De Två Tornen - en kortkort analys
Tror du verkligen att Peter Jackson avsikligt velat få de manliga biobesökarna att betvivla sin sexualitet genom sin många dubbeltydiga scener?
Yup. De freudianska undertonerna (övertonerna?) är solklara. Liksom, vad gör regissören i scenen där han själv medverkar? Han står och äter en
morot. Det kallar jag självdistans. Fallossymboliken i Narsíl/Anduríl är nästintill omöjlig att förneka, vilket tillochmed en tidig Codexskribent påpekade i sin artikel om Midgårds historia - först när Aragorn vuxit till att bli en riktig karl är han värdig att anförtros en såpass potent fallossymbol. Gondors horn och trollkarlarnas stavar kan utan ansträngning tolkas som liknande symboler. Och då har vi inte ens
börjat prata om alla som under filmernas gång blir penetrerade hitan och ditan, och solklara fall av kastrationsångest, machokomplex och referenser till moderlivet (Gandalfs återfödelse som en ny man). Eowyn uppvisar ett visst elektrakomplex gentemot Theodén, som i sin tur blir dödad av filmens huvudsakliga representation för den kalla, okuvliga manligheten, dvs Angmars häxkonung. Inte nog med att Eowyn bildigt talat kastrerar hans riddjur genom att kapa dess huvud, hon besegrar sedan Häxkonungen, till syvende och sist i egenskap av kvinna, och vi kan därmed se hur det mjuka Överjagets representation besegrar Det:et och en form av subliminering uppnås. Liknande tolkningar kan göras av Sam och Frodos intima male bonding och det mycket visuella raserandet av 'Saurons torn', men det sparar vi till psykologitimmen.
På tal om allt detta...en homosexuell kompis till mig hade en tillika homosexuell kompis som i slutet av filmen utropade: "Men herregud, det kan ju inte sluta så här! Ska Sam bara sådär foga sig i den heteronormativa livsstilen?".
För övrigt så hade jag nog inte tyckt att magra, orakade danska sluskar hade varit sexiga ens om jag varit lite svag för mitt eget kön.
Ehrm...du talar om Gondors konung
Legolas då? Elrond? Haldír? Eller Faramir-typen? Jag kan ana en klar rollkonflikt här, alltså. Du måste harmonisera med din libido och faktiskt erkänna Aragorn dörröppningsscen för vad den är. (Notera metaforen, och betänk fästningens namn i ett par sekunder. Vidga sedan tankarna till premissen för hela scenariot, dvs dess presumtiva ointaglighet. Symboliken är direkt övertydlig).
Om uruk-haierna sedan representerar ett hot mot Jaget eller ett slags gigantiskt fall av intrusionsångest låter vi vara osagt, det finns utrymme för egna tolkningar. (Även om det senare tycks rätt sannolikt med tanke på iakttagelsen i föregående stycke).
Men Depp har i alla fall talang och flera imponernade filmroller bakom sig.
Har jag påstått något annat? Förändrar det saken ett smack? Sådana här roller
krävs det en man av hans kaliber för att spela, och jag betvivlar inte en sekund att han om någon är rätt säker i sin sexualitet egentligen.
- Ymir, forumpsykoanalytiker