Nekromanti Tungan rätt i mun. Urkhath *SPOILER*

PalMer

Warrior
Verkar som Neogames börjar blanda ihop saker lite. Jag vill inte verka överdrivet kritisk, men det som utmärkt Neogames är den precision som varit i deras produkter. Denna börjar nu bli allt sämre efterhand som fler produkter kommer ut, det tycker jag är synd.

Här är några exempel, tror jag, om jag inte missförstått dem.

Urkhath är ju de demonyngel som nämns i Drakar. Dessa skall ha funnits för 35-40000 år sedan under De Förtärande Skuggornas Eon (enligt "Tidigare Eoner" i Drakar), men...

i "De fördömdas sista hopp" skall magikern Istrin Likätare har varit uppdragstagare för Urkhath. Istrin var tydligen en människa som främst talade språken Danarthiska, Zargiska och Radh-Kamriska vilket gör att han bör ha levt för ca 9000 år sedan.

Vidare undrar jag om man skall se de olika rasernas uppkomst som någon forma av evolotion? De pälsklädda humanoider som fanns under Den stora isens tidsålder var de föregångare till tirakerna?

Tydligen var det inte Marknah som skapade tirakerna utan hon bara började hjälpa dem under deras kamp mot Urkhath, eller?

Skall det finnas några "naturvetenskapliga" förklarningar till Mundanas utveckling, hur berg och skogar rör sig, hur raser uppstår och faller. Eller ploppar nya raser bara fram för att en nya eon har inletts?

Greymourn

Swordsman
Precision...

Eons precisions problem IMHO är att de redan från början, utan direkt förklara hur världen är har försökt förklara hur den är uppbyggd och när de väl försöker göra en historia kommer den tvingas bryta mot vissa naturlagar (förklara "stenarna" i regnsynd för mig... Det fanns även andra små saker i det äventyret som kändes som de inte gick ihopsig med världen, har absolut inget emot dem mer än att de känns som de inte hör hemma i Eon...)

Drakar är skriven lång efter det att DFSH skrevs, troligtvis av någon som inte hade så mycket med det äventyret att göra, och vid den tidpunkten fanns säkert inte hälften av de fakta som finns nu...

Är fullkomligt övertygad om att Neo inte skapade ett universum i detalg år för år (eller iaf. större händelser epoker) för att sedan koncentrera spelandet til den femtielfte eonen, utan att eons forntid (i detalj) i bästa Terry Brooks anda tillkommit i efterhand...

Fråga mig inte vart jag försökte komma... Troligtvis att precision är farligt om man tänker sig utveckla en värld i efterhand...

Återkommande demonyngel [spoilern fortsätter]

Verkar som Neogames börjar blanda ihop saker lite. Jag vill inte verka överdrivet kritisk, men det som utmärkt Neogames är den precision som varit i deras produkter. Denna börjar nu bli allt sämre efterhand som fler produkter kommer ut, det tycker jag är synd.
Det är ett välkänt faktum att ett spelföretag som har ett antal moduler släpta vanligtvis får sämre och sämre koll på all den information dessa innehåller alltefersom de släpper fler och fler böcker. Eon är naturligtvis inget undantag men jag vill ändå påstå att informationen är förhållandevis väl överenstämmande mellan de olika böckerna. Fel kan givetivs uppstå allteftersom mer och mer information krings spelvärlden genereras men i och med verket Encyclopedia Mundana så kan nog många sådana småfel lättare undvikas.

