Med respekt för NecTech's tråd om Neogames' kundrelationer tänkte jag att man kunde ju skapa en ny tråd om turordningsämnet. Ber om ursäkt om ämnet är för "litet" för att bevärdigas en hel tråd, men forumet ser ju så tomt ut så...
Förslag på husregel: Alla stridande slår ett slag mot sin stridsvana och den med mest positiv (eller minst negativ) effekt skjuter först. De som har skjutvapen får Ob1T6 lättare och de som är obeväpnade eller har korta/klumpiga vapen får Ob1T6 svårare.
Detta tar ju inte hänsyn till Cool, Rör, Psy och Syn, men det är snabbt, flexibelt och enkelt för spelledaren i alla fall. För de som vill ha lite mer detalj kan man ju sno Eons VINIT-system, fast med Cool inslängt någonstans; något i stil med:
( ( Cool + Rör ) / 2 + Stridsvana ) / 2
Väldigt likt Eon, men då finns det ju inga anfallare eller försvarare så det blir inte så våldsamt långsamt... (givetvis räknar ut resultatet när rollpersonen skapas)
I svar till GrottrolletNaugs inlägg i förra tråden som spårade ur i detta ämne:
"1T10 är för lite. Om två personers värde varierar med 10 eller mer (exempelvis mellan värdena 40 och 50) så kan inte den med lägsta värdet få mer än den med det högre värdet. Kanske 2T10 eller en 1T20?"
Men då fungerar det inte så bra om någon har turordning 30 och en annan har över 100 i det, vilket jag faktiskt har upplevt. 1T100 är också i våldsammaste laget.
Förslag på husregel: Alla stridande slår ett slag mot sin stridsvana och den med mest positiv (eller minst negativ) effekt skjuter först. De som har skjutvapen får Ob1T6 lättare och de som är obeväpnade eller har korta/klumpiga vapen får Ob1T6 svårare.
Detta tar ju inte hänsyn till Cool, Rör, Psy och Syn, men det är snabbt, flexibelt och enkelt för spelledaren i alla fall. För de som vill ha lite mer detalj kan man ju sno Eons VINIT-system, fast med Cool inslängt någonstans; något i stil med:
( ( Cool + Rör ) / 2 + Stridsvana ) / 2
Väldigt likt Eon, men då finns det ju inga anfallare eller försvarare så det blir inte så våldsamt långsamt... (givetvis räknar ut resultatet när rollpersonen skapas)
I svar till GrottrolletNaugs inlägg i förra tråden som spårade ur i detta ämne:
"1T10 är för lite. Om två personers värde varierar med 10 eller mer (exempelvis mellan värdena 40 och 50) så kan inte den med lägsta värdet få mer än den med det högre värdet. Kanske 2T10 eller en 1T20?"
Men då fungerar det inte så bra om någon har turordning 30 och en annan har över 100 i det, vilket jag faktiskt har upplevt. 1T100 är också i våldsammaste laget.