Quadrante
Grisbonde
Jag funderar lite kring problematik där differans ger effekten av resultatet.
Låt säga, premissen är :
------- den som vinner(slår högre än den andre)lyckas
och
------- effekten av det lyckade är differansen mellan de bägges resultat
Hur ser ni då på att :
1) skadan är kopplat till differansen ?
Ska man ha maxvärden för olika vapen, ska man ha en bonus för vapen som "gör mer i skada" eller ska man göra så att vissa vapen måste över en gräns(komma över ett visst värde)innan hela värdet av differansen (eller bara den del över värdet) ska räknas in på skadeeffekten..
2) Att ett anfall innehåller ett visst mått av försvarspotensial.
När ett anfall möts av ett anfall, sänkts motståndarens resultat av hur väl man lyckas med sitt eget anfall.
Vi kan säga att man måste nå över ett visst värde, innan man börjar sänka den andres värde.
Hur ska man räkna differansen ?
Jag funderade på att räkna hela resultatet av utfallet som "differansvärde" och inte att den som slår högre är "vinnande".
Eller
Ska man göra så att den som slår högre, också lyckas "försvara sig automatiskt" (om inte den som slår lägre, lyckas slå över ett visst värde)... det senare fallet, hur skulle man räkna ut effekten av resultatet.
Man kan ju inte välja att den som slår lägre ocks ska räkna differans till sin fördel, för då.. om den som slår lägre slår riktigt lågt och den som slår högre slår riktigt bra.. blir effekten bättre...
...
Jag märkte, när jag kollade runt lite att bla Han funderat runt differensala effekter och att krille har det i sitt västmark (men hur det funkar i just västmark, har jag inte kollat upp)..
...
/Det måste vara något uppenbart som jag förbiser, men jag kommer inte på vad.
Låt säga, premissen är :
------- den som vinner(slår högre än den andre)lyckas
och
------- effekten av det lyckade är differansen mellan de bägges resultat
Hur ser ni då på att :
1) skadan är kopplat till differansen ?
Ska man ha maxvärden för olika vapen, ska man ha en bonus för vapen som "gör mer i skada" eller ska man göra så att vissa vapen måste över en gräns(komma över ett visst värde)innan hela värdet av differansen (eller bara den del över värdet) ska räknas in på skadeeffekten..
2) Att ett anfall innehåller ett visst mått av försvarspotensial.
När ett anfall möts av ett anfall, sänkts motståndarens resultat av hur väl man lyckas med sitt eget anfall.
Vi kan säga att man måste nå över ett visst värde, innan man börjar sänka den andres värde.
Hur ska man räkna differansen ?
Jag funderade på att räkna hela resultatet av utfallet som "differansvärde" och inte att den som slår högre är "vinnande".
Eller
Ska man göra så att den som slår högre, också lyckas "försvara sig automatiskt" (om inte den som slår lägre, lyckas slå över ett visst värde)... det senare fallet, hur skulle man räkna ut effekten av resultatet.
Man kan ju inte välja att den som slår lägre ocks ska räkna differans till sin fördel, för då.. om den som slår lägre slår riktigt lågt och den som slår högre slår riktigt bra.. blir effekten bättre...
...
Jag märkte, när jag kollade runt lite att bla Han funderat runt differensala effekter och att krille har det i sitt västmark (men hur det funkar i just västmark, har jag inte kollat upp)..
...
/Det måste vara något uppenbart som jag förbiser, men jag kommer inte på vad.