Nekromanti Trobergs Dogmautmaning i framtiden

Rising

Vila i frid
Re: Nej.

annars känns konceptet med att "bli klar" med någonting överhuvudtaget främmande, eftersom det inte är någonting som kommer att gå i tryck och därmed få en definitiv, slutgiltig utformning.
Det kommer att infogas i ett kompendium, och när det väl är gjort så kan man ogärna göra någon ändring. Så förhållandena är faktiskt i stort sett desamma.

Någon annan kanske speltestar det och kommer med vettiga synpunkter som skulle innebära reella förbättringar? Eller så hittar någon ens bidrag långt senare och kommer med god respons som man gärna skulle ta till sig.
"Om du har tid och ork att göra ändringar innan slutdatumet, posta det som en preview." Det är en bra rekommendation. Men behövs det regler? Om man nu verkligen har blivit färdig och vill passa på att posta spelet innan jul för att få mycket respons under julledigheten istället för att trängas med alla andra bidrag sista veckan innan inlämningsdatumet, då tycker jag att man ska få ange sitt bidrag som "slutgiltigt". Jag gissar att ett par forumiter inte kommer orka titta igenom alla preview-bidrag utan enbart kastar ett öga på de som faktiskt är färdiga, och då kan man tjäna mycket på att dra till sig deras uppmärksamhet innan tävlingens slutskede närmar sig.

Därför tycker jag att regler känns onödiga. Rekommendationer = bra. Regler = inte riktigt hundra.

Baldyr

Hero

Om det är riktigt massiva fel så får man väl vara snäll, men då ska det vara fel i stil med att man glömt att skriva författarens namn eller att filen var trasig/låst/saknar fonter eller liknande, inte spelet som sådant.
Om man upptäcker att det finns motstridiga uppgifter i sitt bidrag - eller rena regelfel som slunkit förbi, trots korrektur och speltest - så måste man delta med ett direkt inkorrekt bidrag? Alternativt dra sig ur tävlingen för att aldrig ingen kunna delta med bidraget ifråga. Dålig regel, i så fall.

Om man gör ett spel för försäljning så kan man ju inte ångra sig när det väl gått till tryck. Samma sak här.
Det är en urlöjlig liknelse. Tycker jag. *skakar på huvudet*

Var jag inte tydlig nog där?

Nästa tävlingsomgång pågår redan!

Du kan posta bidrag nu om du vill!
Det var visst jag som var otydlig. Jag förespråkar alltså att nästa tävlingsomgång inte ska behöva börja innan nyår. Låt oss alltså använda det här forumet för att diskutera dogmaspel under det här året. Och jag hindrar inte någon från att posta sina mer eller mindre färdiga spel redan nu, men det bör helt klart vara möjligt att göra ändringar oavsett hur "färdig" man tror sig vara innan årsskiftet.

/Baldyr, som inser hur meningslöst det är att försöka ändra reglerna nu i efterhand, men ändå

Troberg

Sinister eater

Baldyr, som inser hur meningslöst det är att försöka ändra reglerna nu i efterhand, men ändå
Ah, Little Grasshopper, now you understand the path of the Dogma!

Jag tror vi provar så här. Jag vill få upp röstandet, vilket innebär att jag vill få ut bidrag tidigt så att folk hinner titta på dem. Funkar det inte så kommer det fler år.

Baldyr

Hero

Det kommer att infogas i ett kompendium, och när det väl är gjort så kan man ogärna göra någon ändring.
Jo, men min poäng är att kompendiet sätts ihop först efter slutdatum. Och det känns onödigt att börja samla ihop materialet innan årsskiftet. Det borde alltså räcka med att man kan börja posta definitiva tävlingsbidrag vid årsskiftet. Men det är det väl bara jag som tycker (?).

Jag är däremot helt för att man ska kunna posta färdiga spel redan innan nyår, men med det menar jag att upphovsmannen har bemödat sig att tänkta på formgivning och spara alltsammans i PDF-format. Slutjusteringar och filstorlek med mera behöver man knappast tänka på innan inlämningen börjar (för föreslår alltså att det inleds vid årsskiftet).

/Baldyr

Rising

Vila i frid

det känns onödigt att börja samla ihop materialet innan årsskiftet.
Det var ganska många som angav att de inte röstade för att det helt enkelt blev för många bidrag på en gång. Det tycker jag är en rätt bra anledning till att kunna sprida ut bidragen. Om man redan vid jul kan konstatera att ens spel är färdigt, då är det rätt bra om folk kan bilda sig sina slutgiltiga åsikter om spelet redan då, än att alla slutversioner skall trängas ihop på en och samma vecka.

