Nekromanti Trobergs Dogmautmaning 2004 - Dags att rösta!

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Artikelsystemet

Däremot ser vi mer än gärna att spelens författare, eller andra välmenande personer, använder vårt artikelsystem och lägger upp bidragen även separat.
Uh, jag är ju specad och allt, men jag trodde artikelsystemet var att man mailade artikeln till redak som sedan la upp den? Hur har jag gjort fel?

Erik
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Artikelsystemet

Felet är väl att du inte har läst våra sidor sedan vi uppdaterade siten senast. På alla innehållssidor för artiklar, rollspel, nyheter mm så finns det länk till ett formulär där man skickar in texter till oss. Man måste vara inloggad innan, och sedan funkar det ungefär som att skriva inlägg och vi får in texten direkt i systemet och behöver inte göra en massa extrajobb för det vilket gör att det är mycket större chans att det dyker upp snabbt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
När får man börja diskutera bidragen?

Jag har för mig att det fanns någon överrenskommelse om att vi inte skulle ha några diskussioner medan röstningen var igång, jag har väl inte drömt det? Jag har iaf läst alla bidragen nu och röstat (jag använde förstås varenda röst och höll inte på och taktikröstade genom att låta bli att unna någon en poäng), och nu så är jag allt bra sugen på att få göra det Han gjorde förra året (något av det jag gillade mest med hela utmaningen); nämligen att recenscera alla spelen och komma med lite sköna betraktelser.

Men jag ska vänta, va? Eller verkar alla ha röstat färdigt?

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: När får man börja diskutera bidragen?

Jag har för mig att det fanns någon överrenskommelse om att vi inte skulle ha några diskussioner medan röstningen var igång, jag har väl inte drömt det?
Jag har för mig att det som gällde var inga diskussioner i jämförande ordalag.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: När får man börja diskutera bidragen?

Egentligen..

Börja diskutera bidragen vore kanske skulle påverka andras röstning för mycket men å andra sidan så får man vara en rätt mjäkig typ om man vill rösta som andra i en anonym röstning (fast jag kanske underskattar människans flockbeteende) - Ifall man röstar för att man håller med recensionerna så hjälper ju recensionerna en att rösta genom att komma med fler infallsvinklar..

Och då skulle det kanske bli fler som blev motiverade att läsa igenom bidragen och rösta. Det är ju bra.
Fast det är ju ändåså bara tre dagar kvar på röstningen nu..
..en helg, iofs.


Sedan vill jag protestera mot Risings antydan att det vore taktikröstning att bara rösta på två bidrag. Jag röstade på två bidrag i två kategorier (eller en?), helt enkelt för att inte någon annan förtjänade en röst, det var bara två som egentligen stod ut där.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: När får man börja diskutera bidragen?

Börja diskutera bidragen vore kanske skulle påverka andras röstning för mycket men å andra sidan så får man vara en rätt mjäkig typ om man vill rösta som andra i en anonym röstning (fast jag kanske underskattar människans flockbeteende) - Ifall man röstar för att man håller med recensionerna så hjälper ju recensionerna en att rösta genom att komma med fler infallsvinklar..
Det jag egentligen vill undvika är att något bidrag blir nedsablat av en negativ person och därmed drar på sig en negativ stämpel som det kanske inte förtjänar.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Artikelsystemet

Ah! Har inte läst tillräckligt noga är väl ett bättre benämning, för överst på artikelsidan står det så här:
Vet ni någon artikel som är intressant och rör rollspel, eller om ni har skrivit en egen, så skicka gärna ett mail till oss där ni inkluderar artikeln. På så sätt ger ni hela rollspelsvärlden tillgång till ert bidrag. Vi förbehåller oss rätten att refusera inskickat material utan att behöva motivera orsaken.
Dessutom fanns ett flygande kuvert strax bredvid... lätt misstag att göra. :gremgrin:

Erik, skyller ifrån sig hej vilt
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,629
Location
Fallen Umber
Re: När får man börja diskutera bidragen?

Du bör nog vänta tills på söndag. Men jag håller med, vist ska det bli kul att diskutera bidragen. Jag kan inte säga att jag är ambitiös nog att villa recensera alla, men jag håller med om att det var kul att läsa Hans inlägg förra året.

Dessutom har jag själv inte röstat än (det är ju svårt att bestämma sig!).


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: När får man börja diskutera bidragen?

