Nekromanti Trobergs Dogmautmaning 2005 - Förhandsinfo

Selly

Level 5 Laser Lotus
Fel. Punkt.

"hoppa över en ravin."

Det är skillnad på att kunna fortsätta kuta precis när man landar, att komma över men ramla till marken, att bara nästan komma över så att man hänger på kanten, osv...nä, det är möjligt att du bara valde ett dåligt exempel, men som jag ser det så vill man faktiskt alltid veta kvalitet.

Vad gäller 2 och 3 så är de väl samma sak; alla slår ett slag, den som får bäst vinner guldet, den som får näst bäst förlorar guldet, den som får tredje bäst vinner bronset, osv...

"Det är inbakat."

Jag gör nog hellre så att jag kollar skillnaden mellan svårighetsgraden och resultatet. Då behöver man bara avläsa slaget en gång, vilket är att föredra. Jag tolkar det som att det är så man inte skall göra i T10, hence the criticism. För min del så ser jag det dessutom som en fördel att man oftast får sämre resultat när man försöker sig på nåt svårt, och vice versa.

Nå, när jag tog T10-exemplet för X antal inlägg sen så gjorde jag det för att jag behövde ett exempel, inte för att smyga in kritik (tro't om du vill). Jag trodde inte att det skulle bli en deltråd om det. I should've known better.

Krille

Super Moderator
Re: Fel. Punkt.

"Det är skillnad på att kunna fortsätta kuta precis när man landar, att komma över men ramla till marken, att bara nästan komma över så att man hänger på kanten, osv..."

Visst. Det får du på köpet i T10. Grejen med att använda samma slag, men utvärderar det på tre olika sätt, innebär att du kan utvärdera samma slag på tre olika sätt. Så du kan med andra ord få reda på huruvida du når över eller inte, samtidigt som du kan få reda på allt det andra.

"Vad gäller 2 och 3 så är de väl samma sak; alla slår ett slag, den som får bäst vinner guldet, den som får näst bäst förlorar guldet, den som får tredje bäst vinner bronset, osv..."

Inte nödvändigtvis. Du kan ju försöka hoppa så långt som möjligt utan att tävla. Eller skjuta båge mot en tavla. Eller smida ett svärd. Eller vilken situation där man inte försöker övervinna en svårighet, utan bara prestera så bra som möjligt utan tävlingsmoment.

"Jag gör nog hellre så att jag kollar skillnaden mellan svårighetsgraden och resultatet."

Det finns två sätt att mäta kvalitet: hur mycket bättre än vad som krävs man presterar, respektive hur bra man presterar och om det räcker för vad som krävs. Jag valde den senare modellen i T10. Är någon av dem fel?

"Då behöver man bara avläsa slaget en gång, vilket är att föredra. Jag tolkar det som att det är så man inte skall göra i T10, hence the criticism."

Men då tolkar du fel. Det finns minst ett fall specificerat redan i regelkärnan där man använder samma slagna slag på två sätt: anfalls- och försvarsslag används dels som ett svårighetsslag och dels som ett motsatt slag, utan att att något nytt slag slås. Det finns ingenting som hindrar att ett och samma slag används på tre sätt: ha en längdhoppstävling över en ravin, vetja!

"Nå, när jag tog T10-exemplet för X antal inlägg sen så gjorde jag det för att jag behövde ett exempel, inte för att smyga in kritik (tro't om du vill). Jag trodde inte att det skulle bli en deltråd om det. I should've known better."

Men det var ju en jättebra modell för att diskutera regelmodeller, juh! Och ja, jag är helt seriös - T10-systemet är ju ett praktiskt exempel av att en tärning ska räcka. Genom att analysera ett praktiskt exempel så kan vi ju faktiskt ta reda på huruvida en applikation av principen "en tärning" faktiskt räcker eller inte. Därmed är det ett jättebra sätt att testa dina önskemål: finns de eller finns de inte i T10; finns de med, fungerar de; finns de inte med, kan man få in dem?

Sodivra

Champion
Stoppa en :zeppelinare: i munnen!

Gay!

Jag godtar ditt argument om fokus på vad tärningen innebär istället för vad man slår för tärning, men hur hippt det än är så är det inte det enda sätt rollspel kan utvecklas på. Ren gamism och kluriga regler går också att utveckla, och Dogmautmaningen bör ge en plats för detta också!