Slutjusteringar och filstorlek med mera behöver man knappast tänka på innan inlämningen börjar (för föreslår alltså att det inleds vid årsskiftet).
Det kan iofs vara rätt bra om man börjar tänka på det långt innan, så att man inte behöver göra en massa kompromisser i slutskedet som drar ner spelets helhetsbetyg. Jag tycker att dina synpunkter är bra generella råd, men de fungerar enligt mig inte alls lika bra som regler.

Baldyr

Hero
regler och regler...

Nu känns det i och för sig som att båda fått slut på nya argument, men jag försöker svara ändå. Jag kan nog knappast hoppas på att övertyga någon, men det borde ju i alla fall vara möjligt att göra sig förstådd (?).

Det var ganska många som angav att de inte röstade för att det helt enkelt blev för många bidrag på en gång. Det tycker jag är en rätt bra anledning till att kunna sprida ut bidragen. Om man redan vid jul kan konstatera att ens spel är färdigt, då är det rätt bra om folk kan bilda sig sina slutgiltiga åsikter om spelet redan då, än att alla slutversioner skall trängas ihop på en och samma vecka.
Jag försöker inte ta bort möjligheten att presentera sitt bidrag redan i år (trots att tävlingen egentligen sker nästa år). Jag säger bara att arrangören skulle kunna börja samla in bidrag först i och med årsskiftet. Det borde rimligtvis vara mindre jobb än att samla in dem under hela året, men vad vet jag?

Så även om någon postade sitt bidrag redan under hösten, och kände sig fullt nöjd med det, så ombeds densamme alltså att skicka in det igen (med eller utan ytterligare ändringar). Inte nödvändigtvis på forumet (om det redan har postats där en gång) utan det går ju minst lika bra att skicka det direkt till arrangören. Jag ser alltså inte problemet.

Jag tycker att dina synpunkter är bra generella råd, men de fungerar enligt mig inte alls lika bra som regler.
Regler eller inte känns inte så viktigt, utan jag förstår bara inte resonemanget bakom de befintliga reglerna. Jag tycker alltså att det känns helt absurdt att man inte ska kunna göra ändringar om själva omröstningen börjar ett år senare. Givetvis måste ingen posta några "färdiga" bidrag innan det börjar dra ihop sig, men jag ser alltså inte ens poängen med att man ska kunna göra det. Två månader i början av 2005 torde väl räcka bra om man ska kunna samla ihop allting?

Alltså: Låt alla postade bidrag endast vara preliminära fram till årsskiftet. Därefter räknas alla (giltiga) bidrag (som inte postas som förhandstittar eller arbetsversioner) helt enkelt som definitiva tävlingsbidrag. Då är det alltså försent att göra ändringar, eftersom arrangören redan har samlat in dem och börjat förbereda omröstningskompendiet.

Och jag vet redan vad du tycker om regler kontra riktlinjer.

/Baldyr, som måste ha missat när de nya reglerna diskuterades

Rising

Vila i frid
Re: regler och regler...

Jag säger bara att arrangören skulle kunna börja samla in bidrag först i och med årsskiftet. Det borde rimligtvis vara mindre jobb än att samla in dem under hela året, men vad vet jag?
Kanske, men jag undrar om det spelar så stor roll. Om inläggen med bidrag är märkta så hittar man ju dem rätt enkelt med hjälp av sökfunktionen.

Regler eller inte känns inte så viktigt, utan jag förstår bara inte resonemanget bakom de befintliga reglerna.
Jag misstänker att tankarna bakom märkningssystemet är dessa:

1. Man ska kunna posta preliminära versioner.
2. Det ska vara enkelt för Troberg att hitta de slutgiltiga versionerna.

Med bara den första punkten så kan inte Troberg samla in några bidrag överhuvudtaget förrän efter inlämningsdatumet. Tänk på hur det var i år; det kom in flera bidrag de sista timmarna. Innan sista inlämningsdatumet kan Troberg aldrig veta om ett bidrag är färdigt eller inte, om de inte klart och tydligt är märkta på något vis.

