Nekromanti troll i Trollbrgen

123_dup1

Veteran
Viken sort troll ska man använda(ur Jorges Bestarium) i Trollbergen? I Osthem står det ju att dom är en blandning mellan massor av troll.

Rickard

Urverk speldesign
Blandning som i blandraser? Tja.. Hitta på egna troll då.. Gör de utmärkande för den skogen.. Vad ska du använda trollen till och varför måste de skilja sig från andra troll? Om du har dåligt med inspiration så ta en titt på <A HREF=http://www.rollspel.nu/index.php?option=Articles&task=viewarticle&artid=1959&Itemid=56>följande artikel</A>.. Där ser du hur andra har tänkt när de har hittat på trollarketyper..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] spelleder förvisso inte DoD6 och vet knappt vad han pratar om

123_dup1

Veteran
Ursäkta jag stavde fel tidigare, det heter Trollbergen inte trollbrgen. Sen fick jag också en ide om att blanda två sorters troll men vad tycker ni?????

Dimfrost

Special Circumstances
Jag gillar när trollen i Trudvang inte är så lätta att artbestämma. Gränsen mellan olika slags troll får gärna vara ganska flytande. Riktigt stora troll går över i jättar, skogstroll kan vara lika stora som gråtroll, troll med fridfullt sinnelag ses ofta som en egen art, och så vidare. Det finns bestiarier som har skrivit hela avhandlingar om klassifikationen av troll utifrån längden på deras skägg, formen på deras betar eller krökningen på deras horn. Sedan finns det ju många trollfolk som har mer eller mindre mänskligt blod i ådrorna, och det har en tendens att märkas även i mycket små mängder och efter lång tid. Så som alltid tycker jag att man ska blanda och ge lite på måfå. Skillnaden mellan ett troll och en rese ska inte vara något som spelarna upptäcker i första taget. Speciellt om spelarna är bekanta med Jorges bestiarium kan det vara värt att hålla dem i ovisshet om trollens exakta beskaffenhet.

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Om jag får välja så skulle jag nog ha en "bas" av flera olika skogstroll-stamamr.. Sedan så skule jag nog åxå använda gråtroll en hel del.
Dock så skulle jag nog inte avnända kungstrollen så mycket..

Organ

Out of time, out of mind
>Sen fick jag också en ide om att blanda två sorters troll men vad tycker ni?????

Det tycker jag låter som en bra idé. Jag tycker trollen i Jorges bestarium skall ses som exempel på hur stor skillnaden mellan olika troll kan vara, snarare än exempel på olika trollarter. Som jag ser det finns det bara en art; troll, som det däremot finns det en ENORM variation inom.

/Anders (som gillar Trudvangs troll)

G

Guest

Guest
Äsch, improvisera! Dina rollpersoner är väl knappast trollforskare eller kommer knappas att lägga ner någon tid för några anatomiska studier efter dom fällt bestarna. Strunta i reglarna och kläm in några "troll" som skulle passa den rådande miljön/stämmningen/platsen och situationen. Gillade rollpersonerna ditt nya troll så kan du senare skriva någon A4 om dess kultur, historia och allt det där... Men annars så är det bortkastad tid.

Rocka på bara.....

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag kan tänka mig flera olika intressanta kombinationer. Tänk på vad de olika trolltyperna kan betyda för trollen. Om till exempel ett gråtroll har kungstrollsblod i sig kommer det trollet antagligen att vara härskare över sin stam, just efter som kungstroll ses som de högsta trollen av de andra trollen. Jag kan också tänka mig andra varianter, till exempel troll som levat isolerade så länge att de utvecklats separat. Kanske har de blivit så inavlade att de blivit komplett djuriska till intelligensen, eller så har de tvärtom uppnått en större förfining då de i sin isolerade tillvaro inte behövt bry sig om ständiga stamfejder. Tänk dig till exempel en synnerligen otillgänglig dal befolkad av sällsynt intelligenta och grymma istroll eller en grotta bebodd av blinda, bleka och väsande gråtrollsbestar...