Och vad är det för utmaning att bara använda en tärning om man alltid gör det, egentligen? :gremsmile:

Men okej, gamle man! Jag tar upp handsken. Jag hade inte tänkt ställa upp i år heller, men för att motbevisa dig kommer jag göra ett spel där man aldrig skulle komma på tanken att dyrka dörrar eller kutta gobbos (kanske inte känslomässiga tillstånd heller, det är såååå klyschigt!) och det kommer kräva mer än en sorts tärning, och folket kommer se det och säga att det är gott!

Eller ja.. Förmodligen kommer jag inte göra det. Men jag tänker försöka! :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Upps! Svalde den!

"Ren gamism och kluriga regler går också att utveckla, och Dogmautmaningen bör ge en plats för detta också!"

Förutom att det går att utveckla kluriga regler med endast en tärning, är det inte en tanke med dogma rent generellt att det ska vara så minimalistiskt som möjligt? Dogmafilm förlorar poängen om man får lägga på studioljud och specialeffekter - samma sak gäller dogmaspel och tärningar. Det är i alla fall vad jag känner. Visst, jag (eller snarare George Lucas) kan inte göra en Star Wars med dogma, och jag (eller snarare WotC) kan inte göra en Star Wars d20 med dogma heller.

Hallå? Vad är problemet? Känner ni er mobbade för att ni inte kan göra ett visst givet spel med en viss uppstyrd mängd begränsningar i en tävling? Känner ni er lika mobbade för att man inte får ha motorsågar i ishockey också?

Snow

Swashbuckler
Re: Upps! Svalde den!

Hallå? Vad är problemet? Känner ni er mobbade för att ni inte kan göra ett visst givet spel med en viss uppstyrd mängd begränsningar i en tävling? Känner ni er lika mobbade för att man inte får ha motorsågar i ishockey också?
Hallå? vad är problemet? Känner du dig mobbad för att du inte får ha med en liten fånig onaturlig regel i en tävling? Känner du dig lika mobbad för att domarn har hjälm i ishockey också? :gremwink:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Fel. Punkt.

"Du kan ju försöka hoppa så långt som möjligt utan att tävla. Eller skjuta båge mot en tavla. Eller smida ett svärd. Eller vilken situation där man inte försöker övervinna en svårighet, utan bara prestera så bra som möjligt utan tävlingsmoment."

Yes, men samtliga dessa har ju fortfarande en svårighet egentligen. Visst, det bör vara en rätt låg sådan, men likväl, skall jag verkligen alltid lyckas automatiskt, om än i varierande grad? Om jag skulle skjuta båge mot en tavla skulle jag ju missa, för jag kan inte skjuta pilbåge. Eller har du nåt slags gränsvärde där man inte längre bör slå (i ostressade lägen eller dylikt)? För om du skippat det där automatiska misslyckandet så hade man ju fått det ändå, nämligen vid nivån där summan av attribut+färdighet är lika hög som svårighetsgraden.

"Det finns två sätt att mäta kvalitet: hur mycket bättre än vad som krävs man presterar, respektive hur bra man presterar och om det räcker för vad som krävs. Jag valde den senare modellen i T10. Är någon av dem fel?"

Personligen föredrar jag det första, men ok, jag kan köpa att det är en smaksak tills nån högre makt kommer och talar om hur det ligger till; det ter sig - för mig - mer logiskt att det är svårare att lyckas bra på svåra saker än på lätta.

"Det finns minst ett fall specificerat redan i regelkärnan där man använder samma slagna slag på två sätt: anfalls- och försvarsslag används dels som ett svårighetsslag och dels som ett motsatt slag, utan att att något nytt slag slås."

Tja, nu tolkar du mitt påstående helt fel. Men mitt påstående var i grunden ett tankefel ändå, så det spelar inte så stor roll. Jag menade inte att man skulle slå flera gånger. Vad jag menade var att jag föredrar att avläsa ett slag och avgöra både huruvida jag lyckas eller inte, samt kvalitet, på en gång (vilket man ju gör genom att ta summan och subtrahera svårigheten; är resultatet 0 eller högre så har man lyckats, och ju högre siffra, desto bättre lyckades man). As opposed to att först kolla om man lyckas (jämföra summan med svårighetsgraden), och sen kolla hurpass bra man presterade. Men det var ju som sagt ett tankefel, för det är lika mycket beräkningar i endera fall, så vi skippar det.

