Nekromanti Trollkarlen från Övärlden / Legend of Earthsea

Troberg

Sinister eater
någon som har sett denna miniserie? http://earthsea.scifi.com/. Är den en sådan styggelse som flera recensenter anser?
Avslutade den alldeles nyss.

Jag tyckte inte den var så katastrofal, speciellt inte med tanke på att den faktiskt är producerad på en TV-seriebudget. Nu är det över 20 år sedan jag läste förlagan, så jag kan inte svara för hur väl den följer den, men som jag minns det så var kanske boken lite mörkare i stämningen och skuggan som jagade honom var mindre påtaglig, mer ogripbar.

Jag skulle inte varit nöjd med den som en biofilm, men på TV så är den helt OK. Definitivt värd tiden att titta på i alla fall, speciellt för rollspelare.

Ett litet plus i kanten är att de inte fallit till föga för fantasyklicheer som häftiga vapen och rustningar. På det hela taget kändes den faktiskt rätt så realistisk (för att vara en film i alla fall).

Quan'talis

Swashbuckler
Jag har inte sett den, men Ursula LeGuin gillar den inte.

Rent allmänt så verkar folk som läst böckerna hålla med henne, medan folk som inte läst dem tycker att den är helt okej, för att vara gjord för TV.

Troberg

Sinister eater
Rent allmänt så verkar folk som läst böckerna hålla med henne, medan folk som inte läst dem tycker att den är helt okej, för att vara gjord för TV.
Det är väl alltid så att man måste frikoppla sig från boken när man ska se en film. Titta bara på slakterna de gjort på SciFi av Dune och Riverworld, eller som JMS gjort på Jeremiah. Alla är rätt så OK filmer, men de har inget med förlagan att göra.

Med andra ord så kanske jag ska sluta tjata om att de borde filma Skreemer, det är typiskt en sådan handling som hollywood totalt skulle missförstå och göra till en hjärndöd actionstory.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
OT-fråga

Med andra ord så kanske jag ska sluta tjata om att de borde filma Skreemer, det är typiskt en sådan handling som hollywood totalt skulle missförstå och göra till en hjärndöd actionstory.
Bara av nyfikenhet:
Är det Peter Milligans gangsterserie Skreemer du tänker på, eller något annat med samma namn?

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: OT-fråga

Är det Peter Milligans gangsterserie Skreemer du tänker på, eller något annat med samma namn?
Naturligtvis är det den. Har du läst den? Det skulle verkligen vara kul om jag inte längre var ensam i världen om att ha läst detta mästerverk!

Krille

Super Moderator

"Det skulle verkligen vara kul om jag inte längre var ensam i världen om att ha läst detta mästerverk!"

Du är inte ensam, utom möjligen om att tycka att den är ett mästerverk. Själv tyckte jag att den var sådär.

Troberg

Sinister eater

Du är inte ensam, utom möjligen om att tycka att den är ett mästerverk. Själv tyckte jag att den var sådär.
Ge den en chans till, och ta dig tid att fundera över de underliggande handlingarna (den lilla individens sits när jättarna slåss, frågan om makt och insikt ger frihet eller om de begränsar den, sättet hur man trots allt förstår Veto trots att han på alla sätt är ett monster och så vidare).

Den innehåller mycket som inte går fram i första genomläsningen, det märks verkligen hur mästerligt planerad den är från start till slut, allt som händer är en pusselbit, inget är där av en slump.

Definitivt Milligans bästa!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mer OT

Jag lånade den av en kompis någon gång för länge sedan (runt 91-92 när den först kom ut) och tyckte att den var riktigt bra. Jag har tänkt köpa samlingsalbumet, men inte riktigt kommit mig för. Det kommer så många nya bra album jag vill ha. Jag kan till exempel rekommendera Milligans "Human Target" till alla som inte läst den.

/tobias