Nekromanti Trollringen - ett förslag på mainstreamrollspel

Ögat

Hero
Från tråden om mainstreamspel snodde jag kranks idé om ett pokémonliknande spel, och körde den i mixern med Mio min Mio, SuckerPunch och Changeling.

Kort bakgrund

På kvällen satt de på balkongen, såg fladdermössen svirra ned från Husby. Omid rökte långsamt, berättade om hur det var när Nour föddes. Då bodde de i ett annat land, i en annan stad. Där satt mormor och morfar och rökte långsamt på verandan, såg små ödlor hänga vid taklampan och hörde ljuden av Teheran. Nour nickade, och kände hur gråten bara ville välla fram. Omid la armen om sin lillasysters axlar. Jag vet, sade han lågt.

Innan de skiljdes fick Nour ett kuvert. Det såg gammalt ut och hade ett frimärke som hon inte kände igen. Adressen på utsidan var blek och utsuddad, nästan oläslig, men hon kände igen sitt namn. Det är från morfar till dig, sade Omid hemlighetsfullt. Han kramade henne lätt och gav henne en box på axeln för säkerhets skull. Sedan försvann han ut i natten, som han alltid gjorde, innan hon hann riktigt förstå vad som hände.

Till Nours förvåning fanns inget brev i kuvertet. Bara en ring med en kristall, som glittrade i sällsamma färger. En trollring.

När Nour tar på sig ringen händer följande:
- Hon blir lite mer awesome
- Hon kan förvandla sig till ett vidunder
- Hon kan hitta dörrar till det fjärran landet.

I det fjärran landet upptäcker Nour att allt inte står rätt till. Drottningen Asra är förblindad av sorg efter att hennes make dog. Mörka krafter konspirerar för att förstöra det fjärran landet och fruktansvärda monster hemsöker landsbygden. Drottning Asras döttrar börjar samla arméer för att bekämpa de mörka krafterna, men deras riddare måste verka i hemlighet. Nour ansluter sig till kampen, precis som hennes storebror och deras morfar gjort tidigare. Men de mörka krafterna är för starka, och Asras makt försvagas alltjämt. Nour, prinsessorna och riddarna behöver förstärkning. Därför skickar de sina snabbaste ryttare med brev till den andra världen.

Därför skickar de en trollring till Dig.

Grundläggande koncept för spelet

Spelet utspelar sig både i verkligheten och i det fjärran landet. På hemliga platser finns det dörrar mellan de två världarna. Dessa kan användas både av hjältarna och av skurkarna. En ond kraft (typ en fascistisk polismakt) håller på att stänga dörrarna mellan de två världarna och vill förstöra trollringarna. Därför måste dörrarna hållas hemliga.

Du kan spela ”dig själv” i spelet. Du kommer vara med om fantastiska äventyr. Kanske lär du dig en dag att bemästra trollringarna och upptäcker din sanna natur. Genom nivåer av ”overklighet” blir insteget lågt. Du behöver inte rollspela mer än du vill. Steg ett är ”jag spelar mig själv”, steg två ”jag spelar mig själv i en fantasivärld”, steg tre ”jag spelar ett monster (alltså någon annan) i en fantasivärld”. Spelaren väljer själv på vilken nivå hon vill placera sig.

Spelet handlar om att samla på trollringar. Varje trollring innehåller en fängslad ande. Anden ger sin bärare vissa färdigheter. Dessutom kan bäraren förvandla sig till ett monster. Med drakringen kan bärare således förvandla sig till en drake. När du ”levlar” kan du antingen bli bättre själv, eller träna dina monster så att de blir bättre. Men passa dig! Om monstren blir för starka kanske de slår sig fria. Eller ännu värre: kanske förlorar du din mänsklighet och blir själv fången i en trollring…

Frågan är: Vad tror du? Kan det bli ett poppis spel? Varför, varför inte?

