Ögat
Hero
Från tråden om mainstreamspel snodde jag kranks idé om ett pokémonliknande spel, och körde den i mixern med Mio min Mio, SuckerPunch och Changeling.
Kort bakgrund
På kvällen satt de på balkongen, såg fladdermössen svirra ned från Husby. Omid rökte långsamt, berättade om hur det var när Nour föddes. Då bodde de i ett annat land, i en annan stad. Där satt mormor och morfar och rökte långsamt på verandan, såg små ödlor hänga vid taklampan och hörde ljuden av Teheran. Nour nickade, och kände hur gråten bara ville välla fram. Omid la armen om sin lillasysters axlar. Jag vet, sade han lågt.
Innan de skiljdes fick Nour ett kuvert. Det såg gammalt ut och hade ett frimärke som hon inte kände igen. Adressen på utsidan var blek och utsuddad, nästan oläslig, men hon kände igen sitt namn. Det är från morfar till dig, sade Omid hemlighetsfullt. Han kramade henne lätt och gav henne en box på axeln för säkerhets skull. Sedan försvann han ut i natten, som han alltid gjorde, innan hon hann riktigt förstå vad som hände.
Till Nours förvåning fanns inget brev i kuvertet. Bara en ring med en kristall, som glittrade i sällsamma färger. En trollring.
När Nour tar på sig ringen händer följande:
- Hon blir lite mer awesome
- Hon kan förvandla sig till ett vidunder
- Hon kan hitta dörrar till det fjärran landet.
I det fjärran landet upptäcker Nour att allt inte står rätt till. Drottningen Asra är förblindad av sorg efter att hennes make dog. Mörka krafter konspirerar för att förstöra det fjärran landet och fruktansvärda monster hemsöker landsbygden. Drottning Asras döttrar börjar samla arméer för att bekämpa de mörka krafterna, men deras riddare måste verka i hemlighet. Nour ansluter sig till kampen, precis som hennes storebror och deras morfar gjort tidigare. Men de mörka krafterna är för starka, och Asras makt försvagas alltjämt. Nour, prinsessorna och riddarna behöver förstärkning. Därför skickar de sina snabbaste ryttare med brev till den andra världen.
Därför skickar de en trollring till Dig.
Grundläggande koncept för spelet
Spelet utspelar sig både i verkligheten och i det fjärran landet. På hemliga platser finns det dörrar mellan de två världarna. Dessa kan användas både av hjältarna och av skurkarna. En ond kraft (typ en fascistisk polismakt) håller på att stänga dörrarna mellan de två världarna och vill förstöra trollringarna. Därför måste dörrarna hållas hemliga.
Du kan spela ”dig själv” i spelet. Du kommer vara med om fantastiska äventyr. Kanske lär du dig en dag att bemästra trollringarna och upptäcker din sanna natur. Genom nivåer av ”overklighet” blir insteget lågt. Du behöver inte rollspela mer än du vill. Steg ett är ”jag spelar mig själv”, steg två ”jag spelar mig själv i en fantasivärld”, steg tre ”jag spelar ett monster (alltså någon annan) i en fantasivärld”. Spelaren väljer själv på vilken nivå hon vill placera sig.
Spelet handlar om att samla på trollringar. Varje trollring innehåller en fängslad ande. Anden ger sin bärare vissa färdigheter. Dessutom kan bäraren förvandla sig till ett monster. Med drakringen kan bärare således förvandla sig till en drake. När du ”levlar” kan du antingen bli bättre själv, eller träna dina monster så att de blir bättre. Men passa dig! Om monstren blir för starka kanske de slår sig fria. Eller ännu värre: kanske förlorar du din mänsklighet och blir själv fången i en trollring…
Frågan är: Vad tror du? Kan det bli ett poppis spel? Varför, varför inte?
Kort bakgrund
På kvällen satt de på balkongen, såg fladdermössen svirra ned från Husby. Omid rökte långsamt, berättade om hur det var när Nour föddes. Då bodde de i ett annat land, i en annan stad. Där satt mormor och morfar och rökte långsamt på verandan, såg små ödlor hänga vid taklampan och hörde ljuden av Teheran. Nour nickade, och kände hur gråten bara ville välla fram. Omid la armen om sin lillasysters axlar. Jag vet, sade han lågt.
Innan de skiljdes fick Nour ett kuvert. Det såg gammalt ut och hade ett frimärke som hon inte kände igen. Adressen på utsidan var blek och utsuddad, nästan oläslig, men hon kände igen sitt namn. Det är från morfar till dig, sade Omid hemlighetsfullt. Han kramade henne lätt och gav henne en box på axeln för säkerhets skull. Sedan försvann han ut i natten, som han alltid gjorde, innan hon hann riktigt förstå vad som hände.
Till Nours förvåning fanns inget brev i kuvertet. Bara en ring med en kristall, som glittrade i sällsamma färger. En trollring.
När Nour tar på sig ringen händer följande:
- Hon blir lite mer awesome
- Hon kan förvandla sig till ett vidunder
- Hon kan hitta dörrar till det fjärran landet.
I det fjärran landet upptäcker Nour att allt inte står rätt till. Drottningen Asra är förblindad av sorg efter att hennes make dog. Mörka krafter konspirerar för att förstöra det fjärran landet och fruktansvärda monster hemsöker landsbygden. Drottning Asras döttrar börjar samla arméer för att bekämpa de mörka krafterna, men deras riddare måste verka i hemlighet. Nour ansluter sig till kampen, precis som hennes storebror och deras morfar gjort tidigare. Men de mörka krafterna är för starka, och Asras makt försvagas alltjämt. Nour, prinsessorna och riddarna behöver förstärkning. Därför skickar de sina snabbaste ryttare med brev till den andra världen.
Därför skickar de en trollring till Dig.
Grundläggande koncept för spelet
Spelet utspelar sig både i verkligheten och i det fjärran landet. På hemliga platser finns det dörrar mellan de två världarna. Dessa kan användas både av hjältarna och av skurkarna. En ond kraft (typ en fascistisk polismakt) håller på att stänga dörrarna mellan de två världarna och vill förstöra trollringarna. Därför måste dörrarna hållas hemliga.
Du kan spela ”dig själv” i spelet. Du kommer vara med om fantastiska äventyr. Kanske lär du dig en dag att bemästra trollringarna och upptäcker din sanna natur. Genom nivåer av ”overklighet” blir insteget lågt. Du behöver inte rollspela mer än du vill. Steg ett är ”jag spelar mig själv”, steg två ”jag spelar mig själv i en fantasivärld”, steg tre ”jag spelar ett monster (alltså någon annan) i en fantasivärld”. Spelaren väljer själv på vilken nivå hon vill placera sig.
Spelet handlar om att samla på trollringar. Varje trollring innehåller en fängslad ande. Anden ger sin bärare vissa färdigheter. Dessutom kan bäraren förvandla sig till ett monster. Med drakringen kan bärare således förvandla sig till en drake. När du ”levlar” kan du antingen bli bättre själv, eller träna dina monster så att de blir bättre. Men passa dig! Om monstren blir för starka kanske de slår sig fria. Eller ännu värre: kanske förlorar du din mänsklighet och blir själv fången i en trollring…
Frågan är: Vad tror du? Kan det bli ett poppis spel? Varför, varför inte?