Nekromanti Tryckkammare och Supermänniskor

Isletbranch

Veteran
Om man vill förbättra på sina fysiska egenskaper så kan man ju gå in i en tryckkammare och leva där i ett år eller så. Och för att inte överdriva så sätter vi trycket på 1,3G eller nåt sånt. Sen kommer man ut och är starkare, spännstigare, och kanske lite kortare än gemene man.

Går det göra så här?
Kan man ha människor som hoppar, från stillastående, tre meter rakt upp i luften bara för att dom levt under speciella levnadsvillkor ett tag?
Finns det mer fördelar, typ hur påverkas hörseln/trumhinnan?
Vad finns det för tydliga nackdelar, typ förslitningsskador?

...

Krille

Super Moderator
Tryck mäts i pund per kvadrattum eller kilogram per kvadratcentimeter, inte i kilogrammeter per sekundkvadrat.

Idag är det en välkänd träningsmetod att använda höghöjdsträning = lågtryck för att öka syrekapaciteten. Därför åker folk till Peru och Mexico för att träna inför OS på hög höjd.

Effekterna av höggravitation (vilket är något helt annat än högtryck) över lång tid är okända, helt enkelt eftersom vi inte har någon höggravitationsmiljö att prova i.

"Kan man ha människor som hoppar, från stillastående, tre meter rakt upp i luften bara för att dom levt under speciella levnadsvillkor ett tag?"

Nej. Människokroppen är anpassad till 1G. Även om det går att träna sin kropp att bli mer högpresterande än normalmänniskan så har den sina gränser. Du lär inte kunna träna en människa mycket mer än en olympisk elitatlet. Det finns en orsak till att man bara skalar hundradelar av världsrekorden idag i idrott, och det beror inte på träningen utan på den mänskliga kroppen.

Även om du kan få en höjdhoppare att hoppa två och en halv meter idag så upptäcker du att rent fysiskt så höjer han inte sin tyngdpunkt mer än en meter. Faktum är att när han glider över ribban så är tyngdpunkten under ribbans höjd (tack vare The Fosberry Flop och en rejält krökt rygg), så den är på kanske 2.10 eller så. Tyngdpunkten var från början omkring 110 cm över marken, så han har faktiskt inte höjt sin tyngdpunkt mer än ca en meter.

seinet

Swashbuckler
Dessutom så kan jag tänka mig att muskelmassan ökar rejält i höggravitationsmiljö, och inte bara på de muskelgrupper man tränar utan alla, hjärtat måste kunna pumpa blodet upp till huvudet, och blodet väger mer, även alla vardagliga aktiviteter kräver mer muskelstyrka vilket i längden gör att man tränar upp hela sig. Det innebär att man kommer bli mer muskulös när man är tillbaks i 1G-miljö och därmed tyngre än tidigare i samma 1G-miljö.

Frågan är ifall musklerna utvecklar procentuellt mer kraft än vad totalvikten har ökat dock.

/Seinet Wintermute - Skall sova nu

Isletbranch

Veteran
Nu är vi ju på SciFi-forumet så jag betackar mig för mattematiska uttryck. Men jag tackar för tillrättavisningen om mitt lilla snetänk mellan gravitation och tryck.

Då blir det genast svårare, hur skapar men en miljö med högre G-krafter? Måste man vara på en annan planet då eller går det skapa på jorden med hjälp av magnetfält?

Isletbranch

Veteran
Dessutom så kan jag tänka mig att muskelmassan ökar rejält i höggravitationsmiljö, och inte bara på de muskelgrupper man tränar utan alla, hjärtat måste kunna pumpa blodet upp till huvudet, och blodet väger mer, även alla vardagliga aktiviteter kräver mer muskelstyrka vilket i längden gör att man tränar upp hela sig.
Det var just detta jag tänkte på. Och när man är "normalt" stark inuti G-kammaren så måste man väl bli "onormalt" stark när man kommer ut i en svagare miljö.

Man uvecklar ju en viss styrka och snabbhet i G-kammaren och när man använder samma styrka och snabbhet när armen "väger" mindre så bör man ju blir snabbare; i början innan man vant tillbaka sig så är man för snabb och gör en längre rörelse än man tänkt sig och råkar slå upp dörren istället för att grepa handtaget.

Simon

Swashbuckler
Okej, vi antar att människokroppen faktiskt skulle kunna anpassa sig till en högtrycks- eller höggravitationsmiljö, för tankeexperimentets skull.