Ögat

Hero
SKAM

såg precis att det finns en tråd om ungefär samma spel lite längre ned, då kallat garderobsvärldar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: SKAM

Olav said:
såg precis att det finns en tråd om ungefär samma spel lite längre ned, då kallat garderobsvärldar.
Jag tycker inte alls att det är samma spel. Pokemoninfluenserna i min garderobsvärld finns ju till exempel inte alls, inte heller dina nivåer. Kör på din grej, tycker jag! Och om vi blir fler som jobbar med garderobsvärldar så kan vi läsa varandras grejer och inspirera varandra!

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Olav said:
Spelet handlar om att samla på trollringar. Varje trollring innehåller en fängslad ande. Anden ger sin bärare vissa färdigheter. Dessutom kan bäraren förvandla sig till ett monster. Med drakringen kan bärare således förvandla sig till en drake. När du ”levlar” kan du antingen bli bättre själv, eller träna dina monster så att de blir bättre. Men passa dig! Om monstren blir för starka kanske de slår sig fria. Eller ännu värre: kanske förlorar du din mänsklighet och blir själv fången i en trollring…

Frågan är: Vad tror du? Kan det bli ett poppis spel? Varför, varför inte?
Det här gillar jag stenhårt, faktiskt. Det kan säkert bli ett schysst mainstreamspel också, men det talar väl mer till en ny målgrupp när det gäller rollspel än till de nuvarande mainstreamspelarna? Det behöver förstås inte vara något problem. Kanske är det till och med nödvändigt?

Bra idé!

Christian

hakanlo

Hero
Det känns som ett intressant upplägg! Paketerat på rätt sätt, så visst kan det bli populärt! Låter allmänt som ett koncept som är lätt att haja.

Konceptet är bra, det kan bli bra oavsett vilken spelartyp den vinklas mot.

Det jag funderar lite på är nivåerna. Tror inte att det är lättare att spela sig själv än att spela ett monster. Tror de flesta nyare spelare skulle vilja testa att vara monster direkt. I alla fall fungerade jag så när jag började spela, ju mer fantastiskt desto häftigare (att spela människa var ju tråkigt!). Med tiden så har just det fantastiska förlorat lite av sin charm och man har börjat uppskatta spelandet av vardagliga roller mer.

Men jag förstår tanken i att glida mer och mer in i det fantastiska. Det kanske ska vara ett av målen men att man måste kämpa sig dit? Typ att det krävs 3-4 äventyr för att man fått allt att fungera så att man verkligen kan komma över till fjärran landet och lära sig att förvandlas till monster. Då lär man sig hantera sina förmågor steg för steg, ungefär som en tutorial i ett dataspel.

Oavsett om det är bättre än andra uppslag som mainstream eller inte så gillar jag hela upplägget. Tummen upp!

Ögat

Hero
Ang. nivåerna så tror jag att jag håller med. Självklart kan varje spelare när som helst bli sitt "monster" om hon så vill. Tanken var snarare att spelaren inte behöver känna press på att prata "in game", utan kan börja ta ut svängarna vartefter hon känner sig mer och mer varm i kläderna. Det skulle kanske kunna vara ett sätt att minska kraven, eller åtminstone få det att kännas mindre läskigt att prova på.

tull

Hero
Det jag ser är ett koncept till en produkt. Jag ser ingen strategi för att nå ut med produkten till den önskade målgruppen. Det blir därför väldigt svårt att avgöra om din idé kommer "slå".

Vad tycker då jag om konceptet till produkten?
Jag tycker konceptet är spännande. Skulle säkert prova spelet några gånger men tror inte att det är något som kommer fastna och stanna kvar i mitt utövande av rollspel. För mig så innebär greppet vår värld - parallellvärld att min inlevelse blir sämre. Om jag låtsas/leker/spelar att jag är i en annan värld typ Mundana (EON) så är den ramen satt och de villkoren är satta. Säg att jag spelar ett rollspel som utspelar sig i "vår värld" med "våra villkor" i någon sorts socialrealistiskt tema så har jag de villkoren satta. Problemet med detta spel är att två världar möts som båda förstör den andre världens inlevelse. För mig skulle det helt enkelt inte funka att köra Narnia.