"Men det var ju en jättebra modell för att diskutera regelmodeller, juh!"

Som du märker har jag dock inte orkat lära in hela systemet in i minsta detalj, men det verkar ju gå bra ändå... Blir det för mycket OT så får man väl trösta sig med att Troberg troligen inte lär ligga sömnlös...

"Genom att analysera ett praktiskt exempel så kan vi ju faktiskt ta reda på huruvida en applikation av principen "en tärning" faktiskt räcker eller inte."

Grejen är väl den att jag inte betvivlar att man kan göra ett fullt fungerande system grundat på en tärning. Skippar man bara knaset med automatiskt misslyckande vid nollor (jo, min åsikt står fast vid att det är knas, men för att inte vara en total skitstövel så kan jag ju erkänna att det är just en åsikt [as opposed to ett oomkullrunkeligt faktum]) så är det ett fullt spelbart system IMO. Men att ett system fungerar innebär ju inte att det är perfekt, och för min del är det en bunt grejer jag skulle vilja ändra på; vissa av ändringarna innebär att man plötsligt rullar mer än en tärning. Nu påstår jag ju inte att det skulle bli objektivt bättre av det, men för mig skulle det bli bättre.

För att fortsätta ta mig själv som exempel (eftersom systemet jag filar på använder >1 tärning): om jag inte tyckte att tre T10:or avlästa på konstiga sätt gav bättre sannolikhetsfördelning (och utfallsrum) än att bara slänga på en T10 rakt av, då skulle jag ju inte använda mig av ett sånt system. De resultat man kan få varierar från -3 till +3, och det är väldigt ojämn sannolikhetsfördelning (0,1% för -3, medan det är 6,4% för +3); det är rätt svårt att uppnå med en enda tärning. Poängen är att jag inte valt ett sånt system för att det är så djävla ballt med massor av tärningar som slås på konstiga sätt (trots att jag hellre har ett par tärningar att skramla mot varandra än en ensam), utan för att jag vill ha de utfallen med (ungefär) de sannolikheterna. Jag tror att hela din farhåga om att folk blir bländade av underliga/flummiga/balla sätt att slå tärningar på är lite ogrundad, faktiskt. För att ta mitt fall som exempel återigen: även om man kunde svalt andra sannolikhetsfördelningar så skulle man ändå behövt använda antingen en underligt numrerad T7 (-3 till +3) eller en underligt numrerad T4 (0-3) som skulle slås en gång 25% av fallen (när man slog 0), och två gånger i övriga fall (1-3 vet man, sen skall man avgöra -/+)...på nåt sätt känns tre T10:or inte så fruktansvärt osmidigt vid jämförelse, och det borde t.o.m du hålla med om. ^_~

Även om rollspelsregler bara handlar om att dyrka lås och smacka goblins så vill man kanske ändå modifiera sannolikheter. Annars räcker det som sagt med sten-sax-påse, ett mynt, eller spelledargodtycke.

Rising

Vila i frid
Re: John Wick, dörrar, gobbos och en tärning

Det är inte slumpgeneratorn som är det intressanta i ett regelsystem, utan vad man gör med slumpvärdet som den spottar ur sig.
En fördel med det fria dogmaupplägget tycker jag är att alla kan få experimentera på varsitt sätt. Jag resonerar ofta som du, men jag tycker att det kan vara intressant med spel där regelmekaniken plockar sin input på spännande sätt (genom att kombinera egenskapsvärden, tillåta olika satsningsnivåer, skilja på kompetens och erfarenhet, låta inställning (såsom ilska, heder, osv) få påverka resultatet på annat sätt än träning/talang, osv) eller där själva slumpmekanikens praktiska genomförande sker på ett sätt som antingen är särskilt praktiskt (ett enda slag för motståndshandlingar är något jag själv är väldigt nöjd med) eller som kan ge särskild stämning runt bordet (såsom att man slår ett antal tärningar i en sekvens, och där det sista tärningsslaget är det mest avgörande (vilket ger ett klimax)).

