Nekromanti Tutorial: Att skapa en fantasykarta

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, det här är ett sätt att skapa en fantasykarta på. Jag använder Photoshop CS3, tror jag. Skriv helst inga svar på den här tråden förrän tutorialen är klar, så att det blir enkelt att följa den för folk i framtiden, när de hittar en obskyr länk någonstans.

Förresten: Jag orkar inte vara noggrann och förklara varje litet steg. Har du problem med att hitta en funktion eller fattar du inte hur jag gjorde något av stegen -- fråga i tråden.

Dessutom: Den här metoden är inte helt, men delvis slumpmässig. Om du har en ungefärlig bild av hur du vill att världen skall vara så bör den funka. Vill du göra en egen karta av Mundana, som ser precis ut som den som finns i Eon-boxen, så får du problem, eftersom vi slumpar en del i detaljerna.

Åh, och kortkommandona är på en Mac. På en PC r det Ctrl istället för Cmd.

Bild 1: Hitta en bra pergamentbakgrundsbild. Låt er inte luras av guider ni hittar som säger att man kan göra en i Photoshop. Det kan man, men den blir sällan lika bra som en riktig, om man inte är riktigt proffsig. Jag tog den här och fifflade litet med den så att brädorna och den där knappen försvann. Du kan säkert hitta en egen. Om bilden inte är rejält stor (typ åtminstone 1500 på den minsta ledden) så vill du förstora upp den. Detta för att Clouds-filtret skall bete sig som vi vill.

Bild 2: Nytt lager. Render -> Clouds. Ta lassomarkören, sätt en rejäl Feather (uppe till vänster. Jag använde 20) och dra en ring kring en svart plupp du hittar bland molnen. Välj Edit -> Define Brush Preset. En sådan här Clouds-pensel är alltid bra att ha och vi kommer att få nytta av den senare.

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Bild 3: Måla ungefärliga landmassor med molnpenseln. Justera storlek efter behov. Du behöver inte ta hänsyn till floder, men väl sjöar, så lämna vita bitar där du vill ha dem. Använd molnen för att hitta var du vill rita.

EDIT: Eventuellt vill du köra två stycken Filter -> Render -> Difference Clouds först, för att få till mer variationer. Jag tror att jag gjorde det till slut, faktiskt.

Bild 4: Tryck Cmd+L och justera Levels. Dra ihop trekanterna så att det ser "bra" ut. Du vill ha ihop dem, men inte hela vägen ihop.

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Bild 5: Använd molnpenseln och justera efter behov. Sudda ut onödiga landmassor och öar med vitt och lägg vid behov till små uddar eller nå't med svart. Justera inte för mycket. Så långt som möjligt vill vi ha kvar kustlinjerna från molnen.

Bild 6: Nu har jag hoppat en del. Fråga om ni inte hänger med, för här borde jag kanske ha tagit fler skärmdumpar. Först, klicka på "Channels", en av flikarna i lagerpaletten nere till höger. Håll inne Cmd och klicka på bilden vid kanalen som heter "RGB". Du får då en markering baserad på det du har ritat. Klicka Cmd+Shift+i för att invertera markeringen. Skapa ett nytt lager. Fyll lagret med vitt (Cmd+Backspace). Dölj det bakomliggande lagret. Markera bägge lagren (det dolda och det synliga) och tryck Cmd+T och ändra storleken på dem så att de inte sticker utanför pappret. I min bild är det svart, men det skall alltså egentligen vara vitt.

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Bild 7: Dra ned "Fill" på lagret (under "Opacity") tills det bara ljusnar bakgrunden litegrann. Tryck på "Fx" nere på lagerpaletten och välj "Stroke". 3px, position "outside" och Blend Mode "Color Burn". Färgen bör vara en ganska ljus grå. Experimentera tills det ser snyggt ut. Här kan det hända att du upptäcker bitar som förut inte syntes. Ta bort dem med suddgummit.

Bild 8: Lägg även till en "Outer Glow" Sätt Blend Mode på "Normal" och välj en sjysst blå. Dra ned opaciteten tills den är lagom subtil.

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Bild 9: Kommer du ihåg lagret vi dolde? Plocka fram det igen och lägg det överst. Tryck Cmd+L och dra ihop trekanterna nästan hela vägen till vänster. Trekanterna bör nu vara helt ihop, utan mellanrum. Gå återigen till Channels och Cmd-klicka på RGB-kanalens tumnagel. Nu har väl du omvända färger jämfört med mig igen. Skit också! Fast det spelar ingen som helst roll, så det gör inget. Gå tillbaka till lagerpaletten och tryck backspace (delete på en PC, tror jag). Nu har du antingen plockat bort havet eller land. Vilket det är spelar ingen roll, för nu sänker du Fill till 0, så att lagret inte syns.

Bild 10: Tryck på Fx nere på paletten och lägg till en Stroke. Detta ger en skön kontur till landmassorna. Tre pixlar svart med typ 30% opacitet tog jag. Anpassa efter smak.

Även här kan du behöva sudda litegrann om det finns landmassor som inte bör finnas där. När jag gjorde bilden upptäckte jag dem då och då och gick tillbaka och suddade i dessa två lager allt eftersom.

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Bild 11: Nytt dokument. Typ 500x500 eller så. Rita ett berg på ett nytt lager och plocka bort bakgrundslagret. Var inte för kraftig på det nedre högra strecket, utan se till att lämna det hyfsat tunt. Edit -> Define Brush Preset. Nu kan du slänga dokumentet.

