Nekromanti Trudvangska artefakter

Rosen

Myrmidon
Re: Erotiska vapen (OT)

Kuk Sool Won?

Argh! En till.
(kollar namnet) Kuk Sul Do är rätt också; ingen aning vad K-ordet betyder i det här sammanhanget, men nånting martial är det väl.

--
Åke

Dark_Maven

Veteran
När jag använder magiska vapen så är det endast i nödfall och då finns det ofta nackdelar, t.ex. att man förlorar delar av sitt förstånd, att man skadas själv eller att den man dödars ande absorberas av karaktären med vapnet så att ha får flera personligheter. Ju mäktigare vapen desto större fara att använda det.

vandraren

Swordsman
Ta en titt i spelet Viking så hittar du ett mycket liknande system. Jag tror till och med att det hette ödespoäng eller kanske helighet, fast det var karaktären som hade dem och inte aretfakter. Men det är ju bara att modda lite. En anna ball sak som är med i Viking är att personernas helighet bara fungerar i de regioner där hans gudom är stark. Till exempel så får en svensk hedning inga plus för sin hedniska helighet i Frankrike. Det skulle ju kunna appliceras på Trudvang.

Honken

Hero
Re: Bra idé! [ändrat]

Men frågan kvarstår; hur skall magin som omgärdar dessa föremål te sig? Hur får man nordisk sagomagi istället för eldbollar och +2 modifikationer på skada?

Jag tror att lite av magin i ett magisk föremål är att inte veta. Berätta inte för spelarna vad den gör extra i skada. Berätta inte att den har pluss på att träffa. Va dessutom lite flexibel som SL. Om svärdet kanske vill träffa, låt det träffa, även om spelaren inte slår så bra. Allt måste inte vara definerat i regler man förstår. :gremtongue: Försök bibehålla mystiken!!

/Honken

HerrBjörn

Warrior
okokok...
Det e på den nivån..
jag förstår..
Intressant det där med att bada när man blir upprörd :gremgrin:

Sodivra

Champion
Nu har jag kommit hem..

Det visade sig att det funkade så att man får extra erfarenhetspoäng att spendera på prylar i Orkworld.. Så den djärve trolldödaren kan lägga lite erfarenhetspoäng på "Trolldödande" på sitt svärd, som har blivit berömt och legendomsusat för att vara ett trolldödarvapen.

En smart regelteknisk lösning, men det tillför inte så mycket som inte redan sagts i den här tråden.

Förresten, en annan ball sak med att anpassa vapen över tid är att vapen blir mer som en del av en persons karaktär - Man vill inte byta vapen hur som helst, man är säkrare med vapen man känner sedan länge, och man profilerar sig med ett vapen, som till exempel den där killen i Hero som har ett miffat spjut som kejsaren genast känner igen som hans. Sånt är coolt.

Storuggla

Champion
Hem. Låter som Heroquest-dags! :D

"Det visade sig att det funkade så att man får extra erfarenhetspoäng att spendera på prylar i Orkworld.. Så den djärve trolldödaren kan lägga lite erfarenhetspoäng på "Trolldödande" på sitt svärd, som har blivit berömt och legendomsusat för att vara ett trolldödarvapen.

En smart regelteknisk lösning, men det tillför inte så mycket som inte redan sagts i den här tråden."

I det fina spelet Heroquest är speciella föremål en egenskap. Så om jag vill ha ett elakt trolldräparsvärd eller en snorfin mantel, så skriver jag det på mitt papper och noterar hur mycket jag har i det. Vips så har man ett finfint vapen/mantel som man kan flasha med och som man kan nyttja för att göra sin "spöa folk"/"flasha med mantalen"-förmåga bättre. Och sen lägger man erfarenhet på den så blir den ännu bättre :gremsmile:

Storuggla, HQ roxx0rz

Sodivra

Champion
Jag har något liknande på gång..

Men det kommer vara del av ett regelsystem som är så komplicerat att ingen kommer vilja använda det.. så ni behöver inte hålla andan. :gremwink:

Re: Nu har jag kommit hem..

Skys silverspjut.
Jo, det är en rolig idé. Jag får alltid känslan av att spjut är underskattade förresten. Om det inte råkar sitta en draktand längst ut på pinnen.