Om du menar högt lufttryck, som typ i en tryckkammare, så skulle effekten när man kliver ut i normaltryck likna det som händer när normala personer rör sig i miljöer med för lågt lufttryck. Framför allt orkeslöshet och svaghet till följd av syrebrist. Mest dåliga effekter.

Om vi istället talar om hög gravitation (något som är svårt att åstadkomma på jorden) så kan vi ju tänka oss att det skulle bli som att vistas i en låggravitationmiljö. Det skulle ge en känsla av att blodet rinner uppåt i kroppen, som att hänga upp och ned fast antagligen inte så starkt, med dålig blodcirkulation i benen och rodnad i ansiktet. Efterhand så skulle skelettet börja urkalkas och bli skört, eftersom det inte skulle belastas som det var vant vid. Musklerna skulle antagligen förtvina också, av samma anledning. Med lite tur så skulle personen bli en jäkel på att hoppa, ungefär som gubbarna på månen...

Det här är spekulationer, så klart, men jag tror inte att de är helt off target.

seinet

Swashbuckler
Nackdelen ifall man är för stark är att man sliter sönder sin egen kropp, det gör redan dagens idrottsstjänor ofta, själv har jag gjort det och jag är inte ens en idrottsstjärna.

/Seinet Wintermute - Utövar den mer eller mindre okända sporten Vattenpolo

seinet

Swashbuckler
Det går att skapa en miljö med en artificiell G-kraft, på rymdstation t.ex. kan man ha den klassiska runda stilen och ha "väggarna" som golv så man går i dalgången hela tiden, med rätt rotation så skapas en acceleration från golvet mot mitten av rotationsaxeln (centripedalkraft) som är en form av G-kraft.

/Seinet Wintermute - Osäker på ifall det är rätt stavning

Simon

Swashbuckler
Det var just detta jag tänkte på. Och när man är "normalt" stark inuti G-kammaren så måste man väl bli "onormalt" stark när man kommer ut i en svagare miljö.
Njäe, inte riktigt. Armens vikt är nog inte så himla avgörande när det gäller hur fort du kan vifta med den, utan det beror snarare på hur bra dina muskelfibrer är på just snabbt arbete. Betänk att det inte är så stor skillnad på hur fort du kan röra armen uppåt och nedåt.

På samma sätt finns det egentligen ingen anledning att anta att alla muskler skulle bli starkare - varför skulle till exempel de som får armen att röra sig nedåt bli det? De borde då snarast bli svagare.

Jag tror att det främst handlar om att kroppens funktioner är optimerade för en viss miljö. När man befinner sig i en annan, till exempel med avseende på tryck och gravitation, så blir nackdelarna större än fördelarna.

Men vad allt det här innebär när det gäller rollspel beror ju på genre och stil. Om man kör klassisk superhjältestil så är det klart att någon som har vistats i höggravitationsmiljö kan vara superstark! Men då kan man ju också få superkrafter av att bombarderas med radioaktiv strålning, istället för att bara bli sjuk och tappa håret!

Krille

Super Moderator
"Då blir det genast svårare, hur skapar men en miljö med högre G-krafter? Måste man vara på en annan planet då eller går det skapa på jorden med hjälp av magnetfält?"

Hade någon vetat hur vi hade kunnat skapa högre gravitation så lovar jag dig att den personen hade fått Nobelpriset imorgon.

Det enda sätt vi känner till att få högre gravitation är genom att helt enkelt öka massan. Gravitationen är kraften som drar ihop två kroppar, till exempel dig och marken, och den beror på massorna på de två kropparna och avståndet. Ska man öka gravitationen så måste man med andra ord göra Jorden tyngre och tätare (eller dig tyngre och tätare, men du är så liten i förhållande till Jorden att det inte blir någon mätbar ökning av gravitationen om du äter upp dig).

Utöver det så kan man simulera gravitation. Det är mycket enklare, och vad man gör är helt enkelt att ändra hastigheten på någonting på något sätt. Ett sätt som du kan prova hemma, bara för att visa effekten, är att fylla diskhon med vatten. Ta sedan en rund plåtbunke och häll i lite vatten, inte så mycket så att den sjunker, utan den ska fortfarande flyta. Sätt sedan spinn på plåtbunken, till exempel genom att inte hålla i den men ta en träslev och röra runt den med. När du slutar röra så kommer bunken att fortsätta att snurra. Observera hur vattnet i bunken kryper upp längs med bunkens väggar. Det är simulerad gravitation.

Eftersom vattnet i bunken rör på sig, men bunkens väggar tar emot och dessutom roterar, så tvingas vattnet att ändra riktning. Vattnet vill fortsätta rakt fram, men kan inte, så det kryper upp för väggarna en bit.

