Nekromanti Trobergs skyltutmaning

Troberg

Sinister eater
Mitt problem: Jag har en fastighet som tidigare varit tillgänglig för allmänheten, men eftersom jag inte vill ha folk precis vid mitt hus så tillåter jag inte längre det. Tyvärr respekterar inte alla det, så jag måste ofta säga åt folk. De flesta är trevliga, men jag har behövt ringa polisen en gång, en försökte köra över vår hund, någon hade riggat upp vassa käppar i en stig med högt gräs där vår hund och grannens hund brukar springa och leka, en del har varit otrevliga osv. Det är inte kul.

Jag har redan satt upp massor av skyltar om att det är privat mark, men jag skulle vilja ha lite fler skoj skyltar också, se bifogad bild för exempel.

Nu till problemet: Jag ritar sämre än en genomsnittlig tegelsten med parkinsons...

Så, här finns det kreativa och duktiga människor. Kan ni göra skyltar?

Alla deltagare är välkomna in på fika och spel om ni har vägarna förbi Borlänge.

Tomten ligger vid tunaån och jag äger även en liten ö med en bro ut till den. Så, det kan man använda för att göra kul skyltar.

Idéer:

* Kille med fiol som sitter på sten i vattnet.
* "Varning - området ej minröjt" (Faktiskt helt sant. Jag har aldrig minröjt området, och mig veterligt ingen annan heller. Inte för att vi har anledning att tro att det skulle finnas minor, men ändå...)
* Varning för troll (vid bron), med tilläggstavla "Tre getter måste bäras".
* Varning för ubåtar
* Varning för gättejäddan Eijnar (som kan stavas fel som ingen annan)
* Threspassers will be shot, fast inte någon mjäkig "hand med revolver sedd från mottagaränden", inte ens en mjäkig "gestalt som faller med en linje till huvudet och en splatt på andra sidan", utan en "person står på knä med en splatt från huvudet, en annan person står bakom med pistol".
* Varning för hajar.
* Varning för pirayor.
* Varning för flygande tefat (Med tanke på att tomten också har en frisbeegolfbana, så är den faktiskt inte helt orimlig. Tro mig, jag tror att jag fick ett spräckt revben av en sådan i bröstet.)

You get the point. Go wild.

Jag behöver bilderna i tillräcklig upplösning för att de ska gå att skriva ut på A4. Använd gärna den bifogade skylten som mall, då får ni automatiskt form och färg och sånt rätt och slipper tänka på det.

Attachments

Brokk

Veteran
Jag tror inte på en aggressiv skylt, då jag tror att det bara ökar hotbilden mot er. En hotfull skylt kommer ses som en utmaning av hen/dem (störda) som satt upp vässade pålar. aggresiva personer jagas inte bort med hot, då det bara gör dem förbannade. fler samtal till polisen som följd. Det finns många STÖRDA människor ute i samhället, jag vet för jag jobbar med dem. Jag tror mer på en snällare skylt. Kan inte rita en dock. Usel tecknare.

Arfert

Facit
PRIVAT OMRÅDE

PRIVAT TOMT

...eller nåt sånt borde väl funka? För de flesta i alla fall.

Möller

Hubert Hortlax
Jag skulle överväga en skylt som fångar intresset med lite humor och sedan förklarar läget i lite mer finstilt text. Det, gissar jag, har chansen att påverka de som bara går förbi de vanliga "Privat Område"-skyltarna utan att fundera på konsekvenserna för er.

Typ:
Varning för obscena badrockar!
Detta är privat tomtmark och här kan allt möjligt hända. Jag ber dig därför att inte störa vårt privatliv. Välj en annan väg.

Krille

Super Moderator
I samma anda som den här:

Varning! Den här skylten har VASSA KANTER!
Tomtägaren är inte så mjuk han heller.

God45

#PrayersForBahakan
Nej föresten, vet du vad du borde göra? Gräv ett par 6 fot djupa hål och ställ en spade, ett par säckar kalk och några rep vid kanten av dem. Ingen kommer komma in på din tomt :gremlaugh:

w176

Förlorad dotter
Jag har pluggar arkitetktur och skulle ge det här rådet.

Folk har en väldigt respekt för barriärer, och gränser... Så länge det faktiskt är något man kan se och ta på. (En immateriell tomtgräns är inte något man kan ta på, inte ens om det finns en skylt.)

Detta betyder däremot inte att du behöver skapa en barriär runt hela tomten. Bara att du beöver få folk att uppleva att det finns en barriär/gräns som de kan ta på.

Till exempel, sätta upp en stolpe på var sida om infarten, eller sätt upp en grind. Även om folk kan gå/köra rakt igenom eller runt, eller öppna grinden upplevs det ändå som ett starkt tabu att passera en sån gräns. Även om det bara är två stolpar, eller en grind str öppen hela tiden markerar den starkt en gräns. Speciellt om du också har en skylt.

http://www.stangselskaraborg.se/bilder%20fr%20AL/grind%20maskiner.jpg

På stigar in på tomten kan du göra samma sak. Sätt upp något som markerar en barriär på stigen. Två stolpar på var sida om stigen kan vara nog. Folk känner direkt att "Oj. Jag kanske inte får passera här?" Även om de två stolparna inte innebär något hinder för att passera eller grinden är helt öppen och det bara är att öppna och gå runt.

http://www.annonsera.se/images/01066/0/grind,-entretak_4e34e20fa0a1f.jpg

Skapa en fysisk grej som markerar en barriär/gräns.

