Nekromanti Troll & Flammare & Annat pack

EchonCique

Hero
Kan inte troll, flammare och annat pack som bara drar sig hit för att förstöra och hindra det som skulle kunna blivit givande bara ta sitt pick och pack och försvinna?

Hej Troberg, du är den främsta, lite credit åt dig och dina förstörande krafter. Håll dig borta från det här forumet då du klargjort vart dina sympatier ligger. Vi bryr oss inte om det, eftersom vi inte delar dina ståndpunkter.

Annars återstår väl bara att göra samma sak tillbaka? Den som skriver OT/flammande/bashande inlägg här kommer bli bemött med samma medel på andra forum. Kanske efter ett tag kommer moderatorerna och redaktionen förstå hur förbannat frustrerande det är att få kryp som förstör trådarna.

Krille

Super Moderator
Flamebait galore? (OT)

"Kan inte troll, flammare och annat pack som bara drar sig hit för att förstöra och hindra det som skulle kunna blivit givande bara ta sitt pick och pack och försvinna?"

Sure. Så länge som hobbymoderatorer, fanatiska fanboys och annat pack också drar.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Flamebait galore? (OT)

Så fanatiska fanboys ska inte få diskutera sitt favoritspel på ett forum tillägnat det?

Det här var nog det bästa jag hört på länge.

chrull

Oldtimer

Slava Ukraini!
Kan inte troll, flammare och annat pack som bara drar sig hit för att förstöra och hindra det som skulle kunna blivit givande bara ta sitt pick och pack och försvinna?
Håller med dig fullständigt. Det är oändligt tröttsamt i längden att det alltid petas in en massa nålstick om hur kasst D&D/d20 är i varenda tråd förr eller senare.

Men det lär inte vara någon som tar åt sig... tyvärr.

/Mikael

chrull

Stockholm Kartell
Vi kan såklart inte hindra folk från att skriva här.

Men jag förstår helt din åsikt och rekommenderar att du istället för att svara på de inlägg som stör dig ens det minsta meddelar moderatorerna om det.

chrull

Morgath

Warrior
Ignoreringstaktik och nördar

Som Oldtimer säger:
Håller med dig fullständigt. Det är oändligt tröttsamt i längden att det alltid petas in en massa nålstick om hur kasst D&D/d20 är i varenda tråd förr eller senare.

Men det lär inte vara någon som tar åt sig... tyvärr.
Självfallet skall de ignoreras och lämnas därhän! Jag har sedan länge ignorerat vissa personer som lägger in sina nedvärderande åsikter om d20/OGL på detta forum. Men det är, som sagt, tröttande i längden. Och dessutom kan de skrämma bort nybörjare som kommit till forumet och som vill ha svar på seriösa frågor (vilket kanske är det mest allvariga).

Jag tror dock att vi får stå ut med det för det är ett av nördens (alla som är på forumet alltså) kännetecken - att diskutera och älta oväsentligheter och petitesser i oändlighet tills den ena partens öron trillar av och blir tvungen att ge sig av den aledningen. Alla som varit på konvent eller i en rollspelsklubb vet vad jag menar. Det dräller av besserwissers som har en bestämd uppfattning...

...men är troberg verkligen den värste kålsuparen här på forumet???? :gremwink:

Archer

Swashbuckler
Problemet är som tidigare skrivet, att det skrämmer bort nybörjare på detta forum, då de ständigt möts av hat och OT när de ställer sina frågor. Mitt förslag är att moderatorerna blir lite hårdare istället. Sätt en gräns, blir det fler OT/Flame-inlägg, lås ute användaren ett tag.

Archer

Swashbuckler
Re: Trött som f-n på skiten

Antar att det är Krille och Trobergs främsta agenda, att se till att detta forum försvinner, genom att flama det.

