Nekromanti Tumme ned?!

Basenanji

Postd20modernist
Haha...ehh...jag satt och kollade lite på svaren i min tråd om kändisar. Så ser jag att den har förärats betyg...betyg av det lite sämre slaget. Jag blir lite nervös av det där- hur ska man tolka att sju stycken har röstat "tumme ned"? Är det samma sak som att någon säger: "Åh, vilken kass tråd- det här var verkligen ett bottenämne, fyfan, ryck upp dig och sluta skriv idiotiska saker...!"

Dessutom- det kan ju knappast vara bra att detta händer på OT-forumet! Liksom...om det inte får postas trådar av olika kvalitéer där, var ska man då få yttra sina mer ogenomtänkta tankar?

Sedan undrar jag, kan man se vem som har röstat? Det skulle ju vara intressant att se vem som dissar mig.

Eller kanske inte.

/Basse

Anders Åstrand

Swordsman
Sju stycken har inte röstat tumme ned.

Sju stycken har röstat. Av dem har 57% (eller mer exakt: fyra stycken) röstat tumme ned.

Feliath

Swashbuckler
Ärlighet

Jag tror att jag röstat ned tråden. Om inte, borde jag ha gjort det. Och för min del, eftersom du frågar, ska det definitivt tolkas som »Detta är en usel trådstart med en imbecill premiss«.

Alltså, att gotta sig i andra människors lidande är aldrig särskilt snyggt; när det görs av vad som ter sig vara avund är det ännu värre, och att till slut klaga över att en bloggare uttrycker sympati för någon som frivilligt tagit ett på intet sätt förnedrande jobb ter sig som den typ av handling man utför efter en ordentlig lobotomihelg.

Har man inte bättre tankar än så tycker jag gott man kan hålla käften och skona mänskligheten. Och passar inte det kan du ju tjura över att du inte får starta vilka trådar du vill och lämna forumet :gremsmile:

/Feliath — det visade sig att jag missat nedröstningen; fixat

solvebring

Superhero
Är det någon som faktiskt bryr som om betygen.
Betyg eller ej, det man tycker är intressant är ju intressant, så varför bry sig om det?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Ärlighet

Haha!

Jag tror att stackars Basse just insåg att man ska vara försiktig med vad man ställer för frågor – det är inte alltid man gillar svaren man får.

Återigen bevisar du att du är Rollspel.nu:s motsvarighet till både John Gustafsson och Max Goldman.

(Och om »Snövit« skulle rollbesättas med Rollspel.nu-användare råder det ingen tvekan om vilken dvärg du skulle spela.)

:gremtongue:

Arfert

Facit

vilken käftsmäll... hade tänkt skriva nåt liknade (fast jag inte röstat... men OM jag gjort det hade det blivit tumme ned)... men kanske försökt uttrycka mig liiiite snällare. Men han bad om det, så OK. :gremgrin:

Basenanji

Postd20modernist

Alltså, att gotta sig i andra människors lidande är aldrig särskilt snyggt; när det görs av vad som ter sig vara avund är det ännu värre...
Härligt, du är så PK! Du fattar nog inte, men vare sig Clabbe eller Isabella lider speciellt mycket över att en rollspelsnörd har åsikter.

...och att till slut klaga över att en bloggare uttrycker sympati för någon som frivilligt tagit ett på intet sätt förnedrande jobb ter sig som den typ av handling man utför efter en ordentlig lobotomihelg.
Vilka aggressioner du verkar bära på. Tur att jag klarar av att ta emot skiten du kastar på mig. Jag har jobbat på lager och som vaktmästare. Jag vet att man ibland tar jobb för att det inte finns några andra att ta. Frivilligheten menar jag sålunda kan diskuteras. Huruvida det är ett förnedrande jobb låter jag stå osagt, men jag kommer aldrig ha någon piga hemma hos mig.
Du gillar Nietzsche va?

Har man inte bättre tankar än så tycker jag gott man kan hålla käften och skona mänskligheten.
Det är ju iofs trist att vissa åsikter i så fall är mer värda än andra.

Jag har ofta tyckt att det är precis så det funkar på wrnu. En del åsikter är mer ok att uttrycka, andra mindre. Det får man väl acceptera, det här är ett internetforum. Men nu blev det så tydligt. Åsiktspluralism anser jag vara bra. Sedan tycker jag att en del åsikter, som tex den att "Isabella Löwengrip förtjänar sin uppburna roll, varför ska man kritisera henne bara för att hon är sjutton, blond och moderat?" är en rätt grund åsikt. Men det inser man nog inte i första taget.