Till exempel. Det här är ju bara grejer som jag själv tänkt på, det finns förstås massor av andra spännande tricks, och dogmaturneringen är jättebra för att sporra ens fantasi.

Så... att bara använda en enda tärning upplevde iaf jag som begränsade. Det finns massor av påhittighet som man kan locka fram genom att strunta i den regeln. Och påhittighet (i alla former, inte bara den som fungerar med de gamla reglerna) skall ju uppmuntras. Tycker jag.

Rickard

Urverk speldesign
Re: nu trillade du dit med rubriksättandet

"Samma person kanske äntligen kan göra det där systemet som använder 5T10 för att ta fram eldavbrott, ammoförlust, träff, räckvidd och skada med attacken i ett och samma slag, gör det med en tärning du! :)"
Jag har gjort det med en tärning till DoD.. Såå svårt var det faktiskt inte.. Det gällde bara att tänka efter lite..

Hmm.. Dessutom så har man alltid fått använda hur många tärningar som helst.. Fast bara av en sort..

/Han som håller sig utanför den övriga diskussionen, för det är bara en typisk "Jag kan inte ta till mig ändringar i tävlingen"-diskussion och därmed en rätt tråkig diskussion

Sodivra

Champion
Hoppas jag gav dig något att tugga på!

Förutom att det går att utveckla kluriga regler med endast en tärning
Visst går det, men varför begränsa regelutveckling när inte världsutveckling är begränsad? Du hatar väl inte rollSPELARE? :gremgrin:
Regler är inte filmens studioljud och specialeffekter, regler är något större.. vackrare.. renare.

Känner ni er lika mobbade för att man inte får ha motorsågar i ishockey också?
Visst är det kul med regler, (no pun intended) och entärningsregeln är kul på sitt sätt. Kan något bli mer kul så bör det utvecklas, och jag gissar att hockey har utvecklats till det bättre under sin historia?
Tydligen så tycker fler att dess avsaknad är mer kul. Jag tror inte att det är en motvilja mot begränsningar i sig, då hela 2-sidorsgrejen är riktigt populär. (Även om det för de flesta säkert är en hjälp för att skriva ett rollspel snarare än begränsning)

Vad vill du, tvinga folk att vara entärningsnyskapande? Låt bästa tärningsanvändande vinna!
Jag ska göra ett nyskapande spel som enbart får fungera med olika tärningar. Det är en utmaning! :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Hoppas jag gav dig något att tugga på!

"Visst är det kul med regler, (no pun intended) och entärningsregeln är kul på sitt sätt."
Dessutom får man tänka på att regeln har hängt med i två år.. Det finns inte såå många nya sätt att variera sig på..

/Han som tycker regelutformningen var dum, men idén att begränsa till endast en tärningstyp var rolig i början

Krille

Super Moderator
Helt om!

"Eller har du nåt slags gränsvärde där man inte längre bör slå (i ostressade lägen eller dylikt)?"

Snarare är det så att regeln om noll (automisslyckande) och nio (omslag) gäller i stressade situationer.

"det ter sig - för mig - mer logiskt att det är svårare att lyckas bra på svåra saker än på lätta."

Det är inte så svårt att få in det heller. Du har ju en subtraktion av svårigheten ändå, så den kan du bolla över till andra sidan likhetstecknet och ändå få samma resultat. Algebra är riktigt användbart ibland.

"Poängen är att jag inte valt ett sånt system för att det är så djävla ballt med massor av tärningar som slås på konstiga sätt (trots att jag hellre har ett par tärningar att skramla mot varandra än en ensam), utan för att jag vill ha de utfallen med (ungefär) de sannolikheterna."

Visst, du har ett slumptalsutfallsrum med skev fördelning. Vad gör du med den sen som är så unikt att det kräver just den fördelningen?

Det är det som jag menar att dogma-konceptet fokuserar på. Genom att ta bort "slå tärningar på konstiga sätt" så tvingas man att titta på vad man gör sen, vad man faktiskt använder siffrorna till.

