Re: En ofta förbisedd fördel av två vapen
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Vilket långt svärd som helst som är vasst hela vägen. En Katana är ett ypperligt exempel; att hålla på bladet skulle där vara rätt självdestruktivt.<p><hr></blockquote><p>
Beror på hur vasst det är. De flesta europeiska svärd var inte uppslipade till rakknivsskärpa, även om eggen var tillräckligt skarp. En extremt skarpslipad egg är samtidgt mycket tunn, och därmed även känslig.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Det låter ju jättesäkert... Rob-Roy hela vägen
<p><hr></blockquote><p>
Om man nu hämtar sina kunskaper från andra källor än Hollywoodfilmer, så kan man få reda på att greppande av motståndarens klinga kan vara synnerligen effektivt. Jag brukar demonstrera detta genom att låta någon hålla ett svärd. Jag greppar om klingan, strax nedanför udden, och ber personen försöka dra svärdet ur handen på mig. Vanligen blir resultatet att jag släpas över golvet, medan svärdet inte rubbats en millimeter.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Nej, men det kan vara ivägen. Det borde väl inte vara så svårt att inse att man på riktigt nära avstånd lättare kan manövrera en tvådecimeters dolk än ett tvåmeters svärd.<p><hr></blockquote><p>
Har man gjort jobbet rätt, så har tönten med 20-cmsdolken inte kommit närmare än 1½ meter när 2-meterssvärdet träffat...