"Jag tar lite exempel (första värdet är procentchans att ett Ob3T6 slag är perfekt, andra värdet är för lyckat, tredje miss och fjärde fummel).
Statistiken ser ut så här:
FV10 (6.97, 42.57, 43.37, 7.09)
FV12 (7.27, 61.33, 24.90, 6.50)
Här skiljer ju en hel del faktiskt.
Men...
FV 15 (7.30, 76.40, 11.34, 4.96)
FV 17 (7.34, 80.53, 8.45, 3.68)
Inte längre så stor skillnad.
Och...
FV 20 (7.40, 83.28, 7.26, 2.06)
FV 22 (7.43, 84.06, 7.17, 1.35)
Är skillnade i princip utraderad. Det är nu mindre än en procent som skiljer FV 22 och FV 20."
Men om vi istället använder oss av ett färdighetsslag på Ob4T6
FV 15 (1.59 , 58.3 , 28.6 , 11.6)
FV 17 (1.61 , 70.2 , 18.2 , 9.96)
FV 20 (1.61 , 79.4 , 12.1 , 6.88)
Eller Ob5T6
FV 15 (0.33 , 29.5 , 51.2, 19.0)
FV 17 (0.33 , 45.0 , 36.8 , 17.9)
FV 20 (0.33 , 63.5 , 21.3 , 14.9 )
Ganska stora skillnader.
"Yes. Denna princip gäller ju naturligtvis motståndet också."
"När det gäller erfarenhet är det nu en viss skillnad mellan min rp (10 års erfarenhet) och dennes vapeninstruktör (50 års erfarenhet). Om dessa bägge herrar skulle mötas på liv och död i originalsystemet, skulle slumpen avgöra mer än något annat. Då detta kanske är realistiskt, så gillar jag inte det konceptet, utan anser att min rp's vapeninstruktör i 95 fall av hundra skall kunna nita min rp."
Först och främst så måste man betänka att stridssystemet i Eon är mer ett stridssystem än ett duellsystem. Även om mästaren är oslagbar vid perfekta förhållanden så är det inte alls säkert att han klarar sig bra på ett slagfält eller i en oväntad strid på dåligt underlag. Om det är i en duell så kan man ju modifiera reglerna lite efter detta (automatiskt misslyckande först vid 3 sexor eller vad man nu än gör). Dessutom kommer mästaren ändå troligt att ha en fördel i och med att han utvecklat sin stridsskonst (skaffat fler tekniker regelmässigt).
Sen så kan ju en sorts "färdighetsvärdesinflation" leda till att när två riktigt bra kämpar möts så förlorar den som först slår två sexor i ett försvar (och därmed får automatiskt misslyckande). Det blir ju väldigt mycket slump.
Blir det inte att man rusar iväg i FV efter bara några äventyr? Jag tycker att det verkar som att man för snabbt kommer upp bland de riktigt, riktigt bra.
Slutligen bör sägas att även saker som stridsskolor och stridsvana spelar en väldigt roll och dessa fås också de efter erfarenhet. ett högre FV ger dessutom högre skada som bidrar till den väldigt farliga tillbakaknuffningen.
PS. Var har du fått din statistik ifrån?