Sedan vill jag protestera mot Risings antydan att det vore taktikröstning att bara rösta på två bidrag.
Well, du var väl inte med i utmaningen, så då är det förstås ingen "taktikröst" per definition (jag tar för givet att ingen röstar på sig själv). Jag gissar dock att de som kommer vinna i varje kategori kommer att göra det med rätt god marginal över de som plockar hem en och annan ströröst, men att det kan komma att kännas ganska orättvist tungt för dem som inte får någon röst alls. Åtminstone för de få newbies som vågat sig in i turneringen.

Dessutom heter kategorierna "bäst", inte "bra". Någon är alltid "bäst", även om man inte egentligen tycker att det är "bra". Så om man ser på det rent matematiskt så har man inte riktigt förstått hur röstningen går till om man inte använder alla ens röster. Åsikter om "bra" resp. "dåligt" bör man spara till eventuella recensioner. Där hör de hemma.

(Nå, egentligen håller jag med dig, jag har samma åsikt som du. Det är förresten ingen big deal, röstningen är ju ändå den minst intressanta delen i dogmautmaningen, jag tyckte bara att någon behövde föra fram den logiska sanningen för sakens skull)
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Artikelsystemet

Vore en bra ide att skriva om den texten kan jag hålla med om, den är kvar sedan gamla systemet. Vi har också planer på att skriva en informationsartikel om hur det går till, men det har inte blivit av än, ska se om jag kan få någon att skriva de nödvändiga texterna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Förlängd tid för röstning

Eftersom jag klantat mig och har några röster på datorn på jobbet och några hemma och inte har ork att åka till jobbet på en söndag bara för att hämta dem, så förlängs röstningstiden till och med söndag 2004-03-21.

Sorry.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,178
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Ett dygn [NT]

Jag kommer att räkna ihop rösterna och på söndag om en vecka (2004-03-21) kommer vinnarna att presenteras. Sista inlämningsdag för röster är alltså dagen innan, lördag 2004-03-20.

hmn, kanske skulle ha läst igenom ursprungs meddelandet :gremsmile:

För jag fick för mig att sista röstdag var söndag.. men jag läser ju nu att det var sammanräkningsdag. :gremsmile:

annars hade det varit lite lustigt med ett dygn mellan söndag och söndag
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: När får man börja diskutera bidragen?

(jag tar för givet att ingen röstar på sig själv)

Jag röstade på mig själv på tredjeplats i en av kategorierna. Hade jag inte gjort det så hade det utrymmet blivit tomt, jag tyckte helt enkelt att mitt bidrag förtjänade det och att inget annat gjorde det. So sue me.

Mogz - forgive me father, for I have sinned
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
(Kan någon admin nåla den här och avnåla förhandsgranskningstråden?)

Nu är det dags att rösta!

Kompendiet med alla bidragen finns att tanka hem på http://troberg.mine.nu/Dogma2004Pre.pdf. Om någon kan spegla den här på rollspel.nu så är det bra, min lina är väldigt hårt lastad just nu.

Ni som deltar, kolla att era namn och sådant är rätt i kompendiet, det är sista chansen att få in rättningar innan den slutgiltiga versionen.

Röstning görs genom att man tar blanketten som snart postas som svar till detta inlägg, fyller i numren på de tre bidrag man röstar på i varje kategori och skickar den som ett PM till mig. Jag kommer att räkna ihop rösterna och på söndag om en vecka (2004-03-21) kommer vinnarna att presenteras. Sista inlämningsdag för röster är alltså dagen innan, lördag 2004-03-20.

Eftersom jag vet att det finns en del som har flera identiteter på forumet så ber jag er att inte utnyttja dem i röstningen. En röst per person, inte per användare på forumet. OK?

Kom ihåg, att rösta är en skyldighet, inte en rättighet!

Här är bidragen (listar inte Christoffer ?CGH? Hallbergs bidrag i kategorin "Bästa beskrivning av vad ett rollspel är eftersom han redan vunnit den på walkover (vilket var synd, det var ett bidrag som förtjänade att vinna i ärlig kamp)):


Aki
Aki är förmodligen inte likt något rollspel som du någonsin har spelat. Det handlar om relationer och intriger på en helt normal högstadie- eller gymnasieskola så som de porträtteras i diverse s.k. shoujo manga (dvs japanska serier riktade mot yngre kvinnor). Det gör att rollspelet i sig inte är riktat mot samma målgrupp som serierna, utan kräver ganska mogna och seriösa spelare.Aki kan spelas självständigt, eller så kan mekanismen användas som en del av ett konventionellt rollspel. Du behöver endast spelet, papper, penna och rollformulär för att spela Aki. Ingen tärning behövs.

