Nekromanti Troll (Valhall)

Jambu

Swordsman
Härom månaden (har inte tänkt på det mycket förens nu) när jag speltestade en tidigare version av Valhall så blev spelarna anfallna utav några jättar (rövare). Det intressanta var att vid minst 25 tillfällen (ingen överdrift) under stridens lopp så kallades rövarna för troll. Detta på grund av att det verkar vara inpräntat i spelarnas (särskilt ens) sinnen att om man anfalls av något stort, muskulöst och brutalt så är det ett troll. (Klockan var i och för sig runt 4 på natten, men ändå) Troll hade jag inte tänkt så mycket på innan det tillfället, men nu har jag börjat fundera... Jag kan ju inte bara dissa trollen –de är ju en stor del av den nordiska mytologin!

Det jag vill veta är hur just du skulle vilja se troll i Valhall! Stora biffiga berg av muskler, eller små listiga och giriga (som sysslar med bortbytande av barn och liknande)? Eller kanske olika sorter? Jag vill inte höra att jag borde bestämma själv utifrån vad som passar in bäst i världen, för det kommer att göra i slutändan ändå. Nu handlar det om vad du tycker. Något annat jag vill veta är om ni hört nåt coolt/häftigt/häpnadsväckande om troll, förslag på förmågor och allmänt trolliga saker (gärna med ett nordiskt tema).

Allmänt trolliga länkar välkomnas också varmt!

Celledor

Hero
När jag tänker troll så vill jag tänka ganska stora, ganska kraftiga fula saker med mycket hår, ärr, vårtor, kut rygg, silver/guld armband & örhängen, långa armar och fångar små barn för att kokar dem i en stor gryta.

Gillar trollen i D&D 6. Troll ska vara mera saga, fast i bland så är ju grottrollen i sagan on ringen jäkligt coola.

Borde finnas någon fornnordisk text/myt om hur trollen såg ut.

ostro

Veteran
I folktro förekommer det ju till och med att troll ser ut som vanliga människor. Skillnaden ligger i att de bor i skogen och anses besitta kunskaper som vanligt gudsfruktande folk inte har. Ibland kunde de ha en svans. De kunde även byta skepnad och grejer har jag hört någon stans. Det här med hiskeligt fula och och vanstälda har man nog mer att tacka från vissa målningar, kristendom, fantasy och liknande. Fast det är ju häftigt. Personligen har jag alltid haft svårt för dumma troll, hur humoristiskt det ändå kan bli. Smarta troll är roligare coh så mycket mer evil.

Det finns ju även teorier om att de har sitt ursprung i mötet mellan de första bofasta bondekulturerna och de tidigare samlar och jägarkulturerna.

Rävnos

Warrior
hejsan,

en bild säger mer än tusen ord.

Små, fulsöta, listiga men samtidigt dumma, elaka och stöldaktiga är min bild av troll.

Här illustrerat med Toadie.

G

Guest

Guest
Majestätiska gammla och båda exemplena du sa förutom delen små och stora, de har ungefär normal storlek typ.

Baldyr

Hero
Nu har jag ingen aning om vad Valhall är för något (kan man ladda ned det någonstans?), men varför inte stora och slumrande troll? Övervuxna och mosstäckta, som liknar klippblock och klipphällar - tills de väcks till liv. Oövervinnerliga och tålmodiga, men långsamma och klumpiga. Alltså ingenting man slåss mot utan snarare någonting man undviker störa eller behöver hjälp av.

Alternativt pyttesmå och finurliga saker som bor under stubbar. Eller nåt. :gremwink:

Tredje alternativet är helt enkelt att jättarna är troll, eller tvärtom. Orden kanske rent av är synonymer, fast de används av olika släkten. (Människorna kanske kallar trollen för jättar, för att de är så stora, medan trollen själva kallar sig just troll och kallar i sin tur människor för knytt.)

/Baldyr

Jambu

Swordsman
Nu har jag ingen aning om vad Valhall är för något (kan man ladda ned det någonstans?),
Valhall är ett rollspel som jag själv arbetar på. I grund och botten så är det ett fantasy-saga rollspel som är baserat på den nordiska mytologin (hörs på namnet kanske?). En (mycket) längre presentation har jag skrivit här, fast jag kan ju påpeka att mycket har ändrats sedan jag startade den tråden... Förr eller senare så kommer det att publiceras någonstans på nätet, men det är som sagt fortfarande under utveckling.

varför inte stora och slumrande troll? Övervuxna och mosstäckta, som liknar klippblock och klipphällar - tills de väcks till liv. Oövervinnerliga och tålmodiga, men långsamma och klumpiga. Alltså ingenting man slåss mot utan snarare någonting man undviker störa eller behöver hjälp av.

Alternativt pyttesmå och finurliga saker som bor under stubbar. Eller nåt.
För tillfället så funderar jag på att göra som ungefär som du säger, en typ av troll som är enorma slummrande varelser och en sort som är av det mindre mer leprecaun(hur det nu stavas)/älva slaget (fast fulare).

Tredje alternativet är helt enkelt att jättarna är troll, eller tvärtom. Orden kanske rent av är synonymer, fast de används av olika släkten. (Människorna kanske kallar trollen för jättar, för att de är så stora, medan trollen själva kallar sig just troll och kallar i sin tur människor för knytt.)
Nja, i Valhall så finns det jättar, å sen finns det troll. Det är rätt stor skillnad :p En sak jag funderar mer över är om trollen ska kunna beblanda sig (dvs=para sig) med de andra folkslagen (vilket alla de andra kan) eller om det ska vara en separat, ospelbar art.