Nekromanti Tungt beväpnade rp och att utföra vardagssysslor

Marcus J

Hero
Tänk dig själv..
Du är ute och går en helt vanlig dag och kommer in på det lokala varuhuset. Det första du ser är en person som släpar på ett par gevär, x antal pistoler och y knivar (x och y är rätt höga tal) dessutom har de på sig kevlarvästar och militärhjälmar.
Vad är det första du gör? Slänger dig på telefonen och ringer polisen förstås.

Så olik vår värld borde ju inte mundana vara trots allt.
Ok de har ju svärd men ovan nämnda beväpning skulle några av av rp:na i vår spelgrupp ändå få gemföras med.

Så det jag undrar är hur hårt folk egentligen kör med att man inte kan handla beväpnad med någon annat en ett kortsvärd utan att det ser ut som ett rån.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Tungt beväpnade rp och att utföra vardagssyssl

Det är lite olika i olika kulturer hur vida man får bära vapen då man är ute på stan och vandrar så att säga. I bland annat Consaber så får den vanliga pöbeln inte bära vapen. Det är bara adelsmännen som får göra det då det är en adlig symbol så att säga(om jag minns rätt). Fast det finns en och annan uppstudsig Léramalv som skiter i dessa regler.

Jaggernaut

Hero
Så det jag undrar är hur hårt folk egentligen kör med att man inte kan handla beväpnad med någon annat en ett kortsvärd utan att det ser ut som ett rån.

Hittills har vi (jag) varit ganska lössläppt på den fronten men på senare tid har jag försökt trappa ned på helrustningar/jättevapen/jättemycke småvapen som bärs omkring inne i staden och på andra ställen där man inte förväntas bära dessa. Det är inte många (förutom rollpersonerna fast det har de slutat med nu förståss) som reser omkring iklädda helrustning.

Marcus J

Hero

Frågan är mer hur folk kör med det.
Jag tror inte att de flesta civilicerade delar av mundana tillåter vapen på gatan (sen kanske de inte gör något åt det)

Marcus J

Hero

mer än kanske ett kortsvär och en dolk om du kommer ifrån landet. Och en dolk om du bor i staden.

Hjalle

Swashbuckler

Ja, härom sistens vi spelade så tänkte jag först lämna helrustningen hemma när vi skulle besöka en marknad i en lokal by (spelade riddare). Sedan ändrade jag mig... Varför? Jo, därför att de skall se att jag är riddare. De skall se att jag har makt. Jag förväntade mig inga som helst krigssituationer (lite slagsmål kanske, men inte fan behöver man rustning då), utan det var för syns skull. Och faktiskt enbart för syns skull.

-Hjalle, gillar skinande rustningar och macho riddare.

Pendragon

Swashbuckler

Ja, härom sistens vi spelade så tänkte jag först lämna helrustningen hemma när vi skulle besöka en marknad i en lokal by (spelade riddare). Sedan ändrade jag mig... Varför? Jo, därför att de skall se att jag är riddare. De skall se att jag har makt. Jag förväntade mig inga som helst krigssituationer (lite slagsmål kanske, men inte fan behöver man rustning då), utan det var för syns skull. Och faktiskt enbart för syns skull.
Hade det inte funkat lika bra med pråliga kläder och ett svärd vid sidan? Möjligtvis skulle en rik borgare kunna vara lika välklädd, men han hade knappast burit svärd.

/Joel - påpekar

Jaggernaut

Hero
Riddare räknas inte

Nä riddare, vakter i en karavan, eller andra yrken/klasser/statuspåhitt som berättigar en att bära vapen eller till och med gör så att det förväntas att man ska bära vapen gills inte.

En av mina spelare spelade en riddare. Denne riddare stannade alltid (nästan iaf) en bit bort från byar/städer/andra ställen med större folksamlingar och tog på sig sin rustning. Så att han kunde rida dit och glänsa i sin ståtliga rustning och visa vilken makt han hade. Men då gruppen tagit in på ett värdshus (om det nu behövdes) så tog av sig sin rustning och gick omkring endast beväpnad med sin dolk alternativt sitt kortsvärd (eller var det stridsvärd). Han reste heller aldrig med rustningen på, förutom då det väntades stridigheter.