Altar Light
Människorna har utan egen förtjänst blivit dominerande rasen på planeten sedan alverna besegrats och fördrivits av "de gamle", segerns sötma för dessa nykomlingar på Altar varade dock inte så länge då deras folk utplånades av en enorm farsot. Efter sig lämnade de obegripliga lämningar samt genmodifierade djur, animider, som kommit att så smått börjat ta upp kampen med människan om herraväldet på planeten. Runt det tätt befolkade Damai-sundet har inget av denna konkurrens börjat märkas utan de olika rikena börjar smyga in i en renässans, några på det tekniska planet och andra på det politiska.

Bitworld
Post-apokalysm precis efter apokalypsen. Ett hundra människor blir ovetandes nersövda och nerfrysta som enda överlevare, och vaknar tusentals år senare för att bygga det nya samhället. Ett regellätt rollspel baserat på konflikter, överlevnad och även survival horror för den som känner för sådant.

Bravado
Rollspelet Bravado tilldrar sig i en tidsålder som blivit obekväm i närheten av det mystiska och oförklarade. Det är en värld vars folk börjat skämmas för att värma sig i gåtfullhetens kittlande famn. Ännu vandrar det dock äventyrare från den gamla världen bland människorna. Äventyrare som fortfarande äger förmågan att trotsa Förnuftet, och som besitter ett behov av att utföra mirakel och uträtta stordåd. Inte blott för sin egen skull, utan för att försöka blåsa liv i den flämtande gnista av fantasifullhet som folk i samhällets marginaler behöver för att kunna uthärda i sin hopplösa tillvaro. För de fattiga och för de hungrande, för de utslagna och för de nedslagna, och mest av allt; för barnen.

Bwaiiins
Zombies väller fram över världen och verkar vara ostoppbara, de tycks dyka upp från ingenstans och tar över små städer på några få dagar. Ingen går säker. Det som började som otroliga vandringssägner som ingen trodde på har plötsligt blivit sanning, de har kommit till din en gång så hemtrevliga lilla by och du tvingas nu slåss för ditt liv mot en till synes outsinlig mängd Zombies. Fallna vänner återuppstår som Zombies och du ställs ideligen öga mot öga med förtvinade skal av personer du för inte länge sedan spelade kort med, och för att överleva krossar du deras skallar med en brödrost.

Citynatt
Citynatt tar dig tillbaka till din skoltid. Eller håller dig kvar där om du befinner dig i den perioden i livet. Du är 13-18 igen och ägnar dig åt saker du inte vågade/ville då eller nu.Det här är ett spel att plocka fram på småtimmarna då man är fed up med komplicerade stridsregler, att trippa på tå och anstränga hjärnan. Citynatt vädjar till dina mest primitiva delar - så som puberteten är. Go get it...
Citynatt är väldigt enkelt i sin utformning och vill mest inspirera till att ge dig möjligheten att "återuppleva" och "förändra" en del av ditt liv.

Deathmatch the RPG
Det här spelet är en rollspelvariant på de stora deathmatchspelen till dator, Half-life, Quake och Unreal Tournament. Spelet i sig går ut på att, rent ut sagt, spöa skiten ur de andra, pumpa de andra fulla med bly och på liknande sett oskadliggöra allt motsånd, allt i deathmatchdatorspelens anda. Det här är alltså ett spel som man faktiskt kan vinna i, just genom att utrota motspelarna. Så grabba tag i t10:an och några kamrater och se vem som verkligen är hetast i spelgruppen.

Dogmaspel
DogmaUr Svenska Akademiens Ordbok:
1. Besynnerlig (dvs. särskild) lära. Av kyrkan fastställd tros- eller lärosats, troslära trosartikel. Död eller livlös eller tom dogm.
2. Kollektivt om sammanfattningen av ett kyrkosamfunds trossatser, troslära.
3. Om åsikt eller mening som icke subjektivt kan bevisas (även om den faktiskt är bevisad), men för vilken man dock fordrar obetingad tilltro; förutfattad mening; ofta närmande sig betydelsen: fördom; särskilt om dylik åsikt inom vetenskapen (speciellt filosofin) eller politiken: vetenskaplig eller filosofisk eller politisk trossats.
4. I en stat vid en viss tidpunkt gällande rättsregel.

