Nekromanti Två action regler som ifrågasätts

Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Jag är lite ny med det här på Neotech då våran andra spelledare i gruppen (förrutom jag själv) just har köpt N2 med alla nu existerande moduler. Då upptäckte jag föjlande:

1: Det är alltid 1/6 chans att lyckas träffa med ett hagelgevär om du skjuter med det i en responshandling då du alltid slår 1T6 och måste få en etta för att träffa. Detta kan kanske bero på att man ska vänta med att skjuta med det tills det är ens tur men i alla fall.
2: Ett pansar är bra att ha, men så fort man har minsta T-shirt under pansar så halveras SKY. Hur går det ihop?

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
1. Jag håller med. Samma sak gäller med automateld. Om man har otur kan man missa varenda skott i en salva på typ 20st. Nog för att det är osannolikt, men ändå. Det GÅR bara inte att missa 20 skott på tre meters avstånd.

2. Strunta i dem reglerna. Det låter ju helt knäppt, tycker jag. Tänk på regel nummer ett i N2-boken.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Hagelspridning

1: Det är alltid 1/6 chans att lyckas träffa med ett hagelgevär om du skjuter med det i en responshandling då du alltid slår 1T6 och måste få en etta för att träffa

Ja...?? Jag ser inte problemet. Folk har av någon underlig anledning (kanske Hollywood är boven i dramat) fått för sig att ett hagelgevär sprider hagel som värsta sopkvasten. Dessvärre är detta en synnerligen felaktig uppfattning - inte ens en öppen choke kommer i närheten av den typen av spridning.

/Tobbe
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,937
Location
Sandukar
Re: Två actionregler som förklaras (igen)

1. Jo, det går utomordentligt väl att missa 20 skott på 3 meter. Det som de flesta missar är att i strid finns ingen tid för att ta rejält spjärn, få en bra balans för kroppen, sikta in vapnet samt rikta om det under eldgivningen. I strid har man en puls på 200+, svettas, har tunnelseende, adrenalin som sprutar genom öronen, skakningar, stress och säkert tusen andra faktorer som minskar ens stridseffektivitet.

Sannolikheterna för att träffa är inte desamma under strid som på skjutbanan. Om du står på en skjutbana och skjuter 20 skott automateld på 3 meter så lär du sätta alla skott i målet, men i en verklig strid är det betydligt mindre sannolikt.

Responshandlingar i N2 är gjorda för att vara ännu mer reflexmässiga och ogenomtänkta, därför räknas all eldgivning som slängskott eller automateld. Sannolikheten att träffa med ett pumphagelgevär som avlossar ett skott under de faktorerna är nästan lite hög jmf med verkligheten, men T6:or är bra tärningar.

2. Jag känner inte igen den regel om att SKY (???) skulle halveras??? Och jag har ju ändå skrivit reglerna. =)

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Re: Hagelspridning

Men jag menar ju att det verkar jättelätt att skjuta ett enkelskott vid ens egen tur i TO men så fort du skjuter som responshandling så blir det genast en tur faktor. JAg får för mig att du t.o.m. kan misslyckas med slaget och ändå få 1/6 chans att lyckas träffa.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Re: Två actionregler som förklaras (igen)

OK, den regeln r både bränd och begraven, men regeln om att TO minskas för extraskydd. Minskas verkligen TO så fort som du har två T-shirts på dig?

Ex: Korpral Tom Stone har både tröja och jacka på sig. Men då han har två skydd på sig så minskas hans TO direkt från 50 till 30.

Det låter dock bra att TO minskas men... Det är ändå något som känns fel.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Marco kan du förklara...

Varför närstrid är så himlans svårt (inte bara i Neotech utan i Eon också)?

Jag menar, om jag ska gå upp till någon och klippa till honom på käften utan minsta förvarning så är det Ob5T6 mot slagsmål som gäller... tycks lite väl svårt.

Eller om man ska klippa till någon sisådär 3-4 gånger på käften i en runda (inte alls ovanligt, IRL - om man nu kan tänka så) så blir det... hmm... Ob8T6 ungefär, per slag.

Jag brukar köra med -Ob2T6 på färdighetsslaget om offret inte försvarar sig. Typ någon man går förbi i all hast på stan utan minsta förvarning.
Hur kör ni andra?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Re: Marco kan du förklara...

Ett slag är ju Ob3T6 i grun +Ob2T6 på måttning. Men då kan du ju gå och sikta mot offret i en runda när du går där helt utan förvarning. Tänk då på att du får göra anfall mot offret under en hel runmda utan att offret får försvara sig. Men jag kör med -Ob1T6 på alla attacker så fort offret är:
Oförberett
liggande
Med ryggen till (utöver att denne är oförberedd)
Du själv är i bättre läge (står på platå eller liknande)

Det har gått ganska så realistiskt till hittils. Tänk också på att du själv som person bara träffar saker i verkligheten om du siktar i motsvarande två hela rundor som skulle varit i EON eller Neotech och att din RP kanske är tio gånger bättre i slagsmål än du själv. Så försök att göra en uppskattning mellan N2 och verkligheten så ser du att reglerna är ganska realistiska.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Halverad SKY

"2. Jag känner inte igen den regel om att SKY (???) skulle halveras??? Och jag har ju ändå skrivit reglerna. =)"

Vid multipla skydd [frivillig regel] så halveras SKY på det övre skyddet. Har man en skottsäker väst över något annat skydd t.ex så halveras det övre skyddets SKY. X + (Y/2) = Effektivt skydd, där X är undre skyddet och Y det övre skyddet.



