Nekromanti Trolldom 2.0 Beta

Oddnic

Veteran
Jag har nu nöjet att pressentera ett alternativt eller kompletterande system till Drakar och Demoner. Själv saknar jag den lite långsammare, folkligare magin i det Trudvang som RiotMind pressenterar. Trolldom är häxkonster, shamankonster, runmagi och ritualer. Trolldom är också det vanliga folkets små magiska sånger som skyddar mot troll eller gör att smöret blir gult och fett.
Mitt system är inte särskillt nyskapande, det har besvärjelser (riter) och en färdighet som man slår för att lyckas. Det som skiljer sig mest från vanlig DoD-magi är dock att vanliga färdigheter vävs in i skapandet av de magiska krafterna.

Kolla gärna igenom systemet... om ni orkar för det är ganska långt. Som sagt är det en beta så det finns fortfarande en hel del småfel i det hela.

Ladda ned den på: http://odd.knytt.net

Eksem

Champion
Hmm, jag var säker på att jag började kolla in dokumentet, men tydligen inte, för jag minns ingenting av det utom någon slags Shadowrun-vibb (nåt med fokusprylar?). Jag tror att jag skulle vilja se en väldigt kvick genomgång av hur det fungerar först, så det är lätt att se om det verkar intressant.

I vilket fall är idén intressant, om jag förstått det hela rätt, det kändes inte helt tydligt (jag läste å andra sidan inte tydligt, så det kan bero på mig). Tanken är alltså att man har en färdighet som heter Trolldom, och dessutom en eller flera färdigheter som man så att säga genomför magin med (man sjunger fram den, målar fram den osv).

Sedan slår man alltså för Trolldom när man ska genomföra en besvärjelse, och FV i fokusfärdigheten avgör hur stark effekten blir, eller?

Jag gillar det, jag gillar det mycket. Jag har bara några småtankar av det lilla jag läste. Som du har skrivit det blir det så att om man är en jävel på att sjunga och sjunger fram sin besvärjelse så får den alltid en hög effekt. Du borde påpeka att det är den möjliga maxeffekten, man borde kunna lägga sig på en lägre nivå.

Kvacksalvare var ett skitdåligt yrkesnamn.

Om det nu rör sig om folklig magi, skulle inte trolldom kunna vara något som alla kan? Även om det kanske i de flestas fall rör sig om att kunna tillverka enkla dekokter som lindrar besvär eller att kunna sjunga någon till sömns så skulle alla kunna ha en magigrundegenskap istället för färdigheten Trolldom, och så skulle den grundegenskapen styra besvärjelsernas maxeffekt medan FV i fokusfärdigheten/erna avgjorde om man lyckades eller inte. Eller nåt.

Det är i alla fall något jag gillade med systemet, jag ska kolla in texten nogrannare sen.

Oddnic

Veteran
Tack för din tid och dina tankar och idéer. Om du läser igenom systemet mer vill jag gärna ha fler åsikter.

[ QUOTE ]
Tanken är alltså att man har en färdighet som heter Trolldom, och dessutom en eller flera färdigheter som man så att säga genomför magin med (man sjunger fram den, målar fram den osv).

Sedan slår man alltså för Trolldom när man ska genomföra en besvärjelse, och FV i fokusfärdigheten avgör hur stark effekten blir, eller?

Jag gillar det, jag gillar det mycket. Jag har bara några småtankar av det lilla jag läste. Som du har skrivit det blir det så att om man är en jävel på att sjunga och sjunger fram sin besvärjelse så får den alltid en hög effekt. Du borde påpeka att det är den möjliga maxeffekten, man borde kunna lägga sig på en lägre nivå.

[/ QUOTE ]

Jepp, den lägsta fokusfärdigheten bestämmer på vilken nivå effekten hamnar på. Ja du har nog rätt där, man bör kanske kunna välja en lägre effektnivå... samtidigt är det svårt att sjunga dåligt om man är en mästare.
... jag ska nog lägga till en mening eller två som förklarar det.

[ QUOTE ]
Om det nu rör sig om folklig magi, skulle inte trolldom kunna vara något som alla kan? Även om det kanske i de flestas fall rör sig om att kunna tillverka enkla dekokter som lindrar besvär eller att kunna sjunga någon till sömns så skulle alla kunna ha en magigrundegenskap istället för färdigheten Trolldom, och så skulle den grundegenskapen styra besvärjelsernas maxeffekt medan FV i fokusfärdigheten/erna avgjorde om man lyckades eller inte. Eller nåt.

[/ QUOTE ]
Hmm... Det är ju fortfarande magi det handlar om bara lite enklare och folkligare. All kan inte sjunga sövande sånger men i vissa bygder kanske det är mer vanligt. Ett lågt FV i trolldom är kanske inte så ovanligt i vissa områden eller hos vissa grupper.
Enligt reglerna så får man + i CL om man använder fler fokus än vad som behövs. Så de riktigt enkla riterna (de med bara ett fokus) kan således med fördel användas av alla som har lågt FV och då lägga till ett fokus eller två. Utöver detta kan utövaren ta extra tid på sig och på det sättet få + i CL
På detta sätt kan en vanlig bonddräng som bara har 2 i FV få CL 7. Vilket inte är så dåligt.

[ QUOTE ]
Det är i alla fall något jag gillade med systemet, jag ska kolla in texten nogrannare sen.

[/ QUOTE ]

He he... ja kanske det. Näe, jag gillar det. Om du inte kan ge ett bra genusneutralt ord för häxa.

Oddnic

Veteran
Visserligen. Men ordet är både negativt och feminint laddat. Häxa är också en bredare betäckning för en någon som utför häxerier, trolldom och spådomar.
Kvacksalvaren beskriver någon som i huvudsak arbetar med brygder, salvor och droger.