Nekromanti Trollspel [teaser]

Mannen tar sin maskin
Kommer objuden hit till skogen
Björken grann, eken fin
Ingen av dem hunnit bli mogen

Träden ni aldrig mer få röra
Stenar, vatten, åska ska förstöra

Kom vind, kom älva
Ni finner dem lätt via stanken
Människorna nu skälva
När trollen lägger till manken

Skogen ni aldrig mer få se
Först då kan trollen äntligen le

Molk drog ut på den sista vokalen innan han tystnade. När männen återvände imorgon skulle många olyckor hända.
Han suckade och började gå därifrån. Förhoppningsvis skulle inte familjen Stengrå behöva flytta nu.
Hur blev det så här? För tvåhundra år sen var människorna rädda för skogens mysterier, men inte längre. Inte längre hade trollen makt nog att hålla dem alla borta.
Just det här bygget skulle i alla fall bli svårt att göra färdigt, efter den förbannelsen.

Vill du spela ett troll på flykt undan den moderna världen? Då är Trollspel spelet för dig! I en värld av vetenskap och motorvägar håller de på att försvinna, men ännu har de kvar sina trollformler, och en del av de unga anpassar sig ganska bra till förorternas skogar och dungar.

Sen finns det en del som tagit det som uppgift att förgöra alla människor som kväver skogen och dess innevånare.
Medhelst mörk trollkonst rimmar de i sina hålor i djupaste ödemarken, skickar farsoter och krig över världen.

Lögner, svarta som hål, de ska ner i denna skål. Häxors ägg och ormars skägg. Samvetskval och råttors svansar kastas ner när som vi dansar. Blod och vatten, hår av katten. Jordens makt och vattnets kraft, och ett stänk av rödbetssaft. Mygel och lurendrejeri, sånt gillar och behärskar vi, trollsejd är stark magi!

Grog

Swordsman
Re: Trollspel [teaser] [ANT]

tänker direkt pâ changeling, men det är bra eftersom changeling har en kul grundidé med ett uselt regelverk som nâgon borde göra bättre!

död och förbannelse över world of darkness! mâ elaka blâ dvärgar tugga sönder T10:an!
/grog- bergatrollet

Selly

Level 5 Laser Lotus
Motiverat?

Det tillför förstås väldigt mycket till regelslaktarens tråd att ägna 4/5 (i runda slängar) av inlägget till omotiverad bashing av ett helt orelaterat regelsystem?

Grog

Swordsman
nja, men roligt!

Det tillför förstås väldigt mycket till regelslaktarens tråd att ägna 4/5 (i runda slängar) av inlägget till omotiverad bashing av ett helt orelaterat regelsystem?
reglerna är orelaterade, ja.
spelvärld orelaterad? nej.
därav tumme upp till projektet!

sedan kan man undra hur mycket det tillför att använda 1/1 (i runda slängar) av inlägget till att pâpeka hur känsligt ämne vampire/mage är för dig.

/grog gâr 10 goto 10

Selly

Level 5 Laser Lotus
Well, har har.

"reglerna är orelaterade, ja. spelvärld orelaterad? nej. därav tumme upp till projektet!"

Men så klagade jag aldrig på att du tyckte att hans värld verkade ball heller (vilket jag för övrigt kan hålla med om, om man nu skulle tillföra nåt uns av åsikt vad gäller det faktiska ämnet).

"sedan kan man undra hur mycket det tillför att använda 1/1 (i runda slängar) av inlägget till att pâpeka hur känsligt ämne vampire/mage är för dig."

"Känsligt ämne"? Nä. Vad det handlar om är att omotiverad och orelaterad bashing av regelsystem bara är irriterande, mer eller mindre oavsett system.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Eh, jaha?

Imponerande missbruk av NT-funktionen. Hade du något att säga egentligen?

Grog

Swordsman
Re: Well, har har.

Vad det handlar om är att omotiverad och orelaterad bashing av regelsystem bara är irriterande, mer eller mindre oavsett system.
jag kan inte hâlla med dig där . en smula brutalt medges, men det borde vara uppenbart att det var med glimten i ögat. hence "känsligt".

men orelaterat? nej nej, lât mig förklara. om en rollspelsskapare skapar ett rollspel med en liknande spelvärld som ett annat men med ett sämre regelsystem blir resultatet knappast bättre än sin föregângare. däremot, som jag anar här är fallet, om reglerna är bättre (vilket jag personligen tror är svârt att misslyckas med vad gäller wod-reglerna) sâ har projektet god potential att bli nâgot spelbart och minnesvärt.

visserligen kan man skapa spel bara för att det är kul med själva skapelseprocessen men dâ bör man ha ohemult mycket död tid att slâ ihjäl. (mwhouhoahahaha, nästan i klass med mitt zombiejaktscitat)

det här borde jag inte behöva förklara för en erfaren rollspelare som tillika spenderar tid pâ rollspelsmakarforumet, sâ jag hoppas att du bara hade alltför lâg koffeinnivâ i blodet.

vi strövar mot ot i vilket fall som helst och jag har fyllt min kvot av bisatser för idag.

grog - försöker vara pedagogisk istället (försöka duger?)

Selly

Level 5 Laser Lotus
End.

"en smula brutalt medges, men det borde vara uppenbart att det var med glimten i ögat. hence "känsligt"."

Nu handlar det alltså inte om att du inte får tycka vad du vill om ST/D20/T10/GURPS/w-ever. Det är dock en väldig skillnad på "jag tycker inte om system X, därför att..." och "system X suger". Således är det omotiverat.

"om en rollspelsskapare skapar ett rollspel med en liknande spelvärld som ett annat men med ett sämre regelsystem blir resultatet knappast bättre än sin föregângare."

Beror väldigt mycket hurpass lika världarna är. Jag ser vad du menar, men jag håller inte nödvändigtvis med. Vissa regelsystem är enkla att "patcha", andra måste bara slängas ut helt.

"det här borde jag inte behöva förklara för en erfaren rollspelare som tillika spenderar tid pâ rollspelsmakarforumet, sâ jag hoppas att du bara hade alltför lâg koffeinnivâ i blodet."

Skall jag vara ärlig så är det nog snarare för att man sett det här ämnet dyka upp förut jag är en smula trött på't. Men egentligen handlar det rätt mycket om ton, och nu avslutar jag kapandet av den här tråden (för viktigt var det inte, och jag betvivlar att någon vill se den här deltråden urarta - om du vill fortsätta så tycker jag vi tar det via priv istället.