"Jag vill inte låta negativ, men när jag tänker mig ett system så faller jag lätt tillbaka på något existerande system. Det känns liksom onödigt att uppfinna hjulet igen och igen..."
Uppfinn inte hjulet igen då. Prova att uppfinna larvband, gångmaskiner eller antigrav.
Grejen är liksom att om man ska göra ett nytt system enligt John Wicks tes ("varje system innehåller två moment, hur man dyrkar upp dörrar och hur man slår ihjäl goblins") så finns det inte så hejjans mycket man kan göra med ett system. Man kan i princip fokusera på en aspekt och försöka göra den så bra som möjligt (exempelvis flygande i
Blå Himmel eller Sailor Moon-flickor i Star Wars-miljö som i
Jidai Senshi).
Men om man på något sätt skiter i John Wick, eller snarare tolkar honom som han menade ("varför har rollspelsutvecklingen inte nått längre än att man bara dyrkar upp dörrar och slår ihjäl goblins?") så finns det oerhört mycket skoj att göra.
Exempelvis kan man göra...
<ul type="square">[*]Ett system som mer handlar om attityd till hur man dyrkar dörrar och bankar goblins, än om att dyrka dörrar och banka goblins, som till exempel
Mahou Shoujou Kishu Apocalypse 4ever.
[*]Ett såparollspel om relationer och deras utveckling, som till exempel
Aki.
[*]Ett rollspel om mordgåtelösande på det gamla hederliga Agatha Christie-sättet, som till exempel
Murder, we wrote.
[*]Ett rollspel där huvudpersonerna är de två enda spelledarpersonerna och där spelarna spelar alla de biroller som kommer ivägen för dem, som till exempel
Lone Wolf and Cub.[/list]
Det här är bara ett litet urval av mina bidrag, men jag skulle kunna nämna en hel massa andra bidrag som har utmärkt sig i tidigare tävlingar genom sitt nyskapande. Zonkpop, till exempel, eller Olympos, eller... tja, det har totalt kommit sisådär 130 olika spel i de tidigare årens utmaningar, och de flesta av dem har något nytt att tillföra hobbyn. De har med andra ord uppfunnit något annat än hjulet.