Nekromanti Trobergs Dogmautmaning 2005 - Förhandsinfo

Troberg

Sinister eater
Nu är det snart dags för Trobergs Dogmautmaning 2005.

Jag har lite dåligt samvete för att jag inte hunnit uppdatera och renskriva reglerna, men min tid och uppmärksamhet har tyvärr varit upptagen av annat. Jag hoppas dock att de ska funka som de står i ett år till. Den enda större ändringen är att man nu får använda en full uppsättning tärningar, i övrigt är reglerna i princip desamma. Det är alltså fritt fram att tjuvstarta.

Så här är tidtabellen:

2005-01-30 Start
2005-02-19 Inlämning
2005-02-27 Prisgala

Jag hoppas att årets utmaning blir lika populär och visar samma prov på gott sportsmannaskap som tidigare år.

Det ska bli intressant att se vilken könssjkukdom Rising ger oss alla i år...

Så, börja gnugga geniknölarna, snart är det dags att visa vad ni går för!

Krille

Super Moderator
Ett land, ett folk, en tärning!

"Den enda större ändringen är att man nu får använda en full uppsättning tärningar, i övrigt är reglerna i princip desamma."

Äsch. En tärning var ju en charmig begränsning. Det är bara höns som behöver fler. :gremgrin:

Nåväl, jag får väl hålla mig till Dogma Classic av ren princip, men det är ju faktiskt inte samma sak.

Ämlans höns!

Troberg

Sinister eater
Re: Ett land, ett folk, en tärning!

Äsch. En tärning var ju en charmig begränsning. Det är bara höns som behöver fler.
Nåväl, jag får väl hålla mig till Dogma Classic av ren princip, men det är ju faktiskt inte samma sak.
Se det som en moralisk seger om du deltar på det svåra sättet. Vinner du så blir segern desto större, förlorar du så har du ändå vunnit på sätt och vis.

Rising

Vila i frid
Shit! Redan?

Jag som hade tänkt slå på stort i år, och så kommer turneringen nu på momangen? Förra året var ju inlämningsdatum i mars!

Då... ligger jag lite lågt i år. Det finns ett par samarbetsprojekt jag lovat göra, men på det stora taget så tänker jag ställa in mig för 2006.

Det ska bli intressant att se vilken könssjkukdom Rising ger oss alla i år...
"Klamydia" låter som en fantasyvärld, gör det inte? Hmm...

Snow

Swashbuckler
det är om mindre än en månad? 20 dagar från öppning till avslut? Jag tycker det är väl hastigt...

eller är det meningen att det ska samla upp allt som gått under året?

Troberg

Sinister eater
Korrigering

det är om mindre än en månad? 20 dagar från öppning till avslut? Jag tycker det är väl hastigt...
Sorry, mitt minne svek mig, jag hade för mig att vi körde en månad för hela processen förut. Lägg på en vecka på alla datum efter startdatumet (dvs slutdatum och prisutdelning). Jag går igenom allt i detalj när utmaningen officiellt öppnas.

Troberg

Sinister eater
Re: Shit! Redan?

Jag som hade tänkt slå på stort i år, och så kommer turneringen nu på momangen? Förra året var ju inlämningsdatum i mars!
Mitt misstag, se ovan. Dock var förra året lite speciellt på grund av att servern var nere ett tag, men ni får ändå en vecka mer än vad jag tidigare sagt.

Då... ligger jag lite lågt i år. Det finns ett par samarbetsprojekt jag lovat göra, men på det stora taget så tänker jag ställa in mig för 2006.
Ingen anledning längre, kör hårt, dö ung och bli ett vackert lik!

"Klamydia" låter som en fantasyvärld, gör det inte? Hmm...
Jag skulle gissat att du skulle hänga på fabeldjurstrenden och göra ett flatlus-spel...

L337

Warrior

Men en tärning är väl ändå någon sorts begränsning för att spelet ska bli lättare att ta med sig?
Det blir ju konstigt om man sitter där med ett dogmarollspel som någon har gjort och så ska man använda 58 olika tärningar för 2 sidor, nej, tacka veta gamla old-school reglerna för träningar, dem kommer iallafall jag hålla mig till.

