Nekromanti Trobergs Dogmautmaning i framtiden

Troberg

Sinister eater
Som ni antagligen sett eftersom ni är här så har dogma-konceptet fått ett eget forum.

Jag kommer att fylla på med detaljer inom en snar framtid, framför allt då de regler som kommer att gälla inför nästa utmaning.

Skillnaden mot tidigare kommer att vara att ni kan posta era dogmaspel här under hela året, och om cirka ett år kommer en omröstning att hållas för att kora årets vinnare.

Det är fritt fram att diskutera och berömma bidragen hela tiden, det uppmuntras till och med!

Tills reglerna är klara är det bara en sak jag ber er tänka på: om ni postar bidrag, för att de ska bli lättare att hitta, gör det med följande format på ämnesraden:

(BIDRAG) Bidragsnamn

Välkomna till dogmaspelens fantastiska värld!

Rickard

Urverk speldesign
Yo! Go dogma.. Jag menar.. ääh.. Ville mest vara den andre som skriver på forumet..

Ääeeeh... Jag menar.. Måste nog posta mitt dogmabidrag.. För ju tidigare man postar, desto fler borde läsa det.. Right?

/[color:"green"]He[/color] who's going english (och som har något annorlunda planerat att komma med runt november någon gång)

Netfeed

Swashbuckler
För ju tidigare man postar, desto fler borde läsa det..

ju fler hinner glömma det med, det är ungefär som med grammisar eller guldbaggar, får någonsin skivor/filmer som kom i början av året ett pris?
det är bara andra halv året som får

//Netfeed, filosoferar, kanske

Rickard

Urverk speldesign
"ju fler hinner glömma det med, det är ungefär som med grammisar eller guldbaggar, får någonsin skivor/filmer som kom i början av året ett pris?"
Sant.. När jag tänker efter så ärligt talat så ser jag för första gången en anledning till att använda betygssystemet.. Jag har aldrig (i stort sett) använt det förut men på dogmaforumet så skulle jag faktiskt kunna tänka mig använda det direkt..

Frågan är lite.. Är det man lägger upp slutgiltigt? Jag vet att jag själv inte kommer hålla min stora käft stängd om jag läser något bidrag.. Det kommer att vara korrekturläsning och idéförslag så det står det härliga till, så länge jag gillar spelet..

/[color:"green"]Han[/color] som här faktiskt ser chansen till rescensioner och betygssättning i och med att man slänger in dogmabidrag i nya trådar hela tiden, så att folk som inte orkar läsa många bidrag endast behöver läsa de som fått 4:or och 5:or (eller flest röster)

PS. HTML verkar förresten inte fungera i detta forum DS.

Troberg

Sinister eater
Frågan är lite.. Är det man lägger upp slutgiltigt? Jag vet att jag själv inte kommer hålla min stora käft stängd om jag läser något bidrag.. Det kommer att vara korrekturläsning och idéförslag så det står det härliga till, så länge jag gillar spelet..
Jag ska fundera på det lite, tillsammans med reglerna. Spontant skulle jag säga att man kan posta previews eller slutgiltiga. Previews räknas inte som bidrag, slutgiltiga får inte ändras. Låter det vettigt?

HTML verkar förresten inte fungera i detta forum
Med tanke på vad jag tycker om HTML så har jag bara en sak att säga: Hurra! Det är dock inte avsiktligt, så någon inställning är väll missad. Admins?

Ackerfors

Alas, your rapids!
HTML [OT]

"Med tanke på vad jag tycker om HTML så har jag bara en sak att säga: Hurra! Det är dock inte avsiktligt, så någon inställning är väll missad. Admins?"

Prexis så, men det är fixat.

Quadrante

Grisbonde
hur ska man då titulera?

Slutgiltig version är inte ändringsbar..

ok, fine!, men...

- är det då efter ett visst datum, eller efter att man skrivit [Bidrag]...ska man då skriva [pre] eller nåt ?... (ser gärna att vi undviker "final".. då det absolut omedelbart skulle leda till "absolut final" "rättad final II" absolut sista rättade final bidrag" osv...)

Troberg

Sinister eater
Re: hur ska man då titulera?