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Sereg on 2001-04-19 14:36.</EM></FONT></P>
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Marco kan du förklara...

Att träffa någon med ett knytnävsslag på hakan och göra skada är inte så enkelt. Har du själv lyckats med det i verkligheten? Målet hoppar lätt undan, vrider bort huvudet, blockerar eller nåt annat som gör att du missar eller får en träff som inte gör skada.

Snow
Dead, but still walking around
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,937
Location
Sandukar
Re: Turfaktor - ELLER INTE!

Ja, så länge du inte fumlar har alltid ca 16% sannolikhet att träffa.

Responshandlingarna är där för att man kan göra saker - dock borde de flesta fråga sig om de verkligen borde göra responshandlingen.

Och det blir inte automatiskt "turfaktor" - du skjuter alltid slängskott/automateld vid responshandlingen "Skjuta tillbaka". Det är inte detsamma som "turfaktor" - iaf inte mer tur än i vanliga fall.

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Re: Turfaktor - ELLER INTE!

Men det är ändå 16% chans så jag kvalificerar det npg som tur.
Men jag har också vid det här laget förstått att man ibland borde vänta till sin riktiga handling än att göra responshandling. Då är det bättre att söka skydd. Tack för hjälpen allesammans!

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,937
Location
Sandukar
Re: Rätt termer

PEN halveras, inte SKY. Rätt skall vara rätt.

Om SKY hade halverats, ojojoj...

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,937
Location
Sandukar
Re: Ni tänker fel. ,-)

Alltså - att klippa till någon på käften som inte är beredd lyckas alltid om man inte fumlar, eftersom det går in under regeln för Nådastöt. Svårigheterna gäller återigen i strid (!) där parterna är medvetna om vad som sker omkring dem och gör allt för att undvika bli träffade.

Att försöka få in "3-4 slag på käften" anser jag vara en rejäl bedrift att lyckas med. Om jag skulle börja mata slag på dig, skulle inte du försöka försvåra det då?

För att ha en hög sannolikhet att träffa någon utan svårighetsökning i strid så går ju slag högt per default, vilket ger 30% sannolikhet för en träff i huvudet.

Personligen försöker jag alltid greppa min motståndare först när jag spelar Eon/N2, för att i nästa rund slå en gång med Ob2T6 i svårighet. Inte sällan blir slaget perfekt (krävs ju bara en "etta" på någon tärning) varpå skadeverkan blir så kraftig att målet är utslaget.

Slagsmål är inte vilda-västern-rallarsvingar...

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,937
Location
Sandukar
Re: Spiken i huvudet

Precis - agerar man när man får (sin TO) så brukar striderna gå mycket bättre än om man hetsar...

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Re: Marco kan du förklara...

Vad du menar är att det är svårt att träffa på grund av att motståndaren flyttar på sig och så vidare. Det i sig representeras av att motståndaren får göra ett slag för undvika/blockera.

OB5T6 för att träffa huvudet är dock väldigt extremt. Då måste man vara mästare, =15, för att få in en träff.

Att träffa någon med ett slag är faktiskt inte svårt. Såvida att han/hon/det inte flyttar på sig. Jag undrar dock varför de ska få två chanser. Först en för att det är väldigt svårt att träffa huvudet, enligt "alla" rollspelsregler, och sedan en andra när de får chans att undvika.

Att göra det OB1T6 räcker gott och väl. Själv ger jag inte spelarna något avdrag alls när de siktar på magen, bröstkorgen. Motståndarna får ändå sin chans att flytta på sig. Det här med att de hoppar runt ska inte försvåra ditt slag på att träffa eftersom det inte inkluderar deras chans att undvika.

Svaret om jag har lyckats i verkligheten är ja. Har tränat kamsport i ett antal år.

Zaiber - Religion är coolt.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Två actionregler som förklaras (igen)

Att missa 20 på 3 meter låter väldigt osannolikt om man har striderfarenhet. Så man kanske skulle räkna ut träffchansen utefter ens stridsvana?

Förresten är det med N2:s regler möjligt att missa med 50 kulor på ½ meters avstånd också. Och oom man gör det är man jävligt kass på att skjuta. Det skulle vem som helst kunna klara.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Marco kan du förklara...

"Vad du menar är att det är svårt att träffa på grund av att motståndaren flyttar på sig och så vidare. Det i sig representeras av att motståndaren får göra ett slag för undvika/blockera."

Nej. Man står inte still bara för att man tänker anfalla motståndaren, utan rör på sig konstant, dels för att man faktiskt blir svårare att träffa och dels för att fina motståndaren. Det finns en orsak till att alla boxningstränare vrålar "tänk på fotarbetet!" hela tiden.

Handlingen "undvika" är mer än att bara hoppa och ducka lite smått när man försöker leta en öppning hos motståndaren. Det är mer aktivt och mycket mer defensivt. Man överger alla tankar på offensiv och koncentrerar sig helt på att låta bli att bli träffad.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top