Insignia

Swashbuckler

"Det blir ju konstigt om man sitter där med ett dogmarollspel som någon har gjort och så ska man använda 58 olika tärningar för 2 sidor"

Fast "en full uppsättning tärningar" brukar vara ungefär sju stycken.

Snow

Swashbuckler

de flesta har väl tillgång till en bunke tärningar
använder man många olika slags tärningar i sitt dogmaspel sätter man nog krokben för sig själv...
sansade mängder som några T6 och en T10 tycker jag är helt ok

Troberg

Sinister eater

nej, tacka veta gamla old-school reglerna för träningar
Det finns ingen regel som så många klagat på som den (utom möjligen att en dubbelsidig A4 för spelet, en dubbelsidig A4 för fyra stycken karaktärsblad verkar vara totalt obegripligt...), så nu testar vi andra varianten. Funkar det inte så går vi tillbaka nästa år.

Krille

Super Moderator

"Fast "en full uppsättning tärningar" brukar vara ungefär sju stycken."

...såvida man inte spelar något av Storyteller-spelen eller Star Wars d6, då en full uppsättning innebär minst tio och förmodligen 20. Fast de är ju bara av en sort då.

Krille

Super Moderator
Kycklingar!

"Det finns ingen regel som så många klagat på som den"

Och jag kan inte fatta varför. Det är ju för sjutton en del av utmaningen att begränsa sig till en tärning, på samma sätt som att det är en del av utmaningen att begränsa sig till två A4. Det går ju inte ens att skylla på att man inte får klockkurvor, eftersom det går att lösa genom att slå om tärningen (jag gjorde så i Ett himla liv) eller gå via en liten, liten tabell.

Nä, kycklingar är vad de är! Bara för sakens skull så ska jag klaga jävel på regeln "en normal uppsättning tärningar". En tärning eller en kortlek ska det vara, punkt! Alla som tycker annat är lata, korkade eller kycklingar! Sådeså! :gremgrin:

Insignia

Swashbuckler

Exakt, det är en tärning som man slår tjugo gånger :gremlaugh:

L337

Warrior
Krille har fullständigt rätt [NT]

Hmm... Jag känner mig som en korkad ja-sägare (fast krille har rätt).

Rising

Vila i frid
Re: Kycklingar!

Det är ju för sjutton en del av utmaningen att begränsa sig till en tärning, på samma sätt som att det är en del av utmaningen att begränsa sig till två A4
Jag ser egentligen portabiliteten mest som ett skämt i turneringen. Ingen tänker på dogmabidragen som en skänk från ovan just för att de är så enkla att ta med sig. Inte minst eftersom det är så löjligt med rollformulären om man tänker så. Vad har de med portabilitet att göra? Att ta med en skrivare så att man kan skriva ut nya rollformulär efter att några karaktärer försvunnit, det är bra mycket jobbigare än att ta med några tärningar. Man kan använda en och samma uppsättning 3T6 för varje spelsession, medan rollformulär måste bytas ut varje gång en seplare skall spela med en ny rollperson (och om han inte orkar sudda ut vad föregående rollperson haft för värden). Därför är en stor uppsättning tärningar mer i linje med portabiliteten än rollformulären.

Nå, nu är portabilitetsdelen ändå helt oviktig, i mina ögon. Det viktiga med dogmaturneringen tycker jag är att man sporras till att hitta på nya spelkoncept och idéer när man inte kan stoltsera med ett högkvantitativt rollspel.

Regeln om "en tärning" lägger ett hinder ivägen för nytänkande regelsystem, så därför är den regeln kontraproduktiv. Det är som att säga "man får enbart göra dungeoncrawlerrollspel". Vi vill ju ha nytänkande, erbjud då ordentliga möjligheter till nytänkande!