Fenomenet kallas "tröghet" och det påverkar oss jämt så fort något ändrar hastighet och riktning. När du hoppar upp så upplever du en kort stunds ökad gravitation. När du landar igen så upplever du en kort stunds ökad gravitation. Faktum är att om du ramlar ner från 1 meters höjd så motsvarar stoppet i slutet på fallet en tyngdkraft på upp till motsvarande 30G! När en bil svänger så upplever passagerarna en kort stunds ökad gravitation. Tvätten i din torktumlare upplever samma sak, i den mån tvätt nu kan uppleva saker.

En del av det här utnyttjas för att ha skoj. Berg-och-dalbanor har svängar och gupp på upp till 3G. En del motorcyklister brukar utnyttja samma simulerade tyngdkraft som vattnet i plåtbunken genom att köra på insidan av ett runt schakt med lodräta väggar. Stridsflygare måste utstå upp till 9G varje gång de svänger.

I teorin så skulle man kunna bygga ett hem på insidan av en stor roterande trumma. När trumman roterar så upplever man en ökad tyngdkraft. Trumman måste förmodligen vara gigantisk (alltså, kilometer tvärs över), då en för liten trumma bara gör den som bor där yr i bollen. Så stora trummor i så höga hastigheter är inte bara ofantligt dyra, de leder också till en massa praktiska problem. Förmodligen är det som att köra ett supersnabbt tåg i en snäv cirkel och sedan bo på ena väggen i tåget. Det är klart att det går att göra, men det är inte praktiskt genomförbart.

Alternativet är en större, tyngre och tätare planet. Skulle du överleva det ofantliga lufttrycket på Jupiter så skulle den planeten ha en tyngdkraft på ca 3G.

Å, f'rexten, sorry för matematiken/fysiken, men "tyngdkraft" är en sån där term som fysiker hatar. Det heter egentligen "tyngdacceleration". G är ett mått på tyngdacceleration (dvs "tyngdkraft" eller "gravitation") som fysiker hatar. De använder måttet meter per sekundkvadrat, och i fall d undrar så är 1G = 9,82m/s^2. Det är så snabbt som en sten accelerar om du släpper den här på Jorden: varje sekund så ökar hastigheter med 9,82 meter per sekund, och det är måttet på 1G.

Och nej, du kan inte använda magnetfält. Magnetfält är en av de fyra grundläggande kraftfälten i universum (gravitation är den vekaste, sedan kommer magnetism, därefter den svaga kärnkraften och slutligen den starka kärnkraften). Nu minns jag inte hur långt man hade kommit med den Stora Teorin om Allting (en uppsättning ekvationer som beskriver hur dessa fyra krafter samverkar), men för närvarande så är magnetismen den enda kraft som vi kan manipulera direkt, och det påverkar inte gravitationen. Sorry.

- edit: korrläs. Tack, Dimfrost!

Saxifrage

Hero
Tryck mäts i pund per kvadrattum eller kilogram per kvadratcentimeter, inte i kilogrammeter per sekundkvadrat.

... och gravitation brukar inte definieras i Newton, utan i multipler av jordgravitationen ("g"), alltså enhetslöst. Vilket ju var vad som stod i det ursprungliga inlägget. :gremgrin:

seinet

Swashbuckler
Ifall man har en skalär multiplicerat med en dimensionerad enhet så blir resultatet en dimensionerad enhet, dvs 4g = 4x9,82 m/s^2 = 39,28 m/s^2, då g = 9,82 m/s^2.

Krille hade inget fel i det avseende, G är inte enhetslös. Vad gäller tryck brukar man ofta använda enheten "atmosfärer" när man pratar om tryck på en viss planet (där en atmosfär är trycket på jorden vid havsnivån vid 293K (20 grader celsius)).

/Seinet Wintermute - Vill också leka Messerschmidt (är jag den enda som använder det ordet för Besserwisser ibland?)

seinet

Swashbuckler
Oj, sorry... mitt fel, får skylla på trötthet.

/Seinet Wintermute - Längtar efter lunch :p

Wictor

Warrior
Kortare livslängd.

Det är ju ganska känt att stora hundar inte lever lika länge som små hundar, skulle även tro att det faktum att kvinnor är mindre än män är en av anledningarna till att de lever längre. Detta har jag för mig beror på att hjärtat belastas mer hos stora individer men det är mycket möjligt att jag har fel här. Om vi nu säger att en person som levt i hög G utvecklat mer muskler och så vidare så borde ju denna person inte leva lika länge som oss andra. Någon som har bättre koll, är jag helt ute och cyklar nu???