Bild 12: Jag orkar inte gå igenom exakt vilka inställningar du bör ha på bergspenseln. Du får fram inställningarna med Window -> Brushes. Inställningar du bör titta på är Size Jitter, Minimum Diameter, Scatter, Count, Roundness Jitter, Minimum Roundness och säkert ett par till. Leta igenom inställningarna och experimentera. På bilden ser du ju hur min förhandsgranskning ser ut. Försök att få den att se ut något liknande. På den förra kartan använde jag även en Dual Brush, men inte på den här. Fundera på hur du vill ha det.

Kladda runt litegrann med bergspenseln på ett nytt lager tills det ser bra ut. Vill du vara noggrann kan du zooma in med suddgummit och sudda ut överlappningar. Eller skit i det. Har du ingen ritplatta behöver du leka en hel del med storleken på penseln, men även om du har en så skadar det inte att göra de olika kedjorna olika stora. Har du det inte vill du kanske ha kedjor som är mindre längs kanterna.

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Bild 13: Sätt bergslagrets Blending Mode till Color Burn. Tryck Cmd+u och öka Lightness tills det ser hyfsat ut. Lek även med opaciteten på lagret tills du är nöjd med bergskedjorna.

Bild 14: Nu skall vi göra skog! Gör en ny lagermapp (mappsymbolen längst ned i lagerpaletten). Ge mappen en mask (rutan med en cirkel i) och måla masken helsvart (inget kommer att synas i bilden ännu). I mappen skapar du ett nytt lager och kör återigen Filter -> Render -> Clouds. Fortfarande kommer inget att synas. Ställ om lagrets Blending Mode till Color Burn. Gör nu en ny pensel och försök att ungefär härma den jag har på bilden. Det är inte så noga, egentligen. Anvnd den här penseln till att måla ut skogen, som på bilden. Dra även ned opaciteten något på lagret.

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Bild 15: Ovanför molnlagret, men fortfarande i mappen, tryck på Adjustment Layer-knappen (svartvit delad cirkel i botten på paletten) och välj Gradient Map. Mitt i gradienten lägger du till en fin grön färg så att den går svart-grön-vit. Efter detta, lek med opaciteten på molnlagret, gradientlagret och hela lagermappen tills du har en subtil skogeffekt (syns på nästa bild).

Bild 16: Ny pensel igen. Använd en av de där halvt fyrkantiga, litet grungiga förinställda och manipulera med litet Scattering tills det ser coolt ut. Du har min förhandsvisningsbild till mall. Gör ett nytt lager utanför mappen och måla floder. Du kan måla direkt med en blå färg eller göra som jag och måla med svart och sedan justera färgen med Cmd+u efteråt (Colorize, öka Lighness, maxa Saturation och fippla med Hue).

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Bild 17: Okej, justera nu Fill för lagret så att det blir subtilt och lägg till en Bevel and Emboss (ännu en lagereffekt, finns under Fx i botten). Dra ned Highlight-opaciteten till 0 och gör Shadows med Blending Mode Color Burn, med en grå färg. Se till att ljuset kommer från samma håll som du skuggade bergen för.

Bild 18: Vill du ha fler färger, som till exempel gräs och öken, är det bara att måla på med låg opacitet i nya lager. Se till att det inte kommer utanför kanterna genom att Cmd-klicka på ett av landmasselagren, Cmd-Shift-i för att invertera markeringen och sedan Backspeace/Del för att ta bort allt utanför.

Pust. Jag är övertygad om att ni inte kunde hänga med på hälften av det där om ni inte har Photoshopvana. Steg ett är då att experimentera, för det är det man lär sig av. Steg två är att fråga i tråden. Det finns massor med småknep jag använde för saker som att se till att det blåa Outer Glow inte sticker utanför pappret, till exempel (ge lagret en mask, måla svart i masken där det blå inte skall synas, högerklicka på lagret, välj Blending Options och kryssa i "Layer Mask Hides Effects"). Så fråga om ni har problem.

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Tankar i efterhand: Det blir aldrig lika bra andra gången. Första gången man gör något väljer man nästa steg baserat på hur det ser ut för tillfället. Andra gången så följer man ett gäng instruktioner blint. Det innebär att resultatet inte blir lika snyggt. Det bästa sättet är alltså att ta den här tutorialen och lära sig teknikerna bakom den (varför jag använder Color Burn, hur man kirrar Outer Glow och så vidare) och sedan göra en egen metod. Men det kräver att man lär sig programmet hyfsat.

Dessutom: jag är säker på att det finns en bättre metod för att göra skog. Jag kunde inte besluta mig för hur jag ville att skogen skulle vara representerad, så då blev det såhär. Man skulle kunna göra ett mönster med handritade träd, men jag vet inte om det skulle bli så snyggt. Förslag från andra PS-bevandrade?

Arfert

Facit
jag skulle nog måla dit träden manuellt... med wacomplatta och penna.. kanske i nån slags kombination med den metod du använde här... göra tunna gröna skogsområden och måla på lite transparanta träd över på nät sätt...

Gillade det här!

/T

Snow

Swashbuckler
Kartan ser ju ut att ha ritats av kungens farfars farfars kartograf. Dvs med kunskap och budget men för länge sedan.

Skogen skulle jag försöka få till som ett bubbligt mönster med tydliga kanter, dvs ungefär som landmassan. Men tonen är bara vagt vagt grönaktig. Med en mask skulle jag försöka få till fläckar där färgen skrapats av eller skavts av (hårda och mjuka kanter).