Nekromanti Trolldom i Västmark

Krille

Super Moderator
  • Kraftord eller trollramsor som aktiveras omedelbart när de uttalas.
  • Sejdsång, som påverkar så länge som sången sjunges.
  • Amuletter som påverkar den som bär den eller dennes omgivning.
  • Artefakter, där magin ändrar, utökar eller förbättrar funktionen hos föremålet.
  • Cirklar som påverkar det som finns innanför.
  • Brygder som inmundigas eller smörjes utvärtes.

Kakan

Veteran
ja det där ser väl bra ut, och jag tror bestämmt att jag kommer sno lite av det där till mitt eget spel.. fast vad ville du ha för svar egentligen? bra/dåligt bara?
iaf, jag saknar ett fokus: stjärnor/himmlakroppar. man skulle kunna låta en besvärjelse vara till solen går upp eller utlösas när månen står i kräftans första hus och i kvadratur med venus eller något i den stilen.. verkar användbart för "tidsinställda" men ögonblickliga effekter eller långvariga effekter som det är jobbigt att sjunga till hela tiden..

förresten, komm på en sak som kanske är lite mysko.. amuletter och artifakter.. vad finns det för regler för vad man kan lägga magi i? borde man inte kunna behandla sitt pekfinger eller sin katt som en artefakt liksom..? kanske bättre att låta det bindas till något tecken eller symbol på föremålet, då skulle man i alla fall behöva tatuera sig innan man kan få permanent förbättrad syn i mörker eller vad man nu är ute efter.. :gremtongue:

Krille

Super Moderator
" fast vad ville du ha för svar egentligen?"

Egentligen ingenting alls. Jag ville bara dela med mig av en idé.

"iaf, jag saknar ett fokus: stjärnor/himmlakroppar. man skulle kunna låta en besvärjelse vara till solen går upp eller utlösas när månen står i kräftans första hus och i kvadratur med venus eller något i den stilen.. verkar användbart för "tidsinställda" men ögonblickliga effekter eller långvariga effekter som det är jobbigt att sjunga till hela tiden.."

Det där kan lika gärna skötas av en artefakt eller amulett som har ett specifikt aktiveringsvillkor. Fokus är snarare något påtagligt som besvärjelsen är bundet till, än ett aktiveringsvillkor eller en varaktighet. Varaktigheten Koncentration och fokusen Sejdsång är inte samma sak.

"förresten, komm på en sak som kanske är lite mysko.. amuletter och artifakter.. vad finns det för regler för vad man kan lägga magi i?"

Det går att förtrolla ett föremål, varvid det blir en artefakt eller en amulett (eller för den delen, en brygd - det är samma regler). I alla fall jag anser att ens finger eller ens katt inte är ett "föremål". Fast det borde helt klart specificeras mer.

Jag har lite idéer om metoder att kasta besvärjelser också, där vissa metoder är förbehållna vissa magiska traditioner. Runor är definitivt en tänkbar metod.

Dessutom funderar jag på en ny trolldomstradition: runsnidande, som huvudsakligen arbetar med cirklar, artefakter och amuletter, och där man även skulle kunna smida föremål i järn om trollkarlen kan smideskonsten. Inom den traditionen så skulle varaktigheterna ofta bli långa (över halvtimmen i alla fall), fokuset alltid amuletter, cirklar och artefakter, och metoden alltid runcirklar, ristade runor, snidade runor eller till och med smidda runor.

Jag har många andra idéer till modulen också, bland annat om hur förbannelser, välsignelser, eder och skrock skulle kunna få en spelmässig effekt. Om en döende man väser att hans dråpares släkt kommer att vara förbannad i sju generationer så är det mycket möjligt att det händer. På samma sätt så ska Herrens välsignelse läst av en präst ge en positiv modifikation, eller om man åkallar rätt helgon vid rätt tillfälle. Och en svart katt som går över vägen ger naturligtvis en negativ modifikation (om man inte kastar salt över axeln).

Ulfgeir

Swashbuckler
Intressanta tankar. In sak som slår mig är att ju mer varaktig själva fokuset är, desto mer magisk kraft borde det gå att peta in i det. Eller snarare ju mer tid och kraft häxan lägger ner i det desto mer effekt.

