Nekromanti Trudvang - en essä

Foggmock

Myrmidon
När vi ändå är igång med det, liksom. Verkar vara sista skriket. I själva verket är detta en artikel ämnad för Fenix, men den blev på tok för lång och jag hade ingen lust att korta ner den, för då skulle jag tappa mycket viktigt. Hade jag inte saknat internetaccess i två dagar hade jag fått upp den innan Vitulv startade Trudvangorgien, men jag får väl leva med att vara härmis. Häpp!

Trudvang - en essä

Trudvang, Styrkans fält, är spelvärlden som alla älskar men som är drabbat av regelsystemet alla hatar. Eller? Jag tänkte diskutera min syn på den smältdegel av fornnordisk fantasy, troll, häxor och trollgubbar och alver som utgörs av Trudvang. Till att börja med så finns Trudvang bara i mitt huvud, således är det en skapelse av min fantasi och jag kommer alltså att tycka om den. Självklart är jag starkt inspirerad och influerad av det lilla Riotminds har kläckt ur sig, men om det är något jag vill ta bort eller lägga till så går det blixtsnabbt. Snabbt som tanken, till och med. Keltisk och anglosaxisk mytologi har satt sina spår tillsammans med gamla vikingasagor, och det ger sitt uttryck i olika kulturer och länder snarare än en helhetsbild. Trudvang är trots allt en kontinent i likhet med Eurasien och har alltså rum för så mycket mer än den standardiserade fantasy vi brukar matas med från diverse håll. De olika kulturella skillnaderna tvärsöver Trudvang hjälper till att göra världen levande, det ska märkas vart man hamnat på samma sätt man kan känna igen sig i Arabien eller Sydamerika. Subtila skillnader som mellan Sverige och Danmark är lite svårare, men om man bara har det faktum att de flesta länder har olika historia och syner på den i bakhuvudet brukar det vara till stor hjälp. Länderna som gränsar till Vildland är till exempel rädda för att bärsärkarna ska komma och erövra deras länder på samma sätt Sveriges klassiska fiende är ryssen, även om vi slagits med polacker och tyskar också. Intriger, fördomar och andra påhitt kommer av sig självt, det räcker med att lägga till en detalj i historien hundra år tidigare, så har du något folk kommer komma ihåg och prata om. Trudvang har ju också den fördelen gentemot vår värld att man kan slänga in monster i mytbildningar och historier. De är ju faktiskt verkliga, även om troll och oknytt säkert var lika verkliga för en viking som de är för en invånare i Vildland. Skillnaden ligger i att vikingarna bara var rädda för trollen när de gick ut på jakt, och vildmännen får slåss över ett byte med alltifrån garmar till stentroll. Människans position sätts på prov i Trudvang, med en helt annan näringskedja och dessutom raser som liknar henne.

Trots alla övernaturligheter försöker jag ändå att landa mitt Trudvang väldigt nära den skitiga jorden. Det är inte alltid helt lätt att sömlöst väva ihop drakar, trollkarlar och vättar med en bondes dagliga trälande på åkrarna. Oftast låter jag drakarna vara vad de var för vår medeltida människa, nämligen hjältesagor och skrönor. Man har hört talas om drakar, men ingen har någonsin sett en, eller ens träffat någon som har sett en. Drakdräpare är ju av naturliga skäl ovanliga, så trolldräpare får lite mer uppmärksamhet. En annan sak jag lägger stor vikt på är den historiska korrektheten. Slår man ihjäl klyschorna och myterna trivs i alla fall jag mycket bättre i en fantasyvärld, men man ska ändå inte ge sig in på och ändra sådant som alla kan identifiera sig med, typ bardisken på ett värdshus. Visst är det en efterhandskonstruktion, men det är ändå en ganska ball efterkonstruktion. Släpper man in älvor och troll kan man lika gärna låta det finnas enkelrum på värdshusen, och inte bara plocka bort det för att 'det var inte så på medeltiden'. Missförstå mig inte nu, i ett av mina favoritspel gör man precis så. Och i det spelet vill jag inte se röken av vare sig bardiskar, enkelrum eller vapensmeder i småbyar. Den historiska korrektheten kan användas som spelbalans väldigt enkelt. Har du samlat ihop de 1200 silver det kostar för en helrustning i plåt kan du gott vänta ett halvår eller så på att den ska bli klar. Eller du kanske ville betala med 12000 kopparmynt? Jag kan ge dig ett bra kilopris på råmetallen...

