och är inte i kontakt med varandra merparten av tiden. Detta i kombination med den omstart som utflyttningen från jorden utgjorde gör att fokus lagts på annat än forskning.

Det är nog en ganska komplex uppgift du föresatt dig, men någon slags grundstomme för utveckling borde väl gå att skapa.
Jag börjar fundera i banor kring att göra något mycket kaxigt: en SF-värld med drag av Dune, men där tekniken inte har förändrats så mycket jämfört med vår tid.

Vissa planeter kanske har speciella förutsättningar och därför kanske är efter på vissa områden men långt framme på andra. En planet där den enda beboeliga ytan är en liten ögrupp har tex ganska små behov av transporter och har därför inte så imponerande flygplan och bilar och vet inget om gruvdrift, medan de är väldigt avancerade när det gäller fiskodling och väderprognoser (för att förutsäga de katastrofala stormarna). En planet med obeboelig yta som däremot lever på gruvdrift efter exotiska mineral utspridda över hela planeten har väl utvecklade processer för gruvdrift, anrikning och tunga långdistanstransporter, men bryr sig inte ett dugg om vädret. Vissa planeter kanske har propellerplan därför att de inte har de material som krävs för att göra mer avancerade turbiner eller för att bränslet är för ovanligt. Någon planet kanske är bra på att sända radi genom störningar eftersom de har en massa inkommande brus från rymden, medan andra i princip bara är en stad och man lika gärna kan köra över tråd. Enstaka planeter kanske till och med gått bakåt efter att de skurits av från de andra.

Det skulle alltså bli lite som Firefly, där man iofs har rymdskepp, men i övrigt en ganska primitiv teknologi, fast här så är rymdskeppen en tjänst som man köper och inte vet hur de funkar.

Vad säger ni? Modigt och spännande eller modigt och dumt?

Kräver verkligen genteknik massiva datorer? Den första genforskaren (kommer inte ihåg hans namn), korsade blommor som gav upphov till de första stapplande stegen i gentekniken.
Finns det annan teknik som kan understödja beräkningar, informations-samlande och analys?
Behöver man veta allt vi får reda på med hjälp av datorer för att bedriva genforskning (trial and error har ju fungerat i miljontals år)?
Jag pratar egentligen om genmanipulation där man går in och direkt petar i DNA. De informationsmängderna och teknikerna är väldigt kiselintensiva.