Urkhath är ju de demonyngel som nämns i Drakar. Dessa skall ha funnits för 35-40000 år sedan under De Förtärande Skuggornas Eon (enligt "Tidigare Eoner" i Drakar), men...

i "De fördömdas sista hopp" skall magikern Istrin Likätare har varit uppdragstagare för Urkhath. Istrin var tydligen en människa som främst talade språken Danarthiska, Zargiska och Radh-Kamriska vilket gör att han bör ha levt för ca 9000 år sedan.
Urkhath är tirakernas namn på de demoniska väsen de stött på under forna peripetier. Deras skapelsemyt talar visserligen om att det skett bara en gång men det finns ingenting som säger att det inte kunnat ske mer än en gång. Peripetierna återkommer ju som bekant vad 10.000:e år...
Alltså tirakerna har enligt mig stött på Urkhath inte bara en utan flera gånger. Åtminstone skrev jag drakarboken utifrån det perspektivet. Den egentligta sanningen är naturligtvis osäker så som sig bör kring myter och dylikt. Således är det en sanning som var spelledare råder ytterst över.

Vidare undrar jag om man skall se de olika rasernas uppkomst som någon forma av evolotion?
Kanske, kanske inte det beror på hur vetenskapligt eller mystifierat du vill ha ditt Mundana. Det handlar om en spelvärld som du har möjlighet att tolka på flera olika sätt. Välj det sätt som passar dig själv bäst!

De pälsklädda humanoider som fanns under Den stora isens tidsålder var de föregångare till tirakerna?
Än en gång: kanske, kanske inte. Att svara rakt av på frågan skulle förstöra charmen i att spelledaren kan göra sin egen tolkning kring det hela.

Tydligen var det inte Marknah som skapade tirakerna utan hon bara började hjälpa dem under deras kamp mot Urkhath, eller?
Tja, vem vet hur en gud tänker eller varför denne reagerar och handlar som denne gör? Vad tycker du själv om saken egentligen? Varför inte helt enkelt välja det svar som passar dina nuvarande äventyrstankar bäst?

Skall det finnas några "naturvetenskapliga" förklarningar till Mundanas utveckling, hur berg och skogar rör sig, hur raser uppstår och faller.
I begränsad upplaga finns det naturligtvis det. Exempelvis de cirefaliska, sabriska, västerländska och ebhronitiska universiteten står nog för mycket av den kunskapen.

Eller ploppar nya raser bara fram för att en nya eon har inletts?
Drakarna menar att universum skapats och gått under ett oändligt antal gånger. Kanske är det även så att raser och folkslag på samma vis gått under bara för att födas på nytt? Vem vet vilka sanningar som dväljs i den stora drömmarens drömmar? Spelledaren möjligtvis men det är inte ens säkert att han eller hon hyser den insikten...

Ljusetsriddare - som finner det svårt att ge definitiva svar på en verklighet som på flera sätt verkar te sig illusorisk

Preciserar vidare

Eons precisions problem IMHO är att de redan från början, utan direkt förklara hur världen är har försökt förklara hur den är uppbyggd och när de väl försöker göra en historia kommer den tvingas bryta mot vissa naturlagar
Eons historia var något som utarbetades paralellt iom spelets skapande där de flesta, för världen, viktiga årtal fastställdes (kapitlet längst bak i Encyklopedia Mundana är en, omändock utökad och updaterad, liknande version av den historia som skapats som bakgrundmall för världen.) Således är hela Mundana skapat med dess rika historik som en hyffsat trovärdig grund (att en värld ser ut som den gör pga dess historia är trots allt hyffsat realistiskt).
Vilken syn skaparna hade på världen när spelet skrevs i dess ursprungsstadie kan jag dessvärre inte svara på lika klart (fråga exempelvis Krille om den saken istället). Däremot så fastställdes vissa viktiga bitar på plats i och med Mystik & Magi (vars grundtankar också varit spikade iom Eons grundbok - exempelvis besvärjelsernas skapelsesystem är ju ett tydligt bevis på detta) samt Religioner som ju var böcker som kom ut relativit tidigt. Senare föll några ytterligare bitar på plats i och med Legender & Hemligheter men sanningen är den att många av dessa tankekorn (som exempelvis Mörkret) varit påtänka och planerade lååångt innan dess. Slutligen så klarnade (eller möjligtvis fördunklades) saker o ting ytterligare i och med Drakar, en bok som jag personligen kan försäkra dig om bygger helt och hållet på antingen tidigare skrivet material eller ännu oskrivet men planerat material.
Så vilken slutsats kan man då dra av det här? Jo, världen och dess regler, naturlagar m.m. är faktiskt ordentligt genomtänkta och där saker och ting framstår som otydligt/luddiga är det nog snarare en fråga om skribenters olika åsikter om saken som ger sig till känna än bristen på eftertanke och planering i grundkonceptet. Dessutom när det handlar om att bryta mot naturlagar så föreslår jag att du läser stycket om de kosmiska lagarna (på sidan 7 i L&H vill jag minnas att det var) en gång till så kanske saker o ting klarnar ytterligare.