DotCom
Det är måndagen den 6:e mars 2000, klockan är nio och det ultracoola bolaget CrashIT har morgonmöte. Du är en av deras högst uppskattade anställda, visserligen tjänar du bara 18 000 i månaden men du har ju optioner i företaget som du kan lösa in 2003 och sedan behöver du inte bekymra dig mer i ditt liv. Branschen är ju på ständigt uppgående så vad kan gå fel? Det har aldrig funnits någon anledning att spara något eller gå med i A-kassan för tillvaron kan inte bli mycket tryggare, eller?

Duccaneers
Vindarna är gynnsamma för ankpiraterna och farten är god, solen skiner över ankdammens vidsträckta vatten så det gnistrar om det klarblå vattnet. Långt i fjärran skymtar en palmbetäckt ö, men det är inte ditåt ankorna riktar sin uppmärksamhet, färskt vatten och andra förnödenheter är det sista i deras tankar för tillfället. I deras mörka ögon syns tydligt hur de väntar spänt på att få kasta sig över nästa byte; en av ankorna lägger sakta handen över den slitna kolven på sin flintlåspistol medan en annan sakta drar en fjäder över eggen på en välslipad sabel. Plötsligt ropar en anka från högst upp i mittenmasten "Rått'o'hoy!" och pekar åt styrbord till, ankorna på däck riktar omedelbart sina blickar åt det utpekade hållet och ser snart de spanska råttornas guldgallej som de är ute efter. Sakta minskas avståndet mellan ankpiraternas gallej och den slöare guldfyllda gallejen och råttornas öde är oundvikligt.

Ett Himla Liv
Det du håller i handen är ett Grymt Innovativt Roligt Litet Spel! Dessa rollspel, som samlas under förkortningen GIRLS, är kompletta och står för sig själva, men är också kompatibla med varandra. Man kan spela vart och ett av dem för sig, eller blanda friskt med rollpersoner från alla GIRLS-spel i samma kampanj. Samtliga GIRLS-spel använder regelsystemet KYSS, mest känt från rollspelet Playelf, och handlar om övernaturliga tonårstjejer av en eller annan sort.
Ett Himla Liv är det första spelet i GIRLS-serien. I denna lättsamma spel i den episka sagan tar spelarna rollen av änglar som skickats ner till jorden för att få en vettig skolgång. Naturligtvis är livet som ängel inte helt lätt: killar, dejter, tjejsnack, läxor, nationella prov, studenthemmets föreståndarinna, otäcka demoner, partyn, klasskamrater, Hin Håles underhuggare och annat trubbel väntar runt om varje hörn.
För att inte tala om hur man gömmer undan änglavingar med vingspann på två meter i omklädningsrummet på gympan...Du behöver en helt vanlig sexsidig tärning för att spela Ett Himla Liv eller de andra spelen i GIRLS-serien.

Flux: Vindarnas Slagfält
Välkommen till Arken, ett majestätiskt luftskepp med mystiskt förflutet som kryssar över himlen precis såsom den själv vill. På Arken finns en skola som försöker undervisa begåvade ungdomar att bli goda upptäckare och för att kunna medla mellan de olika folken som krigar nere på världens yta. En del krig flyttar upp till skyarna också, och inte sällan är det själva Arken som blir måltavla när en krigsmakt hotar att ockupera och förtrycka sina grannar. Sadla din drake, rid din hippogriff, fäll ut dina vingar och försvara varje bris som sveper över vindarnas slagfält!

Frostbiten
De gamla pratar om en värld som badar i ljus, om en värld full av grönska, om en värld där dagen inte består av en kamp om överlevnad. Ibland pratar de om något så konstigt som ?arbete?. En sysselsättning som kretsar kring byteshandeln av papperslappar. Jag tror inte på en sådan värld. Det är bara någonting de hittar på för att inte barnen ska gråta. Det finns ingenting bättre än det här. Det finns ingenting annat än kampen. Kampen om överlevnad är allt. I morgon vaknar jag och i morgon dödar jag. Något annat kan jag inte hoppas på. Det finns ingen framtid. Det enda jag ser fram emot är en snabb och smärtfri död.