Dvs ett kraftord ger inte lika mycket effekt som en längre ramsa eller en sejdsång som i sin tur inte ger lika mycket effekt som en amulett etc.

Dessutom borde vissa av sakerna kunna kombineras, typ du utför sejdsång samtidigt som du gör din cirkel och du fortsätter med den tills trolldomen är färdig.

Vissa typer av besvärjelser lämpar sig kanske bättre för vissa sorters fokus. Exempelvis en helande besvärjelse är troligare att den hamnar som sejdsång/ramsa eller brygd än något annat, däremot kanske en amulett för att FÖRHINDRA skada/sjukdom. Amuletten hjälper däremot inte för att bota.

/Ulfgeir

Dimfrost

Special Circumstances
Jag antar att du endast avser just häxkonst nu? Älvamagin känns lite för fri för att passa in i så smala ramar, så där är systemet med fokus nog mindre bra, men det inser du nog bättre än jag.

/Dimfrost

Vindhand

Myrmidon
Jag oroar mig för att det tar bort magi från magin och gör den mer teknisk. En av västmarks styrkor är just att magin är mystiska grumkor som inte förklaras närmare. Börjar man bygga magiteori på detta har man tagit ett steg i fel riktnning IMHO (även om jag vet att du nog inte håller med mig, givet tidigare debatter om Eons magisystems ev. torrhet).

Många av de fokus du tar upp finns ju redan inbyggda i olika västmarkbesvärjelser även om det saknas en underliggande mekanism för detta och personligen tycker jag detta är det bästa sättet.

Krille

Super Moderator
"Börjar man bygga magiteori på detta har man tagit ett steg i fel riktnning IMHO (även om jag vet att du nog inte håller med mig, givet tidigare debatter om Eons magisystems ev. torrhet)."

Tja, jag har inga planer på att bygga en magiteori som förklarar hur magi fungerar, utan snarare en snävare riktlinje för hur besvärjelser ska skapas, så att de lättare passar miljön och stilen.

Fast huvudsyftet är att det ska finnas något konkret i spelvärlden i besvärjelserna, något som motverkar dialoger i den här stilen:

"Jag lägger en HELA E3. Det blir CL -2, så jag ska slå under 10. <rassel> Jag lyckas."
"Åkej. Kalle, stryk 3 PSY. Olle, du får tillbaka <rassel> 14 KP."

"Många av de fokus du tar upp finns ju redan inbyggda i olika västmarkbesvärjelser även om det saknas en underliggande mekanism för detta och personligen tycker jag detta är det bästa sättet."

Tja, grejen är ju att det går att bygga egna besvärjelser, och en av avsikterna med fokus är att spelare ska kunna bygga egna besvärjelser i samma stil.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tycker det låter väldigt intressant, faktiskt. Nästan så det skulle passa i ett ROLLspel :gremwink:

Själva prylen med att flytta över saker från reglerna till spelvärlden är aldrig negativt, och att göra magi till något annat än färdiga knyten effekter är ett väldigt bra mål i sig. Magi som den ser ut i de flesta spel tar lite udden av det "magiska", så att säga, genom att en given effekt alltid är precis likadan. (Om man nu inte gör det komiskt, som i Warhammer Fantasy Role Play, där de har sådant som "Protection from Rain".)

Det enda du istället behöver göra i ett sånt här spel, tycker jag, är att ge trollkarlen/häxan en klase färdiga effekter som denne sedan kan använda sig av själv.

En trollkarl som behärskar Eld och Kraftord kan kanske göra en eldboll, där någon som har Eld och Sejdsång kan få något att brinna kontinuerligt, begränsat endast av sången.

Så det jag skulle förespråka är en sådan lista med fokus och en separat lista med effekter som kan skapas med hjälp av sådana fokus. Inte en bunt färdiga "spells" som redan är bestämda vilka saker de kan använda. Det blir nog roligare om man får tejpa ihop sina egna "spells" när nöden kräver.

(Och att lägga Eld på en brygd är ju ganska kul, faktiskt. Fantasy handgranater...)

Krille

Super Moderator
"Det blir nog roligare om man får tejpa ihop sina egna "spells" när nöden kräver."

