Nekromanti turordning

glittersnus

Veteran
ett exempel på mitt turordningssystem...:

RPn (klas) har 12 i smidighet. den fula grisen som han vill fajtas me har 7 i smi. båda slår 1T6 (klas fick 4 och grisen fick 5) så lägger man till resultatet på smidigheten så har man turordningsvärdet. den som har högst börjAR, näst högs kommer sen osv. Sen om man e skadad så sänks det. om tex klas sparkar grisen på örat så han förlorar 4 "HP" så får han -4 i turordningen tills d läks. detta gör att en skadad gris / snubbe inte e lika snabb i reaktionerna som en gris / snubbe i topptrim... va tyX? finns det redan?nått som e fel? ps. grisen hette alfons så slipper ni slösa ett inlägg på att fråga d!

Krille

Super Moderator
"finns det redan?nått som e fel?"

Ja, det finns. Västmark och Eon har motsvarande system, till exempel. I Eon läggs modifikationen på svårighet från skadan till på slaget för att vinna initiativet. I Västmark dras Omtöckning av från turordningsslaget. Båda har samma effekt: får man däng så blir man slöare.

Nej, det är egentligen inte fel som turordningssystem betraktat. Sen har det förekommit en hel del prat om att turordningssystem som företeelse är totalt knas, men det är en annan sak. Vill man ha ett turordningssystem så funkar ditt system likaväl som någon annans.

Helmgast
Ja, men i Eon är det uppdelat i anfallare och försvarare, en företeelse som varken finns i exemplet ovan eller i DoD6.

Indelningen anfallare-försvarare gör att det känns mer som att någon har initiativet och den andre vill erövra detta.

Erufailon

Swordsman
jag använde ett liknande förut... enda skilnaden var att jag använde en annan tärning och att när man blev skadad så blev man sist på initiativ listan. :gremwink:

Mask_UBBT

Hero
I beta 1.01 av Kabal har jag ett, i grunden, liknande system. Man har ett turordningsnummer som alla ska slå, den som får högst handlar först, den som slår nägst högst slår tvåa, osv. skada modifierar reusltatet osv.

/Mask - som vill veta vilket rollspel man får såss emot grisar i.