Hamsters
I den våldsamma världen slaktonia är det krig. Hamstrarna dör som flugor. Men det skiter dem i. Se dem små liven bli slaktade med både eldkastare och motorsågar. För detta är hamsters och dessa hamstrar är inte små kramgoda djur. Sadistiska snuskhummrar är en bättre benämning för dem. Detta rollspel är egntligen en parodi på Hamtaro (ni vet den där fjantiga japanska tvserien med små fula hamstrar). Det här är ett humor-rollspel som inte blir för oseriöst för att bli tråkigt.

Höst
Höst är rollspel i ett drömskt europeiskt sjuttonhundratal, ett år efter Älvalandets invasion. Alla myter har blivit sanna, det är en värld som doftar trolldom och äventyr. Upplev hisnande dramatik och magiska sagor i en värld som nästan kunde varit vår, bland lismande hovfolk, stolta troll, avfälliga alver, dolska konspiratörer, mörka magiker, djärva upptäcktsresanden, duellmästare, rövare, smugglare, drakar, småfolk, filosofer, revolutionärer och kolonister!

Jagad
De mest erfarna av de Jagade har med tidens obarmhärtiga fortgång vant sig vid att försörja sina fysiska behov från de offer som de själva mördat på sin väg genom sina uppdrag. Producenternas sadomasochistiska sinne har således skapat kannibalism. Måhända ingen större kontrast moralmässigt gentemot den nya tiden där vinstmaximering är allt och intet. Humanism och social omsorg är blott ljuva minnen från en gången tid. De Jagade har alla tagit ställning till samma fråga, hur lyder ditt svar?
Är du beredd att slåss för din frihet?

Kolla boltar över Zhaxahz
Det här spelet är tillägnat er som, likt jag, egentligen lämnat rollspelandet bakom sig; vi som tittar i toaspegeln och drömmer sig tillbaka. Det är nostalgi och trots detta något annat också, som en metaphor.När man läser den som det, hittar man saker man inte förväntat sig.Förvisso är det att höja det här spelet över sin egen nivå.Spelet är en ploj, en lek med ord, en leksak; och jag vill att ni ska se den som det..Spelet tangerar standard fantasyn, i dess mer renodlade, ologiska form, lite råare, lite ädlare, lite äldre. Nej, låt oss lämna mig nu, låt oss ägna oss åt spelet, kasta oss in i äventyren åter en gång, som om det var den sista.
The game is a foot
Det var en gång ett par vandrande som följdes åt längs vägen, inte tidigare hade de träffats, säkert skulle de skiljas efter detta; om inte ödet ville något annat.Som alltid vill ödet något annat. Vi får spela olika roller genom livet, spela olika stor vikt. Alltid är vi oss själva bakom masken, aldrig är vår uppenbarelse sig lik.Vi växer med rollen, växer ibland in i rollen, tar delar med oss, till andra tillfällen, andra roller i livets teater.Vi lever ett kammarspel, med roller tilldelade av vår omgivning, inte alltid kan vi spela ut vad vi vill, så vi får se över vår roll. Vilka val kan man göra, vad kan man och vad vill man uppnå.Räcker det att vilja gott eller skall också följden av våra handlingar bli av godo ? Varför hade de hamnat här, på denna plats? Vart var de på väg? Vem är det som leder deras steg allt närmare faran? Skulle de ändra sig, om de viste vad skulle komma? Troligen inte, dessa vandrare, äventyrare, den ryggrad vilken samhället vilar, var hjältarna som skulle rädda oss.De var utvalda, utvalda av ödet.

Legend
Legend är ett flexibelt standardfantasyrollspel i en så gott som helt färg- och smaklös spelmiljö bestående av de vanligaste pseudomedeltida klichéerna. Det är upp till spelledaren att namnge och kartlägga de delar där dennes egna äventyr utspelar sig. Spelvärlden skall inte fungera begränsande utan istället vara maximalt användbar och ha plats för vilket standardfantasyäventyr som helst. (Även befintliga äventyr, såväl regelbundna som systemlösa). Regelsystemet saknar spelvärden och tillåter en oändlig variation vad gäller rollfigurer. Den som endast vill använda sig av miljön kan dock strunta i reglerna, och vice versa.