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Jag brukar försöka låta dom mesta grejerna ligga , men man är så van att det oftast händder nått, så man tar med dom ändå för säkerhets skull om det skulle hända nått öven denna gång, måste ta och göra mig av med den ovanan.

Ibland lyckas jag totalt missuppfatta SL och tex på morgonen gå upp på deck med full stridsmundering...

quisling

Warrior

• 1 innehar en social position där beväpningen har ett symbolvärde

Johan K

Gammal & dryg
Jag får väll erkännan att jag varit lite slapp där ja...
Har oftast inte tänkt på det hela.. Vilket man kanske borde göra mera.
Du har ju en kalr poäng att man nog inte släpar på sig en massa vapen _hela_ tiden..

Hjalle

Swashbuckler

Kanske hade lite pråliga kläder räckt, men jag vill inte att det skulle vara några tvivel. Dessutom var det väldigt kallt, men kanske en fin pälsrock...

-Hjalle, som hört att det blir varmt-varmt med rustning. :gremwink:

Wilmer

Hero

Nog är en helrustning både dyrare och mer respektingivande än några kilo siden och guldtråd? Jag har ingen aning om vad siden och en skicklig skräddares arbete kostar men det kan inte vara mer än en helrustning.

Rickard

Urverk speldesign

Tänk dig själv..
Du är ute och går i den vilda västern en helt vanlig dag och kommer in på det lokala butiken. Det första du ser är en person som släpar på ett par gevär, x antal pistoler och y knivar (x och y är rätt höga tal) dessutom har han på sig björnskinnsväst och en stetsonhatt.
Vad är det första du gör? Slänger dig på hästen och rider till sheriffen förstås.

Den respons du dock får är att du blir idiotförklarad av sheriffen för att du blir rädd för en helt vanlig "trapper", en så kallad vildmarksman.. "Ömfoting" är det smeknamn du kommer att bära i denna stad en tid framöver..

<center> * * *</center>
Vad jag menar med att parafrasera på din text är att vår tids synsätt inte behöver ha något med en fantasyvärlds synsätt.. I Vilda Västern så fick ju "alla" bära vapen enligt lag.. Lokala förbud fanns dock i vissa städer.. Applicera det tänkandet på Mundana istället för det moderna svenska synsättet på vapen..

/Han som undrar hur länge KraggenOog tänkte på sin filosofering

Evil Peter

Hero

Kostnadsmässigt är ju rustningen klart över fina kläder men den ger ju knappast ett lika sofistikerat intryck som vackra dyra kläder. Många skulle nog tro att det var krig, eller andra liknande oroligheter, på gång om riddarna kände sig tvugna att använda sin krigsutrustning till vardags. Det är iaf mitt sätt att se på det. :gremsmile:

Evil Peter

Hero

Applicera det tänkandet på Mundana istället för det moderna svenska synsättet på vapen..
Visst tog han exemplet om moderna Sverige men tittar man på de feodala medeltidsrikena som funnits (tycker det är tydligt att de främst tagit sin inspiration därifrån) så gäller ju samma vapensyn även där. Man kunde ju inte gå omkring beväpnad hursomhelst. USA hade ju sina vapenlagar pga att de som levde där ville komma ifrån tyrraniet från kungar och andra envåldshärskare. Det skulle man ju definitivt kunna applicera på något eller några länder men jag tycker inte det ska vara så vanligt i Mundana eftersom det skulle kollidera med hur många av länderna styrs.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Finns att läsa i vissa moduler.

I många av modulerna står det lite om hur vapenetiketten fungerar i länderna där man är. I bland annat alver(den som inte säljs längre) så står det väldigt mycket om hur de hanterar sina vapen, vad som är vänliga signaler och vad som är krigsförklaringar.

Ingtar

Veteran
Jag ser det mera som så att vapen är ju en väldigt vanlig sak i Mundana och är en status symbol men om man springer omkring med 1ton vapen(lite överdrift men ni fattar nog min poäng) så anses man som en bråkstacke eller liknande.

I Thalamur t ex så får ju inte lokalbefolkningen bära vapen, bara de så kallade "medborgarna". på Takalorr så lär det ju inte finnas några speciella lagar för detta.

Många utav de yrken som finns i Mundana är ju krigarbaserade och då är man ju oftast beväpnad stora delar av sin tid. Länderna är ju även vana vid äventyrare som söker finna lycka här och där i Mundana, vilket inte vi är nu för tiden.