För att återgå till min första mening om regelsystemet så sätter det ju helt klart sina begränsningar. Det berättar för mig vilka religioner det finns, vilken makt och vilka krafter dess utövare har, och det värsta av allt: det berättar för mig hur magin fungerar i Trudvang. Att bygga ett helt nytt magisystem, som också är tänkt att inkludera religioner, är inget man gör på en eftermiddag, och jag har alltså fått offra en bit av mitt Trudvang till Riotminds sörja av high fantasybesvärjelser varvat med värdelösa och obalanserade hopkok. Vad jag dock inte kan klaga på är utformningen av magisystemet. En trollkarl blir efter ett tag mäktig, och han kommer att kunna många formler samtidigt som han kan ha höga värden i kunskapsfärdigheter. Han misslyckas sällan, för att inte säga aldrig, med formler han behärskar, men dock får det den tråkiga effekten att när han väl gör det så går saker åt skogen kapitalt. Det borde ha funnits en misslyckandetabell istället, och en del av den kunde ha varit snedtändningar. Nu har jag istället fått hålla stenhård koll på vilka besvärjelser spelarnas trollkarlar plockar på sig, oftast genom att markera vilka de har att välja på. Samtidigt har man absolut makt över vad de trollkunniga i spelvärlden har för slags makter, och flertalet gånger har jag omvandlat maktböner och förmågor till besvärjelser och tvärtom för att det ska passa. De gånger man tummar på sitt Trudvang får bli när man sysslar med det serviceyrke spelledandet är. Då slänger häxorna Iskast omkring sig och sabbar vändningar i storyn med Varsebli Person. Allt för att tillfredsställa spelarna, men visst har man som spelledare kul ändå, det kommer av sig själv när man ser att spelarna har roligt och att man lyckats med det man tog sig för, att göra kvällen oförglömlig. Varje gång jag lämnar Trudvang längtar jag tillbaka på ett obeskrivbart sätt, och så känner jag inte för någon annan spelvärld. Trudvang har något speciellt, och om det är jag som har fabricerat det i mitt huvud är det inte konstigt. Om det är Riotminds fel så är de inget annat än genier.

Foggmock

Myrmidon
Feedback?

Tja, det fanns kanske inte så mycket att diskutera, men kan jag få lite feedback på texten iallafall?

Var det ett Han-inlägg (såpass uttömmande att allt som finns att säga är 'Håller med [NT]') eller var det bara tråkigt?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Feedback?

Alltså. Det var en krönika. Vad ska man svara på, egentligen? :gremsmile:

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, visst så väkte det lite tankar när man läste det här.
Det får jag nog säga...

/ Johan K, sombara väntar om Mittland & Eldsjäl

Rickard

Urverk speldesign
Du ville ju ha kommentarer.. Själv har jag inte läst din essä förrän nu men det beror på att jag inte normalt brukar följa Trudvangtrådar så mycket.. Än mindre när de har mycket text..

"Subtila skillnader som mellan Sverige och Danmark är lite svårare,"
Är det? Jag har varit i Finland 3 gånger (finlandsfärja, så jag har bara varit i Helsingfors) och Danmark 1 och jag alltid slagits av att det verkligen känns annorlunda att vara i de olika länderna.. Det är folket (sinnesstämning).. Det är husen (Danmarks ser ålderdomliga ut och Finlands nya - samt så är det mycket utrymme).. Det är färgerna på folket och husen.. Det är ansiktsdragen.. Det är vardagssakerna (hobbys, bilar etc).. Med andra ord.. Det är massor av små skillnader som gör att man verkligen inte känner som hemma..

"Oftast låter jag drakarna vara vad de var för vår medeltida människa, nämligen hjältesagor och skrönor."
Ungefär som jag också har gjort.. Jag var tvungen att ha lite sägner och jag lät drakarna bli en av dem.. Nu måste jag bara komma på fler sägner..

