Nekromanti Troja

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad tror ni om den här filmen? Är det bara jag som stör mig på att den skägglösa torrbollen Orlando Bloom ska visa sin pojkaktiga nuna i varenda film numera?

Ymir

Liten kantbaron
Jag tror att den inte kommer vara hälften så homoerotisk som den borde, och att vi inte kommer få se ett enda manligt könsorgan i bild. Inte autentisk alls, med andra ord.

- Ymir, med fördomar bakåt i tiden.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag tror att den inte kommer vara hälften så homoerotisk som den borde, och att vi inte kommer få se ett enda manligt könsorgan i bild. Inte autentisk alls, med andra ord. "

När gjorde Hollywood senast en storbudgetfilm med homoerotiska inslag? Och då menar jag avsiktliga. :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Homoerotisk Hollywoodfilm - dubbeldörr-syndromet

När gjorde Hollywood senast en storbudgetfilm med homoerotiska inslag? Och då menar jag avsiktliga.
"Sagan om de två tornen". Kolla bara in scenen när Aragorn slår upp portarna till tronsalen i Helms klyfta, cirka 117 minuter in i filmen. Folk tenderar att ifrågasätta sin sexualitet just då :gremsmirk:

(Fäktscenen mellan Johnny Depp och Orlando Bloom i 'Pirates of the Carribean' är ett annat typexempel).

...sedan kan man ju jämföra det med när Kate Beckinsale i läderkorsett och åtsmitande läderbrallor slår upp portarna till herrgården 59 minuter in i 'Underworld', förvisso, men det är en annan, och betydligt mera heterosexuell, historia. Fast det är klart, man bör väl fråga en tjej om den först, i det här fallet är jag inte riktigt kvalificerad att avgöra. (Dessutom drägglar jag för mycket för att vara omdömesgill i just den situationen).

- Ymir, länge leve homoerotiken?

Staffan

Myrmidon
Tja, jag tycker det är rätt ironiskt att Brad Pitt tydligen skadade hälsenan rätt ordentligt under inspelningen...

Cybot

Mest spelbar
Re: Homoerotisk Hollywoodfilm - dubbeldörr-syndromet

Om du tyckte att "Two Towers" var "storbudgetfilm med homoerotiska inslag" så är Return of the King det dubbelt upp.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är det bara jag som stör mig på att den skägglösa torrbollen Orlando Bloom ska visa sin pojkaktiga nuna i varenda film numera?
Men så ska han ju spela den skägglöse tönten Paris också, som nästan kissar på sig när det är dags att slåss, så det kanske blir bra? Filmen borde ju se snygg ut om inte annat. Jag ser fram mot den.

/tobias, som håller på att läsa Iliaden just nu.

walium

Ganska töntig, faktiskt

""Sagan om de två tornen". Kolla bara in scenen när Aragorn slår upp portarna till tronsalen i Helms klyfta, cirka 117 minuter in i filmen. Folk tenderar att ifrågasätta sin sexualitet just då "

Tror du verkligen att Peter Jackson avsikligt velat få de manliga biobesökarna att betvivla sin sexualitet genom sin många dubbeltydiga scener? :gremsmile:
För övrigt så hade jag nog inte tyckt att magra, orakade danska sluskar hade varit sexiga ens om jag varit lite svag för mitt eget kön.

"(Fäktscenen mellan Johnny Depp och Orlando Bloom i 'Pirates of the Carribean' är ett annat typexempel). "

Tja, varken Orlando eller Johnny har ett traditionellt macho-manligt utseende, deras små patetiska piratskägg och Depps kajalpenna gör inte saken bättre. Men Depp har i alla fall talang och flera imponernade filmroller bakom sig.

Ymir

Liten kantbaron
De Två Tornen - en kortkort analys

Tror du verkligen att Peter Jackson avsikligt velat få de manliga biobesökarna att betvivla sin sexualitet genom sin många dubbeltydiga scener?
Yup. De freudianska undertonerna (övertonerna?) är solklara. Liksom, vad gör regissören i scenen där han själv medverkar? Han står och äter en morot. Det kallar jag självdistans. Fallossymboliken i Narsíl/Anduríl är nästintill omöjlig att förneka, vilket tillochmed en tidig Codexskribent påpekade i sin artikel om Midgårds historia - först när Aragorn vuxit till att bli en riktig karl är han värdig att anförtros en såpass potent fallossymbol. Gondors horn och trollkarlarnas stavar kan utan ansträngning tolkas som liknande symboler. Och då har vi inte ens börjat prata om alla som under filmernas gång blir penetrerade hitan och ditan, och solklara fall av kastrationsångest, machokomplex och referenser till moderlivet (Gandalfs återfödelse som en ny man). Eowyn uppvisar ett visst elektrakomplex gentemot Theodén, som i sin tur blir dödad av filmens huvudsakliga representation för den kalla, okuvliga manligheten, dvs Angmars häxkonung. Inte nog med att Eowyn bildigt talat kastrerar hans riddjur genom att kapa dess huvud, hon besegrar sedan Häxkonungen, till syvende och sist i egenskap av kvinna, och vi kan därmed se hur det mjuka Överjagets representation besegrar Det:et och en form av subliminering uppnås. Liknande tolkningar kan göras av Sam och Frodos intima male bonding och det mycket visuella raserandet av 'Saurons torn', men det sparar vi till psykologitimmen.