Och passar inte det kan du ju tjura över att du inte får starta vilka trådar du vill och lämna forumet
Får får jag. Sedan kan man ju fundera på huruvida man ska ställa frågan jag gjorde här på rollspel.nu.

Jag fattar, man ska inte fråga om tråden var bra eller inte. Speciellt inte med Feliath i närheten. Men vafan- har det inte skrivits en hel del skit på Off topic-forumet genom åren som inte genererat tumme ned?

Det är faktiskt jävligt intressant att det är fel att kasta skit på en sorglös kändis som ändå är en offentlig person medans det är helt rätt att gå åt en forumit som man inte gillar.
/Basse

Ymir

Liten kantbaron
Jag satte nyss positivt betyg på din tråd. Personer som Clabbe och Löwengrip förtjänar mer okvädesord och dissar än en gogolplex dylika trådar kan hoppas uppbringa.

- Ymir, tummen upp

Tibbelin

Warrior
Guldkant!

Det är faktiskt jävligt intressant att det är fel att kasta skit på en sorglös kändis som ändå är en offentlig person medans det är helt rätt att gå åt en forumit som man inte gillar.
Det där var det bästa jag läst på väldigt länge.

Man Mountainman

Storsvagåret
All right, all right

Det här gick ju inte så bra. Jag blir nog tvungen att förbjuda både Feliath och Basse från att skriva något mer i den här deltråden. Dels på grund av tonläget, dels på grund av att det faktiskt är på väg att bli OT: ni har gått över från att diskutera Basses tråd till att diskutera ämnet för Basses tråd... och det kan man ju faktiskt göra i Basses tråd.

/Kalle

Nightowl

Champion
Åsikter

Isabella Löwengrip förtjänar sin uppburna roll
Det har inte Feliath sagt. Jag bara noterar det.

Du fattar nog inte, men vare sig Clabbe eller Isabella lider speciellt mycket över att en rollspelsnörd har åsikter.
Jag tror inte det är lidandet, jag tror det är själva principen att man inte ska gotta sig åt andras olycka.

Det är ju iofs trist att vissa åsikter i så fall är mer värda än andra.
Du vet, jag håller inte riktigt med Feliath (annat än att jag är ett sådant där gräsligt högerspöke som inte finner pigtjänster automatiskt mer förnedrande än t.ex. att torka skit ur röven på folk på ett vårdhem), framförallt för att jag skulle bli ganska skrämd om jag fann mig likna Feliath i någon högre grad (han är inte direkt den trevligaste människan jag känner), och jag har varken röstat bu eller bä i din tråd...

Men alla åsikter är inte lika mycket värda. En del åsikter är skrämmande omoraliska, bygger på lösa antaganden, saknar faktaunderlag, är fettbildanden, kvinnförnedrande, ger hål i tänderna eller rent ut sagt idiotiska. Jag säger inte att din lilla betraktelse var det, märk väl, men för mig är det en fundamental del av normal mänsklig diskurs att vissa åsikter är inte mindre värda än andra, de är fullständigt värdelösa.

De som är lika mycket värda är de som har möjlighet att uttrycka åsikter, dvs alla människor, och att (under rätta omständigheter) uttrycka sagda åsikter är mycket viktig rättighet. Men själva åsikterna kan vara fullständigt vettlösa.

Och då är en fullt möjlig åsikt, som man har all rätt att uttrycka, att en annan person dylika vettlösa åsikt är något man helst borde hålla för sig själv. Sorry.

Feliath personligen har aldrig tvekat att kasta skit på vem som helst han inte gillar, oavsett om de är offentliga personer eller forumiter.. Jag tror att "det är OK" härstammar från anledningen; du frågade varför folk gav negativa röster på din tråd, Feliath sade att det var en tråd dom var värd negativa röster; enligt Feliath hade du begått ett fel som var värt att kasta skit för, det hade inte den offentliga personen vad-hon-nu-heter.

Själv är jag lite förvirrad över att Fell inte blev direkt åthutad, eftersom det är väldigt vanligt att han blir det när han beter sig så här. (Så det är liksom inte så att det är "accepterat"... :gremtongue:)

Och en sak till: Feliath är inte aggressiv när han låter sådär: han är Feliath. :gremelak:

Erik

Edit: Så, då dök ju en åthutning upp, och... det här ser ju lite mobbing-aktigt ut om Basse inte får svara på mig i den här deltråden... :gremfrown: :gremblush: ...jag skrev den medan Dnalor modererade. Mea culpa.

Nightowl

Champion
Tummen i mun!

