" fast vad ville du ha för svar egentligen?"
Egentligen ingenting alls. Jag ville bara dela med mig av en idé.
"iaf, jag saknar ett fokus: stjärnor/himmlakroppar. man skulle kunna låta en besvärjelse vara till solen går upp eller utlösas när månen står i kräftans första hus och i kvadratur med venus eller något i den stilen.. verkar användbart för "tidsinställda" men ögonblickliga effekter eller långvariga effekter som det är jobbigt att sjunga till hela tiden.."
Det där kan lika gärna skötas av en artefakt eller amulett som har ett specifikt aktiveringsvillkor. Fokus är snarare något påtagligt som besvärjelsen är bundet till, än ett aktiveringsvillkor eller en varaktighet. Varaktigheten Koncentration och fokusen Sejdsång är inte samma sak.
"förresten, komm på en sak som kanske är lite mysko.. amuletter och artifakter.. vad finns det för regler för vad man kan lägga magi i?"
Det går att förtrolla ett föremål, varvid det blir en artefakt eller en amulett (eller för den delen, en brygd - det är samma regler). I alla fall jag anser att ens finger eller ens katt inte är ett "föremål". Fast det borde helt klart specificeras mer.
Jag har lite idéer om metoder att kasta besvärjelser också, där vissa metoder är förbehållna vissa magiska traditioner. Runor är definitivt en tänkbar metod.
Dessutom funderar jag på en ny trolldomstradition: runsnidande, som huvudsakligen arbetar med cirklar, artefakter och amuletter, och där man även skulle kunna smida föremål i järn om trollkarlen kan smideskonsten. Inom den traditionen så skulle varaktigheterna ofta bli långa (över halvtimmen i alla fall), fokuset alltid amuletter, cirklar och artefakter, och metoden alltid runcirklar, ristade runor, snidade runor eller till och med smidda runor.
Jag har många andra idéer till modulen också, bland annat om hur förbannelser, välsignelser, eder och skrock skulle kunna få en spelmässig effekt. Om en döende man väser att hans dråpares släkt kommer att vara förbannad i sju generationer så är det mycket möjligt att det händer. På samma sätt så ska Herrens välsignelse läst av en präst ge en positiv modifikation, eller om man åkallar rätt helgon vid rätt tillfälle. Och en svart katt som går över vägen ger naturligtvis en negativ modifikation (om man inte kastar salt över axeln).