Nekromanti Tur och alliments

MrG

Swashbuckler
Alliments, ond god eller neutral, vad heter det bäst på svenska och är det något att ha i ett system?

Och poängvärde för tur / otur, jag har varit med om det i några system och funderar på hur det skulle kunna passa i en såpoperakampnaj, det känns som en Cliff Barnes har otur, medan en JR kommer undan med fånigt mycket. Vad har ni för pors och cons?

Nightowl

Champion
Livsåskådning?

Tur och otur - tja, jag gillar en glidande skala för Tur om andra egenskaper har det. Har man Tur 1 av 10 har man Otur, mao, precis som den som har Styrka 1 är svag.

Annars har Hero ett ballt system.

Har man fördelen Tur är det så att när allt har skitit sig får man slå ett antal T6, hur många beror på hur mycket Tur man har. Ju fler som blir 6, desto mer osannolika grejer till ens fördel inträffar.

Har man nackdelen Otur är det tvärtom; när det går riktigt bra i spelet och man har flyt slår den elake SL ens Oturstärningar, och för var och en som slår 1, ju jävligare går det.

Det är ju en hygglig generell mekanism, men det roliga är att man kan köpa både Tur och Otur. Samtidigt. För det finns ju faktiskt personer i fiktion som det aldrig får gå riktigt bra för, men som räddas av slumpen när det är riktigt brunt - jag tycker det passar ganska bra på Kalle Anka, t.ex.

Erik

Troberg

Sinister eater
Alliments, ond god eller neutral, vad heter det bäst på svenska och är det något att ha i ett system?
Jag ser mycket hellre en mer beskrivande personlighetsbeskrivning. Fördelar/nackdelar kan vara en del i det, men kan naturligtvis kombineras med textbeskrivningar och enstaka ord "kaxig", "bufflig", "blyg" osv. Det ger så mycket mer, eftersom det tillför inspiration snarare än agerar som en begränsande mekanism.

MrG

Swashbuckler
som steriotyp/arketyp? kanske är en sån tv-klysha att det kan funka i såpopera, misstycker nog mest då jag körde det i min sit-com-kampanj i fjol och vill få förändra saker...

Olle Linge

Snigel
Alignment?

Översättningen beror ju lite på vad det betyder i spelet, men om det är mer än bara en spelmekanisk term skulle "gruppering" kunna fungera. Andra möjliga översättningar är tillhörighet eller åskådning. Ordet på engelska har ju en mycket bred definition, så om du är ute efter att översätta det måste du ju inte nödvändigtvis hitta ett specifikt ord på svenska (även om det förstås vore bra).

Jag tycker det är en bra idé om det finns förankring i spelvärlden. I ett spel med liknande grupperingar som i Stjärnornas krig, skulle det fungera mycket bra, eftersom det finns tydilga falanger även i spelet. Å andra sidan, om det gör det borde det vara en smal sak att komma på namn.

Rising

Vila i frid
vad heter det bäst på svenska och är det något att ha i ett system?
Skulle absolut kunna vara det i ett såparollspel, eftersom man där spelar så utmejslade karaktärer. Problemet är bara att man nog vill ha något annat kul utöver skalan god-ond. D&D har ju dessutom en helt annan skala över Lawful-Chaos, och den är bra på att beskriva skillnaden mellan två utmejslade drag i fantasygenren; den mellan den plikttrogne paladinen och den frihetsälskande alven (eller despoten-psykopaten).

Vad skulle passa bättre i ett såpaspel? Romantisk - Ekonomisk? Förnuft - Känsla? Jag tror på något sånt i så fall.

Och poängvärde för tur / otur, jag har varit med om det i några system och funderar på hur det skulle kunna passa i en såpoperakampnaj
Jag tvekar inför att ha en linjär skala. Antingen har man tur eller så har man otur, liksom, det brukar inte vara värt att prata om personer som har "ganska" mycket tur eller liknande.

MrG

Swashbuckler
Jag tvekar inför att ha en linjär skala. Antingen har man tur eller så har man otur, liksom, det brukar inte vara värt att prata om personer som har "ganska" mycket tur eller liknande.
Schysst att läsa det svaret efter redan satt tur som ett av eller på (eller neutralt). Fast visserligen blir jag nästa sugen på att ha en liten tilt på skalan, så man har svinig otur, världen kan vara lite oschysst, normal, lite mer tur än vi andra och alexanderlukastur