Trygga radhusområden i Stockholm

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Så otroligt fint att så många engagerar sig och kommer med tips!! Än en gång har det bevisats att wrnu är internets absolut trevligaste plats ❤


Hur räknar du då? Det tar väl mindre än 40 minuter att promenera från villastan till Vällingby, och ännu snabbare till Hässelby strand.
Kollade SL’s app, men den är ju å andra sidan inte helt tillförlitlig.

Jag bor på Ekerö (eller på Färingsö om man ska vara petig) och kan helhjärtat rekommendera det. Det är som redan påpekats vissa problem med att ta sig till och från i rusningstrafik men mycket av det kommer nog att lösa sig när tunneln väl står klar. Är det några speciella områden ni tittat på?
Brunna och Bokskogen är de områden vi främst tittat på. Fruns föräldrar bor i Brunna, så vi har varit där mycket och jag tycker det är mysigt 🙂
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,369
Nu gissar jag att "i Stockholm" är något sorts randvillkor. MEN om så inte är fallet så tar tåget till Nykvarn 30 minuter*, och 40 minuter* till Läggesta. Jag vet inte hur priserna ligger för radhus i Läggesta/Mariefred/Åkers Styckebruk, men rimligtvis en bit under vad de går för i Stockholm.

Kan garantera "tryggt" och "barnvänligt" dock.

*) Men då med färre avgångar än vad du får med pendeln inne i stan.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
224
Location
Stockholm
I knew nothing about Stockholm when we moved here seven years ago. We ended up in a radhus in Alby, Botkyrka. Sure you can find brown people and poor people around here, but right where we live, half of the houses are owned by pensioners who have lived here most of their life. We have great nature on one side and a reasonable commute to Stockholm plus shopping in the other direction. Kindergarten and schools have been great so far.

You decide what works for you. My point is that you can be scared of many things and feel unsafe in many places. Or you can embrace the circumstances life gives you and make the best of it. Ekerö is probably great. So are the other places you mention. None will be perfect.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
224
Location
Stockholm
Alby är klassat som ”särskilt utsatt område”, den värsta kategorin, så det är nog inte riktigt vad som efterfrågas.
OP states:

“När vi väl gör det hoppas vi kunna bo någonstans där bostaden inte säljs för ett rövarpris men som ändå är tryggt för barn.”

Just saying that for me this fits Alby, Botkyrka. YMMV.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,705
Location
Huddinge
Jo, jag uttryckte mig lite slarvigt när jag sa Huddinge, det finns absolut områden där som är mer intressanta än andra 🙂
Jag kan också rekommendera Huddinge, bor där sedan ett antal år tillbaka (Huddinge centrum för att vara mer exakt) och trivs bra, och känner mig säker.
Finns många fina områden här omkring som jag tror skulle vara bra att uppfostra barn i.


Sedan vill jag lägga in ett gott ord för min barndomsort Tullinge också.
Det nya populära där är Riksten vilket är ett väldigt trevligt område, men även i de lite "äldre" delarna av Tullinge kan man hitta trevliga radhus.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Nu gissar jag att "i Stockholm" är något sorts randvillkor. MEN om så inte är fallet så tar tåget till Nykvarn 30 minuter*, och 40 minuter* till Läggesta. Jag vet inte hur priserna ligger för radhus i Läggesta/Mariefred/Åkers Styckebruk, men rimligtvis en bit under vad de går för i Stockholm.

Kan garantera "tryggt" och "barnvänligt" dock.

*) Men då med färre avgångar än vad du får med pendeln inne i stan.
Mina bästa vänner planerar flytta till Nykvarn, det verkar superfint där! Lite väl långt borta för mig tror jag, men det skadar ju inte att åka dit och ta en titt på området 🙂
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,008
Location
Off grid
Min uppfattning är att typen av bostadsområde mer styr tryggheten än den faktiska geografiska platsen.

Med en skala från Lantligt -> Villaområde -> Radhusområde -> Lägenheter. Så om du hittar ett radhus i ett i övrigt typiskt villaområde så känns det säkert tryggare än ett radhus i utkanten av ett stort lägenhetsområde (miljonprogrammet). Oavsett om det är Hässelby, Spånga eller Huddinge.

