Nekromanti Trudvangkrönikan

Olle Linge

Snigel
Med det här inlägget vill jag göra två saker. För det första vill jag göra er uppmärksamma på att jag skriver en krönika om vårt spelande i Trudvang. Ni hittar den här . Kommentarer och tips är alltid välkommet, antingen här eller direkt på sidan.

Det andra är att jag behöver hjälp med att pussla ihop de sista delarna (som inte är med, alltså). Detta kan bara ni som är med i spelet göra förstås, men jag hoppas att ni anda har överseende med detta. Jag tror jag bestämde mig för att dela upp dem i fyra delar enligt följande.

Kapitel 7

Vi reser bort
Stannar ett tag någonstans
Kommer till regensby
Träffar Korp och gänget
Lär känna staden
Arbetar
På våren ger sig alla utom Morgonsol ut till havs
Åtrekommer efter några månader
Dödar grisormen
Kapitel 8

Jag tror delar av 7 ska in här också, men jag minns inte. I vilket fall slutade vi ett spelmöte med att ett hjul gick sönder på vagnen. Det var då vi var ut med traske. Jag börjar nog detta avsnitt någonstans där det passar. Vad ska med?

Kapitel 9

Uppdrag av Korp att luska reda på mer
Traske ska köra en karavan ut i vildmarken
Följa med och se var den leder
Läskig typ
Vigdir och Morgonsol börjar drömma mardrömmar
De fem "bröderna"
Spjutet i fisken
Morgonsol bryter benet
Härläger
Uppdrag: tillbaka till staden och meddela förrädare
Behåller morgonsol som gisslan
Återvänder, metod att prata med varandra
Vigdir går inte att lita på
Gör vad vi ska, lam plan att hjälpa
Osrik återvänder, hären anländer
Vänder åter, får Morgonsol och träfigurerna
Ger oss av
Soldater från söder?
Kapitel 10

Mött soldater
Fortsätter
Fiskeby
Dividerar om vad vi ska göra
Morgonsol ger sig av
Träffar rådsmedlem
Vill ej låta oss vara med henne
Håller henne kvar
Morgonsol fattar inte
Bybor intresserade
Nästan bråk
Kalla på vakter från borg
Vi ger oss av´
In i träsket
Troll som vill bygga hus
Morgonsol pratar
Man med säck?
Galningens hus
Blind, döv och allt möjligt
Mäktig magiker från mycket länge sedan
Hans tjänare kommer snart
Tror att vi är sända av kungen (som inte finns)
Demonstrerar magi och vill teleportera ut oss
Eldar upp lite träd
Framkallar träskmonster
Tjänare ej somarbetsvillig
Vi ger oss av
Typ?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det ser bra ut, det enda som jag skulle vilja lägga till är ert möte med mannen som hjälpte er ut ur träsket, någon småskum smugglartyp som berättar sagan om den onda alvdrottningen för er. Drottningen hette Numia, den senile gamle trollkarlen Abasidius Dunkelkvist och den mystiske stigmannen kan vi kalla för just Stig. Har du några fler lite mer specifika frågor om namn så ska jag nog kunna gräva fram dem också.

Olle Linge

Snigel
Det där var en av de grejerna jag missade. Alltså, vi måste ha träffat honom efter att vi var hos magikern, eller? Var det han som ledde oss till hans stuga? Hur tog vi avsked? Noll koll.

Olle Linge

Snigel
Just det. Eller mer specifikt, min rollperson. Det som postades här var inte tänkt att det skulle vara begripligt, men det som jag länkade till (här) hoppas jag är läsvärt för en oinsatt. Det är halva tanken.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ni träffade honom efter att ni övertalat magikern att inte teleportera ut er ur träsket. Ni skiljdes åt med stigmannen Stig alldeles i slutet av spelmötet. Glöm inte bort hans historia av skäl som jag antar att du redan har gissat :gremwink:.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Glöm inte bort det äckliga lilla trollet som jag jagade och sedan slogs mot. Det skedde efter att vi börjat drömma mardrömmar, andra natten eller så (jag minns faktiskt inte så exakt som jag borde). Annars kommer jag inte på något som saknas.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Fan, vad du kom ihåg mycket.. Jag har noll koll på sådant..

"De fem 'bröderna'"
Morgonsol gav dem en massa bär och de var rätt mekaniska av sig.. Jämförde det med en anka och dess ungar (varav ankan var Traske)..

"De fem "bröderna"
Spjutet i fisken
"
Mellan det så träffade vi på ett par typer som kände Traske vid den där källan som sprang ur en klippad formad som fyra drakhuvuden (eller något).. Tydligen ett jättekänt ställe.. :gremsmile:

Innan dess så hade Morgonsol sagt att något (=det här trollet) hade förföljt henne när hon tog sin vanliga rundtur.. Innan det så hade brorsan haft en hjältemodig dust med kortisen (precis som Gurgeh skrev).. :gremsmile:

"Morgonsol fattar inte"
Tack för den du.. :gremsmile: Ni får skylla er själva som är så himla omständiga och ska prata en massa strunt hela tiden.. :gremsmile: Morgonsol blir uttråkad utav sådant.. Varför tänka när man kan uppleva?

"In i träsket
Troll som vill bygga hus
"
Mellan det så rapporterade Morgonsol att lilltrollet fortfarande följde efter dem (med voododockan gjord som hennes avbild som Traske gjort och med utstuckna ögon).. Kanske inte så viktigt, men om man betänker vad vi fick reda på om trollet av vägvisaren (att denne är avundsjuk på allt vackert) så låter det som om det kan vara skogsrået Morgonsol som är lite illa ute..