*skämt mode on*
Kanske man skulle börja flama Rävsvans forumet på samma sätt? Känns det som något du vill dras med Krille?
*skämt mode off*

*väldigt allvarligt mode on*
Förbannat trött på detta nu, och gör snart något åt det. Jag har redan på ett mindre lämpligt sätt hävt ur mig vad jag tycker om saken. Folk har redan blivit varnade (fler än en gång).

Dimfrost

Special Circumstances

Men ändå. Att helt döda alla försök till debatt är inte heller särskilt lyckat. Detta forum är trots allt till för diskussioner kring d20, inte bara lovprisningar av detsamma. Jag tycker också att det alldeles för lätt uppstår en massa meningslösa debatter, men om enstaka negativa inlägg kunde leda till konstruktiva och hanterliga diskussioner skulle vi inte ha det här problemet. Man måste kunna se båda sidor av saken, på något sätt.

/Dimfrost

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Okej, nu pyser det ånga ur ventilen

Jag sitter här och kliar mig i huvet och försöker fundera på hur jag ska ställa mig till detta.

I tråden nämns vissa med namn och får hårda tillmälen, det snackas om pack som ska dra nån annanstans, fanatiska fanboys som ska lämna sitt eget forum, hårdare moderering, temporära utestängningar, och annat obehagligt.

Det är en infekterad fråga, ingen tvekan.

Själv tycker jag att Conan-debaclet (när jag blåste en toppventil) rensade luften ganska rejält, och har efter det inte upplevt så hemskt mycket d20-förföljelse här på d20-forumet. Efter maratontråden om SJG och d20 på rollspelsforumet har en hel del argument luftats och diskuterats och de känns inte explosiva längre. Så jag tycker att det blivit bättre.

Så vad kan vi fanatiska fanboys göra för att hålla en trevlig stämning på vårt eget forum?

Presentera fakta.

Klä av kritikerna deras ogenomträngliga rustning genom att rätta dem de gånger de tolkat reglerna fel, eller har missat förekomsten av olika aspekter av spelet eller d20-licensen eller missat någon husregel som är allmänt accepterad. Vi måste helt enkelt visa oss bättre än våra kritiker.

Saklighet, saklighet, saklighet.

Och även acceptera att det finns saker i deras kritik som kanske stämmer. Ibland.

Endast genom att sakligt plocka isär deras kritik gång på gång på gång,kan vi se till att de tröttnar. Det bästa sättet att bemöta löjliga inlägg om tex bröstvårtor kan kanske vara att helt allvarligt ställa frågan "och på vilket sätt påverkar det ditt spelande negativt?" varje och varenda gång det dyker upp.

Tråka ihjäl dem med det enda vi har (enligt många kritiker): kunskap om reglerna för det spel vi spelar. Och gillar.

Vi måste visa att vi är bättre än dem. Både på D&D och på hur man uppför sig på d20-forumet.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det där dyker ju upp på andra forum också

Jag tycker att det är viktigt att påpeka att det inte är endast d20-forumet som är drabbat av detta fenomen.

Visst är det så att man ska kunna diskutera de dåliga sidorna, men det är ofta så att de negativa sidorna i ett rollspel tas upp och kritiseras av personer som inte spelar spelat de talar om. Och det här gäller inte enbart kritik av D&D, vi kan se sådant om Drakar och Demoner, eller Eon, eller NeoTech, eller Vampire, och så vidare.

Det gör att det känns väldigt destruktivt och tröttsamt att diskutera det hela. Och det är alltid lätt att säga "levels suger, och tycker ni inte det måste ni bevisa varför!", vilket jag anser sammanfattar mycket av den stil många rollspelare framför så kallad kritik på.

Det är tröttsamt att sitta i en position där man måste bemöta påståenden som "D&D suger för jag tror att reglerna fungerar så här som i ett annat liknande spel". Det vore lättare om någon sade "på sidan si och så står det och det och det tycker jag är fel. Och jag har läst på".

Och det gäller kritik för alla spel.