Men visst, jag respekterar den som sätter extra höga krav på sig själv. I förra året valde jag själv att göra alla mina spel i word (för jag tycker det är lite fusk att använda InDesign i en tävling där många n00bar enbart har word i sina datorer) och jag lät bli att använda rollformulär, eftersom jag tyckte att det är stenfusk. Till skillnad från multipla tärningar så kan man ju faktiskt klara sig precis lika bra utan rollformulär såsom med dem oavsett vilken idé det än är man har. Rollformuläret är inte nödvändigt för någon endaste idé.

Så jag är iaf mer hardcore än du.

/Rising
tänker använda både multipla tärningar, InDesign och rollformulär i årets tävling, om jag hinner göra färdigt något eget spel överhuvudtaget, dvs. Vi behöver två månaders produktionstid nästa gång.

Krille

Super Moderator
John Wick, dörrar, gobbos och en tärning

"Jag ser egentligen portabiliteten mest som ett skämt i turneringen."

Måhända, men det är inte på grund av den som jag gillar regeln med en tärning. Det är tvärtom det här:

"Regeln om "en tärning" lägger ett hinder ivägen för nytänkande regelsystem, så därför är den regeln kontraproduktiv."

Eller rättare sagt, det är raka motsatsen till det där. Själv anser jag nämligen att regeln om en tärning sporrar en att försöka komma på vad man kan göra med en tärning, snarare än begränsar en i sitt regelskapande. En slumpgenerator är en slumpgenerator är en slumpgenerator, liksom. Det är inte slumpgeneratorn som är det intressanta i ett regelsystem, utan vad man gör med slumpvärdet som den spottar ur sig.

Faktum är att dogma-tävlingen tillsammans med John Wicks insikt om regler (dyrka dörrar/dräpa gobbos) har sporrat mig till att göra verkligt unika saker. Dogma-tävlingen sade mig att det går att göra oerhört mycket med något så enkelt som en sexsidig tärning, utan att behöva göra några fantastiska siffertricks, och John Wick har inte bara gjort det möjligt för mig att kondensera ett regelsystem till dess absoluta grunder utan även tala om för mig vad konventionella regelsystem går ut på, så att jag kan frångå dem. Jag törs nästan lova att Aki och Murder, We Wrote (som tillsammans med Pookafiktum är bland det mest nyskapande som jag har sett på den svenska rollspelsscenen på mycket länge) aldrig hade kommit till utan dogma-tävlingen, och för den delen John Wick. Samma sak gäller System7 för övrigt.

Allt detta på grund av en tärning, två A4, och insikten om att regler bara går ut på att dyrka upp dörrar och banka gobbos. Man måste komma till insikt med rollspelsreglers essens innan man kan göra något unikt med dem. Men portabiliteten har inte ett jota med saken att göra.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: John Wick, dörrar, gobbos och en tärning

"Det är inte slumpgeneratorn som är det intressanta i ett regelsystem, utan vad man gör med slumpvärdet som den spottar ur sig."

Tja, i ett system jag filar på (inget Dogma [tyvärr, då det hade gjort mitt resonemang mycket mer träffande], men likväl) så är risken för det sämsta tänkbara utfallet 0,1%. Har du sett en tusensidig tärning nån gång? Nu tycker du förmodligen att det är onödigt att kräva såpass mycket finkornighet, och att jag borde kunna få en tillräckligt liten risk med en T100, men på samma sätt tycker jag det är onödigt att till varje pris försöka hålla sig till principen att bara rulla en enda polyeder i taget (ish då jag vill ha minst två plastbitar att skramla mot varandra när jag slår).

"Själv anser jag nämligen att regeln om en tärning sporrar en att försöka komma på vad man kan göra med en tärning, snarare än begränsar en i sitt regelskapande."

Och själv ser jag som sagt ingen poäng med att sitta och klämma ur nya möjligheter ur "en tärning" när jag hellre gör det med "flera tärningar". Jag äger ändå mer än en av de flesta normala tärningssorterna, så det är inga onödiga utgifter (och jag tror de flesta har råd i vilket fall, faktiskt). Allvarligt, för varje person som resonerar som du så lär det finnas minst en som tänker som Riz och bara defaultar till nån gammal beprövad modell.