Way ahead of you. Sådana regler finns redan i Västmark.

Kakan

Veteran
Det där kan lika gärna skötas av en artefakt eller amulett som har ett specifikt aktiveringsvillkor. Fokus är snarare något påtagligt som besvärjelsen är bundet till, än ett aktiveringsvillkor eller en varaktighet. Varaktigheten Koncentration och fokusen Sejdsång är inte samma sak.

men om man vill göra något med varaktigheten koncentration så måste man väl rimligen använda fokuset sejdsång? så de blir liksom kopplade till varandra.. trollramsor känns som något som används för ögonblickliga effekter, och som om de inte kan ha varaktighet..?
som jag förstod det så löses magin bara upp och försvinner om fokuset försvinner, så om man kör typ lånta fjädrar för att bli en uggla tills gryningen så får man väl antingen göra effekten ögonblicklig och använda kraftord eller brygd (fast då måste man lägga en förvandla-tillbaks-sig-besvärjelse när man inte vill vara uggla längre), eller använda sejdsång om man vill vara en sjungande uggla och skräna tills gryningen, eller en amulett som kanske är lite dryg att flyga runt med och som kan göra det lite uppenbart att man inte är en uggla egentligen, eller en cirkel om man inte ska så långt alternativtg att man har tid att dra en jättecirkel kring hela bygden först.. eller har jag totalt missförstått tanken med fokus?

Det går att förtrolla ett föremål, varvid det blir en artefakt eller en amulett (eller för den delen, en brygd - det är samma regler). I alla fall jag anser att ens finger eller ens katt inte är ett "föremål". Fast det borde helt klart specificeras mer.

tja, min pekfingernagel är ju död materia och jag kan klippa av en bit av den utan att det gör något eller ens gör ont så den borde väl vara ett föremål iaf?

Krille

Super Moderator
"men om man vill göra något med varaktigheten koncentration så måste man väl rimligen använda fokuset sejdsång? så de blir liksom kopplade till varandra.."

De blir kopplade till varandra, men de är inte nödvändigtvis samma sak. Det är till exempel möjligt att tänka sig andra fokus än bara just de som jag listade, som fungerar på ett annat sätt.

"tja, min pekfingernagel är ju död materia och jag kan klippa av en bit av den utan att det gör något eller ens gör ont så den borde väl vara ett föremål iaf?"

Huruvida det är död materia spelar ingen roll, och idén att pekfingernageln inte skulle vara levande är rätt befängd för en tolvhundratalsmänniska.

Kakan

Veteran
De blir kopplade till varandra, men de är inte nödvändigtvis samma sak. Det är till exempel möjligt att tänka sig andra fokus än bara just de som jag listade, som fungerar på ett annat sätt.

men som ger samma resultat då? fattar fortfarande inte hur man förvandlar sig till gryningen.. är uggleskinnet en magisk artefakt då...? eller kör man med något helt annat fokus?

Huruvida det är död materia spelar ingen roll, och idén att pekfingernageln inte skulle vara levande är rätt befängd för en tolvhundratalsmänniska.

är en spottloska också levande då eller? :gremwink:
(nej jag bara skojjar, ser också skillnaden däremellan)

men det där om runor.. är det futharkens runor eller något annat? när jag tänker magi i västmark så tänker jag att de ska vara mest magiska bryggder och "diskret" magi, sånt som folk faktiskt har trott på.. jag kan ju ha fel, men folk trodde väl inte att det var något magiskt med runor..? man skrev ju bara almanackor och gravstenar med dem liksom.. inte ristade in dem i sitt Runsvärd +3...

Krille

Super Moderator
"är uggleskinnet en magisk artefakt då...?"

Mer en brygd, faktiskt. Eller snarare, det är på grund av de diskrepanserna som jag funderar på att styra upp det lite med fokus.

"men det där om runor.. är det futharkens runor eller något annat?"

Nära besläktade med dem, i alla fall. Den anglo-saxiska runraden är nästan identiska med de nordiska futharkarna (det finns fler än en, beroende på var och när man är).

"jag kan ju ha fel, men folk trodde väl inte att det var något magiskt med runor..?"

