Hej Troberg, du är den främsta, lite credit åt dig och dina förstörande krafter.
Om du bara ska pissa på min fisk så kunde du avhandlat det via PM.
Håll dig borta från det här forumet då du klargjort vart dina sympatier ligger. Vi bryr oss inte om det, eftersom vi inte delar dina ståndpunkter.
Well excuse me! Jag ber så fruktansvärt mycket om ursäkt för att jag tycker att d20 och dess licenser har brister som bör åtgärdas. Jag kunde inte hitta något i forumsbeskrivningen om att det bara var ett forum för sådana som älskar d20/D&D förbehållslöst och blint i varje detalj.
Låt mig förklara min ståndpunkt en gång till:
Alla spel har ett "giltighetsområde", en tillämpning där de fungerar bra. Utöver det så finns det en gråzon där de fungerar med lite micklande. Utanför den funkar de mycket dåligt. Det här är inte ett problem som man bara ser när det gäller spel, precis samma sak kan ses i fysikaliska modeller, bilar, program och verktyg.
OK, har man accepterat att alla system inte är perfekta för allt så är nästa steg inte så konstigt.
Jag gillar inte att man gör d20-varianter av tex Star Wars, Babylon 5, MWWG, Judge Dredd, Cthulhu med flera.
Varför?
Jo, för att de ligger utanför vad jag anser vara d20's giltighetsområde.
OK, då kan man svara att jag inte behöver spela dem. Är det så lätt?
Naturligtvis inte. Vad händer när en d20-version görs av ett koncept? Man köper rätten att göra det. Det är inget problem i sig, problemet kommer i nästa steg. Man hindrar nämligen därmed andra från att publicera en bättre version. Tyvärr tänker inte konceptägarna längre än att d20 är det mest sålda systemet, de bryr sig inte ett dugg om ifall resultatet kommer att funka eller inte. Resultat: vi fastnar med en dålig produkt.
Nästa problem: Licenser.
Jag tror den här frågan har avhandlats en hel del redan, så jag kör snabbversionen:
WotC's licenser ger egentligen inte så mycket rättigheter, tvärtom så tar de bort rättigheter man enligt lag har. Man rider på GPL-vågen och låtsas att licensen är en "rollspels-GPL". Inget kunde vara längre från sanningen. Den har inga av de viktiga bitarna från GPL. Om man verkligen menat att vara hjälpsamma skulle man använt något som verkligen liknade GPL eller någon öppen licens. När jag så småningom är klar med mitt system ska ni få se hur öppen en öppen licens kan vara.
Problem 3:
Marknadsdominas. Jag blir lika trött varje gång jag går in på Tradition och bara ser de svenska spelen och d20. För mig är det samma hjärndödande likriktning som när jag går in i skivaffären och bara ser senaste 10-i-topp-listan eller går in hos videouthyraren och bara ser storfilmer nyare än två månader (och en handfull riktigt usla B-filmer i en reahylla). All intellektuell likriktning är per definition en kreativitetshämmare. Jag vill se en levande rollspelskultur med många intressanta sidospår, inte en enda motorväg där alla puttrar fram i sina volvos och sina grå kostymer.
Kanske WotC borde trappa ner och släppa fram andra ett tag för branchens bästa? Men nej, det skulle inte Hasbro gillat.
Problem 4:
Systemet. Jag vet att en del gillar det, men personligen ser jag stora brister i det. Hade jag gjort ett sådant program i min roll som programmerare skulle jag skjutit mig i foten och hoppat ner i en tank pirayor. Det är fullt av kryptiska korsberoenden, oklart definierade begrepp och lastbilslass av historik.
OK. Det är problemen. Vad är bra?
Tja, om jag orkar plåga mig genom den klumpiga karaktärsgenereringen och låter spelledaren hantera reglerna så kan jag faktiskt ha rätt så kul när jag spelar D&D. Detta är något jag nämnt upprepade gånger, men det har du kanske missat?
Varför gnäller jag då?
Tja, eftersom jag spelar med folk som envisas med att använda systemet och eftersom jag faktiskt ofta har kul trots systemet så tror jag att om man bara hade fixat de värsta missarna i systemet så hade det haft potential att bli riktigt bra. Alltså påpekar jag bristerna i hopp om att de ska åtgärdas. Jag påpekar problemen med branchens likriktning i hopp om att handlarna ska inse att det finns sug efter andra spel. Jag påpekar bristerna i licenserna i hopp om att man ska skärpa sig och komma med något som gör skäl för namnet.
Jag tror inte att det finns något som är så bra att det inte kan förbättras. Jag vet att alla inte håller med, men det är min världsbild. Jag accepterar din, du får helt enkelt försöka leva med min.
Jag säger vad jag ser, och om jag ska behöva bli en Cassandra för det så kan jag inte annat än att konstatera att det är oundvikligt.
Annars återstår väl bara att göra samma sak tillbaka? Den som skriver OT/flammande/bashande inlägg här kommer bli bemött med samma medel på andra forum. Kanske efter ett tag kommer moderatorerna och redaktionen förstå hur förbannat frustrerande det är att få kryp som förstör trådarna.
Yay...
Bemöta de som vill ha förbättringar i ett system som du anser vara perfekt genom osaklig och opåkallad retaliering.
Du kommer säkert att vinna över många moderatorer med det. Åtminstone nästan en...
Edit: Nu har jag bemött påhoppet. Vi kan fortsätta diskussionen privat nu. Den här tråden kommer inte att leda någon vart. För min del kan den låsas.