Eeris historia + Xhakhals anmärkningar
Vad kan jag säga som inte redan sagts? Jag gillade spelet, och jag gillade också känslan av vemod - men lite less blev jag då allt var trist (för rollpersonerna). Paniken i staden blev lite trist efter ett tag då den blev för mycket, då det var paniskt och hopplöst hela tiden - inte så att jag inte klarar av att spela en rädd rollperson, men så att man faktiskt hade fattat poängen för länge sedan, ungefär - och att ingenting gick bra efter att historien tagit fart.
(Nu var det rälsat, det erkände SL redan innan, och vi accepterade det. Jag fattar att ett rälsat äventyr är svårt att påverka, tro inte det, vad jag egentligen menar är bara att det blev lite enformigt med för mycket olycka, men tiden var knapp och vi hade mycket att göra)
Nu var det en prolog som skulle handla om just vår olycka, men enda gången jag kände att man påverkade någonting var (underligt nog) när Eeri dräpte en fiendesoldat på murkrönet, och det var ändå något av det som påverkade historien absolut minst.
Viivis död gillade jag också, även om hela den (den kroppen med flest fåglar kring, den går jag till, och där...) grejen var min egen
Det här kan bli bra, det var bara ett litet segt första spelmöte.
DeBracy nämner bordsplaceringen, och ja, den behöver vi ändra på. Jag sitter oftast till höger om SL och med bara DeBracy på högersidan. Jag är blind på höger öga (samt närsynt på det andra) och har alltså ett begränsat synfält, men DeBracy är så stor så honom ser jag ändå. Dessutom låter han ganska mycket så man påminns om att titta på honom.
Nästa gång sätter jag mig på kortsidan, med Debbie på ena sidan, w176 på andra (då når de varandra, för jag är rätt liten, och jag ser dem båda eftersom w176 inte hamnar
direkt till höger om mig) och så får Atzel och Lloyd själva välja var de ska sitta. Jag, Debbie och w176 är ju som nämnt "lajvarna i gruppen" och borde sitta så att vi kan interagera. Debbie, förklarade det saken bättre? I annat fall så har jag ritat en liten bild till dig, som jag bifogar. Den förklarar väl
ungefär hur jag tänkt, men vi kan ta och diskutera saken på fredag. Det bör itne ta alltför mycket tid.
Nå, nog snackat. Det här skrev jag ihop på lunchrasten igår. Eeri berättar om sin historia för den magikunniga kvinna han bor hos nu, tre år efter att kriget kom.
____
Min historia? Varför vill du veta den
nu, varför inte för tre år sedan när du hittade mig på Darkans gator? Nej, det förstås. Jag skulle inte heller vilja höra en gatunges historia, du har helt rätt.
Jag var fjorton år gammal när kriget kom. Det första tecknet var nog riddaren... nej... det var himmelselden. Jag vet inte heller vad det heter, se inte på mig sådär! Hela himlen brann som av grön eld, men det brann inte hett och vilt som det gör i en eldstad, det brann sakta och... ungefär som vatten som rinner, egentligen, men det var ingen flod, det var eld. Grön eld. Den kom under midvinterkvällen, och sedan försvann den utan att lämna ett spår efter sig, förutom i våra minnen. Nu är vi bara några stycken kvar som kan berätta om det, men...
Riddaren? Han var sårad, och kom till min syster Rian när hon var ute och vallade fåren. Hon gav honom mat och dryck, han presenterade sig som Arnar och var borta innan hon vaknade. Han hade lämnat efter sig något slags mynt på ett snöre åt henne.
När han inte kommit igenom byn som hon visat honom att han borde gav vi oss iväg för att leta efter honom, och vad vi fann var ett par svartklädda män på svarta hästar som talade ett språk vi inte förstod – jag trodde att de inte var människor, människor talar ju människospråk, och titta inte på mig sådär igen! Jag vet att det var löjligt, men vad kunde jag veta? Jaja, de red ner en riddare med annorlunda kläder i alla fall, inte likadana som Arnars. Vi tog hans kropp tillbaka till byn, men vi kom inte innan de mörka männen hade börjat... jag vill inte ens tänka på allt de höll på med. Du kan säkert tänka dig. Det var svårt att hindra Rian från att rusa ner i kaoset, men jag lyckades till sist – nej, jag tyckte inte heller om det, tro inte det. Och titta inte på mig sådär! Jag ville bara skydda Rian...