Oden fick sina magiska förmågor genom att hänga från en av de yttersta grenarna på trädet Yggdrasil genomborrad av ett spjut och samla upp runorna som steg upp ur mörkret under Världsträdet. "Runa" betyder just "lönnlig" eller "hemlig", så jo, det finns en hel del dold magisk kunskap i runorna.

Om du plockar hem konventäventyret "Faller snö växer sten" så finns en liten sektion som handlar om runor och deras magiska betydelse.

Kakan

Veteran
diskrepanserna

diskrepa´ns (lat. discrepa´ntia, av di´screpo 'inte stämma överens'), brist på överensstämmelse, (störande) olikhet.

det var som ..., det fanns ett sånt ord!

Oden fick sina magiska förmågor genom att hänga från en av de yttersta grenarna på trädet Yggdrasil genomborrad av ett spjut och samla upp runorna som steg upp ur mörkret under Världsträdet. "Runa" betyder just "lönnlig" eller "hemlig", så jo, det finns en hel del dold magisk kunskap i runorna.

där ser man
fast anglosaxarna hade väl någon egen historia bakom det?
i snö/sten står det bara vad de symboliserar, inte vad de kommer ifrån

hur är det med andra symboler och tecken än runorna, typ kors, fisk, pentagram, hebreisk skrift osv, kommer det vara någon magi i det (annat än att man kan vara alergisk mot kors)?

Krille

Super Moderator
"fast anglosaxarna hade väl någon egen historia bakom det?"

Nja. De tappade bort sin ståry (som var rätt lik vikingarnas) när de dumpade wotan-dyrkandet till förmån för kristendomen.

"hur är det med andra symboler och tecken än runorna, typ kors, fisk, pentagram, hebreisk skrift osv, kommer det vara någon magi i det (annat än att man kan vara alergisk mot kors)?"

Jag har inte hittat något motsvarande bakom ogham-tecknen, men det finns en liknande grej bakom hebréiska tecken. Åtminstone de hebréiska tecknen faller utanför Västmarks område, och det verkar som att ogham inte har någon magisk betydelse. Tvärtom så förlorade druiderna sin magiska kraft om de lärde sig namnet på ett enda tecken.

Däremot finns det möjligen flera tecken som har olika magisk betydelse. Jag har en fem centimeter tjock bok av Carl G Ljungman som heter "Ideogram och symboler" som tar upp ett skitlass av dem.

Kakan

Veteran
Nja. De tappade bort sin ståry (som var rätt lik vikingarnas) när de dumpade wotan-dyrkandet till förmån för kristendomen.

okay.. wotandyrkandet förresten, står inte i NE och google sviker mig för ovanligheten skull (okej, jag letade inte såååå noga, lat), vad är det?

som tar upp ett skitlass av dem.

försvenskningar är underbara. fråga någon vad som är uppe när du hälsar på honom.. de ser så konstiga ut tills de fattar =)

Krille

Super Moderator
"okay.. wotandyrkandet förresten, står inte i NE och google sviker mig för ovanligheten skull (okej, jag letade inte såååå noga, lat), vad är det?"

Den kontinentala varianten av asatron. Skillnaden är vad man vet inte så stor - Oden heter Wotan, till exempel. Den försvann tidigare, eftersom England och kontinenten kristnades tidigare, och är därför bra mycket sämre dokumenterad.

Helmgast
"Runa" betyder just "lönnlig" eller "hemlig", så jo, det finns en hel del dold magisk kunskap i runorna.
Runa är kopplat till lönn och bokstav till bok?

För övrigt så var Brage runornas gud. Så visst var runorna något alldeles extra.

TomasHVM

Swordsman
Godt tenkt av Krille:
tanken är att "fokus" flyttar besvärjelsen ut från regelproceduren till spelvärlden

Og jeg liker ideen med å bruke "fokus", slik at magien ikke gjøres til en kokebok-øvelse, men likevel blir konkret.

Må nesten se på dette selv, i den kampanjen jeg skal bygge opp nå. blir nok en del trolldom der, så en løsning på dette gamle problemet kunne være fint.

Og det ser virkelig ut som om Krille er nær en god løsning her. Er det testet i spill? Testet i setting med mange hekser, mye trolldom i spillet?