Drakar är skriven lång efter det att DFSH skrevs, troligtvis av någon som inte hade så mycket med det äventyret att göra, och vid den tidpunkten fanns säkert inte hälften av de fakta som finns nu...
Den nya faktan som tillkommit är framförallt lika med drakarbokens exakta innehåll. Visst har en del andra nya idéer uppkommit på vägen men Drakar liksom DFSH vilar på ungefär samma informativa förutsättningar.

Är fullkomligt övertygad om att Neo inte skapade ett universum i detalg år för år (eller iaf. större händelser epoker) för att sedan koncentrera spelandet til den femtielfte eonen, utan att eons forntid (i detalj) i bästa Terry Brooks anda tillkommit i efterhand...
Som du kanske förstått av vad jag skrivit ovan så är iallafall den här eonens historia något som varit med sedan början. Visst har bitat tillkommit exempelvis iom Geografica Mundana men själv grunderna är relativt oförändrade. Vad gäller de tidigare eonerna så har du dock alldeles riktigt, innan Drakar så fanns där bara små små fragment av tankar och idéer kring dessa (exempelvis från L&H) men jag tyckte det var alldeles för spännande information för att den skulle lämnas därhän. Dessutom så ökar det bara intrycket av drakarna som eviga och tidlösa väsen ytterligare att det hela avhandlades i en bok om dem.

Ljusetsriddare - som borde ta och skriva färdigt sin C-uppsats i Historia...

PalMer

Warrior
Preciserar vidare... SPOILER!!

Faktiskt har just drakar modulen varit till stor hjälp i mina försök att hantera just Mörkret. *fjäsk*

Jag förstod inte varför någon skulle kämpa emot Mörkret då det onekligen var omöjligt att vinna.

Jag har kommit fram till följande slutsats:
Kampen mot Mörkret är nästan fruktlös för alla de dödliga raserna, även för alverna. De kan aldrig betvinga Mörkret så till den grad att de sedan skall kunna leva vidare som de gjorde före en peripeti.

Då kan man fråga sig varför det egentligen är lönt att kämpa mot Mörkret? Ja, till att börja med känner de dödliga raserna inte till det halvt meningslösa i att kämpa mot Mörkret, för det andra är de oftast styrda av drakarna som verkligen ser behovet i att kämpa mot Mörkret. Skulle Mörkrets demoner få ett permanent fäste i Mundanas fysiska värld skulle det troligen innebära Skugglandets undergång och därmed drakarnas, eller?

Då undrar jag, vill drakarna behålla vildmarken i Mundana för att behålla gränslandet och därmed inkörsporten till Skugglandet. Eller finns det paraleller mellan utbredningen av vildmarken och Skugglandets storlek (även om just mått och sådant är luddigt i Skugglandet).
Det jag menar är, om hela Mundana skulle bli civiliserat och bebott skull då Skugglandet upphöra att existera eller skulle bara ingångarna till Skugglandet försvinna.

I det senare fallet borde det inte vara till nackdel för drakarna då de "bara" behöver sova för att materallisera Skugglandet omkring sig?

Ymir

Liten kantbaron
Drömmarnas stad (Ärkespoiler för mina spelare).

Hmm...du glömmer Drömmarnas stad, vars gränsland finns i stora städer i Mundana. Delar av Skugglandet tycks trots allt samexistera med civilisationen.