De var bara ett fåtal, så de red iväg efter ett tag. Några döda, men ingen vi var släkt med, inte direkt i alla fall, och nu blev folk oroliga. De delade upp sig i två olika läger, ett par ville stanna och ett par ville flytta, och precis när de hade börjat bråka som mest så kom de svarta männen tillbaka...
Sluta se på mig sådär! Det var ju du som ville höra det! Så låt mig bara berätta som jag vill, och... nej, jag behöver ingen näsduk! För bövelen, karl...
... förlåt mäster...
Men i vilket fall som helst, det var minst fyrtio stycken av dem, och en av dem hade ett... en av dem såg vi senare från Darkans murkrön, där han stod bredvid den fördömda häxdrottningen...
Vi flydde. Jag och några till – min syster Rian, vår kusin Kym, smedens dotter Bela och fiskarens dotter Enken. Sluta fnissa, folk heter så där vi kommer ifrån! Bara för att du har ett namn ingen mor skulle ge ens sin bortbyting! ... jag vet, förlåt.
Vi tog oss till en av fiskebåtarna, och där väntade vi tills vi förstod att ingen mer än vi skulle komma undan, och då lät vi båten glida med strömmen ett tag. Vi väntade längre, och efter ett par dagar gick vi tillbaka till byn. Där fanns ingen. Ingen alls, och ingenting. Ingen överlevde förutom vi – ingen alls! Inte vår mor, inte vår far, inte vår bror... inte Viivi... nej, titta inte på mig sådär! Och jag behöver ingen näsduk, jag är väl inget gråtande barn heller!
... tack.
Vi begav oss iväg söderut, samma väg som riddaren Arnar sagt att han skulle ta sig, och efter några månader kom vi till Darkan. Vi kom in första dagen, jomen, och det bara för att vi inte riktigt visste vad som pågick. Väl inne i staden blev vi snart varse att vi inte skulle klara en natt ute, vi var tvugna att stjäla, att springa och att akta oss. Ingen verkade ha tid att ens fundera på att hjälpa oss att hitta någon med samma tecken som på myntet min syster fick av riddaren, alla var på väg någonstans och ingen... du vet hur det är i Darkan.
När kvällen väl kom drevs vi närmare stadens centrum av huliganer och tjyvar, av allsköns otrevligheter och av ren självbevarelsedrift. Vi kom till ett hus vi borde ha sett förut, och äntligen såg vi tecknet, Arnars tecken. På grund av att vi visste hans namn och hade myntet släppte de in oss, lät oss sova inomhus och min syster fick avkräva dem en tjänst för att hon hjälpt Arnar, som de för övrigt inte sett till. Hon bad om någonstans att sova, och vi fick ta tjänst hos dem, städa och så. Bära saker. Enken lurade dem att hon var pojke, så när kriget kom till Darkan och alla pojkar som kunde svinga ett svärd sattes på murarna, satte de henne dit också, men egentligen hade hon inte ens behövt klä ut sig – efter ett tag var det inte så noga längre...
Till slut kom häxdrottningen och krävde kapitulation, men det vägrade han överriddaren eller vad han nu var, och de anföll på riktigt för första gången. Bela fick en pil i ryggen och föll, hon är förmodligen död nu. Jag och Enken stod rygg mot rygg när de föll över oss som en svärm, men ändå slets vi ifrån varandra. Rian har jag inte sett sedan dess, hon är nog död också, om hon inte kom utanför murarna – hon klarar sig själv i det fria – och Kym... Kym tappade jag bort efter en månad. Jag vet inte vad som hänt honom heller, han kanske lyckades stjäla nog för att överleva, men det är... tveksamt... jag vet faktiskt inte.
Resten vet ju du, så det behöver du inte fråga om. Var det något mer du ville veta nu då? Va? Näsduken? Jo, den kan du få tillbaka...