- är det då efter ett visst datum, eller efter att man skrivit [Bidrag]...ska man då skriva [pre] eller nåt ?... (ser gärna att vi undviker "final".. då det absolut omedelbart skulle leda till "absolut final" "rättad final II" absolut sista rättade final bidrag" osv...)
Vänta en dag eller två så ska du få glasklara riktlinjer. Jag funderar över saken just nu.

Johan K

Gammal & dryg
Kul !

Men va´trevligt !!
Det här kan ju bli riktigt kul ju !

Baldyr

Hero
Nej.

Spontant skulle jag säga att man kan posta previews eller slutgiltiga. Previews räknas inte som bidrag, slutgiltiga får inte ändras. Låter det vettigt?
Nej, det låter helt vansinnigt, tycker jag. Varför skulle man inte få finputsa sitt bidrag inför tävlingskompendiet? För jag utgår ifrån att det alla tävlande bidrag fortfarande måste anmälas till kompendiet (tillsammans med beskrivning) innan själva omröstningen.

Jag är dock helt för att man ska kunna posta dogmaspel året om, men det måste ju rimligtvis vara skillnad på att posta ett spel och att skicka in ett tävlingsbidrag. Och då menar jag inte att man bara delar upp spelen i "previews" och "slutgiltiga", utan att alla postade spel endast är preliminära tills själva tävlingen inleds (och en deadline sätts för att bli klar med sitt bidrag).

Jag ser inte ens någon poäng med att posta ett preliminärt spel i PDF-format eller bry sig om bild och form. Eller ens korrektur. Jag vill alltså kunna diskutera och bearbeta mitt bidrag under årets gång, för att sedan anlita någon annan för att fixa själva tävlingsbidraget innan deadline. Kommer det att finnas någonting i de nya reglerna som hindrar mig från att göra detta?

Sedan har vi frågan om vad man ska kalla nästa års tävlingsomgång. Om det är årets (alltså det här årets) postade bidrag här på forumet som ska bedömas, så borde nästa omgång rimligtvis hela "Trobergs Dogmautmaning 2004" (jfr Oscar-galan och andra årliga tävlingar). Fast det kanske inte blir så lyckat, egentligen.

Jag föreslår alltså att det här forumet ska användas för att arbeta med dogmabidrag under året, men att själva tävlingen lämnas till nästa år.

En fråga: Kan man posta regelriktiga dogmarollspel här på forumet (i korrekt format osv) UTAN att de automatiskt ska räknas som tävlingsbidrag? Måste man med andra ord delta i tävlingen bara för att man väljer att publicera sitt spel på det officiella dogmaforumet? (Var kan man annars få posta sitt spel?) Eller räcker det med att man inte uppger att det rör sig om ett "bidrag" alternativt "slutgiltigt bidrag"? Och kommer man i så fall runt hela restriktionen för att ändra i "slutgiltiga" bidrag genom att underlåta att uppge att spelet är ett "bidrag". Får man i så fall senare (läs: inför deadline) posta bidraget på nytt, fast som ett tävlingsbidrag?

/Baldyr, som är skeptisk

Rising

Vila i frid
Re: Nej.

Och då menar jag inte att man bara delar upp spelen i "previews" och "slutgiltiga", utan att alla postade spel endast är preliminära tills själva tävlingen inleds (och en deadline sätts för att bli klar med sitt bidrag).
Troberg menade ju att man kan posta sitt spel redan nu om man vill, som en preview, men att man kan ändra spelet och posta reviderade versioner under årets gång om andan skulle falla på. När tävlingsdatumet väl börjar dra ihop sig så kan man bestämma sig för att man är klar och då posta en slutgiltig version samtidigt som man klart och tydligt anger att det är färdigt på riktigt.

Poängen (för Trobergs del) är att han vet när han kan börja samla in bidragen och sammanställa kompendiet.