Jämför med fester där du spelar din favoritmusik. På varje fest kommer några av dina bakanta och de ägnar kvällen åt att pika dig för din musiksmak. De har all rätt i världen att göra det, men blir det kul? Vill man verkligen att de stannar så där hemskt länge?

Eller är det roligare att få sitta på sin fest och lyssna på musik man gillar, utan att nån simulerar kräkningar i chipsskålen?

M.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Det där dyker ju upp på andra forum också

Ja, det kanske inte framgick riktigt hur jag menade. Tidigare avskydde jag D&D utan att egentligen ha någon koll på vad det handlade om, men efter att ha läst många forumsdebatter har jag insett att spelet mycket väl kan ha sina starka sidor. Och om det inte hade funnits några kritiska debatter hade jag antagligen fortsatt att ogilla ett spel enbart baserat på fördomar.

Du har ju naturligtvis rätt i att väl underbyggd kritik är den intressantaste sorten. Tyvärr hör den ju till ovanligheterna. Man brukar inte lägga ner pengar och tid på att skaffa och läsa produkter man tror sig ogilla skarpt.

/Dimfrost

EchonCique

Hero
[] .. diskussioner kontra lovprisningar

Du har klargjort några steg längre ner här i tråden, men för att förtydliga vad jag är trött på:

Diskussioner av d20 är vad detta forum är till för. Diskussion om d20 som spel, dess regler, dess licenser, dess avkommor, dess produkter, hur man kan förbättra saker med det, hur man gör för att komma runt vissa dåliga egenskaper i det, etc etc. Det är vad jag vill ha detta forum till.

Att ensidigt kritisera det osakligt och inte vara insatt i spelet är inte en givande diskussion, det är något som är väldigt tröttsamt som de flesta redan skrivit. Det behövs inte skrivas. Skrivs det så kan man kontra med en hänvisning till sidan x i boken y som förklarar hur det ligger till, när detta gjorts ett flertal gånger så är det inte av okunskap som någon skriver liknande saker. Det som följer då är vad troll gör.

Jag personligen är starkt kritisk till levels, men jag ser också varför det finns och hur det är implementerat rakt igenom regelkärnan. Det jag gör är försöka hitta sätt komma runt detta stängsel som kallas levels - det gör man genom att diskutera spelet på ett positivt sätt. Ett sätt som kan utveckla det. Kategoriskt säga "levels suger" är inte givande, positivt eller något som bidrar till detta forums fortlevnad - tvärtom.

Jag har haft klart mycket mer givande diskussioner utanför detta forum kring olika frågeställningar och produkter inom d20/OGL av en enkel anledning: Det diskuteras exakt det som är intressant och inget annat plus att de störande momenten är borta, de finns inte.

Det vore väldigt skönt om man kunde ha lika bra diskussioner här, där man kan slippa alla störande moment och alla kritiker som kritiserar bara för att de inte tycker om spelen ifråga - utan att ge någon produktiv input.

Morgoth

Swashbuckler
Folk här i tråden försvarar sin rätt att få föra debatter om vilket spel de vill. Har man verkligen den rättigheten? Är det verkligen en nödvändighet?

Vore det inte bättre om människor som är nyfikna om Eon, men vars domestikerande polare har sagt att det suger, tar reda på lite om spelet istället för att skrika ut sitt inövade hatmantra över det tills de får saklighet bankat in i skallen? Väger inte nackdelarna med fri debatt om spel över fördelarna?

Ska man helt enkelt säga att de enskila spelforumen är till för diskussion om spelet, och inte metadiskussion om spelet? Det är ju onekligen de tidigare trådarna som leder till någon form av konstruktivitet här på d20-forumet.

Peace out.

Troberg

Sinister eater
Hej Troberg, du är den främsta, lite credit åt dig och dina förstörande krafter.
Om du bara ska pissa på min fisk så kunde du avhandlat det via PM.