Jag bodde 15 år i en förort ganska långt söder om stan. Det var ett lugnt, tryggt och sömnigt centrum långt ut när jag flyttade dit, men det förvandlades till en relativt otrygg plats, framförallt för barnen (gäng, våld och droger) under den tiden vi bodde där, i takt med att stan expanderade.

För 20 år sen fanns det nog områden som kändes väldigt säkra, men nu tror jag otryggheten finns överallt, även i mindre städer. Skulle också rekommendera en villa på pendelbara platser precis på gränsen till Storstockholm hellre än ett radhus i närförorterna.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Om man kan jobba hemifrån ett par dagar i veckan kan man kanske tillåta sig längre avstånd?
 
Last edited:

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Om man kan jobba hemifrån ett par dagar i veckan kan man kanske tillåts sig längre avstånd?
Varken jag eller frugan har jobb där man kan jobba hemifrån tyvärr. Vi är ändå beredda på att flytta längre ut än vad vi bor nu och ha längre tider för pendling, för lillgrabbens skull. Men det finns ju alltid en gräns.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
525
Mjo, det kan bli rätt tajt på vägen mellan Ekerö och Bromma vilket leder till förseningar, men jag tror ändå att det är närmare än Hässelby Villastad. Bara att ta sig från Hässelby Villastad till Vällingby tar 40 minuter och sen in till stan efter det, resvägen torde bli ca. två timmar.
Hänger inte riktigt med. Det tar 20 min att åka in till Fridhemsplan från Vällingby kollektivt.

Att ta en buss från H Villastad till Vällingby går på någon kvart.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Hänger inte riktigt med. Det tar 20 min att åka in till Fridhemsplan från Vällingby kollektivt.

Att ta en buss från H Villastad till Vällingby går på någon kvart.
Förra gången jag sökte vägbeskrivning på radhusen i H Villastad som jag var intresserad av var den närmaste resvägen jag fick av SL/Google Maps en buss som tog 40 min till Vällingby. Det kan ju dock ha berott på något knas som förekom just då, om det finns bussar som tar kortare tid är det super, ska titta närmare på det 🙂
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,992
Location
Port Kad, The Rim
Förra gången jag sökte vägbeskrivning på radhusen i H Villastad som jag var intresserad av var den närmaste resvägen jag fick av SL/Google Maps en buss som tog 40 min till Vällingby. Det kan ju dock ha berott på något knas som förekom just då, om det finns bussar som tar kortare tid är det super, ska titta närmare på det 🙂
1723573087114.png
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,147
Nåt jag tycker folk generellt tänker för lite på är hur många byten man får göra om man åker kollektivt.

Jag tar gärna en lite längre färdväg om det innebär att jag kan sitta ostörd en längre stund. Tunnelbanelinjen från te.x. villastan må vara lång men man kan ta en av de bästa platserna och känna att man får nåt gjort på vägen.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,212
Location
Stockholm
Förra gången jag sökte vägbeskrivning på radhusen i H Villastad som jag var intresserad av var den närmaste resvägen jag fick av SL/Google Maps en buss som tog 40 min till Vällingby. Det kan ju dock ha berott på något knas som förekom just då, om det finns bussar som tar kortare tid är det super, ska titta närmare på det 🙂
Man kan kanske gissa att det var sen kväll när du tittade på det, och vad du fick upp var nattrafiken?
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Man kan kanske gissa att det var sen kväll när du tittade på det, och vad du fick upp var nattrafiken?
Jag brukar vara jättenoga att ställa in tiderna så att de ska matcha tiderna när jag börjar och slutar jobbet, och jag tittade dessutom på H Villastad flera gånger. Men jag kan såklart inte ta gift på att jag inte glömde.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
145
Hässelby Villastad har också fina radhus men det är så väldigt långt från stan.
Bodde i Hässelby Villastad i sju år innan jag flyttade till Vällingby. Det är väldigt fin och trevligt där ute. Barnen gick i skola där och det var en bra skola. Vi bodde vid Åkermyntan. Jag jobbade större delen av tiden inne i stan och hade cirka 40-45 minuter till jobbet. Och ärligt talat hur ofta är man inne i stan? :)
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
145
Alltså jag är ofta ute i Hässelby Villastad och enda gången det tar 40 minuter till Vällingby är för att man åker nattbusen och det är 30 minuters väntetid. :LOL:
 
Top