I min ungdom när jag spelade Drakar och Demoner tyckte jag att hjälteförmågorna var det coolaste som fanns. Man betalade lite hjältepoäng som man tjänat in och fick sedan till exempel Järnnäve (full skada med obeväpnade attacker) och Kattfot (landar alltid på fötterna). Ända till idag har jag gått omkring och tyckt att det var förmågorna som var grejen. Men så slog det med mig...
Tankegången började med om man kunde införa Trophies/Achievements (Xbox/PS3) istället för XP? Som alltid är allt redan gjort. I gamla Drakar och demoner var hjältepoängen trofén, eller närmare bestämt den lilla tabellen som förklarade vad som var värt hjältepoäng var trofén. Jag tror man fick 10 HP för att besegra en drake. För mig var det ett löfte; spelet lovade mig att jag skulle få en chans att besegra en drake. Och det fick jag också för Blatifagus blev offer för ren rovdrift. (Det var ju meningen att han skulle överleva).
Tankar om detta? Är det en bra idé att spelet tidigt utlovar vad man kan komma att vara med om?
Tankegången började med om man kunde införa Trophies/Achievements (Xbox/PS3) istället för XP? Som alltid är allt redan gjort. I gamla Drakar och demoner var hjältepoängen trofén, eller närmare bestämt den lilla tabellen som förklarade vad som var värt hjältepoäng var trofén. Jag tror man fick 10 HP för att besegra en drake. För mig var det ett löfte; spelet lovade mig att jag skulle få en chans att besegra en drake. Och det fick jag också för Blatifagus blev offer för ren rovdrift. (Det var ju meningen att han skulle överleva).
Tankar om detta? Är det en bra idé att spelet tidigt utlovar vad man kan komma att vara med om?