"...så trolldräpare får lite mer uppmärksamhet."
Är troll verkligen så hatade? Varför det? Vad har dem gjort?

"Den historiska korrektheten kan användas som spelbalans väldigt enkelt. Har du samlat ihop de 1200 silver det kostar för en helrustning i plåt..."
Fast hur "historiskt korrekt" är det att knata runt med 1200 silver? Det första man bör göra, enligt min mening, är att kapa alla priserna i DoD6 ner till en tiondel.. Vill du ha Trudvang "väldigt nära den skitiga jorden. /.../ med en bondes dagliga trälande..." så bör du väl ändå sänka mängden mynt som rollpersonerna får? Det var i alla fall det första jag gjorde när jag inte orkade med att alla rollpersonerna knatade runt i rustning och feta vapen.. I och med när jag gjorde det så gav jag heller inte rollpersonerna några pengar när de äventyrar.. De jublar numera när de får en penningpung med 50 silver..

"Det berättar för mig vilka religioner det finns, vilken makt och vilka krafter dess utövare har,"
"Magiker befaller och präster bönfaller" läste jag i en bok om svensk folkloristik.. Jag ogillar att prästerna inte är något mer än ett annat namn på magiker.. Det vore roligare om de istället haft förmågor av någon sort..

"De gånger man tummar på sitt Trudvang får bli när man sysslar med det serviceyrke spelledandet är."
Oj, vad Krillianskt (Med andra ord - jag håller inte med om att vara spelledare ska vara en servicetjänst)..

"Allt för att tillfredsställa spelarna, men visst har man som spelledare kul ändå, det kommer av sig själv när man ser att spelarna har roligt och att man lyckats med det man tog sig för, att göra kvällen oförglömlig."
Så sant som det var skrivet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som sällan tycker det är något givande att läsa någon annas åsikter om en värld så länge den personen inte ger nya infallsvinklar på hur man kan använda världen

Foggmock

Myrmidon
Är det?

Ja, tänk dig tillbaka till den pseudomedeltid man oftast spelar i. Det var HYFSAT likt Sverige i Danmark och Tyskland, skillnaden var ungefär att man pratade olika språk. Min hjärtemening var att det är mindre skillnader mellan Sverige och Danmark än Sverige och Mellan östern.

Är troll verkligen så hatade? Varför det? Vad har dem gjort?

Tja, för det första så har vi en allmän främlingsfientlighet. De är smutsiga, luktar illa och stjäl barn och mat. Och bytesdjur. De konkurerrar med människan och dessutom på människans territorium. Lyckas någon tillintetgöra en stam skogstroll som härjat länge kommer han att uppskattas.

Fast hur "historiskt korrekt" är det att knata runt med 1200 silver? (+ lite mer detaljer)

Siffran var tagen ur luften. Men du fattar poängen. Snubblar man över en gammal gravskatt eller jobbar ärligt och sparar ihop det så säger man "javisst, vad ska du hitta på medan smeden tillverkar den?". Jag vill inte att mina spelares rollpersoner ska vara fattiga som kyrkråttor. Jag vill inte att de ska behöva slå för Hantverk: Bonde varje dag för att se om de fixar mat för dagen. Kort sagt, jag vill inte grisodla pengar. Och är det valören du stör dig på så kan man fortfarande knata runt med 1200 silver, fast i 120 eller 12 mynt. Det är helt enkelt inte så noga.

Jag ogillar att prästerna inte är något mer än ett annat namn på magiker.. Det vore roligare om de istället haft förmågor av någon sort..

Tja, alvernas prästerskap har ju förmågor i DoD6 (och femman om jag minns rätt) och dvärgarna har ju sina tatueringar (runor, även dessa finns i femman). Hamingjes har sina kvarlevor (de binder en varelses ande i en benbit eller klo eller skalle eller så, och får dess egenskaper typ.) Visst, Nidendomen respektive Gerbanis har ju böner som inte är mycket mer än besvärjelser, men det behövs nog något mer än kunskapsfärdigheter och att man är prästvigd för att göra yrket intressant att spela. Skillnaden mellan en Nidendomspäst och en Nidendomstroende lärd man måste vara större, helt enkelt. Dessutom förklaras det aldrig att prästerna faktiskt har kontakt med sin gud eller om de bara lärt sig kontrollera vitner (magi) på ett annat sätt än magikerna.