Minimalt Rollspel
Minimalt Rollspel är ett simpelt rollspel med komplett regelsystem med erfarenhet som endast består av tio enkla regler som alla spelare snabbt kan läsa igenom när man ska börja spela. Inget extramaterial behövs, varken papper eller penna, såvida alla medverkande har alla lemmar i behåll; allt som behövs för att spela finns med i detta dokument, förutom medspelare. Skriv ut detta spel och ta med på fiket, partyt eller tågresan när du vill kunna spela ett snabbt och enkelt spel tillsammans med dina vänner.

Olympus
Gudarna har samlats runt sitt spelbord för att följa en ensam hjälte som kämpar sig fram genom ödemarken. I hans väg står hemska vidunder, våldsam natur och mytiska hemligheter som måste övervinnas innan han slutligen kan nå sitt mål. För att övervinna farorna räcker det inte med tur och skicklighet; han måste dessutom ha gudarna på sin sida, och gudar är nyckfulla väsen.
Olympus är ett rollspel avsett för en spelare, som tar rollen som en klassisk hjälte, som de i de grekiska gudasagorna, och två eller fler spelledare, som spelar de gudar som styr över hjältens värld.

Ormens Krig
Från öster sträcker sig mörka, giriga järnnävar över världen, en ondska av aldrig tidigare skådat slag sänder ett en bild över världen, som väcker skräck i de mest modiga av mannahjärtan. Mörka legioner under hakkorsets fana vandrar nu emot väst, och emellan dem och världsherravälde står ni, och alla andra i Asilo de las montañas, ädelstenen i Andalucia.
Ormens krig är ett rollspel i en mycket, mycket alternativ version av andra världskriget, där alkemister, häxgeneraler, jordvarelser och albinoalfer alla spelar sina roller.

Piraterna från Pluto
Piraterna från Pluto! - Swashbuckling i Sjörövarrymden!
Piraterna från Pluto är ett fartfyllt actionspel som utspelas i rymden ? en annan rymd än vad vi är vana vid. Från den platta jorden i universums mitt seglar jordiska skepp ut för att upptäcka och erövra universum, ända sedan den dagen Columbus seglade över jordens kant och sveptes med av etervindarna till Mars. Trots rymdteknologin är samhället märkligt likt sexton- och sjuttonhundratalets.
Kolonialmakterna har koloniserat de inre planeterna, men utanför Mars? bana finns bara en lag ? piraternas! Följ med ut i etern! Hissa solseglen och ladda koboltkanonerna! Bli en av Piraterna från Pluto!

Pollux
Vårt multiversum består inte bara av vår värld, utan av oräkneliga antal världar, universa och dimensioner. I en av dessa utvecklades en planet mycket lik vår, men där hästdjuren blev de högsta varelserna. Deras samhälle har utvecklat sig, man har tämjt den vilda energin, telepatin och magin. Och nu vill man vidga och erövra. En grupp utforskare skickas till en annan värld.
Men det är en värld utan magi, och plötsligt är de strandsatta. De har hamnat i vår värld, Tellus, och det är här berättelsen tar vid... Anta rollen som en hästhövdad pollux och överlev i den nya, främmande världen.

Power Puff Pinglorna Rollspelet
När problem uppstår i staden Townsville, ljuder larmet och Blomman, Bubblan, Buttran och det segrande lejonet rycker ut! Deras beskyddare, professor Utonium, håller ett vakande öga på dem när de tar upp kampen mot de ondskefulla uslingarna som försöker ta över Townsville (och ibland till och med världen. Jajjamensan!).De tre modiga tjejerna och den etiopiske kejsaren gör sitt yttersta för att rädda världen innan läggdags!

Protektoratets Barn
Det här är ett spel om onda barn. Ett spel om fruktansvärda, onda barn, som drivna av omständigheterna tvingas vända sig mot varandra och kämpa inbördes om status, makt och respekt. Det här är ett spel om ett samhälle av barn någonstans i Sibirien. Det här är sagan om unga, oskuldsfulla sinnen som blir hårdnackade och syndiga. Det här är sagan om ensamhet, förtvivlan och ilska och oförmågan att hantera dessa element. Det här är sagan om att välja sina förebilder helt själv, och vilka konsekvenser detta val får.
Som ombud i Protektoratet är rollpersonernas uppgift att hålla ordningen på den plats där ingen vuxen sätter sin fot. Det är ett farligt jobb, som kräver mod, list och auktoritet. Har du aldrig dödat? Nå, det är en första gång för allting. Som ombud är det du mot de 100 000 barn som bor i protektoratet. Det är du som måste se till att de inte ballar ur totalt, det är ditt jobb att hålla dem i schack. Om fyra år är du fri att gå, efter fyra år i tjänst som ombud kan du äntligen lämna det ställe som har varit ditt fängelse sedan du var liten.