Jag ser inte ens någon poäng med att posta ett preliminärt spel i PDF-format eller bry sig om bild och form.
Man kan testa grafiska lösningar också, och låta folk ge respons på vad de tycker om sättet man väljer att presentera ens rollspel på. Skall någon tabell flyttas för ökad användarvänlighet? Skall man välja ett annat teckensnitt för ökad läsbarhet? Skall man lätta upp bakgrundsbilden för att somliga klagar på att det blir för grötiga utskrifter med vissa skrivare? Kan man lyfta ut exempeltexterna och placera dem i en egen spalt bredvid reglerna för att öka pedagogiken? Skall man göra schemat som förklarar momentens ordning i striderna större och tydligare?

Grafisk utformning behöver inte alltid bara vara ytlig skönhet. Jag tror att vi nästa år kommer få se fler bidrag som verkligen använder bilder och figurer för att tydligt beskriva saker som skulle ta upp alldeles för stor del av det begränsade dogmaformatets utrymme att beskriva utförligt med text.

En fråga: Kan man posta regelriktiga dogmarollspel här på forumet (i korrekt format osv) UTAN att de automatiskt ska räknas som tävlingsbidrag?
Jag postade Pariadox i förrförra årets utmaning utan att tävla med det... Med Trobergs förslag om Previews och Slutgiltiga bidrag så skulle det gå utmärkt, du postar det helt enkelt som en Preview och sedan är det bra med det. Eller så postar du det på Rollspelsmakande som vilket annat rollspel som helst, även om det råkar uppfylla dogmautmaningens krav.

Troberg

Sinister eater

Nej, det låter helt vansinnigt, tycker jag. Varför skulle man inte få finputsa sitt bidrag inför tävlingskompendiet? För jag utgår ifrån att det alla tävlande bidrag fortfarande måste anmälas till kompendiet (tillsammans med beskrivning) innan själva omröstningen.
Jag är dock helt för att man ska kunna posta dogmaspel året om, men det måste ju rimligtvis vara skillnad på att posta ett spel och att skicka in ett tävlingsbidrag. Och då menar jag inte att man bara delar upp spelen i "previews" och "slutgiltiga", utan att alla postade spel endast är preliminära tills själva tävlingen inleds (och en deadline sätts för att bli klar med sitt bidrag).
Jag ser inte ens någon poäng med att posta ett preliminärt spel i PDF-format eller bry sig om bild och form. Eller ens korrektur. Jag vill alltså kunna diskutera och bearbeta mitt bidrag under årets gång, för att sedan anlita någon annan för att fixa själva tävlingsbidraget innan deadline. Kommer det att finnas någonting i de nya reglerna som hindrar mig från att göra detta?
Anledningen till att jag vill ha en markering när bidragen är klara är att det är mycket enklare för mig att administrera. Jag kan då spara ner dem på på ett ordnat sätt inför tävlingen utan att oroa mig för ändringar (det har varit på tok för mycket sådana tidigare, dessutom egentligen på tok försent...).

Naturligtvis ska du kunna diskutera och posta ett spel under arbete under årets gång. Det jag vill ha är bara en markering när du har en version som är färdig för tävling. Det är väl inte så farligt?

Sedan har vi frågan om vad man ska kalla nästa års tävlingsomgång. Om det är årets (alltså det här årets) postade bidrag här på forumet som ska bedömas, så borde nästa omgång rimligtvis hela "Trobergs Dogmautmaning 2004" (jfr Oscar-galan och andra årliga tävlingar). Fast det kanske inte blir så lyckat, egentligen.
Jag tror att enda lösningen är att använda årtalet då tävlingen avgörs, alla andra alternativ känns sämre.

En fråga: Kan man posta regelriktiga dogmarollspel här på forumet (i korrekt format osv) UTAN att de automatiskt ska räknas som tävlingsbidrag? Måste man med andra ord delta i tävlingen bara för att man väljer att publicera sitt spel på det officiella dogmaforumet? (Var kan man annars få posta sitt spel?) Eller räcker det med att man inte uppger att det rör sig om ett "bidrag" alternativt "slutgiltigt bidrag"? Och kommer man i så fall runt hela restriktionen för att ändra i "slutgiltiga" bidrag genom att underlåta att uppge att spelet är ett "bidrag". Får man i så fall senare (läs: inför deadline) posta bidraget på nytt, fast som ett tävlingsbidrag?
Posta det med en tydlig indikation på att det sker utom tävlan. Vill du sedan ställa upp får du posta om det. Borde väl funka?