Håll dig borta från det här forumet då du klargjort vart dina sympatier ligger. Vi bryr oss inte om det, eftersom vi inte delar dina ståndpunkter.
Well excuse me! Jag ber så fruktansvärt mycket om ursäkt för att jag tycker att d20 och dess licenser har brister som bör åtgärdas. Jag kunde inte hitta något i forumsbeskrivningen om att det bara var ett forum för sådana som älskar d20/D&D förbehållslöst och blint i varje detalj.

Låt mig förklara min ståndpunkt en gång till:

Alla spel har ett "giltighetsområde", en tillämpning där de fungerar bra. Utöver det så finns det en gråzon där de fungerar med lite micklande. Utanför den funkar de mycket dåligt. Det här är inte ett problem som man bara ser när det gäller spel, precis samma sak kan ses i fysikaliska modeller, bilar, program och verktyg.

OK, har man accepterat att alla system inte är perfekta för allt så är nästa steg inte så konstigt.

Jag gillar inte att man gör d20-varianter av tex Star Wars, Babylon 5, MWWG, Judge Dredd, Cthulhu med flera.

Varför?

Jo, för att de ligger utanför vad jag anser vara d20's giltighetsområde.

OK, då kan man svara att jag inte behöver spela dem. Är det så lätt?

Naturligtvis inte. Vad händer när en d20-version görs av ett koncept? Man köper rätten att göra det. Det är inget problem i sig, problemet kommer i nästa steg. Man hindrar nämligen därmed andra från att publicera en bättre version. Tyvärr tänker inte konceptägarna längre än att d20 är det mest sålda systemet, de bryr sig inte ett dugg om ifall resultatet kommer att funka eller inte. Resultat: vi fastnar med en dålig produkt.

Nästa problem: Licenser.

Jag tror den här frågan har avhandlats en hel del redan, så jag kör snabbversionen:

WotC's licenser ger egentligen inte så mycket rättigheter, tvärtom så tar de bort rättigheter man enligt lag har. Man rider på GPL-vågen och låtsas att licensen är en "rollspels-GPL". Inget kunde vara längre från sanningen. Den har inga av de viktiga bitarna från GPL. Om man verkligen menat att vara hjälpsamma skulle man använt något som verkligen liknade GPL eller någon öppen licens. När jag så småningom är klar med mitt system ska ni få se hur öppen en öppen licens kan vara.

Problem 3:

Marknadsdominas. Jag blir lika trött varje gång jag går in på Tradition och bara ser de svenska spelen och d20. För mig är det samma hjärndödande likriktning som när jag går in i skivaffären och bara ser senaste 10-i-topp-listan eller går in hos videouthyraren och bara ser storfilmer nyare än två månader (och en handfull riktigt usla B-filmer i en reahylla). All intellektuell likriktning är per definition en kreativitetshämmare. Jag vill se en levande rollspelskultur med många intressanta sidospår, inte en enda motorväg där alla puttrar fram i sina volvos och sina grå kostymer.

Kanske WotC borde trappa ner och släppa fram andra ett tag för branchens bästa? Men nej, det skulle inte Hasbro gillat.

Problem 4:

Systemet. Jag vet att en del gillar det, men personligen ser jag stora brister i det. Hade jag gjort ett sådant program i min roll som programmerare skulle jag skjutit mig i foten och hoppat ner i en tank pirayor. Det är fullt av kryptiska korsberoenden, oklart definierade begrepp och lastbilslass av historik.

OK. Det är problemen. Vad är bra?

Tja, om jag orkar plåga mig genom den klumpiga karaktärsgenereringen och låter spelledaren hantera reglerna så kan jag faktiskt ha rätt så kul när jag spelar D&D. Detta är något jag nämnt upprepade gånger, men det har du kanske missat?

Varför gnäller jag då?