"Mäktig magiker från mycket länge sedan
Hans tjänare kommer snart
Tror att vi är sända av kungen (som inte finns)
Demonstrerar magi och vill teleportera ut oss
Eldar upp lite träd
"
Teleporteringen har jag för mig var efter elden..? Han skapade en jordgnom som vandrade iväg österut också.. Dessutom så resulterade teleporteringsuppvisningen i att ett par stövlar frammanades (med fötter inuti)..

Sagan som vägvisaren berättade för oss är rätt viktig.. Han nämnde ju trollet som ni stötte på i samma skog som (jag antar) ni hittade mig och att det var han (eller ett troll med samma namn) som en gång i tiden förbannat alvdrottningen till att bli det där lilltrollet som följer efter oss..

/Han som skrev ur rätt självcentrisk syn

Olle Linge

Snigel
Lugnt, jag hade bara tappat bort det tillfälligt. Det var kristallklart under spelmötet :gremlaugh: Såhär:

En alvdrottning gillade fula saker
Ett troll (Barkbrun) förvandlar sig till en stilig man och kommer till henne
Avslöjar sig på något sätt
På något sätt ska hon bli något som kan vara trollet
Plocka ut ögon och sånt

Men jag missar något?

Olle Linge

Snigel
Det här är svårt, för det är något som ligger och maler lite hela tiden. Det är inte så att man sätter fingret på och kommer ihåg det. Striden borde jag ju kommit ihåg förstås, men det är en anann femma. Vi får se, det är ju inte lika centralt för Osrik som det är för er heller. Hm.. vi får se...

Rickard

Urverk speldesign
En alvdrottning gillade fula saker
Ett troll (Barkbrun) förvandlar sig till en stilig man och kommer till henne
Avslöjar sig på något sätt
På något sätt ska hon bli något som kan vara trollet
Plocka ut ögon och sånt
Jag hade för mig att det var såhär:<p style="border-left: 1px dotted; margin: 30px">En gång i tiden.
En alvdrottning, som älskade vackra saker.
Hon tyckte trollen var vederstyggelser och borde utrotas.
Sagt och gjort. Alverna utplånade en hel stam.
(Bla, bla, bla. Var det något med kärlek nu?)
En stilig man kom till henne en dag.
De blev kära och skulle gifta sig, men på bröllopsdagen
så visade mannen sitt riktiga jag. Det var ett troll vid namn
Brunbarke som skulle ta hämnd för vad alverna gjort.
Han förvandlade alvdrottningen till ett troll och försvann.
(Alvtrollet hade grönt och lila öga? Precis som i drömmen?)
Genom åren så har alvdrottningen börjat söka efter trollet.
Fast hennes sinne blev förvridet.
Hon blev extremt avundsjukt på allt vackert.
Ville... eeeh.. förstöra allt vackert... eller något..</p>/Morgonsol, som vill tillbaka till sin egen skog och fråga Brunbarke lite saker

Olle Linge

Snigel
En gång i tiden.
En alvdrottning, som älskade vackra saker.
Hon tyckte trollen var vederstyggelser och borde utrotas.
Sagt och gjort. Alverna utplånade en hel stam.
(Bla, bla, bla. Var det något med kärlek nu?)
En stilig man kom till henne en dag.
De blev kära och skulle gifta sig, men på bröllopsdagen
så visade mannen sitt riktiga jag. Det var ett troll vid namn
Brunbarke som skulle ta hämnd för vad alverna gjort.
Han förvandlade alvdrottningen till ett troll och försvann.
(Alvtrollet hade grönt och lila öga? Precis som i drömmen?)
Genom åren så har alvdrottningen börjat söka efter trollet.
Fast hennes sinne blev förvridet.
Hon blev extremt avundsjukt på allt vackert.
Ville... eeeh.. förstöra allt vackert... eller något..
Hejja Han! Var det inte drottningen som hade ett öga av varje färg? Bah, vi borde spela oftare :gremlaugh:

Zire

Swashbuckler
Suveränt välskriven krönika må jag säga. Det gick inte att slita sig när man väl hade börjat läsa. Jag hoppas att fortsättningen kommer snart.

Är ett kapitel ett spelmöte, eller är det mindre eller mer?

- Zire

Olle Linge

Snigel
Tack, tack! Förhoppningsvis kommer fortsättningen snart. Kanske ännu snabbare om jag vet att någon faktiskt kommer att läsa den :gremlaugh: Och för att svara på frågan: ett spelmöte är ett kapitel. Kapitel 7 är ett undantag, för vi spolade rätt länge och det kommer att vara en sammanfattning av vad som hände.

Johan K

Gammal & dryg
Bara en liten tanke såhär..
Gilar att läsa andras krönkikör med anledning av att det ger en kul inblick om hu andrar lirar. Speciellt kulär det att det inimelalnåt skiljer sig lite hur man ser på olika saker & ting utifrån ens egna vy.

/ Johan K, som gilalr att läsa andras krönikor

Olle Linge

Snigel
Namn

Om det är någon sam har ett bra förslag på vad jag kan kalla krönikan blir jag glad. Det bör framgå att det är en krönika och att den handlar om Trudvang. Den nuvarande titeln är rätt lam, i den mån det är en titel och inte en ren beskrivning av vad det är för något.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Namn

Kalla det något pompöst och självförhärligande som "Osrick Armstarkes saga", "Osrick Jätturdräpurs reser i söderled" eller "Osrick Vittfarnes irrfärder och äventyr". Någon fördel ska du väl få ut av att det är du som lägger ner allt arbete. :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kanske Osrick Grisormsbanes äventyr? (NT)

Om du klickade på det här iNläggeT har du förlorat flera sekunder av ditt liv, och kommer aldrig få tillbaka dem. Om du läser i platt visning: Sluta med det, det är finare med trådvisning! :gremwink:

/tobias