Givetvis måste ingen posta några "färdiga" bidrag innan det börjar dra ihop sig, men jag ser alltså inte ens poängen med att man ska kunna göra det.
Ett färdigt rollspel kan bedömas på ett helt annat sätt än eviga previews. Det är inte alla som har tid att titta på utkast, men ett färdigt rollspel kan man ta sig tid att gå igenom. Jag ser en stor fördel med att kunna posta ett färdigt rollspel innan julhelgen eftersom det är en bra ledighet för många att spela rollspel på. Kanske kan någon spelgrupp till och med passa på att provlira ens spel? (Fler vill spela ett spel som verkligen är färdigt än som blott är ett utkast)

Alltså: Låt alla postade bidrag endast vara preliminära fram till årsskiftet. Därefter räknas alla (giltiga) bidrag (som inte postas som förhandstittar eller arbetsversioner) helt enkelt som definitiva tävlingsbidrag.
Det är ju egentligen ingen större skillnad. Det här känns som en kvasidiskussion. Men jo, för en nykomling i dogmaturneringen så ser jag gärna att det finns så få regler som möjligt att hålla reda på. Det tråkigaste med dogmaturneringen är alla eviga regeldiskussioner. Så... En regel som i slutändan inte fyller någon jätteviktig funktion... Kan man inte vara utan den?

Å så är det förstås enklare att söka efter inlägg som är märkta på något vis om man ska leta efter färdiga bidrag än att kolla igenom alla inlägg och se vilka som innehåller bidrag men som saknar märkningar för "preview" resp. "inget tävlingsbidrag". Den där sista markeringen för de slutförda tävlingsbidragen, det är ju den viktigaste av dem allihop.

Baldyr

Hero
jag ger upp

Jag ser en stor fördel med att kunna posta ett färdigt rollspel innan julhelgen eftersom det är en bra ledighet för många att spela rollspel på. Kanske kan någon spelgrupp till och med passa på att provlira ens spel?
Jovisst, det kan jag hålla med om. Men om jag hade varit så korkad att jag postat ett färdig bidrag innan jul så skulle jag helst sett att ingen provspelade/speltestade spelet heller - innan själva tävlingen. Vad har jag för nytta av information som tillkommer efter fullbordat faktum?

Men jo, för en nykomling i dogmaturneringen så ser jag gärna att det finns så få regler som möjligt att hålla reda på. Det tråkigaste med dogmaturneringen är alla eviga regeldiskussioner. Så... En regel som i slutändan inte fyller någon jätteviktig funktion... Kan man inte vara utan den?
Alltså: Jag förstår överhuvudtaget inte var du har fått hela idéen att jag vill lägga till regler till dogmautmaningen. Jag kritiserar ju bara de befintliga reglerna. Det handlar alltså snarare om att få till stånd en ändring av reglerna än några egna regler som jag vill lägga till. Och där tror jag att missförståndet som den här ordväxlingen cirklar kring ligger. Jag betraktar alltså min ståndpunkt som kritik mot Trobergs ståndpunkt, medan du betraktar min kritik som en egen ståndpunkt som du i sin tur kritiserar. Förstår du? (Det sista var en retorisk fråga. Jag utgår ifrån att du inte förstod. Alls.)

/Baldyr, som därmed sätter punkt

Rising

Vila i frid
Re: jag ger upp

Vad har jag för nytta av information som tillkommer efter fullbordat faktum?
För mig vore det högsta priset av dem alla i hela tävlingen att någon faktiskt spelade mitt spel. Det är ju det allt handlar om. Om jag kan göra något, vad som helst, för att öka chansen till att just mitt spel blir spelat, då tar jag den chansen.

Jag förstår överhuvudtaget inte var du har fått hela idéen att jag vill lägga till regler till dogmautmaningen
Tja, troberg föreslår märkning av inlägg, du föreslår att i stort sett samma märkning skall vara kvar, men att det dessutom skall in en regel för att bidrag måste skickas in en extra gång om den senaste gången de skickades in var innan början på det nya året.

Denna helt nya regel som du föreslagit (du har väl inte glömt att du föreslagit denna regel?) tycker jag personligen är onödig eftersom den görs redundant med märkningssystemet. Man märker helt enkelt sitt spel som "färdigt" när det är färdigt. Oavsett vilket datum det är. I min enfald tycker jag det är enklare än att slutförda bidrag inlämnade den 25 december måste lämnas in igen veckan efter för att kunna vara med i tävlingen. (spetsat exempel, förstås. Vad jag menar är att regeln inte riktigt behövs överhuvudtaget. Däremot håller jag med om att det är en bra riktlinje och en bra rekommendation för nybörjare)