Nekromanti Tunga vapen = sämre S/I??

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Kommer inte riktigt ihåg om det var nämnt i regelboken, men gör det det. (ursäkta svenskan) Jag menar en tung stav har den fortfarande 4/5 i S/I eller?
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Ju högre S/I är ju det som går före i strid ialla fall.
Pik har 7/- och dolk har 1/2 så läser man ut att piken börjar att anfalla, den e lång och har en fördel där, men dolken e liten och snabbare så den kan vara ett schysst alternativ istället.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
längden påverkar S/I
även Tyngd, antar jag
men 4/5 är ett BRA värde på S/I jag är inte säker på vad en konventionell stav har.
Men jag tror inte det ligger på 4/5
Fast å andra sidan håller man en stav i två händer på mitten vilket gör den snabb som tusan.
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Kollar man reglerna för att smida tunga svärd så ökar huggskadan, BRYT, vikten och styrkekravet.
Anpassar man dom reglerna till staven så blir det ingen skillnad på SI värdet.
 

Tullaris

Veteran
Joined
13 Dec 2002
Messages
71
Location
Stockholm, Sollentuna
ja tror det är ett Errat för i krigarens väg står det att alla stavar har SI 4/5 och i grundboken står det SI 3/4 på normal stav och på alv staven :gremblush:

skulle iofs vara väldigt roligt att vara stav fäktare men nån cool stridskonst om staven hade SI 4/5
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Själv tillämpar vi inte S/I.
Vi har precis (efter många år) börjat använda stridsvana och insikt osv. Vi har bara plöjt på för att få ett litet flyt i spelet.
Vi kör inte heller med ett fullständigt skadesystem.
(då man +:ar ihop kolumner och sedan slår)
 

Tullaris

Veteran
Joined
13 Dec 2002
Messages
71
Location
Stockholm, Sollentuna
Krigarens Väg errata

31: Pik ska ha SI 7/--. Trästav och zoriánstav ska ha SI 3/4. Visna ska vara sex fot lång = 180 cm. Tornerlans och riddarlans ska ha SI 5/--.
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Tja, både längd och vikt har betydelse, dessutom är det ju så att vapnets utformning har betydelse också. Man ska komma ihåg att det finns lätta vapen som tex Lyfalisvärdet som har bra S/I värde även om det är långt.

Men generellt sett:
Stora, tunga vapen har sämre S/I än små, lätta vapen...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag skulle snarare säga:
* Långa/Stora vapen får högre förstavärde på SI. Långa vapen är en stor fördel när man öppnar en strid och närmar sig varandra.
* Lätthanterliga vapen för högre andravärde på SI. När man väl är i närstrid är inte längden lika viktig som vapnets lätthanterlighet.

Sedan finns det några vapen som är jobbiga nog att ha högt värde på båda, såsom lyfalisvärdet. Det är långt så det får högt förstavärde, och det är gjort av fuskmaterial så det blir lätt och får högt andravärde.
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Jo, du har helt rätt, jag generaliserade lite för mycket, men som du säger så är det hur lätthanterligt vapnet är som avgör andra värdet på S/I. Alvglas kommer väl till pass när man vill uppnå snabbhet och mobilitet...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tja, "tungt svärd" låter inte som något som kan appliceras på en stav. Möjligtvis på vapen som glav och ishani. Stav bör kanske kunna ges "tung klubba" eller dyl, men inget som har med svärd att göra. Svärd fungerar väldigt olikt en stav, fast det behöver jag knappast påpeka.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Åh ja... såå jefla överlägset är inte Lyfalisvärdet. Både Melorsvärdet och Cirecalden (Faliskt tvåhandssvärd) har 4/4 i SI och det finns en hel hög svärd som har 3/4 eller 4/3. Betänk att ett Cinneach eller Carwelan i bakvänt grepp når det obscena SI:t 2/5, vilket piskar skiten ur ett Lyfalin när fajten väl är igång...

Och NEJ! Tänk inte ens tanken på ett Lyfali i bakvänt grepp! :gremshocked:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Hmm visst står det att dom alviska vapnen går i bakvänt grepp? Isåfall ska man ju vara riktigt obscen och ha en bakvänd Visna med SI 3/6 :gremsmile:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Rätta mig om jag har fel, men är inte en visna en stav?
Typ en sån som ser likadan ut i bägge ändarna?
Hur i hela härkeberga vet du att du håller den bakofram?

Nej, nej. Bakvänt grepp gäller för svärd och möjligtvis dolkar.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Förklaring

Jag tror att Railin satte dit :gremlaugh: av den anledningen.

Mvh Victor Palm...

...Som har fungerat som språkrör hela två gånger på forumet sedan han signade upp.
 
Top