På tal om allt detta...en homosexuell kompis till mig hade en tillika homosexuell kompis som i slutet av filmen utropade: "Men herregud, det kan ju inte sluta så här! Ska Sam bara sådär foga sig i den heteronormativa livsstilen?".

För övrigt så hade jag nog inte tyckt att magra, orakade danska sluskar hade varit sexiga ens om jag varit lite svag för mitt eget kön.
Ehrm...du talar om Gondors konung :gremsmirk:
Legolas då? Elrond? Haldír? Eller Faramir-typen? Jag kan ana en klar rollkonflikt här, alltså. Du måste harmonisera med din libido och faktiskt erkänna Aragorn dörröppningsscen för vad den är. (Notera metaforen, och betänk fästningens namn i ett par sekunder. Vidga sedan tankarna till premissen för hela scenariot, dvs dess presumtiva ointaglighet. Symboliken är direkt övertydlig).

Om uruk-haierna sedan representerar ett hot mot Jaget eller ett slags gigantiskt fall av intrusionsångest låter vi vara osagt, det finns utrymme för egna tolkningar. (Även om det senare tycks rätt sannolikt med tanke på iakttagelsen i föregående stycke).

Men Depp har i alla fall talang och flera imponernade filmroller bakom sig.
Har jag påstått något annat? Förändrar det saken ett smack? Sådana här roller krävs det en man av hans kaliber för att spela, och jag betvivlar inte en sekund att han om någon är rätt säker i sin sexualitet egentligen.

- Ymir, forumpsykoanalytiker

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: De Två Tornen - en kortkort analys

"Yup. De freudianska undertonerna (övertonerna?) är solklara. "

Du kanske har hört uttrycket "ibland är en cigarr bara en cigarr", myntat av samma penisfixerade person som du stödjer dig på i dina analyser. :gremsmile:

"På tal om allt detta...en homosexuell kompis till mig hade en tillika homosexuell kompis som i slutet av filmen utropade: "Men herregud, det kan ju inte sluta så här! Ska Sam bara sådär foga sig i den heteronormativa livsstilen?". "

Jag hade nog spillt en läsk i knät på alla som utropade dylika saker under vilken filmvisning det än må vara.

Varför är det så svårt att åse manliga ömhetsbetygelser och svärdssvingande utan att någon börjar viska bög? Den där Freud har mycket att stå till svars för.

Troberg

Sinister eater

Hur menar du det där? "mitt eget kön" kan tolkas på två sätt.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Hur menar du det där? "mitt eget kön" kan tolkas på två sätt. "

Tja, Ymir har ju redan bidragit med en freudiansk tolkning, om du vill bidra med en mer bondkomiskt analys så är du naturligtvis välkommen. :gremsmile:

Lindenius

Swashbuckler
Dyr blåsa...

Men så ska han ju spela den skägglöse tönten Paris också, som nästan kissar på sig när det är dags att slåss, så det kanske blir bra? Filmen borde ju se snygg ut om inte annat.

Hmmmm... kommer filmen se snygg ut eftersom Orland Bloom kissar på sig? Det klart... den ligger väl i miljardbudgetklassen, så de lär ju kunna fixa till det på ett spektakulärt sätt... :gremcrazy:

//erik. kom igen nu, jag är småbarnsförälder - kissochbajs-humor är ju skoj. :gremlaugh:

Pom

Swashbuckler

(Fäktscenen mellan Johnny Depp och Orlando Bloom i 'Pirates of the Carribean' är ett annat typexempel).
Säkert. Men det bleknar väl mot Depps sätt att runka av rodret i slutet av filmen. :gremblush:

Dilandau

Myrmidon

sedan kan man ju jämföra det med när Kate Beckinsale i läderkorsett och åtsmitande läderbrallor slår upp portarna till herrgården 59 minuter in i 'Underworld',
Du, orkar man se 59 minuter Underworld är det frågan om man har någon sexualitet överhuvudtaget.

Staffan

Myrmidon
Re: De Två Tornen - en kortkort analys

Gondors horn och trollkarlarnas stavar kan utan ansträngning tolkas som liknande symboler.
Från Peregrin Tooks Väldigt Hemliga Dagbok:
DAY NINE

Sam all wrong about Boromir. Really very nice man. Invited me to go for a walk with him tonight and said he would let me blow his Horn of Gondor. Can?t wait.

Later that night

Always thought blowing the Horn of Gondor was supposed to summon armies of the West?

Apparently not.

V. educational, all the same.