Om det fanns en universitetsutbildning i rollspelsutveckling, vilka kurser tycker du borde ingå? Två terminer blir alltså 60 högskolepoäng.
Här är mitt förslag.
Termin 1
Rollspelshistoria
Skriva A
Interaktivt berättande A
Termin 2
Spelmekanik A
Världsskapande
Layout och grafisk form
Vad har jag missat?
Något sånt här tror jag att jag skulle lägga upp det, utökat till 120 HP.
Kurserna Rollspelskunskap A och B inkluderar frågor om interaktivt berättande och världsbygge, men då jag inte anser att dessa nödvändigtvis är centrala koncept i rollspel så är det större fokus på orientering inom olika spelstilar och typer, förstå marknaden och kulturen, vad söker olika personer inom olika spel och vilka grundläggande koncept jobbar de olika spelen med för att åstadkomma det. Mkt rollspelsteori och orientering med andra ord.
Kurserna Spelmekanik A och B är mycket mer hands on, där går man in på det tekniska och får förståelse för hur olika system fungerar rent mekaniskt och vad det får för effekter kring bordet. Mycket av uppgifterna går ut på att skapa prototyper, lösa problem och att systematiskt jobba med speltest. Spelmekanik B går även in mer på äventyrs och kampanjdesign än A kursen, som fokuserar väldigt mycket på regler och hur de används.
Projektarbetet i
termin 3 handlar om att använda alla kunskaper från termin 1 och 2 i en praktiskt kontext där man gruppbaserat under en termin skall arbeta från koncept, till prototyp, till komplett spelbart spel. Studenterna från de andra inriktningarna ("Rollspelsutveckling - ekonomi och marknadsföring" och "Rollspelsutveckling - formgivning och illustration") ingår i projektet.
Under
Termin 4 fördjupar man sina kunskaper om att designa och utveckla rollspel utifrån projektarbetet, med syftet att på egen hand kunna kritisera och revidera sitt eget arbete och antingen utveckla nya spel, eller kunna uppdatera det spel man arbetade med under
Termin 3 och göra det redo för marknaden.
Mot slutet av termin 4 är många studenter redan i startgroparna för att publikfinansiera sitt första riktiga projekt som företag.
Rollspelsutveckling - inriktning speldesign
Termin 1
Rollspelshistoria
Rollspelskunskap A
Spelmekanik A
Termin 2
Projektledning
Spelpsykologi
Produktutveckling A
Termin 3
Projektarbete - gör ett komplett spel
Termin 4
Rollspelskunskap B
Spelmekanik B
Företagsekonomi
Kurslitteratur:
So you want to be a game master - Justin Alexander
Hamlets Hit Points - Robin D Laws
Complete KOBOLD Guide to Game Design 2nd ed - Kobold Press
The Game Design Toolbox - Martin Annander
100 Principles of Game Design - Wendy Despain
How to write adventure modules that don't suck - Goodman Games
Building Blocks of Tabletop Game Design - Geoffrey Engelstein
Utöver denna kurslitteratur så tillhandahåller skolan PDF-kopior av alla spel som används i de olika kurserna.
Utbildningen är framtagen av
Rollspelsverket som även ansvarar för att kontrollera, följa upp och godkänna utbildningsannordnare.
Efter examen blir man legitimerad rollspelsutvecklare (skyddad titel) med Diplom från rollspelsverket.