Re: Angående tummen ner
Jag kan inte motivera mina åsikter så extremt bra eftersom det var längesedan jag spelade Gondica. Jag gillade helt enkelt inte systemet. I Sagan om Ringen Rollspelet kunde man orka med att magiker var mesiga då de skulle komma att bli grymma, men i heroiska Gondica finns det knappt nåt att se fram emot...
Visst magiker kan kanske göra massor av roliga saker, men man får väl tänka lite på spelandet också. Gondica profiterar sig som "Ett heroiskt actioninriktat fantasyspel" så man borde ju kunna utföra lite heroiska grejer, och jag kan väl inte direkt påstå att magin stämmer ihop med detta... Jag är ingen anhängare av ös-iväg-massor-av-eldklot-med-ett-tärningskast, men handlar om action så borde det väl finnas lite action också.
Föressten när det gäller action så är väl stridssystemet inte särskilt heroiskt. Virituspoängen känns inte som mer än en förvanskad version av StarWars kraftpoäng. Skillnaden är bara att i SW kan du göra stordåd, i Gondica måste man spendera ett Virituspoäng för att ens ha en chans att plocka en pil med en sköld, dock med jäkligt hög svårighetsgrad...
/Emil