Nekromanti Två frågor om Mutant År 0?

Mutanten

Hero
Är Mutant År 0 ett rollspel som fungerar bra att spela spelledarlöst jämfört med andra rollspel?

Hur kan man minska dödligheten i MÅ0 utan att "sabba spelet"?

kloptok

Pensionerad astrolog
Angående den första frågan: M:0 är på många sätt ett ganska traditionellt rollspel och det kräver nog en del eftertanke för att få det att funka i alla moment som spelledarlöst/fullt. Intrigerandet i Arken går nog att köra spelledarlöst rakt av med roterande scensättning men spelet ute i zonen son fokuserar på utforskande av en för rollpersonerna okänd spelvärld känns spontant svårare att få till. När det gäller din andra fråga: det beror på hur ni lägger fokuset i kampanjen, det år sant att det kan gå fort från frisk till död men om man fokuserar på andra saker än dödliga stridsmoment så blir det inte så dödligt. Vi har kört i ca tio möten och ingen av rollpersonerna har dött än även om det varit nära ett par gånger. Det går ju också att säga att man inte dör lika lätt när man går ner på noll i styrka och behöver vårdas. Till exempel kan man ju bara ta bort regeln att man dör på ett misslyckat Vårda-slag och därmed göra som när man blir bruten på någon av de andra grundegenskaperna.

Nässe

Myrmidon
Första frågan vill jag inte svara på för jag orkar inte skriva så långt på mobilen, men jag tror det går. Angående andra frågan så tror jag du ska titta på Vårda-slaget och göra det snällare.

Nässe

Myrmidon
Jag håller helt med Kloptok i hens svar. Händelserna i Arken går att göra med antingen roterande spelledarskap eller att man alltid låter den som sitter mitt emot spelleda ens rollperson. Ni kan göra relationskartor med konflikter och dylikt tillsammans innan spel. Utforskarbiten är betydligt svårare. De särskilda zonsektorerna går bara att spela om en person läst på och är spelledare. Om ni vill köra zonsektorer med roterande spelledare så skulle ni kunna sätta er ner och slå fram 10-20 zonsektorer. Sen blir en person spelledare för just den sektorn ni går in i. Den personen tar då en av era sektorer på slump, ägnar fem minuter åt att tänka igenom spelleder sedan sektorn. När ni kommer till nästa sektor är nästa person SL, som då tar en ny slumpvis vald sektor och spelleder den. Det tappar så klart möjligheterna att göra en dramaturgi av sektorernas innehåll (först ser vi banditernas härjningar och träffar flyktingar - SEN träffar vi banditerna) men det kan nog bli ok... Men som Kloptok säger- fokus i Arken då blir det bra! :)

Mutanten

Hero
Nässe;n103633 said:
Jag håller helt med Kloptok i hens svar. Händelserna i Arken går att göra med antingen roterande spelledarskap eller att man alltid låter den som sitter mitt emot spelleda ens rollperson. Ni kan göra relationskartor med konflikter och dylikt tillsammans innan spel. Utforskarbiten är betydligt svårare. De särskilda zonsektorerna går bara att spela om en person läst på och är spelledare. Om ni vill köra zonsektorer med roterande spelledare så skulle ni kunna sätta er ner och slå fram 10-20 zonsektorer. Sen blir en person spelledare för just den sektorn ni går in i. Den personen tar då en av era sektorer på slump, ägnar fem minuter åt att tänka igenom spelleder sedan sektorn. När ni kommer till nästa sektor är nästa person SL, som då tar en ny slumpvis vald sektor och spelleder den. Det tappar så klart möjligheterna att göra en dramaturgi av sektorernas innehåll (först ser vi banditernas härjningar och träffar flyktingar - SEN träffar vi banditerna) men det kan nog bli ok... Men som Kloptok säger- fokus i Arken då blir det bra! :)
Jag tolkar svaret som att MÅ0 inte är mer spelledarlöst än andra rollspel.

Inkognito

Swordsman
Vi har aldrig upplevt att M0 är så hemskt dödligt, däremot är det förträffligt lagom lätt att bli bruten (utslagen)!

Med de detaljerade skadereglerna blir M0 än mindre dödligt: Bruten innebär ett slag för kritisk skada och endast två utfall av 36 innebär omedelbar död. (Ytterligare några ger X timmar/dagar att söka vård innan döden inträffar).

Jag har aldrig spelat något spelledarlöst (bortsett från de gamla "Ensamma vargen" böckerna) men M0 kommer iaf med mkt hjälpmedel till spelledaren. Slumptabeller för möten, händelser i zonen, hot mot arken, "zonsektorer" som är beskrivna platser med intriger och scenario-upplslag.. Tanken är att det ska vara lätt för oss spelledare med familj och jobb att klara av uppgiften på begränsat med förberedelsetid! :)

Mutanten

Hero
Inkognito;n103673 said:
Jag har aldrig spelat något spelledarlöst (bortsett från de gamla "Ensamma vargen" böckerna) men M0 kommer iaf med mkt hjälpmedel till spelledaren. Slumptabeller för möten, händelser i zonen, hot mot arken, "zonsektorer" som är beskrivna platser med intriger och scenario-upplslag.. Tanken är att det ska vara lätt för oss spelledare med familj och jobb att klara av uppgiften på begränsat med förberedelsetid! :)
Slumptabeller är tveklöst spelledarlösvänliga arbetsinstrument.