*facepalmar* Stort inlägg, skulle gått och lagt mig för en 3-4 timmar sedan. XD
Det finns så mycket man kan tänka sig skulle kunne funka som bonus för att man kör med två vapen... men samtidigt så kanske man borde väga upp det med något negativt också.
Rent så, så tycker jag att +2 på reaktion för att öppna en närstrid låter helt rimligt som en grej.
Här är tre varianter som jag spånat på.
- - - - - - -
Variant A
- - - - - - -
En person med två vapen kan vid öppnandet av en närstrid (kvittar vem som öppnar den) välja mellan att:
1: öppna striden som normalt... eller
2: öppna striden med två vapen, vilket ger +2 på reaktionsslaget. Men! För att få det +2, på det reaktionsslaget, så måste man använda båda vapnen i sin första handling (oavsätt om man blir anfallare eller försvarare).
Om man blir/är anfallare, och innan man väljer sin taktik för närstrids fasen, så kan man välja antingen:
1: göra ett anfall som normalt där bara ett (valt) vapen används... eller
2: använda båda vapnen och få -2 på träff chansen, men vid en eventuell träff få +2 i skade på det vapen som man vill träffa med (måste välja vilket av vapnen som träffade)... eller
3: använda båda vapnen och få +2 på träff chansen, men få -2 på skadan på det vapen som man vill träffa med (igen, måste välja vilket av vapnen som träffade)
Som försvarare kan man välja mellan att:
1: försvara sig med bara ett valt vapen som normalt... eller
2: använda båda vapnen och få +2 på sitt försvarsslag, men måste slå 2 poäng högre än motståndaren för att bli anfallare (alltså, om motståndarens slag var 15, och ditt var 16, så stoppade du motståndarens anfallet, men du förblir försvarare)... eller
3: använda båda vapnen och få ett -2 på försvarsslaget, men där du kan slå 2 lägre än motståndaren och fortfarande bli anfallare (alltså, om motståndarens slag var 15, och ditt var 14, så misslyckades du stoppa motståndarens anfall och blir träffad, men du blir anfallare i nästa runda).
- - - - - - -
- - - - - - -
Variant B
- - - - - - -
Samma som Variant A, men där det kostat en extra Utmattning om man använder båda vapnen samtidigt i både anfall som försvar.
Notera att denna Utmattnings kostnaden läggs ovanpå ens taktik val. Så om man t.ex valde Snabbt Anfall, och att använda två vapen på det, så kommer det kosta 2 utmattning.
Själv tycker jag denna är lite för taskig dock, man har ju ett dubbel negativt med denna... skulle inte använda denna... XD
- - - - - - -
- - - - - - -
Variant C
- - - - - - -
Skulle då tycka att om man ska lägga till utmattning, på två vapen användning, så skulle jag nog låta den extra utmattningen vara den enda nackdelen med det (delvis i alla fall).
Så som tidigare så kan man få den där +2 på reaktionsslaget när närstrid öppnas, men man måste då använda båda vapnen i sin första handling.
Skillnaden mot Variant A och B då är:
Som anfallare kan man välja att antingen:
1: göra ett anfall som normalt där bara ett (valt) vapen används... eller
2: använda båda vapnen och få ett +2 i skada, mot +1 extra utmattnings kostnat... eller
3: använda båda vapnen och få ett +2 på träffchansen, mot +1 extra utmattnings kostnat
Som försvarare kan man välja mellan att:
1: försvara sig med bara ett vapen som normalt... eller
2: använda båda vapnen och få +2 på sitt försvarsslag, men måste slå 2 poäng högre än motståndaren för att bli anfallare (alltså, om motståndarens slag var 15, och ditt var 16, så stoppade du motståndarens anfallet, men du förblir försvarare), och en kostnad utav 1 extra utmattning... eller
3: använda båda vapnen och få ett -2 på försvarsslaget, men där du kan slå 2 poäng lägre än motståndaren och fortfarande bli anfallare (alltså, om motståndarens slag var 15, och ditt var 14, så misslyckades du stoppa motståndarens anfall, men du blir anfallare i nästa runda), och en kostnad utav 1 extra utmattning
- - - - - - -
Kanske lite dyrt jämfört med utmattningskostnaderna för de olika taktik valen, men man vill ju inte göra två vapen allt för starkt ju... måste ju fortfarande finnas en anledning till att använda bara ett 1h vapen, eller ett 2h vapen, eller ett 1h vapen + sköld ju.
Jag valde att ha kvar två vapen försvars varianten, från Version A, i Version C, och lägga till utmattningskostnaden på det... trotts att det blir lite dubbel negativt på det. För att jag gillar hur de två försvars valen som hanterar två vapen blev. Där är en skön typ av symmetri, en ge och ta, en risk vs belöningsfaktor där som jag gillar.
Sitter och tänker på den där biten med "slå 2 poäng lägre/högre än motståndaren", om den inte ska vara 3 poäng lägre/högre istället. För att göra valet svårare mellan "lättare att försvara mig, men ha svårare att bli anfallare" och "svårare att försvara mig, men större chans att bli anfallare".
Har även tankar på om en person med två vapen kanske ska kunna vara vara anfallare och försvarare på samma gång mot 2 fiender, kanske till och med två grupper av fiender. *såg 1973's "The Three Musketeers", och 1974's "The Four Musketeers: Milady's Revenge", för bara en vecka eller så sedan... två av mina favorit filmer sedan jag var väldigt liten... så deras "strids-antics" flyter fortfarande runt i hjärnan på mig... starkare än vad det normalt brukar göra i alla fall* XD