Nekromanti två frågor om differanser och effekt

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Hur det funkar i Fading Suns

Fading Suns orginalsystem (Victory Point) är inte mitt favoritsystem direkt, men det finns delar som kan göras rätt trevliga. Det här är ur minnet, så det kan hända att jag är ute och cyklar lite.

I Fading Suns slår man 1d20 under Dex+Melee för att feta till nån, och sen använder man resultatnuffran / 3 (avrundat neråt) för att få skadepoäng. Sen lägger man på vapnets skada på den siffran. En ytterligare krumelur är att man slår 1d6 för varje skadepoäng, och gör skada bara på 1-4. (Det finns vanliga variationer på detta, bl a att bara slå tärningar för vapenskadan). Kritisk framgång får man om man slår lika med sin chans; då får man dubbla antalet poäng från färdighetsslaget.

Om man försöker försvara sig får man slå ett eget slag, och sänker då resultatet av motståndarens slag med sitt eget resultat (om det lyckas, dvs). Hamnar summan under noll blir det en miss. Obs att detta är resultatet på d20:orna, inte skadepoängen som subtraheras.

Detta funkar enligt uppgift rätt hyfsat, speciellt med den variation jag beskrev. Vapenskadan blir s a s en "bonus" på det man får från att man är skicklig.

Eventuellt kan man göra så att om resultatet hamnar under noll har pareringen resulterat i en ripost, och då får motståndaren göra en attack med det resultatet i stället. Det blir lite Pendragon över det hela, men det kan funka.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,272
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Hur det funkar i Fading Suns

Spontant tvekar jag, känns som en massa tärningsrullande. Ser dock ut som om et kan bli stor variation i utfallet.Det som faller just mig mest i smaken blir då.. [ Eventuellt kan man göra så att om resultatet hamnar under noll har pareringen resulterat i en ripost, och då får motståndaren göra en attack med det resultatet i stället. Det blir lite Pendragon över det hela, men det kan funka. ] ..särskilt om man parerar i offensivt läge.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Hur det funkar i Fading Suns

Jo, det jag gillar är också hur det blir om man skippar att rulla för sina skadepoäng från slaget. I så fall kan man inte "lita" på poängen från vapnet, det spelar mindre roll vilken sorts vapen man använder, och då kommer man från det vanliga koboldtänkandet. En dolk kan m a o vara nog så farlig som ett tvåhandssvärd om den som håller i den är skicklig. (Jag tycker att "Stålets Gåta" faktiskt ska vara sann i ett regelsystem.)

Men jag håller med att det blir en massa tärningsrullande i orginalreglerna - det var gärna sådär en 8d6 som skulle slås, och sen hoppades man att man inte fick för många femmor och sexor. Och sen hade ju rustningarna skydd enligt samma modell... Det går nog att få till det så att det funkar, men det fanns andra buggar i systemet som gjorde det svårt som SL att köra med det. Idag kör vi d20, men hade Andra Imperiet kommit ut innan hade jag nog följt den vägen istället.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,272
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
dito

Jag tycker att "Stålets Gåta" faktiskt ska vara sann i ett regelsystem. jag tycker också att det ska vara så, och om, då inskrivet i systemet..

började fundera lite i att bara ta differansen , och lägga lite olika egenskaper till vapnen.. alltså inte en grundskada..

..(tex att vissa har en rustningsbrytande egenskap,andra kross/impakt.. eller tex att tex en sabel(krökt klinga) går att dra igenom såret.. osv)
och att vapnen istället har en maxskada de kan åstakomma..
 
Top