Troberg

Sinister eater

Poängen (för Trobergs del) är att han vet när han kan börja samla in bidragen och sammanställa kompendiet.
Exakt. Jag vet att jag inte behöver hantera ändringar och för previews vet jag att jag inte behöver jaga folk om filer är trasiga / låsta / fel format.

Quadrante

Grisbonde
[TB][B][UT][H]!?

Kan man inte klistra ett meddelande i forumet med koder/titulering
så att folk lätt kan signalera till dig (troberg) om ett bidrag är slutgiltigt, kanske i samband med dogmarollspelstävlingsreglerna(puh)..?

[TB] - Tävlingsbidrag - slutgiltigt , får inte ändras
- Bidrag/preview - får ändras, men deltar inte per automatik i tävlan
[UT] - Utomtävlan ...
[H] - vill ha hjälp , signalering till övriga forumsfluktare..

Troberg

Sinister eater
Re: [TB][B][UT][H]!?

Kan man inte klistra ett meddelande i forumet med koder/titulering
så att folk lätt kan signalera till dig (troberg) om ett bidrag är slutgiltigt, kanske i samband med dogmarollspelstävlingsreglerna(puh)..?
Nu har jag redan spikat koder, men de har samma innebörd som dina, förutom hjälpkoden. Hjälpkoden tror jag inte behövs, de flesta här är så intresserade att det inte brukar vara några problem med kommentarer och sånt.

Baldyr

Hero

Naturligtvis ska du kunna diskutera och posta ett spel under arbete under årets gång. Det jag vill ha är bara en markering när du har en version som är färdig för tävling. Det är väl inte så farligt?
Det jag alltså förutspår är att både en och annan kommer att posta tävlingsbidrag under året, men både hitta rena fel och utrymme för förbättringar innan tävlingen. Alltså kommer dessa ändå att vilja göra ändringar i sina bidrag innan sista inlämningsdagen, och jag tycker att det låter absurdt att man skulle behöva delta med ett sämre bidrag än det vad som är möjligt.

Säg att någon postar ett färdiglayoutat bidrag under sommaren, som sedan blir speltestat under hösten. Visst skulle vederbörande vilja göra vissa justeringar inför det nya året? Eller räcker det med att man byter titel och eventuellt skriver om sitt bidrag? (En ny version med andra ord.) Och ska det verkligen behövas?

Eller får man helt enkelt räkna med att en och annan inte kommer att klara av att följa reglerna för inlämning, och ändå låta dessa göra ändringar? Men om detta i så fall avgörs från fall till fall så låter det som att det ändå blir mycket jobb för den som organiserar tävlingen, liksom lämnar utrymme för godtycke. (Den ena får göra ändringar men inte den andra, av någon anledning.)

Jag tror att enda lösningen är att använda årtalet då tävlingen avgörs, alla andra alternativ känns sämre.
I så fall föreslår jag att man kan börja posta tävlingsbidrag (alltså färdiga bidrag, kompletta med 100-ordsbeskrivning) först vid årsskiftet. Tills dess är alla postade spel endast förhandstittar/preliminära bidrag. Allt som markeras som "bidrag" (samt uppfyller villkoren) efter årsskiftet räknas automatiskt som tävlingsbidrag (såvida inte upphovsmannen uttryckligen inte önskar att deltaga).

Alltså: jag är en stor påivrare av det här forumet men jag tror att den kan komma till användning även om inte nästa tävlingsomgång inte inleds redan i år.

/Baldyr

Rising

Vila i frid

Det jag alltså förutspår är att både en och annan kommer att posta tävlingsbidrag under året, men både hitta rena fel och utrymme för förbättringar innan tävlingen. Alltså kommer dessa ändå att vilja göra ändringar i sina bidrag innan sista inlämningsdagen, och jag tycker att det låter absurdt att man skulle behöva delta med ett sämre bidrag än det vad som är möjligt.
Jag förstår nog inte riktigt hur du tänker. Varför skulle någon frivilligt säga "det här spelet är färdigt och jag lovar att jag inte tänker göra några fler ändringar på det" om han inte verkligen menar det? Om man har ett spel som man vill tävla med så småningom, men som man innan tävlingen kommer att speltesta för att leta efter eventuella buggar/möjligheter till förbättringar, då tar man självklart och postar det som en preview. Om det sedan visar sig att man är nöjd med spelet så som det ser ut så finns det inget som hindrar en att ange att just den versionen också är den slutgiltiga.