Tja, eftersom jag spelar med folk som envisas med att använda systemet och eftersom jag faktiskt ofta har kul trots systemet så tror jag att om man bara hade fixat de värsta missarna i systemet så hade det haft potential att bli riktigt bra. Alltså påpekar jag bristerna i hopp om att de ska åtgärdas. Jag påpekar problemen med branchens likriktning i hopp om att handlarna ska inse att det finns sug efter andra spel. Jag påpekar bristerna i licenserna i hopp om att man ska skärpa sig och komma med något som gör skäl för namnet.

Jag tror inte att det finns något som är så bra att det inte kan förbättras. Jag vet att alla inte håller med, men det är min världsbild. Jag accepterar din, du får helt enkelt försöka leva med min.

Jag säger vad jag ser, och om jag ska behöva bli en Cassandra för det så kan jag inte annat än att konstatera att det är oundvikligt.

Annars återstår väl bara att göra samma sak tillbaka? Den som skriver OT/flammande/bashande inlägg här kommer bli bemött med samma medel på andra forum. Kanske efter ett tag kommer moderatorerna och redaktionen förstå hur förbannat frustrerande det är att få kryp som förstör trådarna.
Yay...

Bemöta de som vill ha förbättringar i ett system som du anser vara perfekt genom osaklig och opåkallad retaliering.

Du kommer säkert att vinna över många moderatorer med det. Åtminstone nästan en...

Edit: Nu har jag bemött påhoppet. Vi kan fortsätta diskussionen privat nu. Den här tråden kommer inte att leda någon vart. För min del kan den låsas.

Troberg

Sinister eater
Slappna av. Det sker samma sak om GURPS illustrationer och färglöshet, Vampires oskräckighet och boksamlarhysteri, Cthulhu-monstrens löjlighet, Eons krånglighet och så vidare. Inget spel är perfekt och alla hoppar hejvilt på alla spel åt alla håll. d20/D&D är proportionellt drabbat efter sin marknadsandel.

Troberg

Sinister eater
Re: Flamebait galore? (OT)

Så fanatiska fanboys ska inte få diskutera sitt favoritspel på ett forum tillägnat det?
Jodå, men de har inte ensamrätt.

Troberg

Sinister eater

Förbannat trött på detta nu, och gör snart något åt det. Jag har redan på ett mindre lämpligt sätt hävt ur mig vad jag tycker om saken. Folk har redan blivit varnade (fler än en gång).
OK, kan vi i så fall få en lista med punkter som är tillåtna att kritisera? Finns det sådana punkter över huvud taget?

Man får ju uppenbarligen inte kritisera något i reglerna, licenserna, företagets hantering av sin unika sits eller hur det tillämpas i olika världar.

Vad återstår? Jaga tryckfelsnisse?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Trött som f-n på skiten [edit]

Det finns en liten skillnad... Eller inte skillnad... En liten poäng snarare... Man behöver faktiskt inte dra in alla trådar på samma sidospår hela tiden. Man kan låta en enkel fråga om AC vara just en enkel fråga om AC utan att kritisera eller diskutera huruvida det fungerar bra eller ej...

Vill du diskutera något av det du räknat upp, starta en egen tråd, då det sällan hör hemma i de trådar där de hamnar.

[Edit]: Att hela tiden komma med små tjuvnyp som en del här har tendens att göra, kallas trollning och det är inte accepterat, inte här, inte på något annat forum, inte på www.rollspel.nu så skippa det i fortsättningen.

Troberg

Sinister eater
Re: Trött som f-n på skiten [edit]

Att hela tiden komma med små tjuvnyp som en del här har tendens att göra, kallas trollning och det är inte accepterat, inte här, inte på något annat forum, inte på www.rollspel.nu så skippa det i fortsättningen.
Läs de trådar där jag varit med som spårat ur igen. Oftast börjar det med en väldigt saklig kommentar från min sida (eller en kommentar om kvinnliga bröstvårtor, men med tanke på licensen så är de kommentarerna också relativt sakliga), vilken sedan någon fanboy läser genom sitt Troberg-filter och tolkar som ett angrepp mot hela hans världsbild. Jag försöker förklara och sedan är cirkusen igång.