Nekromanti Trudvangs ekvator

Dilandau

Myrmidon
Satt å funderade lite på klimatet i Trudvang. Detta har diskuterats förr på forumet men så vitt jag kunde se (genom att använda sökfunktionen) kom man inte fram till något egentligt svar.

Några saker kan dock konstateras:
- Hela trudvang har en nordisk prägel så klimatet borde vara tempererat till arktiskt.
- Av beskrivningen av Ejland i "Vildhjarta" att döma, är klimatet där mycket kallt, låt oss säga "Norrländskt". Inte norr om polcirkeln, men förmodligen inte allt för långt ifrån den.
- På Kartan på riotminds.se (som kan vara helt fel, enligt dem själva) ligger Ejland i södra (kanske mellersta) Trudvang. Det finns massor av land norröver.

Frågan jag ställer är var (under förutsättning att Trudvang är en glob) ligger ekvatorn? Avsevärt söder om Ejland, det är uppenbart. Var ligger polcirkeln? Hur nära nodpolen är Jarngand och bergen i norr?

Man kan tycka att det är småsaker, sånt här, som man lätt kan ta på ett ungefär. Men jag gillar att ha ett något sånär konsekvent klimat i min kampanj, och det förutsätter att man åtminstone har ett hum svaren på frågorna jag ställde.

Är det någon på riotminds som kan upplysa mig, eller någon annan som kan göra en kvalificerad gissning?

vinterdraken

Veteran
låt mig säga såhär. Jag har hört talas om Isvid som jag tror är nordpolen. Och den finns ej med på kartan och det krävs en portal för blodguhaddah att komma till vildhjärta där ifrån så nordpolen 'nog en bit längre upp... och ekvatorn..ja den ä antagligen extremt långt nedanför ejland.
Vinterdraken/images/icons/dragon.gif
www.angelfire.com/rpg2/vinterdraken/index.html

jonix

Warrior
Kunde inte hitta inlägget, men det har sagt tidigare att den kontinenten som RM har på sin hemsida är bara en kontinent i mängden. Det finns flera, hur många? ingen aning.
Bör tillägga att de kartorna som finns, faktiskt inte är så där hiskligt stora. Var det en månads promenadfärd rakt över hela kartan eller? Minns inte vad som sagts.

Sedan har det oxå sagt att om man tittar riktigt noga så kan man se flammar längs kantorna på kartorna. Är hela Trudvang omringat av eld? så vitt jag vet har det inte kommit något officiellt svar.

Visst är det kul att spekulera?!

Rickard

Urverk speldesign
Vi får inte glömma att världen inte behöver se ut som vår värld. Minns bara hur Altor ser ut. Kallare ju längre norrut och varmare ju längre söderut man kommer.

/[color:448800]Han</font color=448800> som hoppas att det aldrig kommer att dyka upp nån "Trudvangs baksida"

Dilandau

Myrmidon
Jag tror nog samma sak som du. Det som förvirrar mig är att Ejland ligger så långt ner på kartorna, men beskrivs som om det ligger långt långt norrut. Kanske beror på att jag inte har full koll på skalorna som det verkar konstigt?

Dilandau

Myrmidon
Storlek

Bör tillägga att de kartorna som finns, faktiskt inte är så där hiskligt stora. Var det en månads promenadfärd rakt över hela kartan eller? Minns inte vad som sagts.

Enligt theodore är skalan på Ejlandkartan i "Vildhjarta" 1cm = 30 cm. Detta innebär att Ejland, från norr till söder, är si så där en 750 km långt. 75 mil.

Sverige är, vad, 150 mil långt?

Detta innebär att kartan över ejland med omnejd på riotminds.se (om den håller något så när samma skala som i Vildhjarta) är, säg, 170 mil från norr till söder. En bit längre än Sverige, alltså.

*funderar* Om hela Trudvang är placerat långre norröver än europa, skulle det passa Ejlands klimat. Vildland skulle då ligga någonstans uppe i motsvarande ishavet, kanske gränsande till det vi kallar arktis.

Som sagt, under förutsättningen att Trudvang ligger på en glob...

Dilandau

Myrmidon
Detta vore ett suberbt användsningsområde för riotminds.com! Olika trudvangska "lärda" lägger fram sina teser om världens utseende och uppbyggnad. Snillen spekulerar, om man säger så.

Annars tycker jag hemsidan vore en bra plats för att publicera enklare fakta om trudvang som inte platsar i böcker. T.ex. hur stor befolkning bor i Dain? Vad heter Bydlands kung. Lite sånna smågrejer.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
En karta över [color:4682b4]hela</font color=4682b4> Trudvang i formatet 434 x 297 mm (skala 1:40.000.000) finns i [color:4682b4]Jorges Bestiarium</font color=4682b4>.

Rosen

Myrmidon
Re: Storlek

Enligt theodore är skalan på Ejlandkartan i "Vildhjarta" 1cm = 30 cm. Detta innebär att Ejland, från norr till söder, är si så där en 750 km långt. 75 mil.

Antingen menar du 1 cm = 30 km eller så innehåller Vildhjarta väldigt stora kartor... (-:

--
Åke

Silke

Warrior
Vad säger att världen inte har något varmare klimat än vad Tyskland i vår värld har? Dvs vad säger att inte Tysktklimat skulle vara ekvatorn? Varför måste T. ha en djungel? Öknar?

Många frågor få svar...

Antraxe

Veteran
Osthem

Hur kommer det sig att det i Osthem finns tre stycken skogar som alla heter Svartliden?
Och dessutom ligger väl Ejland i sydöstra delen av trudvang,inte mellersta?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Kartsvar ...

Alla skogar som heter Svartliden är delar av en större ursprunglig skog med samma namn.

Ejland ligger snarare i öster än i sydost.

Dilandau

Myrmidon
Ingen som säger att den måste ha öknar etc. Det är ju bara det "system" som faller naturligast.