Snow var inne på en mer intressant tärningskrävande mekanism, en där man genom att slå fem tärningar avgör räckvidd, eldavbrott, ammunitionsåtgång, skada och träff. Det skulle gå att göra ett riktigt kul och speligt spel genom att man slår allihop samtidigt, och sedan fördelar var och en av de fem tärningarna på de olika effekterna (vilket ger en väldigt filmisk effekt: ju fler skott som skjuts desto sämre skjuter skurkarna). Det är ett kul och konstruktivt sätt att använda flera tärningar.

Krille

Super Moderator
Gulp!

"Visst går det, men varför begränsa regelutveckling när inte världsutveckling är begränsad?"

Det är den ju: två A4.

Mask_UBBT

Hero
Re: Gulp!

"Det är den ju: två A4."

...en begränsing som omfattar även reglerna, om jag minns rätt.

/Mask - tycker 1T- och 1A4-begränsningarna griper in ojämnt på de olika områdena. That's my five cents.

Troberg

Sinister eater
Angående tärningsdiskussionen

Det debatteras väldigt mycket om en/flera tärningar just nu. Förut har just entärningsregeln ställt till mycket liv och många har ogillat den. Därför tänker jag nu testa utan den. Utifrån hur det går så får vi se hur vi gör nästa år, men i år så finns det ingen entärningsregel. Punkt. Och hör sen. Final word.

Ni får gärna fortsätta diskutera frågan, men jag tänker köra så här i år.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Helt om!

"Det är inte så svårt att få in det heller. Du har ju en subtraktion av svårigheten ändå, så den kan du bolla över till andra sidan likhetstecknet och ändå få samma resultat. Algebra är riktigt användbart ibland."

Ungefär som i mitt exempel då? (disclaimer: jag håller på att vända mitt dygn och avskyr egentligen all form av matematik) Klart jag kan isf, men...det är väl inte en del av systemet, now is it? Det där är dock mer min åsikt om T10 än om system med en tärning i allmänhet, obviously.

"Visst, du har ett slumptalsutfallsrum med skev fördelning. Vad gör du med den sen som är så unikt att det kräver just den fördelningen?"

Tja, unikt och unikt. Skalorna ser ju till att det är den fördelningen som funkar (samt en hälsosam dos siffersymmetrisk fetisch), och jag gillar mina skalor. Och min siffersymmetri. Så värst unikt kanske det inte är, men det har aldrig varit nån ambition; mitt klur är inte i första hand är gjort för att vara nyskapande, utan för att få fram de effekter jag vill ha när jag spelar; i.e, att vara bra. Jag tycker att det är viktigare att ha roligt när man spelar än att kunna se på ett system och säga "wao, vad unikt". Kan man uppnå båda, fine, skitbra, men det var som sagt inget mål med det här kluret i vilket fall; det är heller inte egentligen tänkt att användas till någe dogma, men visst, skulle jag skriva ett dogmalir, så...

"Genom att ta bort "slå tärningar på konstiga sätt" så tvingas man att titta på vad man gör sen, vad man faktiskt använder siffrorna till."

Yup, och jag tycker ändå inte att regeln om en tärning hjälper på den fronten. Om vi nu antar att jag bara defaultat till nån standardvariant att använda siffrorna ovan (vilket väl inte är helt sant, men iaf), varför skulle jag inte göra samma sak om jag använt en enda tärning? Eller snarare: jag ser din poäng, men jag upplever inte att det är så det funkar, annat än då möjligen för dig själv (i det att du är den ende som faktiskt sagt att du kommit på en massa saker tack vare den där regeln).

Rising

Vila i frid

Dessutom så har man alltid fått använda hur många tärningar som helst.. Fast bara av en sort..
Nej, så här var ju regeln:

* Bara en enda tärning (av valfri typ) får användas. Slantsingling är ett tänkbart alternativ. Vanlig (Hjärter, spader, klöver, ruter och två jokrar) kortlek är tillåten. Andra slumpgeneratorer är tillåtna, så länge som de följer samma anda (fråga för säkerhets skull). Spelet får bara kräva en styck tärning, dock får den slås flera gånger, men det gör spelet klumpigare att spela. Spelet är tänkt att vara mycket portabelt.

Vi har ju pratat om hur corny det är med tanken på ett "portabelt" spel, och hur löjligt det är att behöva skriva "slå 1T6 tre ggr" istf. "slå 3T6", när ändå ingen människa spelar ett dogmarollspel utan att ha en full uppsättning tärningar till hands.