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
PRIVAT OMRÅDE

PRIVAT TOMT

...eller nåt sånt borde väl funka? För de flesta i alla fall.
De jag har nu har en röd förbudsskylt på gul bakgrund, med texten:

PRIVAT MARK
Tunaåstrand är numera privat mark och används som bostad. Det innebär att den inte längre är tillgänglig för allmänheten.

Jag har sett folk gå förbi 12 sådana skyltar och lägga ut en picknickfilt under den trettonde, och fortfarande hävda att de inte sett någon skylt...

Så, jag tänkte prova med lite roliga skyltar också.
Detta gäller även parkeringem, ön och badstranden.

Troberg

Sinister eater
God45 said:
Nej föresten, vet du vad du borde göra? Gräv ett par 6 fot djupa hål och ställ en spade, ett par säckar kalk och några rep vid kanten av dem. Ingen kommer komma in på din tomt :gremlaugh:
Jag funderade ett tag på ett par liknande metoder:

* Svetsa ihop en rejäl bur av armeringsjärn, sedan bryta sönder den med en hydraulisk lastbilsdomkraft. Sätta den uppfläkta buren på tomten med en skylt "Mata inte hunden".

* Måla ett par oljefat i industrigul färg med biohazardsymboler. Lägg dem tomma vid badplatsen.

Troberg

Sinister eater
w176 said:
Jag har pluggar arkitetktur och skulle ge det här rådet.

Folk har en väldigt respekt för barriärer, och gränser... Så länge det faktiskt är något man kan se och ta på. (En immateriell tomtgräns är inte något man kan ta på, inte ens om det finns en skylt.)

Detta betyder däremot inte att du behöver skapa en barriär runt hela tomten. Bara att du beöver få folk att uppleva att det finns en barriär/gräns som de kan ta på.

Till exempel, sätta upp en stolpe på var sida om infarten, eller sätt upp en grind. Även om folk kan gå/köra rakt igenom eller runt, eller öppna grinden upplevs det ändå som ett starkt tabu att passera en sån gräns. Även om det bara är två stolpar, eller en grind str öppen hela tiden markerar den starkt en gräns. Speciellt om du också har en skylt.

http://www.stangselskaraborg.se/bilder%20fr%20AL/grind%20maskiner.jpg

På stigar in på tomten kan du göra samma sak. Sätt upp något som markerar en barriär på stigen. Två stolpar på var sida om stigen kan vara nog. Folk känner direkt att "Oj. Jag kanske inte får passera här?" Även om de två stolparna inte innebär något hinder för att passera eller grinden är helt öppen och det bara är att öppna och gå runt.

http://www.annonsera.se/images/01066/0/grind,-entretak_4e34e20fa0a1f.jpg

Skapa en fysisk grej som markerar en barriär/gräns.
Japp, det funkar toppen, det har blivit mycket bättre sedan vi satte upp ett stängsel av den typan man brukar ha vid hästhagar (billigaste lösningen).

Fast nu vill jag ha roliga skyltar att berika tomten med... :gremsmile:

(Nu har du gjort misstaget att avslöja att du är blivande arkitekt. Gissa vem jag kommer att bombmatta med frågor när jag ska bygga om... :gremsmile: )

Troberg

Sinister eater
OK, lyssna här!

Allihop med olika råd, tack så mycket. Jag har dock levt med det här problemet i snart fyra år, så jag har koll på det rätt så bra redan.

Det jag vill ha nu är skojiga skyltar att sätta upp på tomten (och, för att ingen ska tro att jag ska tortera högtidsfigurer, så ska betoningen vara på första stavelsen).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Du behöver en Vitulv. Oerhört obehaglig, och jobbar för öl och kött (reskostnader tillkommer). Bullmastiff ingår i priset.

God45

#PrayersForBahakan
Vad du behöver göra är att göra din skylt till ett ockult vapen :gremlaugh:

Basenanji

Postd20modernist
Jag skulle vilja se en sån här skylt:

Välkommen till Tunaås Naturistförening! Genom att passera denna skylt har du accepterat användarvillkoren om att betala årsavgiften på 450 basbelopp. Dessutom har vi förstås inget tyg mot kroppen överhuvudtaget! Välkommen igen (och tro inte på alla rykten om att vi är en sekt!)

Troberg

Sinister eater
Basenanji said:
Jag skulle vilja se en sån här skylt:

Välkommen till Tunaås Naturistförening! Genom att passera denna skylt har du accepterat användarvillkoren om att betala årsavgiften på 450 basbelopp. Dessutom har vi förstås inget tyg mot kroppen överhuvudtaget! Välkommen igen (och tro inte på alla rykten om att vi är en sekt!)
Jag har haft liknande planer. De gick ut på att sätta upp skyltar med texten "Strand endast för nudister", sedan sätta upp massor av övervakningskameror (gärna streamade över internet) samt gå runt och peka och skratta.