...och i mitt Mundana är det måhända drakens Abraxes förtjänst. Abraxes gav upp kampen mot Mörkret för flera eoner sedan och drog sig undan de andra drakarna och deras (i hans tycke) envisa, fruktlösa strävan peripeti efter peripeti. Som 'Dimmornas herre' tog han makten i Drömmarnas stad och har bidat sin tid där sedan urminnes tider, kontrollerande en del av Det svarta hovet. Hans slutgiltiga mål är att ända peripetierna genom att uppnå ett tillstånd där alla världar förenas och blir ett, och den eviga cykeln således bryts. Mörkrets plan ska växa ihop med Skugglanden, Drömriket, Mundana, Underjorden (som förmodligen bara är en del av Skugglanden) och Andeplanet, och världen ska bli som den var i den första av alla eoner. Vad detta innebär för alla världars nuvarande befolkning återstår förstås att se.

Någon eller något, det må vara Abraxes eller självaste Vävaren, har hursomhelst vidtagit mått och steg för att försäkra sig som att Skugglandet aldrig någonsin trängs undan av civilisationen.

Och oavsett detta; hur långt Mundanas folk än sprider sig kommer det alltid att finnas vildmark kvar som kan utgöra Skugglandets gränsland. Om inte annat så åtminstone underjorden.

Skugglanden har också en märklig närvaro i Västlandens ödsliga berg och öknar. Därom kommer ni få läsa i 'Västlanden'.

- Ymir, med pluggångest

Skuggland och Mörkertankar [spoiler of course]

Jag förstod inte varför någon skulle kämpa emot Mörkret då det onekligen var omöjligt att vinna.
Se det så här - om du vet att stormen kommer, du kanske inte kan hindra den från att komma men du kan iallafall försöka förbereda dig så att du kan vänta ut den.

Jag har kommit fram till följande slutsats:
Kampen mot Mörkret är nästan fruktlös för alla de dödliga raserna, även för alverna. De kan aldrig betvinga Mörkret så till den grad att de sedan skall kunna leva vidare som de gjorde före en peripeti.
Då har vi kommit fram till en ganska snarlik slutsats.

Då undrar jag, vill drakarna behålla vildmarken i Mundana för att behålla gränslandet och därmed inkörsporten till Skugglandet. Eller finns det paraleller mellan utbredningen av vildmarken och Skugglandets storlek (även om just mått och sådant är luddigt i Skugglandet).
Svar Ja (och Ja)!

Det jag menar är, om hela Mundana skulle bli civiliserat och bebott skull då Skugglandet upphöra att existera eller skulle bara ingångarna till Skugglandet försvinna.
Som Ymir nämner så har vi ju Drömmarnas stad som finns även i städer. Exempelvis Jargien har dock (åtminstone i min spelvärld) ett mycket sparsamt Skuggland medan Kamors vildmark har ett mycket frekvent och utbrett Skuggland. Det är dock inte bara en fråga om att vildmark är det samma som potentiell Skugglandsmark eller portar till Skugglandet. Vad som krävs är närhet till sprudlande fantasi och kreativitet, drömmar och en massa "icke-förnuft". Förvisso kan människor (och framförallt barn) stå för detta men nästan aldrig i samma mängd som naturen i sig. "Naturen är den skickligaste konstnären" som det heter och då Skugglandet vidhålls genom "konstnärlig kreativitet" och drömstoff så blir vildmarkens ständiga tillväxt en viktig bifaktor.

Inspirationskällor: Never-ending story och Changeling - the Dreaming

I det senare fallet borde det inte vara till nackdel för drakarna då de "bara" behöver sova för att materallisera Skugglandet omkring sig?
Såvidare inte Mörkret även kan manifestera sig i Skugglandet/Drömriket vilket kan göra även vanlig sömn riskabel och sann drömande i synnerhet.

Ljusetsriddare - med tankar nog om Skugglandet att räcka till en hel egen modul