Ymir
Liten kantbaron
Jag är väldigt sugen på att återuppliva min D&D-kampanj Age of Splendor, men jag vill byta regelsystem eftersom D&D suger bajs.
Och då jag i princip inte läser nya rollspel, så har jag extremt dålig koll på vilka system det finns därute som borde passa. Basically står det, just nu, mellan Burning Wheel och Solar System. Och jag har inga pengar alls och kommer inte få några, så jag kan inte köpa Burning Wheel :-/
Solar System finns dock gratis, och är till skillnad från D&D tacksamt att modda; vad jag funderar på är om jag borde modda det eller ej. (Solar Systems omedelbara fördel i sammanhanget är att det gör alla typer av karaktärer lika mycket rättvisa, så tex Vavvas diplomat kan få vara lika awesome som Pendragons befälhavare; D&D motarbetade aktivt det).
Vad jag vill få till är basically följande:
1: rollpersonerna ska vara i stort sett chanslösa mot de drakar och utomvärldsliga väsen som just nu håller på att ödelägga civilisationen, åtminstone i början av kampanjen. Flykt ska vara deras enda möjlighet, inledningsvis. (I D&D hade de lvl 3 mot ärkeskurkens CR på 24, vilket egentligen var för skevt...)
2: drakar, aboleths och andra stora monster ska kunna gibba massor och åter massor av statister utan problem, ödelägga städer, krossa flottor, etc. Det är fortfarande en D&D-setting, more or less.
3: magi ska kunna göra sammalunda, om magikern är awesome nog.
1:an är problematisk. Solar System ser till att man alltid har en chans somehow, till skillnad från D&D. Vore det görbart att öka på skalan så att übertyper kan ha 5 eller 6 i skills, tex? Eller fler hurt levels än vanliga dödliga? Eller räcker det i praktiken med obegränsade pölar och massor av secrets? Hur mäktiga kan man göra secrets åt drakar och liknande? 2:an har jag ingen aning om hur jag ska hantera - hur gör man sånt där i Solar System, ni som har erfarenhet av det? Men framförallt, 3:an...hur f-n hanterar Solar System magi? Jag tänker mig att man kanske kan hitta på nån passande skill, typ 'Elemental Magic' or 'World-Sundering' som boostas av lämpliga secrets och en enorm Spirit/Mana/whatever-pöl, men det känns lite fult att en potentiell skurk med liksom en Mana-pöl på 38 kan få tillbaka varenda poäng bara han får in en enda refreshment scene. Å andra sidan, hans pöl kanske går åt rätt fort om han kastar spells som bränner 8 mana per gång? Men klarar systemets skala öht av att hantera såna spells?
Har jag missat nåt? Kan systemet redan hantera de här sakerna, liksom? Och viktigare; gör det det bra?
Och då jag i princip inte läser nya rollspel, så har jag extremt dålig koll på vilka system det finns därute som borde passa. Basically står det, just nu, mellan Burning Wheel och Solar System. Och jag har inga pengar alls och kommer inte få några, så jag kan inte köpa Burning Wheel :-/
Solar System finns dock gratis, och är till skillnad från D&D tacksamt att modda; vad jag funderar på är om jag borde modda det eller ej. (Solar Systems omedelbara fördel i sammanhanget är att det gör alla typer av karaktärer lika mycket rättvisa, så tex Vavvas diplomat kan få vara lika awesome som Pendragons befälhavare; D&D motarbetade aktivt det).
Vad jag vill få till är basically följande:
1: rollpersonerna ska vara i stort sett chanslösa mot de drakar och utomvärldsliga väsen som just nu håller på att ödelägga civilisationen, åtminstone i början av kampanjen. Flykt ska vara deras enda möjlighet, inledningsvis. (I D&D hade de lvl 3 mot ärkeskurkens CR på 24, vilket egentligen var för skevt...)
2: drakar, aboleths och andra stora monster ska kunna gibba massor och åter massor av statister utan problem, ödelägga städer, krossa flottor, etc. Det är fortfarande en D&D-setting, more or less.
3: magi ska kunna göra sammalunda, om magikern är awesome nog.
1:an är problematisk. Solar System ser till att man alltid har en chans somehow, till skillnad från D&D. Vore det görbart att öka på skalan så att übertyper kan ha 5 eller 6 i skills, tex? Eller fler hurt levels än vanliga dödliga? Eller räcker det i praktiken med obegränsade pölar och massor av secrets? Hur mäktiga kan man göra secrets åt drakar och liknande? 2:an har jag ingen aning om hur jag ska hantera - hur gör man sånt där i Solar System, ni som har erfarenhet av det? Men framförallt, 3:an...hur f-n hanterar Solar System magi? Jag tänker mig att man kanske kan hitta på nån passande skill, typ 'Elemental Magic' or 'World-Sundering' som boostas av lämpliga secrets och en enorm Spirit/Mana/whatever-pöl, men det känns lite fult att en potentiell skurk med liksom en Mana-pöl på 38 kan få tillbaka varenda poäng bara han får in en enda refreshment scene. Å andra sidan, hans pöl kanske går åt rätt fort om han kastar spells som bränner 8 mana per gång? Men klarar systemets skala öht av att hantera såna spells?
Har jag missat nåt? Kan systemet redan hantera de här sakerna, liksom? Och viktigare; gör det det bra?