Nekromanti Två SL

Wictor

Warrior
Jag och en vän till mig hade tänkt att dra igång en kampanj med oss båda som SL. Vi hade på detta sätt hoppats på ett mer flytande spel och att vi slipper dödtid som uppstår när man tar saker privat med spelare osv.

Självklart är kommunikation och så mellan spelledarna viktigt, men det jag undrar är om någon försökt sig på detta förut och om de då har några råd att ge. Typ tipsa om hur man undviker vanliga fallgropar och så vidare.

Tacksam för alla svar!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det har diskuterats förut, till exempel här. (Okej, så mycket diskussion blev det inte, men det kanske står något vettigt där.)

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Egentligen är det väll bara att vara lika förberedd som man är vanligvis när man ska sl.a. Förutom då att man får vara samkörd på äventyret.. Nått annat kan jag inte tänka mig.

Pendragon

Swashbuckler
Jag och Eleas gjorde ett särdeles lyckat försök när det skulle spelledas Sagon om Ringen för några gäng nybörjare under sportlovsaktiviter som vi hade anordnat med Fritid Malmö. Jobbigt nog had jag börjat på ett nytt jobb och var utomordentligt stressad, och hade inte haft skuggan av en chans att förbereda mig tillräckligt. Då gjorde vi helt enkelt så, att jag tog hand om det mesta av det "aktiva" spelledandet, dvs, vad som hände här och nu, samt interaktion med spelarna, medan Eleas planerade framåt och fortlöpande matade mig med information via lappar. Samt petade in lite hjälp här och var. Det blev också lite intressant improviserande när vi t ex gestaltade var sin SLP eftersom vi inte helt på förhand bestämt hur spelarna skulle ledas vidare.

Nåja... det hela gick oerhört bra, och det har satt sina spår i hur jag spelar nu, då jag ofta matar spelledaren med förslag på olika lappar när min rollperson inte är närvarande.

Ibland hjälper det SL, och ibland slösar jag bara papper.

/Joel

Gylf draken

Warrior
har själv prövat två SL då vi spelar MUA, det fungerar skitbra då R/p delar på sig så delar vi på SL.
Man får lättare att skapa situationer då man (plötslig ideetorka) kan låtta SL:2 ta över och beskriva värdshuset de entrerar.....

VH Jens.L "Draken"

G

Guest

Guest
Försök att hålla koll på vilka saker som ska göras gemensamt, i våran spelgrupp så körde vi två, och så glömde den andre sl att vi skulle köra en sak gemensamt för att jag enligt spelarna nu mer skulle bli en slp som var dedikerad till mig, även om han skulle vara inaktiv mycket under denna delen av spelandet, försök också göra så att ni har möjlighet att göra andra saker ingame än det planerade när ni kör separat ifall något drar ut på tiden för den ena och det tredje om spelarna ska göra saker enskilt är det inte möjligt att spelledarna kör separat för då blir det för mycket att kolla upp hut det gjordes mellan varge person så att det går långammare än om de kört tillsammans.

Dessa problem blev vid en punkt kombinerade och efter två timmars slappande, fick vi reda på att den spelaren som spelat ensam dessa två timmar med den andra spelledaren var trött och tänkte gå hem, den gemensama grejen blev spoilierad för de som jag lett då man helt tappade inspirationen.

Men i övrigt har det väl funkat bra för en grupp på tio pers.