I så fall föreslår jag att man kan börja posta tävlingsbidrag (alltså färdiga bidrag, kompletta med 100-ordsbeskrivning) först vid årsskiftet. Tills dess är alla postade spel endast förhandstittar/preliminära bidrag.
Jag tycker det är bättre att ha det som rekommendation. Särskilt till nybörjare. "Posta inte era spel såsom slutgiltiga bidrag ännu, ni har ju ännu lång tid på er att komma med förbättringar." Men regel?

Baldyr

Hero

Jag förstår nog inte riktigt hur du tänker.
Det vore knappast första - eller sista - gången, i så fall. :gremwink:

Varför skulle någon frivilligt säga "det här spelet är färdigt och jag lovar att jag inte tänker göra några fler ändringar på det" om han inte verkligen menar det?
Du utgår ifrån en perfekt värld där alla vet vad de gör liksom kan förutsäga konsekvenserna av sina handlingar.

Jag menar alltså att det är lätt att "känna sig klar" men vid en senare tidpunkt inse att det finns utrymme för förbättring. Jag förstår visserligen poängen med ett slutdatum (i en tävling) men annars känns konceptet med att "bli klar" med någonting överhuvudtaget främmande, eftersom det inte är någonting som kommer att gå i tryck och därmed få en definitiv, slutgiltig utformning.

Det är lätt att rena fel följer med i ett "färdigt bidrag", speciellt om man tror sig själv kunna korrekturläsa sin egen text. Dessutom är det inte alla som (ursprungligen) har för avsikt att speltesta sitt bidrag, men mycket hinner liksom hända under ett år. Någon annan kanske speltestar det och kommer med vettiga synpunkter som skulle innebära reella förbättringar? Eller så hittar någon ens bidrag långt senare och kommer med god respons som man gärna skulle ta till sig.

Alltså: Alla är inte lika erfarna och förstår exempelvis inte vikten av (ordentlig) korrektur eller textredigering. Alla har inte lärt sig skrivprocessen och haft vett att skriva ett utkast först. Alla inser inte att man alltid bör speltesta ett spel innan det kan anses "färdigt" i någon bemärkelse. Nu menar jag inte att ambitionsnivån nödvändigtvis behöver vara skyhög (speciellt inte för en dogmaspelsskapare), utan att ett år är en lång tid. Till och med erfarna skribenter och spelkonstruktörer torde hitta gott om förbättringar i sitt alster ett år senare.

/Baldyr, som inte har något större hopp om att bli förstådd, överhuvudtaget

Troberg

Sinister eater

Japp, jag är medveten om det, men nästan hälften av jobbet kring dogmautmaningen har gått åt till att versionshantera bidrag (vilket inte blev lättare av att författaren inte ens själv alltid visste vad som var rätt version...). Man får helt enkelt se till att man tänker sig för innan man postar en slutgiltig version.

Om det är riktigt massiva fel så får man väl vara snäll, men då ska det vara fel i stil med att man glömt att skriva författarens namn eller att filen var trasig/låst/saknar fonter eller liknande, inte spelet som sådant.

Om man gör ett spel för försäljning så kan man ju inte ångra sig när det väl gått till tryck. Samma sak här.

Alltså: jag är en stor påivrare av det här forumet men jag tror att den kan komma till användning även om inte nästa tävlingsomgång inte inleds redan i år.
Var jag inte tydlig nog där?

Nästa tävlingsomgång pågår redan!

Du kan posta bidrag nu om du vill!

Dimfrost

Special Circumstances

Man skulle kunna numrera utmaningarna istället, så att vi just har avklarat Dogmautmaning II och inleder skaparperioden för Dogmautmaning III, eller bara Dogma III som förkortning. Fast jag är osäker på hur bra det är, egentligen.

/Dimfrost