Du får tusen "goddag yxskaft"-poäng för att du hade helt fel. Men du är fin ändå.

/Rising
klargör regeln som han har retat sig så mycket på.

Rickard

Urverk speldesign
Jaja.. [edit]

"Nej, så här var ju regeln: /.../ Spelet får bara kräva en styck tärning, dock får den slås flera gånger, "
Ja, det var ju "precis" det jag sade.. Endast bokstavstroende individer eller individer som inte kan tänka (oftast samma sak) tar och inte använder fler tärningar.. Sådana typer brukar jag vifta bort med handen.. Så du kan ju ta dina yxskaftpoäng och köra upp i....... :gremsmile:

Allvarligt talat så var regeln från början "* Bara en enda tärning (av valfri typ) får användas. Slantsingling är ett tänkbart alternativ. (spelet är tänkt att vara mycket portabelt)", men att den utökades för att klargöra att man fick slå om tärningen (läs: använda flera tärningar av en typ) om man så ville..

Dessutom så klargör Troberg hur man ska tänka i ett av sina inlägg.. Jag gillar väl egentligen inte heller regeln, även om även motståndarna till regeln måste erkänna att det har kommit upp massor av intressanta icke-tärningsslumpsystem som antagligen inte kommit om regeln inte fanns? Jag tycker dock man inte ska klanka ner på regeln (Mask, Rising, Selethil) bara för att man inte förstått den..

/Han som undrar om det är såhär religiösa gnabbas sinsemellan

<font size="1">[edit] Lade till sista stycket, då jag kom på hur jag skulle söka reda på Trobergs klargörande inlägg</font>

Selly

Level 5 Laser Lotus
Avrundning även från min sida nudå.

Well, man får väl ändå välja en implementation av systemet om man vill diskutera det som system beträffat; verktygslådor känns ändå rätt ointressanta i sammanhanget. Men visst, säger du att det där går att göra i SHI2 utan att frångå eller ändra på reglerna så skall jag inte anklaga dig för att ljuga, och isf: vad bra då. Då är det bara den där autofail-regeln som måste bort för att man (läs: jag) skall kunna se det som ett spelbart system. Good work, man, även om jag fortfarande (av naturliga skäl) föredrar mitt eget. ^_~ Det innebär nämligen att jag kommer kunna göra bruk av'et i nästan helt befintlig form om jag känner för att prova på taktikkort i praktiken nån gång (vilket väl inte lär göras förrän du är ambitiös och fixar tryckta sådana; jag håller vad jag lovar, om inte annat).

Rising

Vila i frid

Jamen i så fall kan man ju lika gärna säga att man ska använda T30 hela tiden, men när det står i reglerna att man ska slå T8 så skall man slå om utifall man får mer än åtta.

Liksom, jag var en av dem som förra året gjorde ett regelsystem som helt klart använde 2T10, men jag var tvungen att formulera mig som om man skulle slå 1T10 två ggr och addera resultaten.

Dogmareglerna påverkade inte mitt rollspel, alltså, förutom att reglerna var töntigt skrivna och att det kunde ha påverkat någons eventuella röstresultat. Någon kunde ju ha tänkt "vad jobbigt att behöva slå om tärningen hela tiden!"

Samma problem finns om jag gör ett regelsystem som använder bl.a. T6, T8, T10 och T12, fast jag skriver att man ska använda T20 hela tiden.

Alla fattar att jag vill att man ska ha olika tärningar framme, så dogmareglerna är bara löjliga och tröttsamma om de tvingar mig att formulera mig på konstiga sätt för att lirka mig förbi reglerna. Grejen är att fram till nu så har man faktiskt varit tvungen att vara töntig på det här viset. I år så blir tävlingen vuxnare och man sopar undan den här löjliga regeln så att reglerna både blir mer vettigt formulerade och så att ingen fjant kan trycka ner något enskilt spel när han gör sin bedömning bara för att han tolkar reglerna dogmatiskt. (pun intended)

Så... Eftersom den gamla regeln var töntig och ändå inte påverkade själva rollspelen... varför inte ta bort den? Ja, varför inte? I år får vi se om det finns någon anledning att införa regeln på nytt, min gissning är att vi inte kommer hitta någon sådan anledning.