Men troberg då, när ska du lära dig?
Marknaden verkar enligt mitt tycke (åtminstone internationellt) gå mot färre och större aktörer
Ett sådant påstående kan inte vara ett tyckande. Du måste presentera fakta, eftersom det antingen är så som du säger, eller inte.
Och siffrorna säger: vi har fler små aktörer på marknaden nu än på väldigt länge, och vi har ett fåtal som har en starkare postition på marknaden än på ganska länge. Vi har ungefär samma antal medelstora aktörer.
Vilket ser bra ut tills man börjar fundera på siffran. Hur mycket är egentligen 60 spel? Det är 50% fler än bidragen i årets dogmautmaning. På världsmarknaden. Inget nedsättande om forumet, men att jämställa det med 2/3 av världsmarknaden känns lite väl kaxigt. Hur många av de spelen kommer att vara helt nya och hur många kommer att vara nya versioner av befintliga spel? Jag vet inte, jag ställer nog lite större krav på en frisk marknad.
Om man då tittar på siffror för detta, så som jag gör, slipper man sitta och undra och dra felaktiga slutsatser. Det är till och med så att de som inte orkar göra egen research kan läsa mina inlägg där de får mycket presenterat gratis. Och nån gång skulle det vara lite schysst om mina debattmotståndare faktiskt gav mig ett erkännande för att jag gör det.
Så vi tittar tillbaka till 1995. Längre än så orkar jag inte just nu, någon gång hoppas jag att du gör lite egen research.
Alltnog, antal rollspel som getts ut per år (cirka):
1995: 55
1996: 35
1997: 60
1998: 60
1999: 75
2000: 60
2001: 65
2002: 75
2003: 40
Projektion för 2004 (cirka):
2004: 75
Detta är spelen som kommer under 2004 (planerat, några kommer under 2005):
1. 1492: Conquista del Mágico (FFE)?
2. A Game of Thrones (GOO)
3. Amber Diceless Roleplaying (GOO)§
4. A/State (Contested Ground)
5. Aces&Eights (KenzerCo)
6. Adventure/Aberrant /Trinity d20 (WW)*
7. Army of Darkness (Eden)
8. Ars Magica 5.0 (Atlas)
9. BESM 3.0 (GOO)
10. Beyond Human (Eden)
11. Beyond the Supernatural 2.0 (Palladium)
12. Blood Games (Flying Mice)
13. Blue Rose (GRR)*
14. Call of Cthulhu 6.0 (Chaosium)
15. Capcom World Tournament (Living Room)
16. Castles & Crusades (Troll Lord)*
17. Chill 3 (Otherworld)?
18. Conan (Mongoose)*
19. Conspiracy X 2.0 (Eden)
20. Creation A.D. (Key 20)§
21. Cthulhu Dark Ages (Chaosium)
22. Cthulhutech (EOS)
23. Cyberpunk v3§
24. d6 2.0 (WEG)
25. Dead Inside (Atomic Sock Monkey Press)+
26. Deadlands Reloaded
27. Dead of Night: the Little Book of Horrors (Steampower)
28. Deryni Adventure Game (Grey Ghost)
29. Dominion: Modern Feudal Roleplaying (Wildside Press)§*
30. Dragon Fist (GRR)
31. Eldritch Ass Kicking (Key 20)
32. eNigma (Intiative)
33. Eon 3.0 (NeoGames)
34. Fall of Man (MEG)*
35. Fighting Fantasy RPG (Myriador)*
36. Fireborn (Fantasy Flight)?
37. Fudge New Edition (Grey Ghost)
38. Girl Genius (SJG)
39. Ghosts of Albion (Eden)
40. Gunslingers: Wild West Action! (Gold Rush)
41. GURPS 4.0 (SJG)
42. JAGS 2.0 (JAGS)
43. Justifiers OMEGA (Key 20)
44. WWE RPG (Comic Images)§*
45. Lejendary Adventures (Troll Lord)
46. Legend of the Five Rings LARP (Alderac)
47. Lone Wolf (Mongoose)*
48. Lore: Hunters (Lore Gaming)?
49. Lore: Origins (Lore Gaming)?
50. Lore: Uprising (Lore Gaming)?
51. Mythic Russia (Firebird)
52. Modern Myths (Key 20) - osäker på releaseår
53. Nebuleon (HinterWelt)
54. OGL Ancients*
55. OGL Steampunk*
56. OGL Wild West*
57. Paranoia XP (Mongoose)
58. Phobia (NeoGames)
59. RealmsQuest (Fantasy Makers)
60. Red Star (GRR)*
61. Kevin & Kell RPG (Seraphim)?
62. Splicers RPG (Palladium)
63. StarMunchkin RPG (SJG)*
64. Starship Troopers (Mongoose)§
65. Tekumel: Empire of the Petal Throne RPG (GOO)
66. TORG 2.0 (WEG)§
67. Tribe 8 2.0 (DP9)
68. Warhammer Fantasy Roleplay 2 (Black Industries)§
69. Warlords of the Accordlands (AEG)*
70. Weapons of the Gods (EOS)
71. Wild Talents (Arc Dream)
72. World of Darkness 2.0 (WW)
73. Wraeththu (Immanion Press)
74. Wyrd is Bond (Key 20)
75. Zenobia Revised (Paul Elliot)
* = d20 OGL-based
§ = Expected 2005 or later
+ = PDF
? = Uncertain release
60 av 75 är ej OGL = 80%
Och då har jag inte räknat med riktigt små releaser, och inte Dogma-spel, eller mini-games, eller andra projekt som jag vet om som är hemliga.
Vilket ser bra ut tills man börjar fundera på siffran.
Ja, du kanske skulle börja fundera på siffrorna, så skulle du lära dig väldigt mycket om vad som händer på marknaden, och inte behöva sitta och häva ur dig en massa goja om hur du tror att marknaden fungerar.
Kunskap är makt.
M.