Med mainstreamrollspel så antar jag att du syftar på ett spel som kan nå breda grupper och har möjligheten att kommersialiseras. Jag tänker mig i nivå med företag så som Neogames och Riotminds.
Jag tror inte heller att detta kommer lyckas då spelet blir beroende av två saker: 1. Det måste locka nya grupper som inte spelat rollspel tidigare. För att nå nya aktörer tror jag det handlar om dels en god kommunikationsstrategi. Dels ett koncept som ger breda referensramar (ex: fantasy osv.). Jag tror också att det vore en fördel om spelets koncept knöt an till något aktuellt: Exempelvis är vampyrer populärt nu, det vore något att satsa på.
För att nå ut till etablerade spelare gäller i princip samma sak. Bra kommunikation, bred referensram.

Jag ser helt enkelt inte det breda registret av dator/tv-spel, filmer och böcker som jag kan tänkas inspireras av när jag tänker på denna produkt.

Men min kommentar är inget högre vetande än ditt. Tror du på konceptet så kör.

Ögat

Hero
Jag kan hålla med om att det saknas en strategi. Hade jag trott benhårt på spelet hade min strategi varit att låna pengar på banken och göra något jippo tillsammans med olika förortsbibliotek där ungar kunde prova på spelet och kanske få en gratiskopia.

Därefter skulle alla som började spela vara sugna på att köpa nya trollringar/monster (även om det naturligtvis skulle gå lika bra att göra dem själv), för att få fetare rollpersoner än sina polers.

Den tänkta fästytan (alltså vad som skulle göra spelet mer lockande än andra spel) skulle vara
1. Ett förändrat tilltal, en medveten nichning mot ungdomar med "moderna" livsupplevelser. Främst tänker jag mig utanförskap, tredjerums- och diaspora-upplevelser. Många barn och ungdomar lever idag helt naturligt i "parallella verkligheter". Spelet ska bygga vidare på detta.
2. Att inte vara exklusivt "manligt" eller "kvinnligt", utan att vara både och.
3. Pokémon/tamagotchi-elementet, där man måste ta hand om ett fantasi-husdjur, här i form av ett monster.

Jag vet inte om jag tror på projektet. Dessutom har jag precis propagerat väldigt starkt (i en annan tråd) för att ett mainstreamspel inte får utgå från vad jag själv tycker, utan vad andra runtikring tycker. Om många tycker det verkar kul, har spelet potential att nå ut. Om många tycker att det verkar mediokert, då är dess öde beseglat.

Således verkar detta spel inte klara ens det första testet.

Zappelina

Swordsman
Således verkar detta spel inte klara ens det första testet
Är inte det lite hårt? Alltså jag tycker det är en grym idé! Ger du upp så lätt är det nog svårt att komma någonstans!

Nässe

Myrmidon
Tycker det här verkar vara en asgrym idé. Skulle vilja spela det trots att det känns som att det riktar sig till en lite yngre pubilk. (jag är 31).

Känns som att konceptet skulle funka för film, bok, serie, spelarkort etc.

Kör på!

/ Nils

Och gör spelet i en låda, om möjligt! Ingen jäkla bok. :gremsmile: Lådor är svindyra att trycka, men ett sånt här spel ska verkligen skrika "spel", tycker jag. Så kan man ha lite coola props i, spelkort med de olika ringarnas effekter, tex.

Rickard

Urverk speldesign
Det hela beror på presentatinen. Jag gillar sagobetoningen väldigt mycket och fick starka Narnia. Det känns som ett spel riktat mot ungdomar. Bakgrundstexten var väldigt medryckande och jag skulle vilja se den på baksidan av boken då den får mig att vilja veta mer.

Jag tror mycket på att göra reklam om spelet runtomkring, typ sätta upp anslag på stan med en historia och sedan avslutas med "Det här kan vara du" (en mening som Genesis hittade på för jättelänge sedan).

Jag gillar stegringen in i fantasins värld, men egentligen tror jag inte att det spelar någon större roll vad det är för något. Bara hur det presenteras.

/Han som försökte hitta bilden som Genesis skapade när folk snackade om nybörjarrollspel