Nekromanti Tron 2 och 3D

Krille

Super Moderator
För det första: Tron 2 är officiell, teasern som släpptes på några konvent för drygt ett år sedan finns ute och är skitcool, och går att beskåda här.

För det andra: är det här med 3D så häftigt som filmbolagen vill göra gällande? Eller är det bara en gimmick för att få folk att gå på bio mer och piratkopiera mindre? För den här filmen verkar handla mer om 3D-effekten i sig än om ståryn i filmen.

Rising

Vila i frid
är det här med 3D så häftigt som filmbolagen vill göra gällande?
Jag tycker det är kul; att sitta på en biograf med en massa andra idioter med 3D-glajjer gör att det blir lite mer av en happening än att bara titta som vanligt på TV fast i biografformat. Jag får lite drive-in-bio-stämning av det hela, och tycker det är helt okej att folk skrattar och applåderar när det händer roliga saker i ett sådant sammanhang, vilket jag vanligtvis är helt total-allergisk mot.

Däremot tycker jag det är konstigt att folk som pratar om 3D-teknik alltid lyfter fram de här grejerna som kommer ut ur bioduken. De grejerna tycker nämligen jag gör sig mycket dåligt med tekniken. Själv är jag mycket mer imponerad av djup än av saker som hålls upp framför kameran och flyger ut mot betraktaren. De senare ser helt enkelt aldrig särskilt bra ut. Jag har aldrig fått någon reflexmässig instinkt till att ducka för något som kommer mot mig, men jag tycker det är vackert att betrakta stora vidder som öppnar upp sig för mig med 3D-tekniken.

En annan sak som måste nämnas i sammanhanget är att sådana här 3D-filmer kan framstå som helt surrealistiskt knarkiga när de efter några år visas på TV. Jag har flera gånger sett den där Fredagen den 13:e-filmen som filmades med 3D-teknik, och det tar alltid ett tag för mig att fatta vad som är så konstigt med filmen, och varför. Och den där tiden medan man tänker "fan vilken flummig berättarteknik det är i den här filmen" innan man fattar vad det är som är så konstigt, den får mig alltid att känna mig rejält skruvad.

Nåja.

Tron 2; ser coolt ut. Fast jag måste erkänna att jag utbrast "meh; bilarna ska ju enbart kunna svänga 90 grader - så där fungerade ju inte Surround!"

Johan K

Gammal & dryg
För min del så är jag sådär barnsligt förtjust i sådana 3D-effekter.. Dock bör det inte var sådär överdrivet i effektväg, utan mer smakfullt, eller hur nu man ska säga.. om det är en gimmick för att få folk att se mer på bio, det vette hundan. Tror folk laddar ner det de vill se i vilket fall.

G

Guest

Guest
För mig är 3D bio något jag undviker som pesten... varför? Jo jag uppfattar inte 3D överhuvudtaget och då känns det helt bortkastat då filmerna med all sannolikhet är gjorda specifikt för detta... är de inte det så finns det troligen en icke 3d föreställning.

Att det skulle vara för att förhindra piratkopiering så har de gjort det med ganska dålig timing då en 120Hz skärm och 3dglasögon av de flesta typer borde kunna fixa det ganska bra...

/Zorbeltuss

Zire

Swashbuckler
Intressant att det inte fungerar för dig. Har du ett öga som är väldigt mer dominant än ett annat? (Eftersom tekniken bygger på att 3D effekten upplevs genom att de båda ögonen ser olika saker.)