hakanlo
Hero
Hej,
Jag har just läst igenom Troubleshooters, ett tag efter kampanjen. Jag måste säga att jag är imponerad. Det känns som ett riktigt kärleksbarn till dess författare (Krille), det har en riktigt tydligt röd tråd, en tydlig vision om vad och hur man spelar. Det är välskrivet och det förmedlar en viss känsla - förmodligen precis den som är avsedd. Illustrationerna (Ronja Melin) är fantastiska. Layouten är tydlig och för mig lättläst och väldigt funktionell (Dante).
Det jag kan fundera över en smula är över valet av det t100 baserade Järn-systemet. Kanske "känns" det för traddigt eller för BRP-igt? Jag funderar också över systemet med Story points. Det brukar sällan bli bra när jag spelar med poängsystem för att styra story, och jag är undrar om inentionerna uppfylls (lagom nivå av spelarinflytande med intressanta twists, det "lönar sig" att spela på svagheter och att bli tillfångatagen). Men det här vet jag ju inte, för jag har inte spelat.
Dock hittar jag inte så mycket tecken på att detta charmiga spel faktiskt SPELAS. Det kan mycket väl vara att jag letar på fel ställen. Men min fråga är: Är det någon här som verkligen har spelat spelet? Eller kanske rentav spelar? Vad är intrycken? Fungar t100:an och story pointsen bra? Blir det Tintin-känsla?
Jag har just läst igenom Troubleshooters, ett tag efter kampanjen. Jag måste säga att jag är imponerad. Det känns som ett riktigt kärleksbarn till dess författare (Krille), det har en riktigt tydligt röd tråd, en tydlig vision om vad och hur man spelar. Det är välskrivet och det förmedlar en viss känsla - förmodligen precis den som är avsedd. Illustrationerna (Ronja Melin) är fantastiska. Layouten är tydlig och för mig lättläst och väldigt funktionell (Dante).
Det jag kan fundera över en smula är över valet av det t100 baserade Järn-systemet. Kanske "känns" det för traddigt eller för BRP-igt? Jag funderar också över systemet med Story points. Det brukar sällan bli bra när jag spelar med poängsystem för att styra story, och jag är undrar om inentionerna uppfylls (lagom nivå av spelarinflytande med intressanta twists, det "lönar sig" att spela på svagheter och att bli tillfångatagen). Men det här vet jag ju inte, för jag har inte spelat.
Dock hittar jag inte så mycket tecken på att detta charmiga spel faktiskt SPELAS. Det kan mycket väl vara att jag letar på fel ställen. Men min fråga är: Är det någon här som verkligen har spelat spelet? Eller kanske rentav spelar? Vad är intrycken? Fungar t100:an och story pointsen bra? Blir det Tintin-känsla?