Nekromanti Trudvangs storhet

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Trudvang är ett väl genomtänkt projekt.

Efter att ha spelat i världen sedan JB släpptes och lusläst det RiotMinds gett ut så kan jag bara komma till den slutsatsen. De tycks ha gått noggrant till väga när de planerat Trudvangs utgivningsplan. Genom att servera världen i små portioner under en lång tid så lyckas RiotMinds skapa ett behov; så fort det kommer något nytt material så kastar jag mig över det. Jag vill helt enkelt veta mer om världen.

Samtidigt så får man inte veta ALLT om världen i texterna, det finns ständigt vita prickar på kartan vilket lämnar mycket till spelledarens fantasi. Här har jag utrymme att forma min egen värld, då det man läser (i bl.a. JB) ofta är subjektivt riktat. Man vet inte vad som är myt eller verklighet. Detta resulterar i att stämningen alltid ligger på topp, världen tycks mystisk och spännande.

Genom att ta god tid på sig när det gäller utgivningstakten så har de även haft god tid på sig att tänka igenom hur de vill ha sin värld. Grundregelboken lämnade mycket att önska, då jag fick känslan av att de stressat sig igenom den. Slarviga stavfel, märkliga regler och oorginellt. Jag hade helst sett att de väntade med att ge ut regelboken något år, för när allt kommer om kring hade de väl all tid i världen?

De kanske t.o.m. skulle ha struntat i reglerna och hänvisat till de gamla DoD men introducerat en ny värld? Å andra sidan skulle nog flera problem uppstått då många versioner hänvisade eller helt byggde på Ereb Altor.

Lite tankar bara...
 

Kung Kadaver

Veteran
Joined
20 Jun 2002
Messages
19
Location
Lund
Jag håller inte alls med dig i din optimism inför Trudvang. ed tanke på den myriad av regelsystem som existerar inom rollspelshobbyn idag, är det i stort sett bara de olika världarna som gör spelen unika. Att släppa regelbok och därefter ingen värld, tror jag kan vara förödande. Risken är att intresset för spelet helt dör ut innan man hunnit få fram en värld. Se på Gemini t.ex. Total-dog! Ändå finns det massvis av fans och trogna Gemini-lirare.

Trudvang verkar vara en relativt lättsmält och lättspelad rollspelsvärld. jag tycker Riot-minds skulle ta och släppa den innan folk blivit trötta på att vänta och börjat spela ett annat spel istället. Man skall inte glömma bort att vi DoD-spelare länge var bortskämda med Ereb Altor. Den världen är fortfarande central för många spelare, men vad med den nya generationen som aldrig han köpa Ereb? De får nu surt vänta på Trudvang... gör de det?
 
Joined
2 Mar 2001
Messages
122
Location
Sverige, Stockholm
Utan tvekan!

Jag vill kort och gott säga att Trudvang är den värld jag har haft högst förväntningar på och den värld jag vet kommer bli den mest storslagna och spelvänliga hittils.

Därför kan jag säga till de som tvivlar att vänta och se. Jag har stor tro på Riotminds...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,248
Location
Helsingborg
Kanske, kanske inte

För av allt ska jag bara skriva att jag bara ser ur mitt eget perspektiv och förutsätter inte att alla har gjort samma saker..

När jag läste om Ereb Altors värld och skulle välja ett land att sätta mina spelares RP:er i, valde jag då något land som fanns beskrivet? Näe, jag valde istället Berendien då jag kunde skapa utan att behöva ta hänsyn till hur det stod i böckerna..
När jag läste Gondica, valde jag då att sätta mina spelare i någon av de två beskrivna städerna? Näe, jag skapade en egen stad..

När det gäller Trudvang så har de nya spelarna en sak gratis. Kartan.. Nu gäller det bara att bygga vidare på den kartan.. Vissa platser och städer kommer bli mer förklarade i äventyr och moduler och chansen att en SL har redan tagit och skapat den staden/platsen är rätt minimal..

Du nämnde att DoD-spelare länge var bortskämda med Ereb Altor.. Hur var det då för de spelare som spelade DoD innan Altor kom? Givetvis var de tvungna att hitta på egna världar.. Antagligen så höll de fast vid sin värld, även när Ereb Altor kom..

~Det skulle vara intressant att köra en "poll" för att se hur många som föredrar att bygga egna världar, hur många som gillar att köra i redan existerande världar och hur många som gillar att bygga på existerande världar (varav [color:448800]Han</font color=448800> hör till de sistnämnda)
 

Björnöga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
31
Location
Henån
Håller med om att Trudvang är ett väl genomtänkt projekt men jag tycker dom har placerat Vildjarta lite fel.
Långt uppe i nordöstliga hörnet långtifrån... allt.
En liten miss, men även solen har fläckar.
Tja...
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Döh?

i]ed tanke på den myriad av regelsystem som existerar inom rollspelshobbyn idag, är det i stort sett bara de olika världarna som gör spelen unika. Att släppa regelbok och därefter ingen värld, tror jag kan vara förödande.[[/i]

Men du? Jag beklagade ju att de släppte en regelbok utan värld och föreslog att de skulle släppt en värld utan regelbok istället.
 

mishk

Veteran
Joined
12 Jan 2001
Messages
40
Location
arvika
Tycker snarare att Vildhjarta är helt rätt placerat. För centralt hade bara gjort att skogen var allt för välkänd och att hjältar skulle vallfärda dit för att lösa mysteriet. Platsen skulle då inte alls vara lika mytomspunnen utan snarere som Trudvangs eget lilla Disney-World.
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Det bästa är väl ändå att namnet är norpat från nordisk mytologi? /images/icons/grin.gif
 
Top