Sagor Från Förorten
Sagor från förorten är en fantasyfiering av Stockholm med omnejd, där det finns både magi, ädla riddare och barder. Jag hoppas att spelet ska få er att dra på smilbanden ett par gånger för det är med humor och värme jag presenterar Sagor från förorten för er. Aldrig har Stockholm varit så magiskt.

Savann
Vilddjuren är stora, de är magnifika, och de kan vara livsfarliga. Regnen kommer endast periodvis och torkan är det enda man kan vara säker på. Stamfolken härskar, och de strider ständigt inbördes om herraväldet. En viktig faktor i detta maktspel är stamkrigarna, välsignade med djurandarnas gunst och speciella egenskaper. En av dessa stamkrigare är du, så välkommen hit, till Savannen.
I Savann antar man rollen som en stamkrigare välsignad av olika djurandar. Dessa djurandar skänker krigaren egenskaper, fördelar och nackdelar, utöver det vanliga. Skådeplatsen är en vidsträckt gräs- och buskstäpp, känd endast som Savannen, där mänskliga stamfolk samsas om levnadsytan med typiskt afrikanska vilddjur. Men här lever också demoner, andar av alla de slag och djuräldre. Kort sagt är Savann ett halvmysigt rollspel från en pseudo-afrikansk savann någonstans, någon gång.

Sektor 242
Ett rollspel som utspelar sig i en avlägsen framtid där Företaget styr. I denna dystopiska värld antar spelarna rollen som rebeller i kamp mot förtryckarna. Soylent Green is people!

Skepp ohoj och en flaska med rom
Ett rollspel om vad piraternas gyllene era egentligen handlade om.

Skeppsskorpor och piratråttor
Vinden ligger i från väster, saltvatten stänker upp på relingen.Skrovet kränger och knakar, tossar hänger lös. Krutröken ligger som en midsommardimma över däck, svavlet sticker i ögon och strupe. Ett snabbt hugg, hakar genom luften. En knall så öronbedövande att buken darrar. Tystnad, som en evighetens väntan. Så det fruktade vinandet. Den gick i sjön.
Men nu är de över oss. Sjöråttorna.

Soptippen
I Soptippen kan du få gestalta en spionerande fluga, en skränande fiskmås, en klipsk ormvråk, en bepansrad skalbagge eller någon annan av soptippens alla invånare. Du kan spela en arbetarmyra och göra revolt mot myrornas överstrukturerade och opersonliga samhälle. Du kan få vara en lömsk maffiaråtta för en stund och sätta skräck i soptippens invånare. Soptippen är ett annorlunda rollspel med betoning på den sociala biten. Djuren i spelet har mycket gemensamt med människorna; de blir kära, arga, ledsna, är smartare än man kan tro och intrigerar ständigt. Det enkla, kortbaserade regelsystemet skapar en lagom blandning av slump och kontroll.

Syfilis
På en primitiv planet långt, långt i fjärran lever fyra amfibiefolk i sviterna av en olycka som bringats till deras värld av en mänsklig missionär som velat predika herrens ord. En sjukdom och en planetär katastrof. Kan allt vara Guds vilja? Syfilis är ett symboliskt spel om synd, skuld, botgöring, upplysning och het, ohämmad salamandersex.

The D12 Dark Hobbit Ninja Role Playing Game
The D12 Dark Hobbit Ninja är ett klyschat fantasyninjarollspel med glimten i ögat är man stuffar runt i östra delarna av Midgård, på en ö som heter Jordor. Dygnet har tolv timmar, humanoida raser har sex fingrar på varje hand och ju fler referenser till dussin eller halvdussin man kan få med, desto bättre spelupplevelse. Det nya och revolutionerande systemet FURPS som vi alla känner igen från hits som Bitworld används även här. Snabbt och lätt med en tolvsidig tärning, som är systemets främsta fördel. Vem gillar inte D12?

Totem
Totem är ett rollspel om livet i Gränslandet. Spelet är kraftigt influerat av afrikanska och aboriginaustraliensiska sagor; spelarna gestaltar schamaner, som måste vägleda sin stam genom det hårda livet på savannen: medla med eller kämpa mot fientliga stammar och vilda djur, bota de sjuka, finna det goda bytet och skydda dem mot onda andar. Till sin hjälp har de blott sin list - och sina fetisher, sina totem: föremål med andar bundna inom sig, som skänker bäraren magiska krafter.