Oj, vad Krillianskt

Tack. I detta fallet var det ju en serviceposition - Vildhjartagruppen bad mig spelleda dem i Dod6 för att slå ihjäl tid kvällarna innan styrelsemötena, så visst, det gagnade mig också men jag gjorde det för deras underhållnings skull i första hand. Jag märkte av hur de ville spela och anpassade mig därefter, precis som jag försöker göra på konvent. En fungerande spelledare är nämligen en viktig hörnsten för en lyckad spelsession, och är man konventsspelledare är det ens plikt att se till att spelarna har kul. Om folk spelledde på konvent för sitt eget höga nöjes skull hade konventen inte behövt muta med fritt inträde och SL-tröjor och sånt.

Så sant som det var skrivet..

..så varför gnäller:)D) du på att jag kallar spelledandet för ett serviceyrke, för det var ju precis vad jag skrev i de där meningarna?

/Han som sällan tycker det är något givande att läsa någon annas åsikter om en värld så länge den personen inte ger nya infallsvinklar på hur man kan använda världen

Så, var det givande att läsa min essä, fick du några nya infallsvinklar?

Rickard

Urverk speldesign
"Det var HYFSAT likt Sverige i Danmark och Tyskland, skillnaden var ungefär att man pratade olika språk."
Jag är totalt ointresserad av historia så jag är nog inte den bästa att argumentera om det här.. Att Danmark var likt Sverige kan kanske bero på att Sverige styrde över Danmark ett tag? Är det inte större skillnader mellan exempelvis Frankrike och dess grannländer Tyskland, Spanien och Italien än mellan Sverige och Danmark? Vad beror det på?

Jag säger inte emot dig nu.. Jag undrar faktiskt.. Dålig som jag är i historia så skulle jag tämligen kasta mig över en artikel som beskrev hur och varför det är skillnader mellan grannländerna i Europa.. Vad för saker som gör att det kan skilja mellan länderna (är det religion, naturtillgångar, miljö och vad mer?), så att man kan ta inspiration när man ska beskriva andra länder i en fantasivärld..

"I detta fallet var det ju en serviceposition..."
Jo, i vissa fall kan det vara det (i mitt fall är det hela tiden så), men jag säger att den inte alltid ska vara det.. Spelledaren ska tycka att det är roligt, annars ska denne inte behöva spelleda.. Det är som om någon skulle arrangera ett kortspel.. Om arrangören inte tycker det är kul utan gör det "bara för att det krävs" så tycker jag inte denne ska göra det heller.. Båda parter ska tjäna på det..

"..så varför gnäller:)D) du på att jag kallar spelledandet för ett serviceyrke, för det var ju precis vad jag skrev i de där meningarna?"
För att jag antagligen hårddrar ordet "serviceyrke" mer än andra gör det.. Att utföra en service gör man inte för att det är kul, utan för att man måste (service i jobb exempelvis).. Jag tycker inte det är kul att spelleda, så för mig så är det ett faktiskt ett serviceyrke (jag är väl en av dem som är undantaget som bekräftar regeln).. Det var därför jag höll med dig, för när jag väl får roligt (vilket sällan händer) så är det värt att spelleda för den gången enbart.. Precis som med ett jobb som kräver service.. Ibland kan det faktiskt vara roligt..

Däremot så finns det andra spelledare som tycker det är kul att spelleda och jag tycker inte denne till 100% ska anpassa sig efter spelarna.. Beter sig spelarna som idioter (för att ta ett extremt exempel för att visa min ståndpunkt bättre) och bara förstör så ska inte spelledaren behöva ta det.. Det skulle däremot en serviceyrkesspelledare (konventsspelledare) behöva göra.. Så stirra dig nu inte blind på att jag själv är en servicespelledare utan koncentrera dig på det här stycker jag just nu skrivit.. Det är här mina argument ligger (folk brukar nämligen vara så roliga och ofta koncenterar sig på andra saker än mina argument i det jag skriver)..

