Nekromanti Tror du på ödet ?

Rickard

Urverk speldesign
"Sen är det väl så att man hellre utgår ifrån att det går bra och laddar för det länge,"
Ja, folk brukar göra det i regel men jag försöker att undvika sådant..

"...så även om det inte går bra är det bara en temporär negativ snarare än en lång."
Just för att jag har erfarenheten att om negativiteten samlas till en stor massa om man inte släpper ut lite med jämna mellanrum. Om du samlar allting på ett ställe så brakar det loss en överväldigande, okontrollerbar känslovåg.. Det är att lura sig själv i längden och det skadar mer än gör nytta..

/Han som även skulle kunna hänvisa till psykologiböcker, som säger precis samma sak om känslor men orkar inte leta och dessutom eftersom han hade de här tankarna innan han började läsa psykologi så vill han inte ge sken av att han anammat andras ord

Hartland

Warrior
What is done is done

Det blir som det blir och blir det inte som det blir då blir det som det blir.
Det som har hänt är det som ska hända. Vad du än gör så är det det som du gör.

Jag tror inte på att någonting styr våra steg. Ödet tror jag mera är det som är det vi gör. För som sagt så går det inte att göra något annat än det vi gör. Alltså går det inte att trottsa ödet då ödet är det som du gör.

Nej ska man metafilosofera på såna här vis så kan man lika gärna undra över om något annat än nuet existerar. Och om inte så är det vi gör redan bestämt för då är vi framtiden lika mycket som dåtiden och det vi gör är det som sedan kommer att vara det som är gjort.

/Hartland - som inte läste igenom tråden innan

Marcus J

Hero
Re: Slump vs Öde eller samarbete?

Det håller jag med om men eftersom det är faktorer som jag inte kan påverka så samlar jag det under namnet slump. Det är helt enkelt smidigare.

/Marcus

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag gillar verkligen inte att ta ställning till metafysiska frågor. Hur ska jag kunna besvara frågan "är universum predeterminerat?". Går det att testa ödet? Kan man få empirisk erfarenhet av huruvida den fria viljan existerar? Knappast.

Vill man betrakta frågeställningen ur ett fysikaliskt perspektiv så antar jag att det krävs en del kunskap om kvantfysik och slumpfenomenet för att kunna leverera ett svar.