Är det samma sak som att någon säger: "Åh, vilken kass tråd- det här var verkligen ett bottenämne, fyfan, ryck upp dig och sluta skriv idiotiska saker...!"
Antagligen. Det kan förstås vara att du som person är oerhört impopulär, men det har jag aldrig upplevt. Och jag är ibland på ett helt annat forum där det finns ett fantom-neggo som använder det forumets röst-funktion för att sätta betyget FYFANVADJÄVLAUSELT på alla trådar ingen kommernterat än... men har vi en sådan kille har han mer än ett konto i sådana fall.

Det är nog så enkelt att de flesta som röstat fram till att du gjorde den här posten tyckte det var ett dumt inlägg... men det finns en annan möjlighet.

De kan ha tyckt att tråden var värd ett rött kort fastän ditt inlägg inte var det. Det kan vara deltrådar (jag gav ju upphov till en sådan, t.ex.) eller till och med andra inlägg som fick dem att se rött.

(Jag skulle hellre se en funktion där man kan bua eller bäa posten, just av det skälet.)

Liksom...om det inte får postas trådar av olika kvalitéer där, var ska man då få yttra sina mer ogenomtänkta tankar?
Får och får... man är lika bunden här som på andra delar av forumet av att om man uttrycker nåt andra inte tycker om (oavsett om de har något emot din åsikt, ditt framförande, eller vad det nu är) så kan de dissa än. Menar du att man skulle vara snällare på OT-forumet för att där pratar man ju om tjafs som politik, religion och offentliga personers moral, medan man på det övriga forumet diskuterar djupt allvarliga saker som skadesystemet i Vampire eller bästa sättet att gestalta alver? Jag tror nog tvärtom att eftersom man pratar om "riktiga saker" på OT-forumet är risken större att någon blir upprörd/negativ/irriterad. Det har ju framförts som en av anledningarna att stänga det, eftersom irritationen sprider sig.

Själv tycker jag varken bu eller bä om din tråd, och om den här tråden tycker jag nog tyvärr att den är lite patetisk, men det beror mer på "guilt of association"; jag är van vid liknande trådar (eller inlägg i en tråd) av typen "Vaaaa!? varfrö har ingen jett mej mer än en två alla hatar mej bara för att jag e så bra vill ni ja ska sluta skriva", etc., som enbart gnäller över att folk har mage att inte hålla med dem alt. hittar på konspirationsteorier om varför... men den här tråden är nog egentligen inte ett sådant påhitt.

Om folk pruttar på en av dina trådar beror det med all sannolikt på att de inte gillar den. Det är, som man säger, smällar man får ta. Tyvärr. Det hade dock i ärlighetens namn varit lite mer konstruktivt att säga i tråden varför den suger, men det här bu-å-bä-systemet ger ju oss faktiskt möjligheten att helt enkelt tumma ned den istället.

För den det intresserar, så händer det att jag slänger en tumme-upp på en tråd som jag tycker är användbar eller roande; jag brukar aldrig ge något tummen ned. Det beror tyvärr mest på att om något är tillräckligt dumt för att irritera mig försöker jag snarast undvika det, jag går inte in och betygsätter det. Jag är alltså inte så "tolerant" som det låter... Jag tror de enda gångerna har varit på forum-forumet vid forumpolicy-diskussioner där jag ansett ursprungsposten vara... bortom allt sans och vett, och om det nu skulle varit ärligare att gå in och säga det så... that way lies Feliath, jag hade bara blivit onödigt otidig. :gremtongue:

Jag tittar aldrig på den lilla gröna tummen för att se om en tråd är värd att klicka på, men kan klicka på röda trådar för att se vad fan det är fråga om! Tågolycke-hyeneri från min sida...

Men som sagt hade jag hellre sett ett sätt att ge tummen upp/tacka enskilda poster. Och tycker man inte att folk ska vara så elaka att de kan rödmärka poster/trådar kan man ju ha ett system där man bara kan ge tummen upp... fast då kan man få trådar där folk klagar på att 3000 pers läst deras tråd men bara 3 gett den ett plus... etc. :gremsmirk:

Erik

Marukusu

Hero
Jag satte tummen upp på tråden redan innan jag skrev mitt inlägg i den, så don't blame me. Jag känner föga sympati för rika och ignoranta människor och tycker om att kasta bajs på dem. Och jag är stolt över mig själv.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Betygen är bra.

När man ser en post som är så urbota idiotisk att man bara vill vråla personen i ansiktet så kan man klicka ett rött minus. Utan att behöva svara i tråden och spä på eländet.

När man ser en helt fantastisk post som får alla pusselbitar att falla på plats och för hobbyn framåt så kan man klicka ett grönt plus. Så spär man inte ut det fina budskapet med sitt "me too"-svar.