Trollspel
Vill du spela ett troll på flykt undan den moderna världen? Då är Trollspel spelet för dig! I en värld av vetenskap och motorvägar håller de på att försvinna, men ännu har de kvar sina trollformler, och en del av de unga anpassar sig ganska bra till förorternas skogar och dungar.
Det här spelet passar bäst när man är ute i skogen, när man campar eller vandrar. Systemet är anpassat så att man inte behöver någon yta att slå på, och man kan till och med gå omkring samtidigt som man spelar!

Vicatrion 5430
Stig ombord på det gamla antigravitationsskeppet Vicatrion! Året är 5430, platsen är kontinenten som en gång benämndes Sydamerika, och äventyret har knappt hunnit börja. Det var nu länge sedan civilisationen föll, och mot en bakgrund av annalkande istid och främmande invasioner sker en kamp för överlevnad, med hopp om återuppbyggnad och en ny tids gryning hägrande någonstans bortom horisonten.

Vigilantez
År 1960, på dagen ett år efter att Fulgencio Batistas ondskefulla regim störtats, så skjuts folkets förste son; Fidel Castro, ner under ett av sina många bejublade offentliga framträdanden. Det ryggradslösa mordet förblir ouppklarat. Rebellhjälten Castro förvandlas med tiden till ett frihetsbegrepp, en martyr som ingjuter mod i folkets hjärtan. USAs lågpannade ledare känner sig därför till slut manade att ta till drastiska åtgärder, och avsäger sig så en dyster morgon sina sista få kvarvarande medmänskliga sidor:1964, på självständighetsdagen, fälls en atombomb över Santiago.

Vingar över Haga
Det utspelar sig i 1740-talets sverige. Det handlar om den sista kampen, - övergångstiden. Älvfolkets sista kamp om spiran, i en tid av intriger, krig och äventyr..
Ta upp kampen, ta rollen som Lord Bumbus, Buzzowitz, Fjärildrik och Kazzbar. Drottningens utsända följe, drottningens män i den vilda jakten på kronjuvelerna. Följ dem genom hovintriger, krig, äventyr och vild kamp över tiljorna, allt mot en "1700-tals" fond, vilken speglar sig i deras värld. Vår värld.

Vintervaka
I mörkret vakade trollen och dvärgarna
Vakade över vinterns återtåg
Vakade över människans undergång
Vakade med spjut
Bakom drakens vingslag

I ljuset vakade människan
Vakade över runors makt
Vakade över hjältars födsel
Vakade med spjut
Bakom bronslädda portar
Vintervaka är ett fantasyrollspel i dogmaformat som utspelar sig i en karg värld där bergen står som vakande monument över den hårda kamp för överlevnad som dagligen förs av en ännu famlande människostam. Nordlanden är den värld där sagan utspelar sig och folket som lever där har nått en nivå i utvecklingen som kan jämföras med vår egen, för tolvhundra år sedan.

World of Shadows
World of Shadows är ett action rollspel med väldigt enkla regler. Världen man spelar i är vår egen fast i total katastrof.
Brottslighet är vanligt, det är inte många som inte bär vapen och våldet har också smittat av sig i allt blodigare sporter.
Det finns heller knappt någon el, och i denna värld måste man göra vad som helst för att överleva.
Världen är helt enkelt en skugga av sitt forna jag.
Välkommen till World of Shadows

Zombie Ducks
Zombie-ankor väller fram över ankdammen och verkar vara ostoppbara, de kommer från Den Hemska Annanvärlden och tar över ankbon i ett nafs. Ingen anka går säker. Det som började som otroliga vandringssägner som ingen trodde på har plötsligt förvandlats till sanning, zombierna har kommit till den en gång så hemtrevliga lilla ankdammen och ankorna tvingas nu slåss för sina liv mot en till synes outsinlig mängd zombie-ankor. Fallna ankor återuppstår som zombie-ankor och ankorna ställs ideligen näbb mot näbb med förtvinade skal av ankor de för inte länge sedan glatt jagade fisk med.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Röstningen är nu stängd!

Inga fler röster nu. Resultatet presenteras senare (antagligen i kväll).

Kan någon avnåla den här tråden?
 
Top