Nekromanti Två fantasyrollspel

Dizzy

Veteran
Ivår spelgrupp spelade vi AD&D ett bra tag. Problemet med detta rollspel är att det är alldeles för stelbent och schabloniserat. Trots dessa brister är det jävelkul att spela det. På senare tid har vi spelat en del Eon också. Problemet med det är att det ibland kan vara...seeeegt, annars är det himla bra.

Vart vill jag komma med detta inlägg? Jo, det är befriande att köra två så pass vitt skillda system. Det gör att man inte stör sig så mycket på det man upplever dåligt i respektive system.

Någon som har liknande erfarenheter? Eller är det bara jag?

Dizzy, flum, flum och åter flum /images/icons/crazy.gif

Warduke

Warrior
Nejdå, jag själv skulle inte palla att spela samma spel jämt, däremot är det inte spelet som så så jag hakar upp mig på utan snarare genren. Jag har inte sett något direkt fel inom ett regelsystem vilket det än är annat än att regelboken kan vara dålig på att förklara eller att det tar huga-lång tid att spela strider i vissa av dem. Läsa regler till man kan vartenda kryphål är inget för mig. Bara fantasy ett tag, hur varierat det än är blir tråkigt. Därför bryter jag gärna upp mitt AD&D:ande med lite Star Frontiers, Vampire, Tales from the Floating Vagabond, Marvel Super Heroes, Castle Falkenstein, Aliens och Star Wars.

Omväxling förnöjer.

Daniel Schenström

Man Mountainman

Storsvagåret
Tales from the Floating Vagabond

Aldrig hört talas om. Du får gärna berätta lite mer.

José Carioca i all evinnerlighet!

Warduke

Warrior
I Tales from the Floating Vagabond spelar man vad man vill, gulliga kramdjur, intelligent navelludd och så, bisarra rollpersoner vars centrala samlingsplats är baren Floating Vagabond. Där börjar alla äventyren och i spelets anda så handlar det om saker som att sätta stopp för att jordens ska bli ett fredligt paradis eftersom detta skulle innebära att de också slutar göra bra öl och liknande.

Fullständigt normalt rollspel med andra ord. Gavs ut av Avalon Hill och använder tärningar mot svårighetsgrad-system.

Daniel Schenström

Warduke

Warrior
Uppenbarlgen spelar jag det fortfarande :)

Sen eftersom jag själv betvivlar lagligheten i att ladda ner det, plus att jag hellre har originalversionen stå i min hylla, så kan jag avslöja att det är billigt att köpa det. Fick tag på mitt nytt tillsammans med en extra box och fem äventyr för 80 kronor. Dessutom är det väl med dagens mått mätt ett väldigt undermåligt system.

Daniel Schenström

Honken

Hero
Jag skulle dessutom vilja tillägga att det är gjort för att bara lättsamt och seriöst oseriöst.

/Honken!

Adrian

Veteran
Re: Star Frontiers

haha nu fick jag fast dig....
(Adrian är medlemm i antirolllspels polisen ARP)
I morgon knackar Piketen på hemma hos dig.....

Tegrevan

Veteran
Olika rollspel...

Spelar Kult, Eon, Neotech/2 och Drakar och Demoner parallellt... De olika reglerna leder till lite förvirring ibland, men variationen är bra. Det är ganska skönt att kunna bestämma sig när man kommer till spelmötet vilket rollspel man ska köra beroende på vilket man är upplagd för.
Ju fler spel desto bättre!

//Tegrevan