"Så, var det givande att läsa min essä, fick du några nya infallsvinklar?"
Nej..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som antagligen kommer att glömma det han läst inom 3 dagar

Foggmock

Myrmidon
En historisk genomgång av skillnaderna och motsättningarna i Europa överlåter jag till Krille. :gremgrin:

Beter sig spelarna som idioter (snippad parantes) och bara förstör så ska inte spelledaren behöva ta det..

Nej, självklart inte. Skulle jag få en rent hopplös grupp (jagmenar, okej om man bara inte klickar) på ett konvent skulle jag nog lessna och resa mig och gå.

Nej..

Nähepp - kanske för att du inte hade några infallsvinklar alls av Trudvang innan...

Foggmock - undviker att svara på resten av inlägget då det är rent rollspelstekniskt egentligen och alltså OT på detta forumet

Krille

Super Moderator
Krilliska tankar om en aspekt av kulturskillnader

"Vad för saker som gör att det kan skilja mellan länderna (är det religion, naturtillgångar, miljö och vad mer?), så att man kan ta inspiration när man ska beskriva andra länder i en fantasivärld.."

Det där är en av de hårigaste sakerna som man kan fråga om. Religion spelar in, naturtillgångar och miljö tvingar fram olika behov i livsstilen, men en av de större och viktigare orsakerna är faktiskt språk, och det är i sin tur en förlängning av folkgrupper.

Allt eftersom folkgrupper rör sig och isoleras så kommer deras språk att förändras med deras behov i vardagen. Ett exempel är ju förstås eskimåernas många ord för snö: snö dominerar deras vardag så enormt att de har behov av femtielva olika ord för snö.

När folkgrupperna kommer i kontakt med andra folkgrupper så kommer språken att påverka varandra. Det resulterar i influens i språken, vilket särskiljer det påverkade språket från dess grannar. Det gör att om till exempel svenskar och tyskar handlar mycket med varandra, så kommer svenskan och tyskan att påverka varandra, vilket kommer separera svenskan från norskan (under förutsättning att norrmännen inte också handlar mycket med tyskarna).

Det finns några fina exempel på likheterna i alkoholvanor och språk i Europa: de länder som talar romanska språk (franska, spanska, italienska etc) dricker huvudsakligen vin när de ska supa. De länder som talar germanska språk (engelska, svenska, norska, tyska) dricker huvudsakligen öl när de ska supa. En del av det kan förklaras på klimatet (det är för kallt för att odla vin i de trakter där pälsklädda skandinaver bor), men inte helt: det går till exempel utmärkt att odla vin i södra Tyskland. Det verkar faktiskt vara så enkelt att spritvanor följer språkgrupper, som i sin tur följer folkgrupper som har olika kulturer.

Så kan du spåra språk så kan du ofta spåra folkgrupper, och därmed kan du spåra kulturer. För att ta exempel ur din egen lista: det är enorm skillnad på Tyskland och Frankrike. Däremot är skillnaden mycket mindre mellan Frankrike och Italien och Spanien. Mycket riktigt är tyska ett germanskt språk, medan franska, italienska och spanska är romanska språk.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Krilliska tankar om en aspekt av kulturskillna

"Krilliska tankar om en aspekt av kulturskillnader"
Hehe.. Jag hoppas du inte tog illa upp av mitt uttryck? :gremwink:

Smart tänkt att man kan följa språket.. Typiskt en sådan sak som jag aldrig hade tänkt på.. Ska nog kolla upp språkkulturen i Ereb Altor innan jag spelleder (och ändrar i) det.. Är det någon annan som även kanske har något mer förslag?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som är intresserad av gamla svenska ord (och i viss mån etymologi)

Krille

Super Moderator
Re: Krilliska tankar om en aspekt av kulturskillna

"Smart tänkt att man kan följa språket.. Typiskt en sådan sak som jag aldrig hade tänkt på.."

Det var en typisk sådan där sak som jag borde ha tänkt på redan 1996, när jag började på Västmark, eller 1994, när grunden till Eon lades. Nu har jag lyckats hyfsat att sy ihop det hela i Västmark, men det beror på en del rent flyt, en del ignorerande av de andra språken och två delar stenhårt koncentrerande på västtunga, saxiska språk och den saxiska folkgruppen. Men nu börjar jag bli riktigt nöjd med resultatet.